Bochtenwerk

23 juli 2009 13:40 - 23 juli 2009 13:43 #1 door Oldtimer
Bochtenwerk werd gestart door Oldtimer
Nou heb ik weinig ervaring met het plat gaan liggen in de bochten, maar soms heb ik het gevoel dat de zaak " doorbuigt " in de bochten. Ook als je langzaam rijd. Het lijkt dan net of je wegglijd. Zou het kunnen dat er ophangingen, en dan met name van achterbrug versleten zijn en wie weet hoe je dit kunt controleren.  Omdat ik te weinig ervaring heb met deze motor kan ik het zelf niet beoordelen.De banden zijn prima, alhoewel niet meer mooi rond. Zou natuurlijk ook aan de vering kunnen liggen. Het nare gevolg is wel, dat je met steeds meer kriebels een bocht gaat nemen en niet meer zo zeker bent. Dit laatste met alle gevolgen van dien.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 13:49 #2 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bochtenwerk
Als je standaard vering hebt, die voelt inderdaad wat los aan. Toen ik nog standaardvering had en over een heuveltje reed en weer neerkwam, voelde het alsof de rechterachterveer meer meegaf dan de linker, dus alsof het wiel scheeftrok. Dit was uiteraard niet zo, dat zou een slechte zaak geweest zijn. Maar de slappe vering geeft snel dat gevoel.

Met progressieve vering zul je waarschijnlijk merken dat de motor vééél stabieler is. Iets hobberliger, maar dat is een offer wat je bereid moet zijn te maken. Ik heb het ook heel lang afgehouden, vorige maand overstag. Had ik veel eerder moeten doen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 13:52 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bochtenwerk
hoe bedoel je: linker en rechter veer. Achter zit er volgens mij toch maar 1

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 14:01 #4 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Bochtenwerk
Ik heb de achterveer van mijn "kreng" afgelopen weekend een flink stuk ingedraaid. (zie techniek aftrica twin: achterveer). Ik ervaar een verbeterde wegligging. Dit merk ik vooral in de bochten: Veel meer stabiliteit.

Misschien kun je hier iets mee!

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 14:09 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bochtenwerk
kijk maar uit dat je twin niet in de gaten krijgt dat je haar kreng noemt. ;D
Is de veer van een twin hetzelfde als die van een Alp ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 14:17 #6 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Bochtenwerk
Ze is er aan gewend en het gaat al een jaar of 8 nog steeds prima samen. 8)

Tja, ik had voor de twin een alp; maar ik zou je niet exact kunnen zeggen de veer hetzelfde of soortgelijk is. :-\Dat stokje geef ik door aan een ander. Lees anders het topic eens door wat ik noemde. Misschien dat je daar wat wijzer van wordt.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 15:19 #7 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Bochtenwerk
Je kunt mischien wat proberen door de veervoorspanning te verhogen , weet niet of je iets met de demping kan doen bij een transalp , rij zelf AT .
Sluit me wel aan bij het progressieve verhaal , ik heb het er nu 4maanden onder zitten en vindt het de beste investering denkbaar , veel beter rijgedrag in bochten rechtdoor en vooral bij het remmen (ook voor vervangen die veren ) .
Wel iets harder de vering maar vind ik geen probleem.
Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 15:22 #8 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Bochtenwerk
De veer van een Twin is anders maar ook bij een Alp kun je hem een stukje strakker zetten. Een andere veer werkt waarschijnlijk wel beter. Ook voor kun je progressieve veren plaatsen. Ad kan je vast wel vertellen wat dat kost.

Maar om even op je eerste posting terug te komen, het kan ook andere oorzaken hebben, zoals te lage bandenspanning of losse spaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 15:46 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bochtenwerk
Ruud, inderdaad. Bandenspanning was mijn eerste gedachten.
Spaken zou kunnen, maar merk je eigenlijk alleen bij langzamere snelheden.

Maar ook de plat afgesleten achterband zal je bochten gedrag beinvloeden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 16:44 #10 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bochtenwerk

hoe bedoel je: linker en rechter veer. Achter zit er volgens mij toch maar 1


Dat was dus figuurlijk bedoeld.... zo leek het.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 20:22 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bochtenwerk
Dank voor jullie reacties.
Ik heb in ieder geval al een aantal dingen gecontroleerd.
Bandenspanning is goed en spaken zijn allemaal heel en zitten vast. Wanneer je met de brommer smijt, dus de korte bochtjes effe links en dan weer rechts bijvoorbeeld heb ik er geen last van.
Met platte banden zou je dan m.i. wat gaan wegschuiven Het is echt alleen in een langere bocht, waarbij het lijkt of het wiel wil uitbreken. Uit jullie reacties begrijp ik dat het nergens duid op versleten ophanging of zo.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 21:27 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bochtenwerk
Ik hoor het al, jij moet echt eens gaan denken aan progressieve veren...... ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 21:29 - 23 juli 2009 21:35 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bochtenwerk
als het echt de oorzaak is, dan niet denken maar doen dan

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 23:12 #14 door Crazy_iwan
Beantwoord door Crazy_iwan in topic Bochtenwerk
Progressive achtervering begint bij ongeveer 350 euro
Progressive voorvering rond de 100 euro.

Ik heb het er nu een week op zitten en ben ondanks de kosten blij dat ik het gedaan heb. Het weggedrag is echt een stuk beter.

Of het jou deze bedragen waard zijn is natuurlijk aan jezelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2009 23:20 #15 door martine
Beantwoord door martine in topic Bochtenwerk

Progressive achtervering begint bij ongeveer 350 euro
Progressive voorvering rond de 100 euro.

Ik heb het er nu een week op zitten en ben ondanks de kosten blij dat ik het gedaan heb. Het weggedrag is echt een stuk beter.

Of het jou deze bedragen waard zijn is natuurlijk aan jezelf.

Vraag Ad Mies eens voor een setje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 15:02 #16 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Bochtenwerk
gewoon doen die progressieve veren. Maar als ik jou zo hoor dan lijkt me het toch die platte achterband, merk je weinig van bij lage snelheid omgooien, maar bij hoge snelheid ga je iets minder plat met de motor dan je denkt en dan kan het zo zijn dat je steeds bij het kantelpunt van de band zit en krijg je dat onveilige gevoel, zou zeggen gewoon is doorzetten als het droog is, band kan wel veel meer hebben dan je denkt, ga niet zomaar op je plaat met de alp, of je moet al met je stepjes aan de grond rijden?

P.s. Heeft hier iemand zijn xlv 700 al de stepjes aan de grond gereden? mij word verteld dat me dat toch niet gaat lukken, voorlopig iig nog niet inderdaad. Maar kan het wel zonder op je plaat te gaan??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 16:56 #17 door jack
Beantwoord door jack in topic Bochtenwerk
Met mijn varadero al een paar keer met de steps op de grond gekomen  ;D. Geen enkel probleem. Moet dan volgens mij met een alp ook kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 18:09 #18 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Bochtenwerk
Van de Vara weet ik dat het kan, maar heb nog niemand gesproken die dat met de alp gehaald heeft. Ben ook niet te benauwd, maar is me nog niet gelukt zelfs niet in haarspelden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2009 09:18 - 18 sept 2009 09:26 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bochtenwerk
Jan Willem :

Maar als ik jou zo hoor dan lijkt me het toch die platte achterband, merk je weinig van bij lage snelheid omgooien,

maar soms heb ik het gevoel dat de zaak " doorbuigt " in de bochten. Ook als je langzaam rijd.

was mijn insteek in het topic.
Dus ook bij lage snelheden.

FF wat fotootjes van het profiel van de achterband. behalve droogtescheurtjes zie ik niks vreemds.
Wie kan er iets over roepen ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2009 12:15 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bochtenwerk

Van de Vara weet ik dat het kan, maar heb nog niemand gesproken die dat met de alp gehaald heeft. Ben ook niet te benauwd, maar is me nog niet gelukt zelfs niet in haarspelden


Ik heb mn stepjes wel eens aan de grond gehad hoor. En ja ik rijd Alp ;D

Gewoon in de stad zelfs...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden