Bochtenwerk

18 sept 2009 19:29 #21 door Pervect
Beantwoord door Pervect in topic Bochtenwerk
Lukt mij ook wel, ben geen extreme rijder....

In de vakantie een paar keer gebeurd met en zonder passagier in haarspeldbochten.

TA '99 / RVS remleidingen / RVS valbeugels / GIVI Wingrack / Laser ProDuro / Handvatverwarming / Alarmverlichting / Viking seat / Garmin 2610 in Touratech houder / Loobman kettingsmeersysteem / Heidenau K60 banden

You only need two tools in life: WD40 & DUCT tape. If it doesn't move...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2009 14:59 #22 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Bochtenwerk

Nou heb ik weinig ervaring met het plat gaan liggen in de bochten, maar soms heb ik het gevoel dat de zaak " doorbuigt " in de bochten.


Lager(s)?
Zet het apparaat eens op de middenbok, stapel stenen of een krat bier en sjor eens aan wat gelagerde objecten zoals het wiel, achterbrug etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2009 15:45 #23 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Bochtenwerk
Heb met de verhoogde twin soms wel m'n tenen aan de grond gereden, nu heb ik maat 47 dus zo bijzonder is het misschien niet, maar voor mij wel  ;D, ook tijdens opschakelen in linkerbochten *schraap*.

Toch maar eens een circuitdag plannen met de club?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2009 12:27 #24 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Bochtenwerk
@pimW en Hotel, Volgens mij moet ik dan maar eens een keer achter jullie aan knallen, wellicht dat het dan wel lukt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2009 22:39 - 23 sept 2009 22:42 #25 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bochtenwerk
Afgelopen weekend nog in Duitsland, op een weg waarvan de bocht ineens een stuk scherper werd. Ik had het gas erop dus er zat niets anders op dan hem plat te leggen...bij 100 km/u...gelijk de zijkant van mn laars schoongeschaafd. Scheelde dus paar millimeter met het stepje.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2009 05:58 #26 door GJ.
Beantwoord door GJ. in topic Bochtenwerk

Afgelopen weekend nog in Duitsland, op een weg waarvan de bocht ineens een stuk scherper werd. Ik had het gas erop dus er zat niets anders op dan hem plat te leggen...bij 100 km/u...gelijk de zijkant van mn laars schoongeschaafd. Scheelde dus paar millimeter met het stepje.

Ik heb anders niks gezien :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2009 16:30 #27 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bochtenwerk

Ik heb anders niks gezien :P


Dat kwam omdat je op dat moment ongeveer een kilometer achter me reed...  ;)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2009 17:05 #28 door GJ.
Beantwoord door GJ. in topic Bochtenwerk

Dat kwam omdat je op dat moment ongeveer een kilometer achter me reed...  ;)


We komen elkaar binnen een aantal weken wel weer tegen >:D >:D :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2009 17:23 #29 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bochtenwerk
Doe je lang over om die kilometer in te halen....

hehehee

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2009 18:44 #30 door GJ.
Beantwoord door GJ. in topic Bochtenwerk
ZIT NOG IN LAUBACH, ben uitgegleden in de bergen op en privat ter :-*rein.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2009 22:03 #31 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bochtenwerk
mmmmm haal je arjan brouwer nog wel op tijd dan?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2009 22:41 #32 door GJ.
Beantwoord door GJ. in topic Bochtenwerk

mmmmm haal je arjan brouwer nog wel op tijd dan?

Denk het wel, rond 08.00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2012 23:02 #33 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Bochtenwerk
Ik zie dat dit al een heel oud topic is, maar ik heb al een paar keer precies hetzelfde gehad en ben dus wel benieuwd of Oldtimer er nog achter is gekomen wat de oorzaak was.

De laatste reacties gaan er blijkbaar allemaal vanuit dat het met slappe veren te maken heeft, en vervolgens gaat het alleen maar over wat voor nieuwe vering je er dan op zou moeten zetten, maar ik zie nergens dat Oldtimer die conclusie deelde.

Ik heb zelf net een 94' transalp met 94K op de teller gekocht, er een maandje veel mee gereden en heb op minirotondes al 2 of 3x hetzelfde  gevoel gehad dat de achterkant weggleed. Ik weet overigens wel zeker dat de band zeker niet weggleed, maar het voelde voor een ogenblik wel zo. Nogmaals ik ben benieuwd of Oldtimer er later misschien nog achter is gekomen wat de werkelijke oorzaak was, en het verder niet meer heeft opgeschreven omdat het toch al was verholpen ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2012 23:16 #34 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bochtenwerk
Ja, die ouwe heeft de oorzaak wel degelijk gevonden, en het lag gewoon echt aan de bandjes. Maar dat was de Transalp.
Een zelfde effect is ook opgetreden bij mijn Varadero, Niet zozeer het gevoel van doorbuigen, maar wel wegzetten aan de achterkant. en wat daaraan is veranderd is het type band. Mijn broer heeft ook een Alp en had dezelfde banden. Ook die leek gewoon door te buigen. Was ook de stugheid van de band, of het ontbreken daarvan. We hadden Avon gemonteerd.
Momenteel rij ik met de Pilot Road en de steppies gaan weer zoals het hoort. Dichtbij de grond  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2012 23:43 #35 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Bochtenwerk
Tjonge, dit forum leeft wel zeg, nu al een reactie!

Dus toch de banden? Ik heb er Michelins onder zitten, niet verdroogd of vierkant afgesleten, en ik ga ook nog wel eens platter door de bocht zonder dat dit optreedt dus ik was er haast zeker van dat de band niet echt weggleed.

De achterband is nog lang niet versleten beetje jammer om er meteen andere onder te doen, zou ik werkelijk op mijn muil gaan als ik niet in een reflex gas terugneem en rechterop ga? Of zou de band zijn grip weer snel terugvinden? Het is net wat jij in het begin ook zei, na zo'n ervaring durf je eventjes haast niet meer plat, terwijl nog platter zat moet kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2012 08:14 #36 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bochtenwerk
Vaak is het net ls paardrijden. Als je er een keer afgedondert bent, moet je gelijk weer opstappen.
Hierbij ook.  Het moet al heel erg glad zijn en je moet echt een heleboel verkeerd doen voordat je plat gaat.

Mijn advies:

Neem een punt aan het einde van de bocht in het vizier en ga er gewoon voor.Als je bike wat onstabiel aanvoelt wil dat nog niet zeggen dat je onderuit gaat.
Als je regelmatig dezelfde bocht neemt, probeer dan of het ook harder kan. Hiermee kweek je weer zelfvertrouwen.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2012 10:43 #37 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Bochtenwerk
@ Driepinter

Wat voor type michelinband heb jij eronder liggen.
Er zit nogal wat verschil tussen de verschillende types.

Van b.v. de Anakee weet ik dat hij in de bocht wat onrustig is maar je hebt een schijnbaar eindeloze grip.
Het bewegen van je motor is dan een kwestie van wennen.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2012 14:39 #38 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Bochtenwerk
Het zijn inderdaad anakee's.

Waarschijnlijk schrik ik inderdaad te snel als het wat onstabiel aanvoelt, uit reflex reageer je dan meteen.

Van b.v. de Anakee weet ik dat hij in de bocht wat onrustig is maar je hebt een schijnbaar eindeloze grip.
Het bewegen van je motor is dan een kwestie van wennen.

Het moet al heel erg glad zijn en je moet echt een heleboel verkeerd doen voordat je plat gaat.


Zulke uitspraken geven me in elk geval wel het idee dat ik er niet zo van moet schrikken, en er gewoon vanuit kan gaan dat de achterkant heus niet in één keer al zijn grip verliest. Zeker omdat het bij lage snelheid is en niet eens erg plat terwijl het bij hogere snelheden en platter door de bocht wel stabiel aanvoelt.

Bedankt voor jullie reacties.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2012 15:23 #39 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Bochtenwerk
De bouw van de TA zal er ook wat mee te maken hebben. Het is toch niet echt een strakke racer.

Dit stukje heb ik van luiemotorfiets.nl geplakt


Aanvoelen

Wat je misschien vreemd in de oren klinkt, is dat je beter kunt beginnen op een niet te strak sturende motor.

Motorrijden is een samenspel tussen motor en motorrijder, dus je moet je motor eerst nog goed leren aanvoelen.
.

Die strak sturende motor is, als je de kleine signalen kunt aanvoelen, straks heerlijk om te rijden. Maar in het begin voel je helemaal niets, omdat hij zo strak stuurt. En als je niets voelt, kun je daar ook niets van leren.

Een minder strak sturende motor geeft je misschien minder vertrouwen, maar zorgt er wel voor dat je precies in de gaten krijgt wat er allemaal gebeurt, en laat je lang, lang, lang voordat het zo ver is dat je in de problemen komt, weten dat hij het moeilijk begint te krijgen.
Zwabberen en dribbelen

Als zo'n motor een beetje begint te zwabberen in een lange snelle bocht is het nog niet te laat, en je leert daarmee om te gaan, en er niet van te schrikken.

Als bij zo'n motor het achterwiel begint weg te dribbelen is er nog maar weinig aan de hand, en kun je leren dat op te vangen.

Een minder strak sturende motor vertelt je dus middels goed te voelen signalen om *niet* te reageren met een paniekreactie als er iets vreemd beweegt, en dat is één van de belangrijkste dingen die je kunt leren op de motor: goed aanvoelen wat er gebeurt, en daar rustig en adequaat op in te spelen.

Het klinkt vreemd, maar meestal is de motor zelf prima in staat om het probleem op te lossen, als je hem dat maar laat doen, en niet in paniek hard in de remmen knijpt of in één keer het gas los laat.


Kortom, het lijkt erop dat je je niet al te druk moet maken

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2012 20:29 #40 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Bochtenwerk
Mooi stukje  :) Heb ik dus een juiste motor gekocht om goed te leren rijden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden