- Berichten: 7130
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Dat is degene die jij in je zwarte TA hebt toch? Heb je inmiddels al wat ervaring er mee opgedaan?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Vorig jaar ben ik ook tegen het CDI probleem aangelopen. Op internet uitgespit wat je nu het best kan doen.
Dus ben ik nu ook (semie) expert. Dit is mijn idee hierover:
De originele CDI's zijn gewoon een keer op. Het verhaal dat de contacten beschadigd raken door een doorzakkend zadel is in mijn geval niet het geval, mijn alp is uit 93, er zit tussen onderkant zadel en bovenkant contact aansluitingen 22mm ruimte. met mijn 75kg moet ik wel heel ruig over een bult jumpen om zover door te zakken. En dat voor een asfalt ridder...
Nieuwe CDI's gekocht bij AliExpress, fabrikant=lixianda in China, natuurlijk gelijk de digitale versie genomen. Voor < 140 euro (2 stuks) klaar. Ingeplugt, geen probleem, motor start gelijk, loopt prima.
Dat deed de Alp met de oude CDIs ook altijd goed, dus wat dat betreft geen verschil digitaal versus analoog.
Wat rijden betreft: met mijn rijstijl=rustig aan ook geen verschil. Wat brandstof verbruik betreft ook geen enkel verschil met analoog.
Wat dat betreft had ik dus ook de analoge versie van 10 dollar per stuk goedkoper kunnen nemen.
Wat kan ik er meer over zeggen?
De CDIs die ik gekocht heb zijn weldegelijk digitaal, er zit onder de coating een grote vierkante chip die je bij een analoog type waarschijnlijk niet tegenkomt.
Volgens mijn theorie zijn de originele CDIs gewoon op door losgetrilde soldeercontacten, corrosie en verouderde onderdelen als condensatoren.
Verwacht niet dat nieuwe CDIs van Chinese of andere makelij lang meegaan, ook die zullen het door trillingen, corrosie en veroudering begeven.
Wat andere makalij betreft, op een Duitse site trof ik ik voordelige CDIs aan, bij even verder zoeken bleek er een Chinees in het verkoop team te zitten. Ofwel, als je denkt degelijk Duits (of overig Europees spul) te kopen dan heb je dik kans dat je hetzelfde Chinese spul in handen krijgt als waar ik nu mee rond tuf, maar met een mooiere stikker er op.
Wat het verschil tussen digitaal en analoog betreft: ja dat is dan maar een beetje mijn theorie, maar je moet je er niet al te veel van verwachten. De basis functionaliteit van een CDI is nogal beperkt. Op basis van het toerental en het moment dat de opnemer een puls afgeeft bepaalt de CDI het tijdstip dat de bobine een schop krijgt voor de bougie vonk. Het toerental weet het ding door de snelheid waarin de pulsen van de opnemer binnen komen, de berekening van de vervroeging gaat analoog met condensators weerstanden en andere platte electronica. Digitaal zit de berekening in een geheugen chip, bij x toerental x ms vervroeging. Analoog zit er misschien wat variatie in tussen warm en koud weer. Digitaal is dat dus strikter vastgelegd en kan je daar wat vrijer in programmeren. Maar als de inputs beperkt zijn tot alleen het signaal van de opnemer, dan ben je al snel uitgeprogrammeerd...
Mijn idee is dat je geen 2de handsjes van meer dan 10 jaar oud moet kopen en dat een nog werkende oude CDI als reserve in de achterbak wel een prettig gevoel geeft. En een mix tussen eentje analoog en de andere digitaal lijkt me ook geen enkel probleem. Ik denk dat oude analoge CDIs onderling meer van elkaar kunnen afwijken wat het ontstekingsmoment betreft, dan digitale CDIs.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
De bewuste soldeerpunten zitten in dezelfde hoek als de connectoren, maar dan onderaan. Je kunt ze dus zichtbaar maken door een venstertje uit te snijden. Dit heb ik gedaan bij 1 CDI en de kapotte soldeerpunten opnieuw gesoldeerd.
Maar vervolgens heb ik zelf ook gemerkt dat er ook elders in de CDI problemen kunnen opduiken, en vooral, dat de problemen wisselend kunnen zijn.
Het is mij niet altijd duidelijk geweest in hoever oxidatie van de connectoren een rol gespeeld hebben bij mijn ontstekingsproblemen, maar het reinigen van geoxideerde connectoren heeft mij toch 30.000 probleemloze kilometers opgeleverd. (ik was op reis met de CDI's van mijn andere motor als reserve).
Mijn problemen waren niet te wijten aan een doorgezakt zadel, en hebben zich voorgedaan bij beide motoren in drie van de vier CDI's.
Ik heb dan ook zelf vorige maand alle CDI's van beide Transalpjes vervangen. Ik betaalde 218 Euro voor 4 stuks bij MTP-racing.
Zeer vlotte afhandeling!
Sedertdien geen problemen meer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.