1 cilinder

13 apr 2018 13:46 #41 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic 1 cilinder
Dat is degene die jij in je zwarte TA hebt toch? Heb je inmiddels al wat ervaring er mee opgedaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2018 13:51 #42 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 1 cilinder
Is in de blauw groene, zoals in de avatar.
Moet zeggen prima ding. Loopt echt stukken beter dan voorheen. start sneller en ook bij nat of vochtig weer geen enkel probleem.
Heb er inmiddels 500 km mee gereden en ben zeer tevreden.

Op deze alp zitten 2 cdi's en worden vervangen door deze ene. Zit kabeltje bij om de beide stekers te koppelen.
De losse exemplaren heb ik 1 van een tijdje op deze alp gehad. ( Naast een analoge.) Ook geen probleem mee gehad.

134 euro voor de enkele ( 268 euro dus ) en ik betaalde 225 voor de combi.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2018 14:10 #43 door PimW
Beantwoord door PimW in topic 1 cilinder

Dat is degene die jij in je zwarte TA hebt toch? Heb je inmiddels al wat ervaring er mee opgedaan?


Ik ook al vele kms ervaring mee (>60.000) en loopt er prima op. Is een '94 model.

Op die motor had ik met een ander digitaal setje CDI's wel problemen, terwijl die set van mijn andere motor af kwam zonder problemen  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2018 14:21 #44 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic 1 cilinder
Tegen die tijd zal ik ze allebei nog eens onder de loep nemen. Qua prijs maakt het niet zo heel veel uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2018 21:57 #45 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic 1 cilinder
Als ik voor een digitale zou gaan zou ik de tip van Oldtimer opvolgen. Adhv zijn tip ben ik gaan zoeken en las ik veel goeds over deze cdi's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2018 23:57 #46 door Willem.Coenraads
Beantwoord door Willem.Coenraads in topic 1 cilinder
Vorig jaar ben ik ook tegen het CDI probleem aangelopen. Op internet uitgespit wat je nu  het best kan doen.
Dus ben ik nu ook (semie) expert. Dit is mijn idee hierover:

De originele CDI's zijn gewoon een keer op. Het verhaal dat de contacten beschadigd raken door een doorzakkend zadel is in mijn geval niet het geval, mijn alp is uit 93, er zit tussen onderkant zadel en bovenkant contact aansluitingen 22mm ruimte. met mijn 75kg moet ik wel heel ruig over een bult jumpen om zover door te zakken. En dat voor een asfalt ridder...

Nieuwe CDI's gekocht bij AliExpress, fabrikant=lixianda in China, natuurlijk gelijk de digitale versie genomen. Voor < 140 euro (2 stuks) klaar. Ingeplugt, geen probleem, motor start gelijk, loopt prima.

Dat deed de Alp met de oude CDIs ook altijd goed, dus wat dat betreft geen verschil digitaal versus analoog.

Wat rijden betreft: met mijn rijstijl=rustig aan ook geen verschil. Wat brandstof verbruik betreft ook geen enkel verschil met analoog.

Wat dat betreft had ik dus ook de analoge versie van 10 dollar per stuk goedkoper kunnen nemen.

Wat kan ik er meer over zeggen?

De CDIs die ik gekocht heb zijn weldegelijk digitaal, er zit onder de coating een grote vierkante chip die je bij een analoog type waarschijnlijk niet tegenkomt.

Volgens mijn theorie zijn de originele CDIs gewoon op door losgetrilde soldeercontacten, corrosie en verouderde onderdelen als condensatoren.

Verwacht niet dat nieuwe CDIs van Chinese of andere makelij lang meegaan, ook die zullen het door trillingen, corrosie en veroudering begeven.

Wat andere makalij betreft, op een Duitse site trof ik ik voordelige CDIs aan, bij even verder zoeken bleek er een Chinees in het verkoop team te zitten. Ofwel, als je denkt degelijk Duits (of overig Europees spul) te kopen dan heb je dik kans dat je hetzelfde Chinese spul in handen krijgt als waar ik nu mee rond tuf, maar met een mooiere stikker er op.

Wat het verschil tussen digitaal en analoog betreft: ja dat is dan maar een beetje mijn theorie, maar je moet je er niet al te veel van verwachten. De basis functionaliteit van een CDI is nogal beperkt. Op basis van het toerental en het moment dat de opnemer een puls afgeeft bepaalt de CDI het tijdstip dat de bobine een schop krijgt voor de bougie vonk. Het toerental weet het ding door de snelheid waarin de pulsen van de opnemer binnen komen, de berekening van de vervroeging gaat analoog met condensators weerstanden en andere platte electronica. Digitaal zit de berekening in een geheugen chip, bij x toerental x ms vervroeging. Analoog zit er misschien wat variatie in tussen warm en koud weer. Digitaal is dat dus strikter vastgelegd en kan je daar wat vrijer in programmeren. Maar als de inputs beperkt zijn tot alleen het signaal van de opnemer, dan ben je al snel uitgeprogrammeerd...

Mijn idee is dat je geen 2de handsjes van meer dan 10 jaar oud moet kopen en dat een nog werkende oude CDI als reserve in de achterbak wel een prettig gevoel geeft. En een mix tussen eentje analoog en de andere digitaal lijkt me ook geen enkel probleem. Ik denk dat oude analoge CDIs onderling meer van elkaar kunnen afwijken wat het ontstekingsmoment betreft, dan digitale CDIs.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2018 21:57 #47 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic 1 cilinder
Bedankt voor je aanvulling. Hier kan ik mij in vinden.
De MTP cdi's werken erg goed! Ondanks dat het geen digitale zijn hebben ze in plaats van een analoge verbindingen een digitale chip. Het gas is veel directer en agressiever! De pinnetjes zaten wel een beetje scheef en moest ik corrigeren met een platte schroevendraaier. Met een beetje contact spray kreeg ik ze erop.

Nu afwachten of ze duurzaam zijn

Bij MTP racing .com zijn ze goedkoper dan op de Duitse site

110,- inclusief verzendkosten voor 2 stuks

Vorig jaar ben ik ook tegen het CDI probleem aangelopen. Op internet uitgespit wat je nu  het best kan doen.
Dus ben ik nu ook (semie) expert. Dit is mijn idee hierover:

De originele CDI's zijn gewoon een keer op. Het verhaal dat de contacten beschadigd raken door een doorzakkend zadel is in mijn geval niet het geval, mijn alp is uit 93, er zit tussen onderkant zadel en bovenkant contact aansluitingen 22mm ruimte. met mijn 75kg moet ik wel heel ruig over een bult jumpen om zover door te zakken. En dat voor een asfalt ridder...

Nieuwe CDI's gekocht bij AliExpress, fabrikant=lixianda in China, natuurlijk gelijk de digitale versie genomen. Voor < 140 euro (2 stuks) klaar. Ingeplugt, geen probleem, motor start gelijk, loopt prima.

Dat deed de Alp met de oude CDIs ook altijd goed, dus wat dat betreft geen verschil digitaal versus analoog.

Wat rijden betreft: met mijn rijstijl=rustig aan ook geen verschil. Wat brandstof verbruik betreft ook geen enkel verschil met analoog.

Wat dat betreft had ik dus ook de analoge versie van 10 dollar per stuk goedkoper kunnen nemen.

Wat kan ik er meer over zeggen?

De CDIs die ik gekocht heb zijn weldegelijk digitaal, er zit onder de coating een grote vierkante chip die je bij een analoog type waarschijnlijk niet tegenkomt.

Volgens mijn theorie zijn de originele CDIs gewoon op door losgetrilde soldeercontacten, corrosie en verouderde onderdelen als condensatoren.

Verwacht niet dat nieuwe CDIs van Chinese of andere makelij lang meegaan, ook die zullen het door trillingen, corrosie en veroudering begeven.

Wat andere makalij betreft, op een Duitse site trof ik ik voordelige CDIs aan, bij even verder zoeken bleek er een Chinees in het verkoop team te zitten. Ofwel, als je denkt degelijk Duits (of overig Europees spul) te kopen dan heb je dik kans dat je hetzelfde Chinese spul in handen krijgt als waar ik nu mee rond tuf, maar met een mooiere stikker er op.

Wat het verschil tussen digitaal en analoog betreft: ja dat is dan maar een beetje mijn theorie, maar je moet je er niet al te veel van verwachten. De basis functionaliteit van een CDI is nogal beperkt. Op basis van het toerental en het moment dat de opnemer een puls afgeeft bepaalt de CDI het tijdstip dat de bobine een schop krijgt voor de bougie vonk. Het toerental weet het ding door de snelheid waarin de pulsen van de opnemer binnen komen, de berekening van de vervroeging gaat analoog met condensators weerstanden en andere platte electronica. Digitaal zit de berekening in een geheugen chip, bij x toerental x ms vervroeging. Analoog zit er misschien wat variatie in tussen warm en koud weer. Digitaal is dat dus strikter vastgelegd en kan je daar wat vrijer in programmeren. Maar als de inputs beperkt zijn tot alleen het signaal van de opnemer, dan ben je al snel uitgeprogrammeerd...

Mijn idee is dat je geen 2de handsjes van meer dan 10 jaar oud moet kopen en dat een nog werkende oude CDI als reserve in de achterbak wel een prettig gevoel geeft. En een mix tussen eentje analoog en de andere digitaal lijkt me ook geen enkel probleem. Ik denk dat oude analoge CDIs onderling meer van elkaar kunnen afwijken wat het ontstekingsmoment betreft, dan digitale CDIs.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2018 15:01 #48 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic 1 cilinder
Update: heb er sinds vorige maand 1500km opzitten met de nieuwe cdi's. Ze werken super! Beter dan de standaard cdi's.

Van de zomer kan ik weer met een gerust hart op vakantie ;)

Uiteraard neem ik een reserve mee. Voor de 1e vakantie.

Bestel ze dus gerust, na de vakantie nog een update

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2018 17:53 #49 door Yank
Beantwoord door Yank in topic 1 cilinder
Voor als reserve mee te nemen, nu voor € 55,00 nieuw!!!!

mtp-racing.de/CDI-Einheit-mit-Seitenstaenderabschaltung

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2018 10:29 #50 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic 1 cilinder
Let erop! De motor slaat met de eerder genoemde cdi van MTP niet af als je hem in de eerste versnelling zet! Hier kwam in de vakantie achter toen ik aan het rijden was. Mijn vriendin riep dit door de communicatie set.

Ik had navraag gedaan en ze gaven aan dat dit wel zou werken. Hierover heb ik nu contact.

Let hier op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2018 10:49 - 30 mei 2018 14:11 #51 door alain
Beantwoord door alain in topic 1 cilinder
De bewuste soldeerpunten zitten in dezelfde hoek als de connectoren, maar dan onderaan. Je kunt ze dus zichtbaar maken door een venstertje uit te snijden. Dit heb ik gedaan bij 1 CDI en de kapotte soldeerpunten opnieuw gesoldeerd.
Maar vervolgens heb ik zelf ook gemerkt dat er ook elders in de CDI problemen kunnen opduiken, en vooral, dat de problemen wisselend kunnen zijn.

Het is mij niet altijd duidelijk geweest in hoever oxidatie van de connectoren een rol gespeeld hebben bij mijn ontstekingsproblemen, maar het reinigen van geoxideerde connectoren heeft mij toch 30.000 probleemloze kilometers opgeleverd. (ik was op reis met de CDI's van mijn andere motor als reserve).

Mijn problemen waren niet te wijten aan een doorgezakt zadel, en hebben zich voorgedaan bij beide motoren in drie van de vier CDI's.

Ik heb dan ook zelf vorige maand alle CDI's van beide Transalpjes vervangen. Ik betaalde 218 Euro voor 4 stuks bij MTP-racing.
Zeer vlotte afhandeling!

Sedertdien geen problemen meer.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2018 15:40 #52 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic 1 cilinder

De bewuste soldeerpunten zitten in dezelfde hoek als de connectoren, maar dan onderaan. Je kunt ze dus zichtbaar maken door een venstertje uit te snijden. Dit heb ik gedaan bij 1 CDI en de kapotte soldeerpunten opnieuw gesoldeerd.
Maar vervolgens heb ik zelf ook gemerkt dat er ook elders in de CDI problemen kunnen opduiken, en vooral, dat de problemen wisselend kunnen zijn.

Het is mij niet altijd duidelijk geweest in hoever oxidatie van de connectoren een rol gespeeld hebben bij mijn ontstekingsproblemen, maar het reinigen van geoxideerde connectoren heeft mij toch 30.000 probleemloze kilometers opgeleverd. (ik was op reis met de CDI's van mijn andere motor als reserve).

Mijn problemen waren niet te wijten aan een doorgezakt zadel, en hebben zich voorgedaan bij beide motoren in drie van de vier CDI's.

Ik heb dan ook zelf vorige maand alle CDI's van beide Transalpjes vervangen. Ik betaalde 218 Euro voor 4 stuks bij MTP-racing.
Zeer vlotte afhandeling!

Sedertdien geen problemen meer.


Fijn om te horen dat ze bij jou goed werken! Dan heb ik waarschijnlijk een ander type. Even afstemmen met MTP.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden