Dynamo en spanningsregelaar kapot?

10 mei 2018 10:17 #1 door jeroenmeertens
Dynamo en spanningsregelaar kapot? werd gestart door jeroenmeertens
jeetje, dat moet ik weer hebben. Net klaar om een heerlijk weekendje in de eifel te rijden, start de Alp (1987) gister niet meer :(. Nouja geen ramp, gister aan de acculader en starte vanochtend zoals het hoort.

Voor de zekerheid even de waardes van het laadsysteem doorgemeten en dat zag er niet best uit  :'(

Laadstroom op de accu bij 5000 toeren: 12.8V

Bij de 6P connector:
beide Rood/witte draden met massa: 12.5V
Zwarte draad met massa: 12.5V

Bij de 3P connector (3 gele draden):
A-B, A-C, B-C: 1.5 Ohm

Weerstanden in de spanningsregelaar: Geen enkele meeting kwam met resultaat, deze is dan denk ik doorgebrand.

Daarna alles weer aangesloten en de wisselspanning op de 3 gele draden en massa gemeten en hier kwam maar 6 volt uit  :o

Wie o wie kan mij helpen? Wat is allemaal kapot? En kan ik nog lekker naar de eiffel gaan met bumpstarten of niet?  :-\

Gr Jeroen

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 10:52 #2 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Ik zou het eerst allemaal oplossen voor je weg gaat. Straks sta je in de Eifel met een motor die niks meer doet. ???

Ik laat het even aan de profs hier over hoe en wat. Elektriciteit is niet mijn ding :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 10:55 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Alleen je SR is defect.
Kwestie van vervangen. Is gemakkelijk zelf te doen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 11:00 #4 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?

Alleen je SR is defect.
Kwestie van vervangen. Is gemakkelijk zelf te doen.


;D soms is het zo makkelijk hahaha, kun je relaxed ri de Eifel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 11:06 #5 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Zo dacht ik er ook over Petrus. Niet echt een lekker gevoel ;)

Hoe kom je tot die conclusie Marien? Aangezien ik maar 5 volt meet ipv de 70?

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 11:12 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Hoe heb je gemeten ????
Er komt een wisselspanning af. Vandaar de vraag.

Weet niet hoe technisch je bent ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 11:24 #7 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Ik heb de multimeter op wisselspanning gezet. Daarna de plus aan ingang van de 3 gele draden in het 3p connector en de min aan een bout op het frame. Hier kwam bij alle 3 de gele draden een voltage van 5 Volt uit met lopen motor. 

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 11:25 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Meet eens tussen de gele draden.
Een dynamo gaat nagenoeg nooit stuk.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 11:55 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?

De weerstand die je opgeeft voor de statorspoelen (dynamo) is te hoog. Mag tussen 0,1 en 1,0 Ohm zijn (de mijne bijv., 0,4 Ohm).

De laadspanning die je opgeeft is te laag. Dat kan als gevolg van de dynamowaarden. Maar kan ook nog de SR zijn of de accu zelf.


Begin met de dynamo weer binnen de waarden te krijgen (vervangen, ben ik bang). Want daarvan heb je al vastgesteld dat het afwijkt.

Meet dan opnieuw de laadspanning en ga zonodig vandaar verder.

Doe steeds één ding tegelijk en bekijk resultaat. Dat leidt je met de minste omwegen of onnodige kosten naar de kern van je probleem.


Succes, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 12:13 #10 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
@Marien tussen de gele draden bedoel je de weerstand of het voltage? In het geval van het voltage hoe moet ik dat doen dan?

@Brom de accu is 1 ding waarvan ik zeker weet dat hij goed is, anders had ik al veel vaker stil gestaan  ;) de waarde van de stator is idd te hoog maar zou dit de lage laadspanning kunnen verklaren?

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 12:30 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Tussen de gele draden meten in de weerstand mode.
Maar eerst de beide probes tegen elkaar zodat je zeker weet dat de overgangsweerstand van de meter ook werkelijk nul is.
Meestal is die rond de 0,5 ohm. Tel daarbij de werkelijke weerstand waarde van de spoelen dan zit je ook boven de 1,0
Verder ga ik met Brom mee.

Mocht je een stator nodig hebben ligt er hier wel 1


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 12:48 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?

(..) de waarde van de stator is idd te hoog maar zou dit de lage laadspanning kunnen verklaren?


Nou ja, je ondervind problemen en stelt vast dat de laadspanning achterblijft. Na meten van de dynamospoelen stel je ook vast dat die buiten de ideale waarden vallen.

De volgorde van opbouw der componenten is: dynamo - SR - accu

Dynamo lijkt mij dan een prima uitgangspunt. Hij valt uit de toon en staat aan het begin van die lijn. Je zult iets moeten gaan proberen.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 14:23 #13 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Goede tip van Marien omtrent de weerstand van de multimeter zelf. De millimeter die ik gebruik heeft zelf een weerstand van 0.8 om waardoor mijn stator spoelen dus een weerstand hebben van 0.6  :D

Ik heb daarna ook de voltages op de goede manier over de 3 gele draden gemeten en kom bij ze allemaal tussen de 50 en 60 Volt uit  :D

Volgende stap dus die verdomde spanningsregelaar  ::)

Tot nu toe heel erg bedankt heren, de tip van Marien was goud waard. Met een beetje geluk ga ik vanavond toch nog naar de eifel  ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 14:27 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?

Klinkt al een stuk beter!

Ik reageerde sec op wat jij postte.


Dan is de SR de logische volgende stap..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2018 21:38 #15 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
hier ligt event. een spanningsregelaar voor je Alp te leen. Kun je t,och nog lekker naar de Eifel !

                                                                                                                                            Vetjan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2018 23:26 #16 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Sorry voor de late reactie, ik heb ben namelijk toch maar naar de eiffel gegaan waar ik overigens heeerlijk gereden heb  8) In de zon heb ik het licht uitgelaten om de accu te sparen. Gelukkig geen enkel probleem gehad met rijden of starten maar dan nu tijd voor een reparatie  ;)

Maakt niet uit Brom. Op de waarde die ik eerst gaf zou ik precies hetzelfde hebben gereageerd ;)

Geld je aanbod nog steeds om jou spanningswisselaar even te gebruiken om te kijken of het daar aan ligt Vetjan?

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2018 13:49 #17 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Ja hoor Jeroen, en meetaparatuur is hier ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2018 14:05 #18 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Kijk dan ook je accu na of die niet teveel heeft geleden anders is het beter spanningsregelaar en accu gelijktijdig te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2018 15:31 #19 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Top thanks Vetjan, ik neem deze week even contact met je op.

Ik zal de accu zo doormeten Dropken, ben helaas toch weer aan het sleutelen :(

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat 1 van de bougies niet vonkt.
-Bougie getest in andere bobine: Werkt
-Bobine aangesloten met bedrading van andere bobine: Werkt
-Bedrading doorgemeten vanaf CDI: Zelfde weerstand als de rest dus ik zou zeggen geen kabelbreuk.
-CDI's ook omgewisseld: Geen verschilt
-Kabel gemeten op kortsluiting: Niets gemeten

Hoe kan het dan dat 1 bougie niet vonkt  ???

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2018 15:43 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Dynamo en spanningsregelaar kapot?
Heb je ook de massa van de bobine gecontroleerd? Vanaf de CDI loopt er inderdaad één kabeltje naar elke bobine maar vanaf elke bobine ook een kabeltje naar het frame.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden