Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes

05 sept 2018 15:16 #1 door Erik -
Beste allen,

IK heb twee maand geleden in Groningen een Transalp 600 (eerste registratie in 1992, maar volgens chassisnr een '88 er) gekocht die naar zijn zeggen in prima staat was. Hij leek wel redelijk, maar achteraf is er toch het een en ander mis mee.

Er moet een andere achterband op want hij gaat alle kanten uit behalve rechtdoor boven de 100 en minirotondes zijn niet te rijden. Hij wil er niet doorheen. Vrijdag komt de band en is dat waarschijnlijk opgelost.

De uitlaat is volledig verrot, terwijl die op het eerste gezicht heel netjes leek. Hij was al aardig ver heen denk ik, maar een stevige backfire zorgde definitief voor een extra uitlaatgat naast de twee die er vanaf fabriek zitten. Met een week of twee wordt mijn Huzar demper bezorgd. Ben benieuwd.

Nu komt het:
De koppeling lijkt te slippen. Als ik stevig optrek versneld de motor niet erg, maar jagen de toeren wel omhoog. Er zit oude vieze olie in. Geen idee of het wel motorfiets olie is, maar ik vermoed van wel. De motor heeft ongeveer 80.000 gelopen. Ik vermoed dat de koppeling vervangen moet worden. klopt dat? en zo ja:

Er zit nogal prijsverschil in koppelingen. Zijn er die ik niet moet kopen vanwege slechte kwaliteit of te duur? Wat is een goedkope en goede optie?

Groet, Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 15:46 #2 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes

Beste allen,

IK heb twee maand geleden in Groningen een Transalp 600 (eerste registratie in 1992, maar volgens chassisnr een '88 er) gekocht die naar zijn zeggen in prima staat was. Hij leek wel redelijk, maar achteraf is er toch het een en ander mis mee.

Er moet een andere achterband op want hij gaat alle kanten uit behalve rechtdoor boven de 100 en minirotondes zijn niet te rijden. Hij wil er niet doorheen. Vrijdag komt de band en is dat waarschijnlijk opgelost.


Hoe merk je dat hij niet 'wil'?

Nu komt het:
De koppeling lijkt te slippen. Als ik stevig optrek versneld de motor niet erg, maar jagen de toeren wel omhoog. Er zit oude vieze olie in. Geen idee of het wel motorfiets olie is, maar ik vermoed van wel.


Hoe kwam je tot dat vermoeden? Geproefd? :P

De motor heeft ongeveer 80.000 gelopen. Ik vermoed dat de koppeling vervangen moet worden. klopt dat? en zo ja:

Er zit nogal prijsverschil in koppelingen. Zijn er die ik niet moet kopen vanwege slechte kwaliteit of te duur? Wat is een goedkope en goede optie?

Groet, Erik


Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat auto-olie je koppeling inderdaad om zeep kan helpen. Als dat het geval is geweest, zit je waarschijnlijk naar een vervanging te kijken. Maar met 80.000 kan het zomaar zijn dat, als het nog de originele is, hij sowieso aan de beurt was (of er nou wel of niet verkeerde olie in zit).

Koppeling vervangen valt op zich best mee, uitlaat moet eraf en je moet een nieuwe pakking steken (de oude pakking verwijderen is nog het meest vervelende klusje). Als je gelijk voor goed wil gaan steek je een OEM of "DRC" (dirt racing clutch) kit. Die laatste kunnen meer hitte afvoeren en zijn dus meer 'heavy duty' maar je gaat het wel merken in je linkerhand.

Een oliebeurt is doodsimpel dus ik zou met deze klus gelijk de olie + filters vervangen, en als je de kans hebt plan je het zo dat de nieuwe koppeling even in de nieuwe olie kan weken voor plaatsing. Oude olie nergens meer voor gebruiken en gewoon (netjes!) afvoeren en zorgen dat de nieuwe koppeling er (voor de zekerheid) niet mee in aanraking komt.


Let op dat de Huzar geen E-keur heeft, in tegenstelling tot de originele. Kleine kans dat er wat mee gaat zijn maar een gewaarschuwd mens...

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 15:46 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Zoveel verschil zit er niet in koppelingsplaten. Ga maar eens te rade bij onze clubdealers.
Rob Geelen, Ad Mies of Hans Schaap kunnen je de prijzen wel noemen.
Het zou heel goed kunnen helpen als je eens begint met de juiste motorolie te vullen. Dwz, 10 W 40 half syntheet MOTOROLIE, en geen auto olie.

Setje platen is overal te bestellen. Je kunt kijken bij CSMnl maar die is redelijk aan de prijs

edit. Trigger was deze keer sneller :P


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 16:27 #4 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
De motor gaat niet vlot door de bocht op de rotonde. Hij heeft de neiging om recht door te gaan of hij kantelt te ver door op de band en dan begint hij te glijden. De motorband heeft weinig grip meer. Hij is wat vierkant geworden. Had ik bij mijn VFR ook en daar loste een nieuwe band dat volledig op. Deze achterband is ook redelijk oud.

Mijn vermoeden dat er waarschijnlijk de juiste olie in zit is dat ik een half flesje motorfiets olie mee kreeg. De olie is erg zwart en vies. Hij zit overigens ook overvol met olie. Gemeten na warme motor op de juiste manier.

Olie is reeds aangeschaft en filter ook. De klus ben ik niet bang voor. Ik heb mijn VFR eind vorig jaar gekocht (mijn eerste motor) in niet rijdende toestand en die doet het nu als nieuw. Daar was veel mis mee, maar die was dan ook heel goedkoop. Dit zal dus ook wel goed komen.

IK bestel nog een set koppelingsplaten + pakking en dan zal ik binnenkort de boel vervangen.

Zijn er nog tips en trucs of zaken waar ik rekening mee moet houden bij het vervangen van de koppelingsplaten?







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 16:45 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes

Zijn er nog tips en trucs of zaken waar ik rekening mee moet houden bij het vervangen van de koppelingsplaten?


De koppelingshendel/veer die uit het koppelingsdeksel komt loopt door een rubbertje heen, kosten nihiel, maar als je er toch bent, gelijk even meepakken, ze willen op die plek nog wel eens (gaan) lekken en dan krijg je vieze plekken op je blinkende *kuch* motorblok.

Als je de kabel toch los hebt, controleer gelijk even hoe soepel hij loopt, en aangezien de bochten er toch al af liggen is het misschien niet zo gek om voor de zekerheid een grote beurt te doen, dus met bougies, luchtfilter...

Als je toch een grote beurt doet, ligt het blok toch al bloot, dus kun je misschien gelijk een top-end revisie doen, als je er toch bent.

Zie maar tot waar je gaat ;).

Oh en achterwiel loshalen vanwege een nieuwe band is (serieus) wel een goed moment om de binnenzijde van de velg te controleren op velgrot, dat doen ze nog wel eens als het de goudkleurige alu velgen zijn. Indien ja, kijken of je het nog kan wegslijpen en in de zinkspray zetten. Check ook de conditie van de ketting en tandwielen als die toch los liggen, en je kan overwegen de achterrem te controleren op slijtage (indien trommel, waarschijnlijk wel gezien het bouwjaar).

Als je dan de voorrem ook nog even checkt op slijtage en werking alsmede de voorvorkrubbers (en hoezen) ben je qua veiligheid in ieder geval weer een beetje zeker van je zaak. Al zou ik zelf dan ook maar gelijk de vorkolie meepakken... ;).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 17:54 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes

De koppelingshendel/veer die uit het koppelingsdeksel komt loopt door een rubbertje heen (..)


Zinvolle opmerking van Triggert.

Dat is de keerring rond de koppelingshevel op het koppelingsdeksel, rechts. Waar het uiteinde van de koppelingskabel op zit.

Er zijn 2 maten gebruikt in die periode, check even je motor serienummer welke je moet hebben (ook rechts, onder aan een cilinder).


Zie plaatje.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 21:30 #7 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Bedankt tot zo ver. Ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2018 20:58 #8 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Vandaag de band gemonteerd. De alp gaat weer normaal door de bochten. Ik heb een Heidenau K60 scout gemonteerd.  Nu wachten op de koppelingsset en de uitlaatdemper.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2018 20:29 #9 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
De Huzar uitlaat was met een paar dagen vanuit polen in Friesland. De bezorger is aan de deur geweest heeft een briefje door de bus gegooid dat ik 'm op kon halen bij een DPD punt. Daarna ging het helemaal mis. De medewerker van het DPD punt heeft het pakket begin van de middag ontvangen en het eind van de middag weer meegegeven als zijnde onbestelbaar en nu is het terug onderweg naar Polen.

Het mooiste is dat zowel DPD alsook Huzar vooralsnog stellen dat het mijn probleem is. Nu zal dat wel loslopen zodra de uitlaat weer terug is in Polen. Bovendien betaald met paypal en dus verzekerd, maar k was er helemaal klaar voor om 'm te monteren. Mooie domper.

De koppeling is wel binnen en de pakkingen ook. Alleen schijnt het dat de transalp uit 1988 met twee verschillende oliekeerringen is gemaakt. Die kan dus pas besteld als de oude er uit is en opgemeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2018 20:55 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes

Ik heb met DPD ook vaker dergelijke dingen meegemaakt. Ik vind het een rukbeleid.


Die koppelingskeerring, ik had een plaatje gepost van CMSnl en daar staat bij welke keerring bij welk motor serienummer. Heb je dat gecheckt..?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2018 20:57 #11 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Top. Dat heb ik helemaal over het hoofd gezien. Ik zal morgen meteen de juiste bestellen. De Honda dealer kon het me niet vertellen met het chassisnummer er bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2018 18:23 #12 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
De Huzar uitlaat gaat zeer waarschijnlijk niet door. Wat is een betaalbare niet te luide demper met e-keur? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2018 18:42 #13 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes

De Huzar uitlaat gaat zeer waarschijnlijk niet door. Wat is een betaalbare niet te luide demper met e-keur? Ik zie door de bomen het bos niet meer.


Een originele. Ik heb de meest betaalbare E-Keur demper gekocht die ik kon vinden in Europa, een GPR bij Uitlaatstore.nl en alhoewel het een stoer ding is vind ik hem best lawaaierig. Alle andere keuzes hadden geen E-keur.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2018 14:40 #14 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Mogelijk komt de Huzar demper toch nog. Ik wil van de week de koppeling gaan vervangen. Ik heb de meeste onderdelen nu in huis, maar klopt het dat de koppelingsmoer vervangen moet worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2018 14:55 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Mss hoeft dat niet mits je hem er met beleid af kunt halen.
Gewoon opnieuw borgen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2018 20:30 #16 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Ik heb de koppelingsplaten vervangen. Wat me opvalt is dat de oude platen op het oog net zo dik waren als de nieuwe. Het zag er allemaal nog prima uit, maar toch slipte het verschrikkelijk. Ik kon niet meer tegen de wind inrijden zonder dat de koppeling slipte.

De nieuwe koppeling kan ik nog niet testen want er moet een inbusbout vervangen. Die is morgen of dinsdag binnen. Ik vermoed toch dat er verkeerde olie in het blok heeft gezeten. Geen idee wat de vorige eigenaar er in heeft gegooid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2018 07:12 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
het zijn ook zelden de platen maar des te meer de koppelingsveren (terug lopende veerdruk) maar als alles open ligt wil je liever geen risico nemen en vernieuw je alles,

inbusbout ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2018 09:35 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Bij mijn Varadero is de buitenste koppelings plaat een andere dan de rest, nou heb ik eens bij een 88er alp gekeken en daar is dat ook zo, kan dat nog iets uit maken voor de werking

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2018 11:20 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
De buitenste plaat is smaller en hoort met de nokjes in de korfwand. Dus niet ertussen.
Verder hoort aan de binnenzijde van de laatste ring de 2 dunne veerringen waarvan er 1 een spanveer is met opstaande kant

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2018 15:14 #20 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes
Alles zit weer in elkaar en hij rijdt veel beter, schakelt weer makkelijk in de vrij. Daarnaast vastzittende choke gefixed en potdicht luchtfilter vervangen. De motor rijdt compleet anders nu. Wel veel roet ineens bij de uitlaat, terwijl hij minder rookt nu de choke weer normaal functioneert. Je zou zeggen dat hij nu minder rijk moet lopen dan met verstopt luchtfilter en een van de twee carbs met choke vol open. en de ander dicht.

Knipperlicht werd er vies van door roetaanslag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden