Benzine lekt uit uitlaatbocht

16 feb 2019 17:27 - 16 feb 2019 17:31 #1 door Baardaap
Benzine lekt uit uitlaatbocht werd gestart door Baardaap
Ik heb zojuist getracht mijn motor (TA 600) uit zijn winterslaap te wekken. Nieuwe accu erin, vloeistoffen gecheckt. Ketting enz. gesmeerd.

Eerste keer starten ging niet van harte. Maar goed, de motor heeft ook een hele poos stil gestaan en buiten geslapen. Hij heeft kort gelopen. Ik probeerde met de choke het stationair toerental te regelen, zodat ie even warm kon lopen. Motor sloeg echter snel weer af. Motor even met rust gelaten en nog wat andere dingen gedaan.

Toen zag ik dat er een vloeistof lekte uit mijn uitlaatbocht (zie bijlage). Bij de geur te oordelen is het benzine. Kan dit kwaad? Wat kan ik het beste doen voordat ik opnieuw probeer te starten?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2019 19:01 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Hmmmm  :-\ Brandstof in de uitlaat kan ook zómaar betekenen dat het carter vol met benzine gelopen is. (Brandstofkraan defect)
Check dat even door de olievuldop/peilstok los te maken Sandro.

Effe nog maar niet opnieuw starten!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2019 19:44 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Kraan open laten staan met motor op zijstandaard. Carb loopt over.  Vlotter blijft hangen
Carter zit wss vol. Olie aftappen en nieuwe erin

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2019 19:58 #4 door alain
Beantwoord door alain in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
is het benzine of water?

even opvangen met papiertje en voorzichtig in brand steken.

Een koude motor (uitlaat) kan condenswater lekken.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2019 21:41 #5 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Bedankt voor alle reacties. Hoopte eigenlijk dat het onschuldig was.  :o

(Brandstofkraan defect)Check dat even door de olievuldop/peilstok los te maken Sandro.


Die had ik al los voordat ik de motor voor het eerst ging starten. Olie zag er acceptabel uit. Heb zelf nog een beetje bijgevuld, Stond halfstok. Waar moet ik precies naar kijken?

Kraan open laten staan met motor op zijstandaard. Carb loopt over.  Vlotter blijft hangen
Carter zit wss vol. Olie aftappen en nieuwe erin


Motor stond op de middenbok. Benzinekraan doe ik eigenlijk nooit dicht. :-X Hoe check ik of het carter vol zit?

is het benzine of water?


Het was geen water. Het rook naar benzine al vond ik de geur aan de milde kant. Toen ik naar het posten van dit bericht nog een tie wrap ging vast maken, was het vocht zowel op de bocht als op de stoep al weer verdampt. Bij water zou dit langer duren, denk ik. Zon stond er toen niet meer op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2019 22:54 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht

Olie zag er acceptabel uit. Heb zelf nog een beetje bijgevuld, Stond halfstok. Waar moet ik precies naar kijken?


Dán heb je de check al gedaan die je wil doen! Er zit dus géén brandstof in het carter  :) Mooi zo  8)

Ik zou nog wél even controleren of de brandstofkraan werkt zoals deze hoort te werken:
Het is een vacuumgestuurde kraan. Deze moet afsluiten als de motor niet draait en open gaan zodra je start en zolang de motor wel draait. Dicht doen is in principe dus ook niet nodig.

- haal de brandstofslang van de kraan (de dikkere slang).
- haal de vacuumslang (de dunnere) van de aansluiting op de cilinderkop.
- zorg dat de kraan op ON staat, of als hij al ver leeg is op RES, iig niet op OFF
- als je kort achter elkaar zuigt/blaast op de vacuumslang zou de kraan brandstof door moeten laten.
- als je niks doet mag er niets uit komen.

Heb ik het zo goed uitgelegd?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2019 23:43 #7 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht

Heb ik het zo goed uitgelegd?


Helder! Ik zal morgen, bij daglicht, de brandstofkraan testen. Mocht ie stuk zijn en benzine lekken, dan moet er ik er dus op letten, de kraan dicht te draaien als de motor stil staat? Of is het niet aan te raden om te gaan rijden met een defecte brandstofkraan?

Gezien er geen benzine in het carter zit, kan ik de motor dan opnieuw pogen te starten zonder iets stuk of erger te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 09:12 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht

Of is het niet aan te raden om te gaan rijden met een defecte brandstofkraan?


2 mogelijkheden.
1  Hij gaat niet open wanneer er vacuüm komt  ( antwoord 2 )
2  Hij gaat niet dicht als er geen vacuüm meer is.  ( antwoord 1 )

1 Wanneer de kraan dus door blijft lopen als de vacuüm er af is kun je er beter voor kiezen om de kraan steeds dicht te zetten als de motor uit staat.
2 Als hij niet open gaat dan loopt de motor gewoon niet.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 10:36 #9 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Brandstofkraan getest en deze lekt niet. Starten blijft moeizaam en er blijft vloeistaf uit de uitlaatbocht lekken. Nu zelfs op twee plaatsen (zie foto). Bij de aansluiting met de demper ruikt het vocht ook naar benzine, maar het is niet helder. Het is wit en troebel. Lijkt een beetje op magere melk.

M.b.v. een noodaccu de motor wel kunnen starten. Een tijdje stationair laten lopen tussen de 1500 en 2000 toeren. Na een paar minuten zakte het toerental ineens in. Ik probeerde een beetje gas te geven om te voorkomen dat de motor afslaat. Echter gas geven liet het toerental verder inzakken en de motor sloeg af. Na opnieuw starten, deze keer zonder noodaccu, zelfde verhaal. Gas geven en de motor slaat af.  :(
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 10:41 #10 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht

Na een paar minuten zakte het toerental ineens in. Ik probeerde een beetje gas te geven om te voorkomen dat de motor afslaat. Echter gas geven liet het toerental verder inzakken en de motor sloeg af. Na opnieuw starten, deze keer zonder noodaccu, zelfde verhaal. Gas geven en de motor slaat af.  :(


::) Terwijl ik het opschreef, ging er al heel vaag een lampje branden. Ik weet nou ook waarom ik de brandstofkraan nooit dicht draai...  :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 10:45 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Magere melk klinkt een beetje als olie en water...

Hoe is jouw koelvloeistof? Kijk eens in de radiateur naar het niveau en de kleur?

Na het lange stilstaan kan dat ook condens zijn lijkt me, wellicht mixt dat met een beetje olie uit je cilinders maar ik denk niet dat het erg veel mag zijn.
Je hebt niet lang geleden toch ook al problemen gehad met starten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 10:45 #12 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Over het vocht zou ik mij geen zorgen maken. De check met het carter is al gedaan dus dat valt mee. Het zijn koude uitlaatdampen (dus veel vocht) en het is vers verbrand (dus brandstoflucht..). Laat hem eerst even lekker warm lopen c.q. rij een klein stuk en kijk/luister dan nog eens.




Ps: lol.. niet die brandstofkraan weer vergeten op 'ON' te zetten. Dan krijg je dattie inderdaad stopt als je gas geeft  ;D

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 11:12 #13 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Laten we het achterste lek even buiten beschouwing laten. Gezien de plaats, boven het laagste niveau van de uitlaatbocht, gaat zeer waarschijnlijk om condens gemengd met andere vloeistoffen.

Net, nu met de brandstofkraan open, de motor kunnen starten. Maar binnen een minuut viel deze al weer stil. Opnieuw starten lukt op dit moment niet.
Wat mij opviel is dat er nu weer vloeistof uit het voorste lek, bij de voetrem, druppelt. Lijkt als of de motor verzuipt of zoiets.

Hoe is jouw koelvloeistof? Kijk eens in de radiateur naar het niveau en de kleur?


De radiateur zit te goed verstopt. Dar kom ik zo 1-2-3 biet bij. Heb wel de vloeistof in het reservoir bekeken. Deze is helder, maar staat onder het minimum niveau. Oeps! Ga zo even kijken wat er in moet en of ik het in huis heb.

Na het lange stilstaan kan dat ook condens zijn lijkt me, wellicht mixt dat met een beetje olie uit je cilinders maar ik denk niet dat het erg veel mag zijn.
Je hebt niet lang geleden toch ook al problemen gehad met starten?


De hoeveelheid uit het achterste lek was zeer klein. Vele malen minder dan wat er uit het voorste lek komt.

Klopt. Een tijdje terug startproblemen gehad. Maar dit viel uiteindelijk te wijten aan een defecte accu, die bij belasting niet meer voldoende vermogen gaf. Toen ook voor de laatste keer de motor draaiende gehad en nog geen lek geconstateerd.

Laat hem eerst even lekker warm lopen c.q. rij een klein stuk en kijk/luister dan nog eens.


Helaas gaat dit op dit moment niet lukken. Motor draait gewoon niet betrouwbaar en slaat telkens weer af. Heb al getracht hem stationair op toeren te laten komen. Kan het condens uit de uitlaat lekker verdampen enz. Maar telkens slaat de motor weer af en zie ik vervolgens weer vloeistof lekken uit de uitlaatbocht.

Ben bang dat er toch meer aan de hand is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 11:46 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Sandro,
Hoe lang heeft je motor ongebruikt buiten gestaan? Oude benzine aftap[pen en nieuwe er in zou wel eens kunnen helpen. De huidige benzine trekt veel vocht aan. Heb je de carburatuers ook al afgetapt? Zo niet dan ook even doen, is een kleine schroefje in de vlotterbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 13:00 #15 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht

Hoe lang heeft je motor ongebruikt buiten gestaan? Oude benzine aftap[pen en nieuwe er in zou wel eens kunnen helpen. De huidige benzine trekt veel vocht aan.


De motor heeft zo'n 6 weken echt stil gestaan, sinds het euvel met de accu . Ze zijn hier in Den Haag nog al gul met het strooizout... Benzine aftappen en opnieuw vullen wordt een hele operatie. Maar de tank zit vol en het is een gesloten systeem. Kan er dan wel een noemenswaardige hoeveelheid vocht bijkomen?

Heb je de carburatuers ook al afgetapt? Zo niet dan ook even doen, is een kleine schroefje in de vlotterbak.


Ik heb de carburateurs afgetapt. Ik heb het niet gemeten, maar het leek alsof er uit de rechter vlotterbak meer benzine kwam. Na het aftappen opnieuw gepoogd te starten. Er kwam leven in en met een beetje gas erbij draaide de motor heel even. Toen ik het gas los liet sloeg ie meteen weer af. Na twee á drie startpogingen zonder dat de motor aanslaat, loopt er ook met een weer vocht uit de uitlaatbocht.

Mijn mogelijkheden op de stoep zijn beperkt. Ik denk dat het een ambulance rit wordt naar de dichtstbijzijnde ok.  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 13:13 - 17 feb 2019 13:16 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Het systeem is open, de tank word belucht via de tankdop. Water (condens) verzamelt zich onderin de tank en onderin de vlotterbakken.
Kan voorkomen dat de motor wel loopt maar als je dan gas geeft die bel water omhoog gezogen word en de motor afslaat.

Echter hoort er geen aanhoudende stroom vloeistof uit je uitlaat te komen. Condens is vrij snel weg en laat zich meestal zien als witte damp uit je uitlaat.

Als je de brandstof opvangt uit de vlotter zou je kunnen kijken of je een verdeling ziet in de vloeistof, kan duiden op water.

Maar de hoeveelheid vloeistof in mengsel met lucht is maar zeer klein, er gaat per slag geen koffie kopje benzine je cilinder in. Er zwemt ook geen liter condens in je uitlaat rond. Ik vind het wat vreemd dat er een stroom vloeistof uit je uitlaat komt zetten en waarom dat melkwit is???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 13:15 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Hm 6 weken stilstand is niet bijster lang en zou geen probleem qua vocht moeten opleveren in een volle tank.
Waar ik dan eerder aan denk is een vastzittende choke plunjer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2019 14:00 #18 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Iedereen bedankt voor het meedenken en alle handige tips an analyses. Ik denk dat ik alles wat ik met beperkte middelen op de stoep kan aanpakken inmiddels wel heb geprobeerd. Zodra het opgelost is zal ik nog wel laten weten wat er verder aan het licht gekomen is.

Echter hoort er geen aanhoudende stroom vloeistof uit je uitlaat te komen.


Het lekt alleen tijdens startpogingen. Maar dan wel in zorgwekkende hoeveelheden. Na een poos is het er allemaal uitgedruppeld en verdampt.

Als je de brandstof opvangt uit de vlotter zou je kunnen kijken of je een verdeling ziet in de vloeistof, kan duiden op water.


Ik had het in een bakkie opgevangen. Maar ik zag geen verdeling zoals een olievlek in water of andersom. Ik heb het vocht echter niet meer. Kan dus niet meer nagaan of het na een tijdje stilstaan wel tot een verdeling komt.

Ik vind het wat vreemd dat er een stroom vloeistof uit je uitlaat komt zetten en waarom dat melkwit is???


Dit was wellicht misleidend. Allen uit het achterste lek, bij de aansluiting met de demper, kwam aan het begin een troebele, melkachtige vloeistof. Dit zou best een mengsel van brandstof, condens en vuil geweest kunnen zijn. Dit is echter nu niet meer het geval.

Wat er uit het voorste lek komt is helder en licht bruin van kleur en ruikt naar benzine. De kleur is anders dan wat ik uit de vlotterbakken heb getapt. Maar de kleur zou best aan roest of een klein beetje olie te wijten kunnen zijn.

Hm 6 weken stilstand is niet bijster lang en zou geen probleem qua vocht moeten opleveren in een volle tank.
Waar ik dan eerder aan denk is een vastzittende choke plunjer.


Mijn motor heeft al wel 's langer stil gestaan en startte daarna zonder problemen op. Een keer warm gelopen liep ie rond en zonder problemen.

Om bij de choke plunjer te komen, moet de tank eraf. Dit ga ik hier op de stoep niet doen. Ik ben wel van plan om de carburateurs een keer goed te reinigen. Heb in het verleden al vaker problemen gehad met een koude motor en inhouden bij gas geven. Staten gaat ook niet altijd van harte, zowel bij koud als bij warm weer. Kan ook te maken hebben gehad met de slechte accu. Maar ik heb vrijwel altijd na stilstand voor meer dan een dag de choke nodig om de motor te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2019 13:55 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht
Hij start slecht, dus zal er onverbrande brandstof je uitlaat systeem in gedrukt worden. Denk dus dat de lekkage het gevolg is van slecht starten.

Dus kijken waarom hij slecht start:
1) water--- heeft Pim al ff uitgelegd. Haal toch nog maar een keer wat brandstof uit je carb en zet het ff opzij om te zien of er een vloeitsof scheiding ontstaat. Kan goed dat er misschien toch nog wat water in de tank zit dat mee komt
Je kunt ook meteen ff vanaf je tank af tappen en zien of daar een vloeistof scheiding zichtbaar wordt.
2) vonk -- Tja, met al die overtollige, niet verbrande brandstof zouden je bougies inmiddels ook wel vet/vochtig kunnen zijn en slecht/niet vonken. Vervangen of ff schoonmaken.
3) te veel/te weinig brandstof -- choke plunjers die blijven hangen, of verstopte sproeier(s), heel misschien een vlotter probleempje.
4) lucht-- vogelnestje in je luchtfilter...... (Lach maar, maar ik heb het een keer gezien). Maar ff zonder luchtfilter proberen kan (tijdelijk) even geen kwaad.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2019 19:01 #20 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Benzine lekt uit uitlaatbocht

1) water--- heeft Pim al ff uitgelegd. Haal toch nog maar een keer wat brandstof uit je carb en zet het ff opzij om te zien of er een vloeitsof scheiding ontstaat. Kan goed dat er misschien toch nog wat water in de tank zit dat mee komt


Ik heb vanmiddag nog een keer de flotterbakken afgetapt en de vloeistof bewaard. Ik zag geen scheiding. De vloeistof was helder, zonder "olievlekken" ook nadat ie voor half uur stil heeft gestaan. Deze keer ook wat beter gelet op de hoeveelheden. Deze waren even groot voor beide vlotterkamers.

2) vonk -- Tja, met al die overtollige, niet verbrande brandstof zouden je bougies inmiddels ook wel vet/vochtig kunnen zijn en slecht/niet vonken. Vervangen of ff schoonmaken.


Goede tip. Daar ga ik woensdag even naar kijken. Dan zou ik evt. ook een stuk kunnen gaan rijden, mocht de motor dan wel starten en blijven lopen.

3) te veel/te weinig brandstof -- choke plunjers die blijven hangen, of verstopte sproeier(s), heel misschien een vlotter probleempje.


Dit komt op mijn lijst met actiepunten voor het volgende bezoek aan de ok. Hoort in principe bij het punt onderhoud carburateur, toch?

4) lucht-- vogelnestje in je luchtfilter...... (Lach maar, maar ik heb het een keer gezien). Maar ff zonder luchtfilter proberen kan (tijdelijk) even geen kwaad.


:-X Ik heb het een keer gehad bij een oude auto. Daar zat het reeds overleden vogeltje klem tussen de ventilator en de radiateur. There is no such thing as a free ride.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden