×
Deadline Transalper 1 juli, schrijf deze week snel een stukje! (30 mrt 2019)

De eerst volgende Transalper deadline is op 1 juli 2019.

Je mag van alles opsturen: een reisverslag, een verslag van je motorjaar, een mooie foto van clubmotor(en), een verslag van een activiteit, uitleg van techniek, een column en ieder andere bijdrage die op papier te vangen is.

Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?

11 apr 2019 18:17 - 11 apr 2019 18:30 #1 door Trigger
Ik word er al heel lang gek van. En we hebben ook al zo'n beetje alles geprobeerd, maar ik kom er niet vanaf.

Een licht dansende toerenteller bij stationair.


De carbs zijn (meerdere keren) in sync gezet, er zit een digitale CDI in, een goed K&N luchtfilter, nieuwe bougies, kleppen zijn gesteld.
Carbs zijn schoongemaakt (ultrasoon uiteraard). De motor loopt ook gewoon. Maar niet altijd hetzelfde.Het merendeel van de tijd heb ik dus een stationair toerental dat enigzins varieert. En dan moet ik mijn stationair stelschroef redelijk indraaien om dat boven het minimum te houden. Filmpje van het fenomeen:



Tijdens het rijden merk je dat hij backfires geeft bij gas los, soms meer dan anders. Hij houd ook iets in bij het optrekken heb ik het idee (maar niet veel). Ik heb het idee dat de uitlaat ook meer lawaai maakt als ze niet strak loopt, en dat de motor meer trilt bij snelweg snelheden (alsof het blok nét niet helemaal lekker in balans loopt). Een week geleden heeft ze echter een week lang hartstikke goed gelopen. Superstrak stationair, lekker doortrekken, en: helemaal géén backfires. Geen idee waarom ze zich ineens besloot te gedragen, maar ik was er blij mee. Ik moest wel het stationair toerental flink terug naar beneden bijstellen en toen bleef het ook snaarstrak staan.

Maar nu is het probleem weer terug, terwijl ik daarvoor en daarna helemaal niks aan de motor heb gedaan behalve benzine tanken. Op het moment dat het probleem zich voordoet moet ik de stationairstelschroef veel hoger zetten (verder ingedraaid) tegen het stilvallen bij stationair. Loopt ze goed, dan mag het stationair schroefje lekker laag (verder uitgedraaid). Ik hou stationair zo'n 1300 toeren aan.

Dus vanavond besloot ik de choke kabel te vervangen, want die plunjers liepen toch al roestig en stroef. Helaas geen effect. Daarna maar eens met de stelschroeven van de lucht/brandstof verhouding gespeeld:

tweakers.net/ext/f/HNnsj3hWbujKq1BEW8ZmV6az/full.jpg

Ik heb er wat online materiaal bijgezocht:

transalpled.eu/how-to-change-the-jets-on-keihin-cv34-carbs/

en de procedure die ik vond was dat je ze eerste 1 3/4 naar buiten draait (van volledig in) en dan idle op 1300 afstelt (met de stationairstelschroef).
Daarna de linker langzaam bijstellen tot het toerental stijgt, en probeer het hoogst mogelijke te bereiken. Daarna idle weer bijstellen naar 1300. Daarna de rechter carb.. ook bijstellen tot je de hoogste idle verkrijgt, en dan weer stelschroefsgewijs naar 1300 toe.

Maar hij blijft 'dansen'.


Het is dus ooit vanzelf verdwenen (2 weken terug) en sinds een week weer aanwezig, maar dit is eigenlijk al heel lang een probleem. Ik vermoed dat het te maken zou kunnen hebben met valse lucht (want het zou consistent zijn met onregelmatige luchttoevoer) maar de rubbers zijn vervangen (van carb naar blok) en de luchtverdeelkast is gelijmd (die dingen scheuren nog wel eens). Luchtfilter is onlangs goed schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet.


Ik heb geen idee wat het nog kan zijn. Ik denk erover om hem maar gewoon bij een carb specialist neer te zetten in de hoop dat die het op kan lossen, maar dat gaat flink centjes kosten ben ik bang.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 14:55 #2 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Pfff, wat een reacties :D.

FYI, ook even contact opgenomen met Ignitech over de unit. Zij hebben op verzoek meetwaardes ontvangen uit de box en gaan kijken of ze daar nuttige info uit kunnen halen.

Transalp XL600V
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 15:34 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Heb je die meetwaardes zelf uitgelezen uit de ignitech unit dmv het bijgeleverde programma ???

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985
RD11 2004 wit

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 15:41 - 12 apr 2019 15:44 #4 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Yes, ik sta in mailcontact met iemand van het bedrijf in Tjechie. Die vroeg me om met een stukje software (hij heeft de juiste versie toegestuurd) en een seriele kabel de boel te meten. Ik heb ook op verzoek van hem zojuist een video'tje gemaakt van de software terwijl de motor loopt:



het verschilt van dag tot dag maar meestal heb ik ik wel een verschil in stationair toerental tussen de 100 en 150 rpm. Ik héb dus eventjes meegemaakt dat hij superstrak stationair liep met misschien een verloop van (schatting) twintig of dertig RPM en dat is voor mijn gevoel binnen de marge (als die al bestaat).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 15:47 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
is dat deze versie of heb je een nieuwere/andere


161104a_Dccdip2_v91_set.exe

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985
RD11 2004 wit

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 15:49 #6 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Volgens hem moest ik deze gebruiken:

www.ignitech.cz/zdroj/exe/dccdip2.exe

maar dat lijkt me minder relevant. Het toerental is het probleem, de software bevestigt het alleen.
Ik heb de meetgegevens opgeslagen in een file en opgestuurd, hij zegt dat de settings in orde zijn voor mijn motor.

Ik meen me te herinneren dat Ruud van Tovami het ding destijds heeft afgesteld op Octaan 98 en ik tank sinds een half jaar eigenlijk alleen nog maar 95, ik vraag me af of dat er misschien mee te maken heeft, ondertussen weet ik het gewoon niet meer.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 16:05 - 12 apr 2019 16:08 #7 door PimW
Heb je ook getest op valse lucht? Nieuwe rubbers kunnen evengoed lekken aan de aansluitingen.

Hoe is de afstelling van de motor verder? Je hebt een K&N luchtfilter, die geeft al meer lucht door en je rijdt vermoedelijk met een open uitlaat?
Olieverbruik?

Is de brandstof schoon? Is de tank van binnen schoon en zijn de filters niet verstopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 16:10 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?

maar dat lijkt me minder relevant.


Wat ik aangeef is de bijgeleverde versie. Het kan dus zijn dat er een nieuwere is.
Voor mij is dat wel relevant.

Ben benieuwd wat de antwoorden zijn verder. Ignitech zegt dus dat in elk geval de instellingen correct zijn.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985
RD11 2004 wit

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 16:16 #9 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?

PimW schreef : Heb je ook getest op valse lucht? Nieuwe rubbers kunnen evengoed lekken aan de aansluitingen.

Hoe is de afstelling van de motor verder? Je hebt een K&N luchtfilter, die geeft al meer lucht door en je rijdt vermoedelijk met een open uitlaat?
Olieverbruik?

Is de brandstof schoon? Is de tank van binnen schoon en zijn de filters niet verstopt?


Yup, reiniger of vloeistof op de rubbers spuiten heeft geen enkel effect. Zelfde geld voor de luchtverdeelkast (zowel de aansluitingen naar de carbs als de pijp richting de luchtfilterkast). Geen verschil in toeren als ik daar iets op spuit.

Uitlaat is een GPR, een furore geloof ik. Is inderdaad een 'sportieve' uitlaat, maar wel met e-keur voor de XL600v.

Overigens had ik dit probleem ook al met de vorige uitlaat, die ook niet origineel was (maar dat was een oud roestig ding, kom even niet meer op de naam maar een heel bekend merk/type voor alpjes en twins).

Afstelling, tja, daar kan ik zelf slecht over oordelen. Heb de afstelling opnieuw op 'honda' waardes gezet maar afgezien dat ik dan inderdaad merk dat het toerental hoger word zodra ik dichtbij de 'juiste' verhouding kom blijft het dansen bestaan.

Filters zijn allemaal vervangen/verschoond onlangs. Probleem niet gewijzigd. Ook olie is ververst. Brandstof is gewoon Euro 95 en krijgt nooit langs kans te blijven staan, word relatief veel mee gereden (alle ritten meestal 200+ km).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 16:33 - 12 apr 2019 16:40 #10 door PimW
Ok dat is mooi dan zou je kunnen uitsluiten dat hij valse lucht trekt.

Grote kans dat het mengsel aan de arme kant is, omdat eigenlijk alle aftermarket uitlaten minder weerstand bieden dan de originele en je ook met een K&N filter rondrijdt. E-keur zegt wat dat betreft niks.

Je kunt eens checken wat de kleur van je bougies is.
Kleine aanpassingen kun je met de luchtstelschroeven opvangen, grotere aanpassingen moet je maken met sproeiers. Zegmaar, de luchtmengsel schroef zit achter de stationair schroef (pilotjet). Die schroef is een fijnafstelling die je maakt op de stationair sproeier.
Is die sproeier niet de juiste maat kun je schroeven tot je een ons weegt.

Ik denk niet dat het uit die CDI komt, maar dat kun je checken door hem eens uit te wisselen met een ander exemplaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 16:42 - 12 apr 2019 16:47 #11 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?

PimW schreef : Ok dat is mooi dan zou je kunnen uitsluiten dat hij valse lucht trekt.

Grote kans dat het mengsel aan de arme kant is, omdat eigenlijk alle aftermarket uitlaten minder weerstand bieden dan de originele en je ook met een K&N filter rondrijdt. E-keur zegt wat dat betreft niks.

Je kunt eens checken wat de kleur van je bougies is.

Ik denk niet dat het uit die CDI komt, maar dat kun je checken door hem eens uit te wisselen met een ander exemplaar.


Heb zojuist van Ignitech een andere map gekregen en die ingeladen in de unit. In plaats van een curve is dit een rechte lijn omhoog (tot op hetzelfde punt waar de vorige map afvlakte bij een hoog toerental), beide beginnen bij 1700rpm.

Hierna opnieuw de afstelling gedaan, linkse stelschroef een volledige slag naar buiten gedraaid, toerental steeg iets. Daarna rechter ook een slag naar buiten, toerental steeg heel lichtjes, maar kan geneuzel in de marge geweest zijn. Daarna stationair weer bijgesteld naar ~1300.

Voor mijn gevoel is hij nu iets stabieler, maar dat zal ik pas echt merken als ik hem goed heet kan stoken dus dat gaat dan zondag richting de TCN keuringsdag gebeuren. Ik neem laptop + software voor de zekerheid maar mee :).


Ik denk wel zeker dat het mengsel aan de arme kan is/was (om de redenen die jij noemt) maar behalve de mengsel stelschroeven kan ik daar niet zoveel aan doen. Misschien dan toch maar een keer naar andere sproeiers kijken? Maar dan moet ik wel hulp zoeken van iemand die hier ervaring mee heeft (tuning). Op de bank bij Tovami haalde ik met de huidige setup (en toen zat de oude uitlaat, een laser produro herinner ik me nu, er nog onder) al ~51pk aan het wiel gemeten. Verbruik is gemiddeld 1 op 20 met normaal rijden (100/120 en af en toe filefilteren). Dat is aan de zuinige kant voor een Alpje, niet?

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 16:43 #12 door PimW
Biets daar eens een andere Ignitech unit van iemand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 16:56 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Ben er zondag ook. Zal de colortune meebrengen als je wilt. Maar denk dat Ad hem ook wel heeft.afstellen is altijd probleempje

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985
RD11 2004 wit

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 17:05 #14 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?

Oldtimer schreef : Ben er zondag ook. Zal de colortune meebrengen als je wilt. Maar denk dat Ad hem ook wel heeft.afstellen is altijd probleempje


Ik waardeer al jullie input, advies en hulp!!! Ik ben gek op deze motor, maak er veel kilometers op en zorg er dus voor, dan voelt het extra zuur als je het nét niet helemaal lekker in orde krijgt en geen idee hebt waar je nog moet zoeken.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2019 06:17 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Nee ik heb geen carbtune,

dansende toerentallen... we kennen het,

Ik heb er ook last van gehad .
en met toeval ontdekt dan uitgesleten gasbuizen/gasnaalden ook niet echt bij dragen

maar sinds deze vernieuwd zijn

staat mijn toerental rete stabiel

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2019 23:47 #16 door ErikB
Hallo Trigger,

Ooit had ik een Yamaha XS650SJ Heritage Special, leuk motorblok tikje rauw (want staande twin).
Deze motor vertoonde ook allerlei vreemde onregelmatigheden tijdens het rijden en ook ging het stationair lopen niet goed en onregelmatig.
Ook bij deze motor was het probleem niet altijd aanwezig, soms was er zomaar een dagje niets aan de hand!
Uiteindelijk bleken de membramen van allebei de constant vacuüm carburateurs lek te zijn.
Onze (carburateur) clubmotoren hebben een vergelijkbaar systeem.
Heb je daar al eens naar gekeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2019 08:27 #17 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Je doelt, denk ik, op de ronde rubberen voorwerpen welke mijn gasnaalden aan de carburateur bevestigen en ervoor zorgen dat deze op en neer kunnen bewegen? Want die hebben we bij de laatste carb reiniging inderdad geinspecteerd en helemaal OK bevonden.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2019 23:47 #18 door ErikB
Check dus!

Meer input kan ik zo 1 2 3 niet verzinnen ik wens je succes met het vinden van de oplossing!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2019 12:04 #19 door alain
Kevin, ben je zeker dat het toerental zelf wisselt? Of is het enkel de naald van de toerenteller die danst? En danst het toerental op het gehoor af synchroon met de dansende naald?
Spanningswisselingen zouden eventueel de toerenteller kunnen beinvloeden, terwijl geluidsinterferenties van andere draaiende onderdelen de gehoorswaarneming van het toerental kunnen beinvloeden door modulatie van de amplitude.

maw heb je de toerentalwisselingen al digitaal vastgelegd?

PD06(1994) - PD06(1993)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2019 19:35 #20 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voor eens en altijd 'dansende' stationair oplossen?
Het was vandaag weer raak, dus ik zal even precies de dag omschrijven:

Ik start de motor vanmorgen (koud uiteraard). Choke aan, starten. Motor loopt nét aan het normale stationaire toerental (zoals het hoort).
Na een minuutje of wat (kan ook twee zijn) begint het toerental te stijgen: teken dat de motor iets opwarmt. Het stijgt naar een bescheiden ~2000 toeren.
Ik zet de choke uit en de motor loopt netjes zijn normale, verwachte ~1300 toeren stationair, zoals het hoort. Geen merkbare wisselingen in het toerental.

Om het nog maar eens te benadrukken: De dag (en de motor :)) startte precies zoals het hoort.

Ik rij naar Nieuwegein. Daar aangekomen kom ik op een kruising af rijden, en trek mijn koppeling in. De motor valt uit omdat het toerental té ver inzakt.
Om dit (tijdelijk) te remediëren draai je dus het stationair toerentaal maar iets omhoog zodat je het gas er niet steeds op hoeft te houden.

In deze 'noodstand' die ik het dan maar even noem heb je de volgende symptomen:

Een op en neer dansend stationair toerental (of feitelijk: hij probeert steeds onder nominaal stationair te duiken, maar word door het verhoogde 'gas' overeind gehouden)
Extra veel ploffen/backfires uit de uitlaat bij halfgas/gas los
Een iets anders motorgeluid bij afremmen op de motor (meer gedempt)
Soms iets inhouden onderin de toeren (maar zodra je gasgeeft gaat ze gewoon vooruit)

Toen ik in de namiddag van kantoor vertrok en met choke de motor startte, zag je direct dat het 'choke' toerental (dat normaal op ~2000 ligt) richting de 3000 of iets erover lag. En de toerenteller danst uiteraard nog steeds.

Gek, toch? Je vertrekt 's morgens met niks aan de hand, later op de dag is het 'symptoom' weer terug.
Het kan zomaar zijn dat ze zich morgen weer wél goed gedraagt.


Maar ik ben nu in een andere hoek gaan denken. Eerst dacht ik: laat ik de carbs dan nóg maar eens goed schoonmaken en uitblazen, misschien een revisiekit bestellen? Maar toen bedacht ik me een andere motor die ik had met een kapotte bobine waardoor één cylinder niet meedeed...

Zal ik gewoon eens de bobines wisselen? Misschien dat er eentje slecht contact maakt waardoor er een hogere doorslagspanning nodig is, een probleem dat bij hoge toeren minder speelt door de hogere stroomafgifte/vraag in het systeem? Dat zou ook het backfiren verklaren (onverbrand mengsel in de uitlaat door wegvallen bougievonk) en het gedempte geluid bij gas los op de motor (door ditzelfde fenomeen: geen arbeidsslag meer).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden