Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren

25 juni 2020 22:35 #41 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik heb net mijn digitale CDI vervangen door mijn twee oude, en nu werkt hij veel beter! Hij hapert niet meer bij 5000 toeren. Ik heb nog wel een aantal andere prolemen over, misschien gerelateed, misschien ook niet.

- Hij hapert alsnog heel af en toe bij hoge toeren, maar een stuk minder vaak en minder regelmatig
- Mijn uitlaat ploft nog flink, vooral bij gas terug nemen
- Mijn motor valt soms uit, ook bij gas terug nemen

Nu heb ik het idee dat het haperen misschien aan de voeding van de CDI kan liggen? En dat de digitale hier misschien gevoeliger voor is. Zou dat kunnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 23:03 #42 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Meet je laadspanning eens.direct op de accu met draaiende motor

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 16:33 #43 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik vermoed toch nog steeds een elektrisch probleem ergens tussen pick-up en bougie. Een draadbreuk of slecht contact die pas nadat alles opgewarmd is tot uiting komt en dan zorgt dat de vonk (onregelmatig) wegvalt. Alles doormeten en/of deel voor deel vervangen om er achter te komen waar 't precies zit...

Zet er een andere naast en ruil onderdelen zoals bougiekabels en bobines uit totdat het werkt en je hebt de boosdoener.

Brandstof is er namelijk wel (sowieso al te merken aan de knallen = onverbrande peut)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 17:16 #44 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik heb mijn accu gemeten. Ik meet 12.9 volt als hij uit staat, 12.4 met contact aan. Ergens tussen de 13 en 14 volt bij stationair lopen en 14.4 volt met gas wat meer open.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 19:24 #45 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Dat is prima.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2020 20:34 #46 door alain
Beantwoord door alain in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren

alain schreef :

jenshaak schreef : waarbij ik ook de toeren op en neer zie springen. Ik heb zelfs een keer gehad dat hij uit viel.
Zijn er nog ideeen wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?


In het eerste geval betekent dit een wegvallen van een elektrisch signaal.
Heb je bij het vervangen van de CDI ook alle stekkerverbindiingen tussen motorblok en CDI opgefrist?
(Er zit 1 vooraan onder je tank net boven de voorkant van je motorblok)

In het tweede geval iets anders...??


Akkoord met Helikees. Ik heb zelf ooit een analoog probleem gehad. Opgelost met het opfrissen van de stekkerverbinding onder de tank (van opnemer naar kabelboom; onder tank rechts voor)

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2020 21:17 #47 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Weer even een update en een vraag:
Ik heb toch weer even geprobeerd om mijn oude CDI's te gebruiken,en dat gaf een verrassend goed resultaat. Hij rijd nu eigenlijk bijna weer helemaal goed. Ik snap alleen niet wat er met de digitale CDI mis kan zijn, aangezien hij nog geen jaar oud is...

De vraag die ik heb gaat over mijn laaste kleine probleem, het knallen van de uitlaat. Elke keer als ik mijn gas los laat knalt hij wel. Kan dit kwaad? Ik heb al geprobeerd om met de stelschroef op de carburateur (die normaal op 1 3/4 slagen uitgedraaid hoort te staan) te spelen, maar zowel meer indraaien als meer uitdraaien geeft geen oplossing voor de knallen.

Ik heb daarnaast ook wat vloeibare pakking gebruikt voor de nieuwe dominator uitlaat die ik eronder heb gezet. Dit had ook geen resultaat.

Wat zou ik nog kunnen doen om het knallen tegen te gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2020 22:12 - 21 juli 2020 22:12 #48 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Knallen in de inlaat worden veelal veroorzaakt door een lek in het uitlaat systeem. Veelal bij de aansluiting op de collector.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2020 10:11 #49 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Of arm mengsel situatie
Tijdens decelereren

Gebeurt vaker met een meer open uitlaat demper

Rijker stationair zetten ? Of grotere stationair sproeier ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2020 10:30 #50 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
De aansluiting op de collector heb ik goed vast gezet, en ook daar vloeibare pakking gebruikt. Is er op een manier te testen of er een lek zit?

Met het mengsel heb ik dus al gespeeld door aan de stelschroef van de carburateur te draaien. Zou dan een grotere stationair sproeier de oplossing kunnen zijn? En hoe en waar vind ik die?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2020 11:50 #51 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Welke sproeiers heb je er nu in en zitten ze op de goede plek. Voor en achter maakt verschil

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2020 12:10 #52 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Goede vraag. Ik zie dat de voor cilinder 128 moet zijn en achter 130, en ik heb geen idee of ik dat goed heb gedaan.
Goed om te controleren dus, update volgt later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2020 19:17 #53 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik heb de sproeiers gecontroleerd en die zitten op de goede plek.

Ik heb daarna nog de stelschroeven van mijn carburateur vervangen en weer opnieuw ingesteld. Volgens mijn werkplaatshandboek moeten deze 1 3/4 omwentelingen eruit draaien. Dit gaf bij mijn motor nog steeds knallen als ik mijn gas los liet. Ik heb er daarna verder mee gespeeld, en kwam erachter dat hij mij 5 omwentelingen niet meer knalt. Dan heb ik meteen weer een paar andere vragen. Van 1.75 naar 5 is wel een hele grote aanpassing. Kan dit nodig zijn met een nieuwe uitlaat? Kan ik op een of andere manier controleren of dit nu de juiste instelling is? En kan het kwaad als het niet goed ingesteld staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2020 19:57 #54 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
1-3/4 is een basis stand ,daarna kun je fijn afstellen
meeste dingen als je tussen 0,25 en 0,75 van je totale instel bereik blijft en je doel kan bereiken is het doorgaans prima
wordt het gekker ?? moet er vaak een aanpassing plaats vinden ;)

met een nieuwe uitlaat kan een ruimere instelling nodig zijn ,moeilijk om op afstand te beoordelen ,iedere motor is uniek :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2020 19:57 #55 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Afstelling van de carb doe je niet op basis van het knallen uit de uitlaat.

Het juist afstellen kan alleen maar met meten. Met een beetje goede oren en gevoel kan het bij een 2-cilinder ook op gehoor.....
Als alles goed staat (kleppen, stationair, synchroon) de stelschroeven beginnen bij de afstelling volgens boekje.
Daarnaa aan 1 cilinder beginnen met in- en uit-draaien met tussendoor ook af en toe wat gas. Op het punt waarop stationair het hoogste draait staat ie goed.
Vervolgens stationair weer 'goed' zetten met de stationair stel schroef en hetzelfde trucje bij de andere cilinder.

Beter is het gebruik van een 'glazen bougie'. Daarmee kijk je naar de vlam en kun je op basis van de kleur en constantheid ervan het brandstofmengsel aftsellen.

Beter is dus nog met een meting van het uitlaatgas, maar dat heeft wat voeten in de aarde omdat de gassen van beide cilinders uit 1 pijp komen
.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2020 20:37 #56 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
beginnen bij de afstelling volgens boekje ,,,,,,,helemaal waar :)
of als je het zelf niet bij machte ben ,een goede specialist kan goud waard zijn voor al je vervolg plezier :kiss:
Wordt vaak onderschat :ohmy:

ik heb als hulpjes innovate lm2 en lc2 gebruikt met 2 inlaatdruksensoren tbv het afstellen van van het injectiesysteem
maar kan me voorstellen dat je daar wel een beetje :silly: :woohoo: :side: :pinch: moet zijn ?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2020 21:26 #57 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Oh wow. Die glazen bougie ziet erg wel echt heel makkelijk uit om te gebruiken. En ziet er ook wel cool uit. Wel weer 40 euro. En zo te zien kan je het zo precies en moeilijk maken als je wilt met sensoren, haha.
Ik zal eerst even beginnen met afstellen op gehoor. Even kijken hoe ver ik daar mee kom en of ik tot een goede afstelling kom.
Bedankt voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden