Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren

15 mrt 2020 13:00 #1 door jenshaak
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum, en ik hoop wat input te kunnen krijgen voor mijn probleem met mijn transalp XL 600 uit 1995.

Ik heb gister een test rondje gereden, en toen ik met een koude motor de snelweg op ging was er geen probleem, trop prima door naar 150km/uur. Na een tijdje rijden ging ik weer de snelweg op, maar mijn motor begon te stotteren bij 120km/uur, en ik kon ook niet meer harder dan dat rijden.

Ik heb dit probleem al een half jaar, en ik heb al een aantal dingen geprobeerd (veel op dit forum gevonden ook)

- CDI vervangen door een digitale
- bougies gecontroleerd en vervangen, geven goede vonken
- andere (tweedehands) carburateur gemonteerd
- accu vervangen

Heeft er hier iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2020 19:01 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik denk toch dat je een carb probleem hebt. Luchttoevoer of valse lucht. Filter ???
Meerdere mogelijkheden.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2020 22:43 #3 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Een carb probleem zou natuurlijk nog steeds kunnen. Ik heb het luchtfilter wel vervangen, dus dat zou goed moeten zitten.
Ik ga zeker kijken of het valse lucht kan zijn. Bedankt voor de reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 08:53 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Mijn eerste gedachte, na lang rijden inhouden..... tankdop verkeerd om ?
(Pijltje moet naar voren wijzen...)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 09:15 #5 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Bedankt voor je reactie. De tankdop heb ik ook al vaker voorbij zien komen als probleem. Hier heb ik dus ook op gelet, en deze zit goed (en ook de luchtgaten gecontroleerd). Wat ik nog wel een keer moet doen is vlak na het rijden luisteren of hij misschien vacuum trekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 09:47 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Oké.
Dan even nadenkend en wat je al gedaan hebt...

De valse lucht die Oldtimer al suggereerde kan.
Bougie doppen/kabels die met het warm worden niet meer lekker functioneren
Heb je echt alle (4) bougies vervangen ? ( Al eerder een issue gehoord waarbij gewoon de bougies het probleem waren.)
Bougies goed vast zitten ?
Kleppen ?
Carb gesynchroniseerd ?
Vapor lock in de brandstof toevoer leiding ?

Carb zelf zou wel heel toevallig zijn als je die al eens gewisseld hebt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 10:10 #7 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik zou de benzine kraan is goed nakijken op een verstopping ( filter ) en of werking met zuigen en even goed laten door lopen :) mits die al uit is mekaar is geweest

Kijk ook eens naar nadat het stotteren begint is kijken naar de kleur van de bougie ( indicatie ) bij mij was het constant de achterste cilinder
die dus te weinig benzine kreeg door het boven staand verhaal .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 11:31 #8 door Ghost Rider
Beantwoord door Ghost Rider in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
.... Of toch de brandstofpomp?

1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 12:44 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Transalp heeft geen brandstofpomp 😘

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 13:01 - 16 mrt 2020 13:03 #10 door Ghost Rider
Beantwoord door Ghost Rider in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Scheelt weer! Dan toch terug naar de brandstof toevoer.
Als hij stottert, en je neemt langzaam gas terug, loopt hij dan weer normaal?

1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 15:12 #11 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Bedankt voor de reacties!

Als ik gas terug neemt loopt hij weer normaal. eigenlijk kan ik helemaal normaal rijden tot ongeveer 110 km/uur, veel sneller dan dat rijden lukt ook niet. Ik verdenk de brandstof toevoer minder omdat het dan ook bij een koude motor zou moeten gebeuren toch? Of trek ik daar de verkeerde conclusie?

Ik ga nog een keer naar de bougies kijken, en ook vervangen, correct aandraaien etc. Daarna zal ik gaan kijken naar het syncen van de carbs, valse lucht en varoup lock (al heb ik nooit problemen bij het starten, dus geen vapour lock?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 15:24 #12 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Dus mag ik voorzichtig concluderen dat als meer vermogen word gevraagd waarschijnlijk te weinig benzine krijgt /

vapour lock kan niet

valse lucht ? spuit is bij draaiende motor remmen reinger op de zwarte rubber kan op de naam komen :mrgreen: ohh inlaat rubbers

en in het donker of er ergens een vonk ziet komen buiten de normale bougie dop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 16:01 #13 door Constant
Beantwoord door Constant in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
heeft de trans alp een magnetische onderbreking? Dan zitten er 2 spoelen in het ontstekingshuis. als de bedrading van de spoelen gebroken is en slecht contact maakt dan wordt bij een warme motor het contact nog slechter door uitzetting. het gevolg is dat het blok onregelmatig en niet meer "open' kan. koud wel..... warm niet. Ik heb het gehad met een Bol 'd Or

spoelen mogelijk vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 16:59 #14 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik heb net weer even gereden, en ook weer dezelfde problemen gehad.
Ik heb na het rijden met een warme motor die stationair draaide watremreiniger op mijn carburateur gespoten, en dit had invloed op het toerental. Hij ging zowel sneller als langzamer lopen. Maar ik denk dat de conclusie dan is dat ik last heb van valse lucht, want het zou geen invloed moeten hebben op het toerental.

Ik ga dus de rubbers checken en kijken waar her precies zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 17:09 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Spuit eens op de punten waar het rubber tussen blok en carb zit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 17:02 #16 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Ik heb vandaag de luchttoevoer naar de carburateur beter vest gezet. Deze bleek niet goed te zitten. Dit verklaart ook het verschil in toerental toen ik er remreiniger op spoot; de remreiniger kon via de luchtinlaat de carburateur in komen. Dit was echter niet de oplossing voor het probleem. Ik heb vandaag weer een stuk gereden, en ik ben tot de conclusie gekomen dat in elke versnelling mijn transalp ergens boven de 5000 toeren in begint te houden.

Na het rijden heb ik nog wel gecontroleerd hoe mijn motor nu reageerd op remreiniger spuiten op en rond de carburateur. Had nu geen effect meer (ook niet bij de punten waar de carb op het blok zit)

Toen ik bij de aansluiting van de uitlaat op het blok wat spoot gingen de toeren wel (10 seconden later) flink omhoog. Betekend dit een lekke uitlaat pakking? Zou dit mijn probleem kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 19:11 #17 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Bekend hoe de staat van de koppeling is?

Zou gewoon naar een clubdealer gaan. Kost de kop niet en je weet dat er goed en eerlijk gekeken wordt. Je komt zo langzaam in een zoektocht terecht waar je alle kanten op dreigt te gaan..

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 10:13 #18 door jenshaak
Beantwoord door jenshaak in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Hoe kan dit met de koppeling te maken hebben?

Ik vind het vooral leuk en leerzaam om er zelf mee bezig te zijn. leuke hobby. Als ik er echt niet meer uit kom kan ik inderdaad even naar een clubdealer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 19:25 #19 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren
Kan zijn dat ie boven de 5000 toeren begint te slippen.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 22:56 #20 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Verlies vermogen bij warme motor en hoge toeren

Timy schreef : Kan zijn dat ie boven de 5000 toeren begint te slippen.


Een versleten koppeling slipt inderdaad vanaf 5000 toeren, dat kan ik uit eigen ervaring zeggen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden