Transalp 600 benzine kraan lek

10 jan 2021 16:25 #1 door Milko
Transalp 600 benzine kraan lek werd gestart door Milko
Ik kan wel wat vinden over deze kraan op dit forum, maar nog niemand die hem echt uit elkaar had, dus hoop dat deze documentatie nog iemand kan helpen.

Sinds kort ben ik trots eigenaar van 2 tanks en 2 benzinekranen voor mijn alpje. Mijn eerste benzinekranen lekte altijd al langs het draaiende gedeelte, behalve in reserve als je er niet aanzat of scheef naar keek. Niet ideaal natuurlijk.

Ik had goede hoop dat de andere kraan wel dicht was, dus revisie kit erin voor de rest en monteren, wat blijkt, nog lekker dan de oude :(. Revisie kit over gezet naar mijn eigen kraan, gemonteerd en verder nadenken.

Het moet toch ergens gewoon een stomme oring zijn? Zo lastig kan dat niet zijn, behalve dat de kraan dus "niet reviseerbaar" is op het vacuüm gedeelte na. Nou laat ik mezelf niet zo makkelijk tegenhouden natuurlijk:


Zie hierboven: de paddenstoeltjes uitgeboord.


Het "niet reviseerbare" gedeelte.


De boosdoener, langs dit stukje alu kwam alle peut mijn tank uit.


De (!)x-ring is dus het probleem. Gescheurd op meerdere plekken en daarom niet meer dicht. Ik heb al een vervangende gevonden bij techniekwebshop, moet nog wel even de knoop doorhakken hem te bestellen. De planning was de ring te halen (maatje 20,35*1,78 x-ring nbr-nitril) samen met wat M3*6 boutjes. Dan met een boortje gaten in de kraan behuizen, M3 tapje erdoor en alles weer dichtmaken.

Wat denken jullie, heeft dit kans van slagen? Mocht ik gaan bestellen moet ik meteen genoeg bestellen voor 10 kranen natuurlijk, dus mochten anderen ook dit probleem hebben kan ik prima proefkonijn spelen en daarna anderen helpen aan een oplossing.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2021 19:38 #2 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Bij een grasmaaier specialist of buitenboord motoren of agregaat specialist kom je ook dergelijke dingen beperkt tegen ,meen ik
:?
Bij mijn jawa deed een brommer kraantje het prima als vervanger :)
Maar ja dat was ook meer een overmatig rokende pekel brommer met 350cc :X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 16:19 #3 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Paar weken en een verhuizing verder:

Ik heb het rubber kunnen vinden! Het is gewoon een industriemaat x-ring, waar ik er natuurlijk wel minimaal 10 van moest kopen. Ook heb ik mooi wat bolkop inbusjes erbij gehaald om het geheel ook weer vast te kunnen zetten.

Eerste boutje er weer in, tweede tappen:

En alles weer netjes dicht met het originele plaatje!


Morgen maar eens de tank dusdanig leeg rijden dat het vervangen ietwat makkelijker gaat, en dan checken of al het lekken langs de kraan dan nu een weg is.

Mocht het werken ga ik de andere kraan ook doen natuurlijk, en heb ik nog materiaal over voor 8 andere kranen. Doe met deze informatie wat u wilt zullen we maar zeggen ;) .

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 17:26 #4 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Jawel er is een topic van mij hoe het moet :) waar weet ik even niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 20:20 #5 door honda2x

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 20:32 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Gaaf Milko !

Dus ... voor bashplates naar Pim, voor benzinekraanrevisiesetjes naar Milko ... :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 20:32 - 06 mrt 2021 20:35 #7 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Transalp 600 benzine kraan lek

honda2x schreef : gevonden :)

transalpclub.nl/forum/techniek-alg/7587-...angetje-benzine-tank


Maar da's alleen het vacuüm stukje toch? Dat kon ik ook wel reviseren ja, maar het stukje "kraan" wat je echt draait lekte bij mij, en dat zit standaard dus dicht genageld :(. Dat heb ik dus open geboord, nieuw rubber in gezet en netjes dicht gemaakt.

Garfield schreef : Gaaf Milko !

Dus ... voor bashplates naar Pim, voor benzinekraanrevisiesetjes naar Milko ... :-)


Twents aangeleerde creatieviteit zullen we maar zeggen?
Vind het wel echt onzin dat dit niet standaard open kan :(

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 09:21 #8 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Mooi werk, Miko. Als je weet waarmee je bezig bent en hoe je het probleem moet oplossen, ben je al halfweg. Als je dan ook nog een beetje technisch inzicht hebt, ben je weer een stap verder. Ik vind dat je dit keurig hebt opgelost. Tja... Handel is Handel, ook voor Honda. Sommige dingen moet je compleet kopen, zo ook de benzinekraan. Maar dat zie je tegenwoordig wel met meer zaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 10:26 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Mooi gedaan Milko B) Als je een revisie-setje samen gaat stellen heb je in mij een klant gevonden! Voor op de plank voorlopig :P

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 11:10 #10 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Ik zit nog even te puzzelen in mijn hoofd, als het werkt wil ik dit natuurlijk met iedereen kunnen delen om lekkende kranen nog een tweede leven te geven! Maar welke vorm moet een revisie kit dan hebben?
-instructies
-nieuwe x-ring
-nieuwe schroeven
Of moet er meer bij? Boortje 2,5 tap M3*0,5, revisie set voor de rest van de kraan van een al bestaand merk?

Eerst maar eens kijken of die houd en of de tweede kraan dan ook wil, en die op betere foto's vastleggen:)
Kan ik in ieder geval een instructie schrijven en kijken of dat begrijpelijk is.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 19:12 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Ehm, ja da’s een goede vraag :lol: Misschien 3 verschillende kitjes aanbieden?

- enkel x-ring, schroefjes & handleiding
- als boven, maar dan mét boortje & tap
- de compléte kit

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2021 17:36 #12 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Nou vandaag maar ens bezig geweest met kraan 2 en heel veel foto's maken.
Het reviseren van het "niet reviseerbare deel" is vrij gemakkelijk als je alle onderdelen en gereedschappen hebt, dus hier even een lijstje:

Nieuwe Onderdelen:
X-ring 20,35 x 1,78
Inbusbout Bolkop M3x6

Gereedschap
(Kolom)boor met boortje 2,5 en 5 of 6
Tap M3*0.5
Vijl
En handgereedschap om de kraan te demonteren en weer in elkaar te zetten.

Ten Eerste
Maak de kraan schoon, haal alles wat eraf kan er af en maak het allemaal nog een keer schoon, dat werkt veel fijner.
Ik voer de werkzaamheden zelf uit met een volledig gedemonteerde kraan zonder andere onderdelen er meer aan vast, dan kan er ook wat minder fout en stuk gaan.


Stap een was een nieuwe boorklem kopen, dat ouwe ding heeft zen beste tijd wel gehad en echt recht inklemmen doet ie niet meer.


Span de kraan netjes recht in, als je dit 1 keer goed doet kun je hem het hele projectje laten zitten.


Omdat je maar 1 keer recht kan boren, eerst maar even met een kleiner boortje het gat aanstippen, zodat de grote boor beter recht zit.


De flezen boor ik eraf met een 6 mm boortje, let erop dat er niet te diep geboord wordt om zoveel mogelijk aluminium over te laten voor hermontage


Met de flenzen eraf kan de plaat bevrijd worden met de hulp van een oude kleine schroevendraaier. Als het heel lastig gaat zijn de flenzen er niet ver genoeg vanaf.


Met een vijl kun je vervolgens de opstaande tonnetjes afwerken zodat de frontplaat er weer netjes op kan en er geen scherpe randen meer aan zitten.

Einde Deel 1

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2021 17:36 #13 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Transalp 600 benzine kraan lek
Deel 2


Alle losse onderdelen uit de kraan, waaronder het draaiende stuk zelf waar de lekke ring in mijn geval zat.


In de tonnetjes moeten nu de nieuwe gaten komen voor het schroefje. Voor m3 draad kun je voorboren met 2,5 of 2,6 mm, net hoe lastig je het tappen wilt maken.


M3 draad tappen is verder niet zoveel aan, zeker omdat het alu/zink whatever zacht materiaal is. Wel netjes recht tappen natuurlijk en de tap/gat even van wat olie voorzien voor het gemak.


Onthoud de volgorde van terugstoppen. Rubber met 4 gaten -> kraan element -> Plastic ring -> Veerring -> Frontplaat


Afhankelijk van de afwerking bij plaatje 6 gaat dit er zo op of moet je even helpen de plaat weer over de tonnen klemmen.


Als de plaat erop zit netjes vastzetten met de schroefjes en klaar, gereviseerde benzinekraan!



Is dit een beetje een duidelijke uitleg voor de mensen hier? Was wel leuk om een keer een wat gedetailleerde beschrijving te maken van een projectje!

Einde Deel 2

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.219 seconden