Benzinetoevoer stop niet/slecht bij weghalen vacuum

27 mrt 2021 12:39 #1 door martijnal
Ik heb wat problemen met de benzinekraan van mijn Transalp 600 uit 88 en ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven hoe dit op te lossen (of dat het normaal gedrag is).

Vorige week kwam ik stil te staan omdat de kraan geen benzine meer door liet. Benzinekraan open gehaald en het diafragma vertoonde wat scheurtjes. Aannemlijk dus dat de kraan niks door liet omdat er geen vacuum opgebouwd kon worden. Veertje aan de andere kant gemonteerd zodat ik in ieder geval naar huis kon rijden.

Vandaag revisiekitje gemonteerd en als ik aan de vacuumslang zuig kan er inderdaad weer benzine stromen. Alleen als ik het vacuum eraf haal blijft deze best lang doorstromen. Toch wel elke keer 100-200 cc benzine in een bakje tijdens het testen. Meerdere keren in en uit elkaar gehad maar nergens iets geks te zien. Ik verwacht dat als het vacuum eraf gaat dit redelijk snel zou stoppen. Heb ik dit mis? Of klopt er bij mijn benzinekraat iets niet?

Als ik blaas in de vacuumslang op het rechter onderdeel in de foto (als de kraan gedemonteerd is) voel ik direct tegendruk. Zou deze niet een (semi) open kanaal moeten zijn naar de diafragma om het vacuum weg te halen en dus de benzinetoevoer te sluiten?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2021 13:06 #2 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Benzinetoevoer stop niet/slecht bij weghalen vacuum
Martijn
de volgorde van de onderdelen zijn zeer belangrijk daar had ik ook problemen mee
en ging daar naar op zoek

kijk hier anders even ziedden werk bij mij weer alles

transalpclub.nl/forum/techniek-alg/7587-...-benzine-tank#117002

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2021 13:12 #3 door Milko

martijnal schreef : Als ik blaas in de vacuumslang op het rechter onderdeel in de foto (als de kraan gedemonteerd is) voel ik direct tegendruk. Zou deze niet een (semi) open kanaal moeten zijn naar de diafragma om het vacuum weg te halen en dus de benzinetoevoer te sluiten?


Dit klinkt inderdaad wel vreemd, ik kan het dit weekend wel even proberen met een kraan die ik nog heb liggen. Misschien zit inderdaad dat gaatje simpelweg een beetje verstopt waardoor er moeilijk lucht naartoe kan om het diafragma terug te laten keren naar de rustpositie.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2021 15:05 - 27 mrt 2021 18:42 #4 door Milko
Ik heb het even gecheckt, bij de kraan die ik op de plank heb liggen kun je in gedemonteerde toestand vrij blazen door alle twee de tuutjes, dus het middenstuk en het eindplaatje (waar bij jouw foto de slang nog aan zit). Dus ik denk dat je even wat meer schoon moet maken of met perslucht door dat gat heen moet blazen tot het "normaal" lucht doorlaat.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2021 18:15 #5 door martijnal
Beantwoord door martijnal in topic Benzinetoevoer stop niet/slecht bij weghalen vacuum

Milko schreef : Ik heb het even gecheckt, bij de kraan die ik op de plank heb liggen kun je in gedemonteerde toetsen vrij blazen door alle twee de tuutjes, dus het middenstuk en het eindplaatje (waar bij jouw foto de slang nog aan zit). Dus ik denk dat je even wat meer schoon moet maken of met perslucht door dat gat heen moet blazen tot het "normaal" lucht doorlaat.


Top dat je dit even gecheckt hebt voor mij! Ik zal hem morgen nog eens uit elkaar halen en hem nogmaals doorblazen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2021 23:19 #6 door Milko
Is het nog gelukt om het luchtkanaal schoon te krijgen?

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2021 14:53 #7 door martijnal
Beantwoord door martijnal in topic Benzinetoevoer stop niet/slecht bij weghalen vacuum
Nee, eigenlijk niet! Op de gedemonteerde eindplaat heb ik aan beide kanten flink wat perslucht geblazen, maar 'naar binnen blazen' via de vacuumaansluiting werkt niet. Onder het zilverkleurig cupje aan de binnenkant (zie foto) zit een soort van rubber ventieltje(?) : als ik aan de vacuumslang zuig zie ik deze naar openen. Maar zodra ik op de vacuumslang blaas dicht deze het kanaal af.

Met een klein boortje dit rubber doorboren zou het kanaal wel vrij krijgen, maar omdat dit er uit ziet alsof het zo hoort ben ik een beetje huiverig hiervoor. @Milko, zit bij jou ook zo'n rubber ventieltje daar?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2021 15:50 #8 door Milko
Nu begin ik te twijfelen welke van ons nou goed werkt en welke niet. Ook bij mij zit er een klein plaatje met een gaatje erin geperst met wat het lijkt een stuk rubber eronder. Dat zou natuurlijk een heel rudimentair 1 weg klepje kunnen zijn wat meer werkt als filter om de klappen van de cilinder op te vangen dan echt als klep, en als bijwerking heeft dat de kraan langzamer afsluit dan je zou denken. Dit zou betekenen dat die van mij niet meer goed functioneert, maar in ieder geval wel goed genoeg.
Als de mijn alpje stationair loopt zijn de vacuumpulsen duidelijk voelbaar in het slangetje, en dat zou bij mijn kraan betekenen dat de kraan gewoon heel vaak open en dicht gaat, terwijl dat met een werkend klepje misschien niet zo is? Tijd om iemand met meer verstand aan de tand te gaan voelen ben ik bang.

Zou in ieder geval geen boor erdoorheen prikken, en misschien maar gewoon besluiten dat het wel werkt? Dat de kraan iets langer open staat moet natuurlijk geen probleem zijn, in de carburateur zitten ook gewoon vlotternaaldjes die de toestroom van brandstof de carburateur in begrenst.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2021 17:39 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinetoevoer stop niet/slecht bij weghalen vacuum
doe eens voor de grap :
Vacuüm slangetje los van blok, en brandstofslang in fles.

Zuig aan het vacuüm slangetje, en hou deze daarna met een vinger dicht......
En voilà, de brandstof blijft maar lopen....lopen.... lopen..... tot je de vinger weer weg pakt.

Dus als je een goed vacuüm hebt zal de kraan open blijven, maar dat moet geen probleem zijn, want de brandstof toevoer naar je carb stopt op het moment dat de vlotter de boel af sluit.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden