CBS uitschakelen

19 sept 2010 10:18 #1 door Edxrv
CBS uitschakelen werd gestart door Edxrv
Wie weet hoe ik de CBS kan uitsachakelen voor offroad rijden? Dan kan ik de motor makkelijker keren, voorrem in en wat gas geven. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2010 11:26 #2 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic CBS uitschakelen
Heb het zelfde ooit willen doen op m'n cbr1000 (sneeuw/gladheid rijden), zonder grote verbouwing helaas niet goed te doen >:(
En als je de boel terug bouwt is het ontluchten ook een k-klus  >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2010 14:24 #3 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic CBS uitschakelen
Ok, dank je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2010 14:46 #4 door Simon
Beantwoord door Simon in topic CBS uitschakelen
Mijn rij-instructeur wilde stoppies oefenen met zijn cb1000r en heeft toen de zekering van de abs eruit gehaald om 't uit te schakelen. Heb je daar wat aan? Weet niet of het werkt hoor.

Groeten,
Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2010 15:00 #5 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic CBS uitschakelen
Keren kan met het cbs, de achterrem doet alleen mee met de voorrem als de voor vering induikt. Bij je linker voor klauw zit een duikschakelaar, deze activeert de achterrem. Als je maar niet duikt met het voorwiel (rondje achterwielspin vanuit stilstand) gaat het best.

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2010 18:11 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic CBS uitschakelen

Mijn rij-instructeur wilde stoppies oefenen met zijn cb1000r en heeft toen de zekering van de abs eruit gehaald om 't uit te schakelen. Heb je daar wat aan? Weet niet of het werkt hoor.

Groeten,
Simon


CBS is geen ABS   ;)

De meest eenvoudige manier lijkt mij wat vloeistof uit / wat lucht in de CBS leidingen doen, zodat er geen druk opgebouwd kan worden. Ik weet alleen niet hoe de kantelende remklauw daarop reageert.

Lijkt me wel leuk om een oplossing te maken die aan en uit te zetten is (via de cockpit druk op / af je cbs halen), maarjah, ik rijd twin, dus dat is niet mijn vakgebied.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2010 19:37 #7 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic CBS uitschakelen
Lijkt mij dat je er gewoon een ventiel tussen kan zetten. Die kan je dicht of open zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 01:36 #8 door Erik
Beantwoord door Erik in topic CBS uitschakelen

Keren kan met het cbs, de achterrem doet alleen mee met de voorrem als de voor vering induikt. Bij je linker voor klauw zit een duikschakelaar, deze activeert de achterrem. Als je maar niet duikt met het voorwiel (rondje achterwielspin vanuit stilstand) gaat het best.

Marc


Klopt niet helemaal..

Op het moment dat de linker remklauw de schijf aangrijpt zal deze naar voren scharnieren (de klauwophanging) en zo de rempomp bedienen die de middelste zuiger in de achterremklauw activeert.
Heeft dus niets met duiken van de voorvork te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 08:47 #9 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic CBS uitschakelen
Dan lijkt het simpel, gewoon een stuk metaal ertussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 10:20 #10 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic CBS uitschakelen
Aha,

geen wonder dat ik altijd omdonder als ik donuts wil draaien :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 10:30 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CBS uitschakelen

wordt er iets goeds ontwikkeld willen we het weer uit kunnen schakelen.

echter gezien het feit dat het volledig mechanisch werkt zul je dus  iets moeten gaan blokkeren

regel ventielen maar dat beperk je ook weer de werking van enkele remzuigers

loskoppelen dan... zou kunnen  maar dan redelijk permanent

mijn devies.. niet aan beginnen... if it's not broke don't fix it ;)


andere fietske erbij is waarschijnlijk praktisch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 12:08 - 20 sept 2010 20:30 #12 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic CBS uitschakelen
Mijn eerste motor was een XR500. Ik zit er inderdaad wel aan te denken om zo iets weer te kopen. Dat aantrappen mis ik trouwens niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 17:59 #13 door David
Beantwoord door David in topic CBS uitschakelen

Ja dat aantrappen............En soms trapte die terug >:( Pijnlijk.

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 20:42 #14 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic CBS uitschakelen
OK allen bedankt. Het is inderdaad een mooie vinding. Ik blijf er verder met mijn vingers af. Remleidingen vind ik qua veiligheid ook nog te link om aan te sleutelen. En ik heb geen zin in aantastingen op de lak. In het gras even het achterwiel laten spinnen lukt wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2010 08:31 #15 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic CBS uitschakelen
Waarom zou je in hemelsnaam de CBS willen uitschakelen?

Bovendien... bij een ongeval (zelfs als het niet je eigen schuld zou zijn...) kun je juridisch-; en verzekeringstechnisch een zwaar probleem tegemoet zien.

Dat je ondanks de CBS prima met een Dero in het zand kunt spelen bewijzen een aantal leden van de TCN telkens weer!  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2010 10:22 #16 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic CBS uitschakelen

Waarom zou je in hemelsnaam de CBS willen uitschakelen?

Bovendien... bij een ongeval (zelfs als het niet je eigen schuld zou zijn...) kun je juridisch-; en verzekeringstechnisch een zwaar probleem tegemoet zien.


Kan je dat even toelichten voor mij?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2010 10:37 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic CBS uitschakelen

Kan je dat even toelichten voor mij?


Nee. Bel je verzekeraar maar ff op.

In Duitsland (bijvoorbeeld) kreeg je tot voorkort zelfs gedeeltelijke schuld als je onder je motorfiets banden gebruikte die in héél Europa waren toegestaan, maar waarvoor in Duitsland geen 'Fahrzeugschein' (typegoedkeuring per model) was afgegeven.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2010 11:11 #18 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic CBS uitschakelen
Ik zie alleen problemen als de cbs expliciet vermeld staat op de typegoedkeuring, heb hier echter niet de mogelijkheden dit na te gaan. Ik weet wel dat het geen voertuigeis is conform de nederlandse wetgeving (voertuigreglement), aangezien er ook motoren zonder rondrijden.

Het door jou gebruikte voorbeeld van de banden gaat niet per definitie op hiervoor. Voor zover mijn wetskennis gaat, als de rem een voorgeschreven vertraging oplevert zijn er geen specifieke eisen opgenomen. Banden moeten aan een bepaalde keur voldoen van het land waar ze gebruikt worden, remmen aan een vertraging hier in nederland.

Als jouw redenatie opgaat, kan je 90% van de zelfbouw motoren van de weg halen, omdat er andere voorkvorken etc gemonteerd zijn. Ook is het plaatsen van aftermarket remschijven en -blokken dan niet meer toegestaan ???.

Praktijkvoorbeeld: ik heb een aantal jaren geleden een auto-ongeluk gehad met een auto die niet APK was op het moment van de aanrijding. theoretisch dus niet verzekerd. in de praktijk kon ik aantonen dat de APK afspraak twee dagen later was, zowel justitie als de verzekering hebben er geen punt van gemaakt.

just my two plugs cents....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2010 11:21 #19 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic CBS uitschakelen
voor alle regelgeving fundamentalisten: de typegoedkeuringseisen voor de reminrichting van een motorfiets vind je hier:

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ....X:31993L0014:NL:HTML


"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2010 11:42 #20 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic CBS uitschakelen

voor alle regelgeving fundamentalisten: de typegoedkeuringseisen voor de reminrichting van een motorfiets vind je hier:

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ....X:31993L0014:NL:HTML


Simpel: Als iemand met een motorvoertuig betrokken is bij een ongeval, zal (vooral bij letsel of erger) er technisch onderzoek plaatsvinden. Als dan blijkt dat er met iets essentieels als remmen is aangeklooid, ben je gewoon strafbaar. Da's wat anders dan een 'technisch' gebrek door b.v. een mankement. Als die (technisch gebrek) echter weer verwijtbaar is (gebrek aan onderhoud, 'had het kunnen weten', etc) is de berijder van dat voertuig wederom verwijtbaar en dus aansprakelijk.

Dat staat los van eventuele toelatingseisen voor motorvoertuigen in Europa.

Zie je instructieboekje. Daar staat nadrukkelijk in dat de fabrikant b.v. 'niet aansprakelijk' gehouden kan worden indien een ongeval of een technisch gebrek het gevolg is van het ondeskundig modificeren / monteren van accesoires / etc en meer van dat soort blabla.

Toen ik in 1999 met de Dero achter in een Peugeootje gleed, heeft de verkeerspolitie de motorfiets aan een technisch onderzoek onderworpen. In het procesverbaal stond dan ook dat 'er geen nalatigheid' aan de technische staat van de motor was geconstateerd maar eea het gevolg was van de combinatie olie/water op het wegdek. Waar ik in principe de wegbeheerder weer voor aansprakelijk zou kunnen stellen.

Bij mijn vraag over hoe ik 'nalatigheid' zou moeten interpreteren sprak de inspecteur/regiseur: stel dat je met ondeugdelijk materiaal onderweg zou zijn geweest, kan je verzekeraar besluiten om een gedeelte van de schade niet- of volledig niet uit te betalen! De wettelijke aansprakelijkheid zou er dan ook nog eens anders uitzien.

Over het monteren van 'aftermarked' onderdelen, zoals remschijven, remblokjes etc... Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk en héél wat anders dan bewust een technisch geavanceerd systeem manipuleren. Dat zou botweg onverantwoordelijk gedrag zijn.

Wil je geen CBS oid, moet je een motorfiets kopen waar dit niet standaard op zit... Zo eenvoudig is het nu eenmaal.

Strikt genomen MAG (met nadruk in hoofdletters naar de grootste beroepsmotorrijdersklagersgroep in ons landje en EU) dit ook in Nederland niet. Wettelijk mag dit zelfs in Nederland niet. Er is voor motorfietsen echter geen controle omdat we geen motorfietsen- APK hebben zoals b.v. wel in Duitsland en Groot Brittanië.

Los daarvan: ik kan TOTAAL (bewust met hoofdletters en dit keer geen verwijs naar een Franse Oliegrootgrutter) geen respect of begrip opbrengen voor lieden die zichzelf en mede- verkeersdeelnemers bewust in gevaar brengen door onverantwoordelijke ingrepen aan hun verkeersvoertuig uit te voeren.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden