een beurt laten geven of niet....

27 feb 2011 22:49 #1 door Gleisbird
een beurt laten geven of niet.... werd gestart door Gleisbird
Hallo,

even een vraag aan de kenners.

Ik heb vrijdag mijn dero opgehaald een 2005 abs..
nu staat er in het onderhoudsboekje dat hij voor het laatst een beurt heeft gehad bij de dealer op 12-04-2007 bij 39.800km nu is het 2011 en hij heeft 43.000 km gelopen. dus geen beurt gehad in zeg maar 3 jaar.
ook al heeft de vorige eigenaar en niet meer dan 3000km op gereden is 3 jaar denk ik te lang?
volgens mij is de service interval een 6000km toch?
en een grote beurt moet volgens mij bij 48.000km?
Ik denk zelf er aan om hem toch een "kleine" beurt te laten geven dus alleen olie en filters vervangen e.d.
wat denken jullie ???
:)) Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2011 23:04 #2 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic een beurt laten geven of niet....
ja, zeker doen

olie en filters zou moeten volstaan

kijk ook eens de code van je banden na, ouder dan 8jaar, nieuwe eronder!

groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2011 23:12 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic een beurt laten geven of niet....
Ik zou dan alle 'sapjes' laten verversen  :)  Denk met name aan de remvloeistof en evt. koppelingsvloeistof (heeft een Dero eigenlijk een hydrolisch bediende  ::)  :-\)
Dat kan na 3 jaar, of wellicht langer, geen kwaad. Dan weet je ook zeker dat het nu goed is en je weer een poossie vooruit kunt.

Veel plezier met je Vara  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2011 23:16 #4 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic een beurt laten geven of niet....
even niet verder nagedacht,

inderdaad, koelvloeistof, remvloeistof en koppelingsvloeistof (indien van toepassing) zijn zeker geen slecht idee

groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2011 00:27 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic een beurt laten geven of niet....
dus je hebt een boekje ?

daar staan ook de intervallen in,

gezien het begin het motorseizoen voor de deur staat en  de grootte beurt er ook aan gaat komen zou ik deze nu  geheel uit laten voeren
(gelukkig gewoon een kabel bediende koppeling :)))

zeker omdat de motorfiets al een tijdje (waarschijnlijk) geen onderhoud heeft gehad.
anders gaat dit grootte kans midden in het seizoen vallen en dan kan het drukker zijn bij de dealer waardoor er zomaar 3-4 weken wacht tijd kan zijn

iets wat met mooi weer nu niet de leukste momenten zullen zijn.

veel kun je zelf al doen (mits handig ) wat de kosten kan  besparen

denk er over na,


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2011 08:37 #6 door Gleisbird
Beantwoord door Gleisbird in topic een beurt laten geven of niet....

dus je hebt een boekje ?

daar staan ook de intervallen in,


Ja ik heb een seviceboekje maar daar kan je 16 x een beurt in vullen en daar staat niets over de intevallen
die 48000 heb ik hier op het forum ergens gelezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2011 08:50 #7 door Bono
Beantwoord door Bono in topic een beurt laten geven of niet....
Ik zou me niet al te veel blind staren op "het boekje". Gegeven de omstandigehden, zou ik de motor nu een grote beurt geven, ben je klaar voor het seizoen (drukte motorwerkplaatsen). Voor je eigen gevoel begin je dan gewoon a.h.w. bij nul en kun je zelf een nieuwe start maken met je onderhoud al dan niet gebruik makend van het boekje en/of de intervallen. Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting  ;) .
Ik zou in ieder geval de postings van mijn voorgangers ter harte nemen. En zoals Ad zegt: wat je zelf kan / wil doen, scheelt in de kosten.

Proficiat met je Dero. Het is een mooie. En veel rijplezier.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2011 09:16 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic een beurt laten geven of niet....

Ja ik heb een seviceboekje maar daar kan je 16 x een beurt in vullen en daar staat niets over de intevallen
die 48000 heb ik hier op het forum ergens gelezen.


ik dacht dat je een instructie boekje had,

zo niet, probeer er dan 1 te scoren
staat de basis in over hoe en wat

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2011 09:20 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic een beurt laten geven of niet....

Ik zou me niet al te veel blind staren op "het boekje". Gegeven de omstandigehden, zou ik de motor nu een grote beurt geven, ben je klaar voor het seizoen (drukte motorwerkplaatsen). Voor je eigen gevoel begin je dan gewoon a.h.w. bij nul en kun je zelf een nieuwe start maken met je onderhoud al dan niet gebruik makend van het boekje en/of de intervallen. Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting  ;) .
Ik zou in ieder geval de postings van mijn voorgangers ter harte nemen. En zoals Ad zegt: wat je zelf kan / wil doen, scheelt in de kosten.

Proficiat met je Dero. Het is een mooie. En veel rijplezier.


Precies.

Heb me nog nooit iets aangetrokken van het Honda - boekje. 1x Per 6.000 km naar de dealer, ja lekker, als je bijna 20.000 km per jaar rijdt...

De Dero's gaan 1x per jaar voor een beurt ri. Mulders in Veendam. Het ene jaar een grote beurt, het andere jaar een kleine beurt (en indien nodig: vervangen van slijtage onderhevige onderdelen als remblokjes, ketting/tandwielen, banden etc). Dus zeker niet met de door Honda aangeraden interval.

Soms krijgen ze een oliewissel tussendoor, b.v. als de motoren onder zware omstandigheden (hoge temperaturen, hoge snelheden, veel slecht wegdek, etc) hebben moeten presteren zoals 2 jaar terug na onze reis naar- en van Turkije.

En idd, bij jouw Dero gewoon ff alle sappies laten verversen.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2011 23:15 #10 door Gleisbird
Beantwoord door Gleisbird in topic een beurt laten geven of niet....
Dank voor de reaktie's allemaal!

verstandig is dus een "grote" beurt beurt geven....
iemand een indicatie wat een grote beurt kost?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2011 23:59 #11 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic een beurt laten geven of niet....
Heb ik toevallig eens nagevraagd voor mijn Dero, wanneer er geen extra dingen gedaan moeten worden, BV de kleppen.  Dan kost een grote beurt tussen de 2 en € 300,00. 
Ligt er aan denk ik welk merk onderdelen en olie je gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 00:27 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic een beurt laten geven of niet....

..De Dero's gaan 1x per jaar voor een beurt..


Precies dat: in het boekje staat een km-interval. Haal je die kilometers niet, dan geldt altijd een tijds-interval. Motorolie dus bijvoorbeeld 6000km, óf 1x per jaar (preventief tegen sludgevorming en veroudering).

Voor zaken als remvloeistof geldt -doorgaans- alleen een tijdsinterval (2 jaar meestal). De gebruikshandleiding heeft die zaken keurig in een schema op een rijtje staan.

Grtz, Brm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 09:53 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic een beurt laten geven of niet....

Dank voor de reaktie's allemaal!

verstandig is dus een "grote" beurt beurt geven....
iemand een indicatie wat een grote beurt kost?


iedereen spreekt over een kleine beurt  of grote beurt
jammelijk genoeg zijn er nog niet veel fabrikanten die werken met eenheids prijzen zodat je op voorhand precies weet wat je kwijt bent.

veel gaat op uurtje factuurtje

de juiste prijs kan alleen gegeven worden voor de wisselstukken zoals olie, remvloeistof, oliefilter,bougies,voorvorkolie
en als daar zaken als remblokken kettingset en banden bij komen loopt het zeer snel op

etc

sommige zaken hangen aan elkaar,
gezien arbeid de duurste post is (ca 70-80 euro/uur doet schijnt ook al mee) kan  de totale kost oplopen,
zo kosten  bougies ca 25 euri/stuk maar een luchtfilter ook ca 50 euri en als je deze 2 doet kun je net zo goed ook de kleppen laten controleren gezien de motorfiets al aardig kaal is,

ik persoonlijk(en heb aardig wat ervaring) denk dat je meer richting 600-700 euri(bij de dealer) gaat in de praktijk maar zoals ik al zei je kunt veel zelf doen,

bepaal vooraf wat je wel wilt laten doen en niet
als je twijfelt mag je ook een keer langskomen en kunne  we samen bekijken
advies is gratis!




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 18:24 #14 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic een beurt laten geven of niet....
80€ per uur  :o :o

Dat is SCHANDALIG, vaak - ik spreek uit ervaring - is het nog eens 'slecht' gedaan of worden zaken gefactureerd die niet goed of onvolledig werden gedaan...

Een tip, koop Iridium bougies via ebay (scheelt een hoop) of steek er 'gewone' bougies in. De meerkost van Iridiums is zijn geld IMO niet waard (ruim 3x meer per bougie en je rijdt er maar 2x zo lang mee, volgens het boekje dan hé).

Doe jezelf een plezier, schaf een degelijk werkplaatshandboek aan en doe het meeste zelf.

Blokolie vervangen stelt NIETS voor! En je kiest zelf welke olie erin gaat (semi synth. motul bijvoorbeeld a 8€/liter). Oliefiltertje kost je zo'n 8€. Dus gewoon even zelf doen.

Je kan nog altijd een deel van de arbeid uitbesteden, maar laat je zeker door een dealer niet gek maken en maak goed duidelijk wat je WIL en wat NIET. Nog een tip, vraag onderdelen die ze zogezegd vervangen hebben terug! Je zou ervan verbaast staan hoeveel er 'in de vuilbak' ligt ;)...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 22:38 #15 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic een beurt laten geven of niet....




advies is gratis!
[/quote]

Bedoel je nou advies of admies >:D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 23:49 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic een beurt laten geven of niet....

80€ per uur  :o :o

Dat is SCHANDALIG, vaak - ik spreek uit ervaring - is het nog eens 'slecht' gedaan of worden zaken gefactureerd die niet goed of onvolledig werden gedaan...

Een tip, koop Iridium bougies via ebay (scheelt een hoop) of steek er 'gewone' bougies in. De meerkost van Iridiums is zijn geld IMO niet waard (ruim 3x meer per bougie en je rijdt er maar 2x zo lang mee, volgens het boekje dan hé).

Doe jezelf een plezier, schaf een degelijk werkplaatshandboek aan en doe het meeste zelf.

Blokolie vervangen stelt NIETS voor! En je kiest zelf welke olie erin gaat (semi synth. motul bijvoorbeeld a 8€/liter). Oliefiltertje kost je zo'n 8€. Dus gewoon even zelf doen.

Je kan nog altijd een deel van de arbeid uitbesteden, maar laat je zeker door een dealer niet gek maken en maak goed duidelijk wat je WIL en wat NIET. Nog een tip, vraag onderdelen die ze zogezegd vervangen hebben terug! Je zou ervan verbaast staan hoeveel er 'in de vuilbak' ligt ;)...


Dat is niet schandalig, dat is de prijs die men rekent voor de geleverde arbeid.... dat je dit veel vind mag,

dat je niet tevreden bent over de geleverde dienst mag ook  maar bespreek dit bij  de persoon waaraan je deze dienst hebt gevraagd

generaliseren is niet correct
ebay is natuurlijk een mooi iets, maar dient tegenwordig wel  als benchmark wat iets mag gaan kosten. en wordt als zodaning vaak als vergelijk dus aangevoerd en waar tegen de kleine ondernemer maar tegen aan moet boksen

soms lukt dit maar vaak ook niet...

alleen de krenten er dus  uit te halen en voor de lastige zaken bij een lokale specialist  aan te klopen
mag je als dealer  bedenkingen bij hebben.

overigens  laten de meeste motorrijders hun motorfiets gwoon door de dealer onderhouden.
want uiteindelijk zijn de onderhoudskosten niet van doorslaggevende fact op de werkelijke kosten per km



gaan voor o.a de  goedkoopste bougie terwijl we aan de pomp momenteel al € 1,73 betalen, goed voor 16 km gemiddeld

stem vandaag maar liever correct .. voor een rechtvaardige wereld.

waar de zwakke niet langer opdraait voor een kleine groep aasgieren










Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 00:01 #17 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic een beurt laten geven of niet....
Ad, ik ben het niet met je eens, 80€ is te veel, punt.

Het is geen diepgaande wetenschap, het is gewoon wat sleutelen aan een motorblokje en vaak (heel erg vaak zelfs), wordt het gewoonweg niet goed gedaan...
Zolang mensen weinig mechanisch onderlegd zijn, merken ze dat trouwens niet! Hou daar rekening mee. Het zijn trouwens niet enkel multi-merk dealers of honda dealers, maar evengoed ktm, ducati, cagiva, aprilia, citroen, ford etc dealers waarover ik niet te spreken ben.

Ja, er zitten er enkele 'goede' tussen, maar alsnog is de gevraagde prijs te duur. Ebay als benchmark? Waarom niet? Vind jij het normaal dat een bandje, ik zal als voorbeeld de anakee 2 (90/90-21) nemen, bij mijn lokale motordealer 152€ kost, 200meter verder bij de autobandenzaak 125€ en op ebay nog geen 100€ incl levering moet kosten...? Op rodamoto kom ik trouwens op 65€ uit... Dat is minder dan de helft van de prijs!!! Dus, dealers steken VEEL in hun zakken zonder ook maar iets te doen...

En banden zijn maar het begin ;). Als je wiellagers koopt met een honda zakje errond zijn ze 25€ waard, zitten dezelfde lagers in een SKF doosje kosten ze plots maar 12€, vreemd hé?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 00:02 #18 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic een beurt laten geven of niet....
Moest ik trouwens een alternatief hebben voor die 1.73 aan de pomp zou ik dat meteen doen, voor die dure bougies bestaat wel een alternatief en dus gebruik ik die... Je vergelijking gaat dus niet helemaal op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 00:29 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic een beurt laten geven of niet....

Moest ik trouwens een alternatief hebben voor die 1.73 aan de pomp zou ik dat meteen doen, voor die dure bougies bestaat wel een alternatief en dus gebruik ik die... Je vergelijking gaat dus niet helemaal op.


ten eerste duitsland is een veel meer motorland dan nederland.... vraag en aanbod bepaalt de prijs
Door je produkt te verkopen op een markt die op geen enkele wijze een bedreiging vormt voor je eigen markt zal weinig bijdragen aan je eigen  markt verstoring
echter sommige fabrikanten zien dit probleem ook en zoeken naar pasende oplossingen omdat lokale markten instorten

zo zijn er nu al fabrikanten die de dot code op banden  voor europa weglaten  als zij produkten maken voor bij de amerikaanse markt
dit voorkomt grijze import
of overwegen de CE keur weg te laten
of produceert men bewust te korten teneinde de prijs op te kunne ntrekken(voorbeeld winterbanden dit jaar)
nu is europa best wel groot maar het is niet ondenkbaar dat door de verschuivingen in de markt strategieen bijgesteld gaan worden.
demografische liggen en welvaart bepalen dus  eveneens de prijs.

ook een spaanse medewerker verdient minder en daardoor zal een produkt niet  verkocht worden aan zeg maar nederlandse prijzen.
net zoals benzine in spanje ook maar € 1,32 kost

dit neemt niet weg dat ik je gelijk geef maar het zal zeker van tijdelijke aard zijn want je krijgt altijd de keerzijde

tenslotte betekent het lokaal wel  minder inkomsten , minder werk en tenslotte bedrijfssluitingen en  dus werkelozen .
en ik zie niet direkt een migratie ontstaan daar waar  het werk is toegenomen maar
prijzen en belastingdruk zullen  dan gaan stijgen  en lonen gaan omlaag waardoor er indirekt meer armoede zal ontstaan bij diegene die al weinig hebben.

jan met de pet dus
onbewust werken we het dus in de hand door onze eigen economie om zeep te helpen

ik denk dat de wereld wijde crisis dit ook  bevestigd
de onrust neemt toe omdat de  onderste laag van de bevolking uitgezogen dreigt te worden  ten gunste van een kleine groep die  hun macht niet op wensen te geven.

dus denk goed wat de gevolgen gaan zijn voor al jouw mede burgers

:))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 00:37 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic een beurt laten geven of niet....
Nee 80 euro geloof ik niet eens! Wat een flauwekul. 48 zit meer in de richting, hoor.

Maar *thomas* heeft wel een punt hoor. Wat kost een achterdemper-revisie door de bank genomen? Tegen de 250 euro of zoiets?

Ik heb gisteravond de mijne uit mekaar gesleuteld. Keerring zweette. Vervangset stofhoes/keerring/0-ring: 23 euro. Gaat gewone ATF-olie in (10 euro) en wat stikstof (gratis bij bandencenter). Als je weet hoe het in elkaar zit nog geen uur werk...

Moet ik toegeven dat ik zuiger en glijbus niet vervang, want ik heb geen klachten over prestatie en de glijbus is in prima staat. Alleen een zweterige demperstang.

Maar om daar nou 250 euro voor te vragen....nee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden