Speling op voorvorkpoten

31 mrt 2012 16:54 - 31 mrt 2012 17:17 #1 door Cas
Speling op voorvorkpoten werd gestart door Cas
Ik heb behoorlijk veel speling op mijn voorvorkpoten staan. Volledig gereviseerd maar dat mocht niet baten.
Ook veel krassen op de binnenpoten. Wat nu te doen, laten verchromen of nieuwe poten?  >:(
Ik kan 2 nieuwe binnenpoten bestellen (330 euro) maar misschien is de passing van de glijbussen in de buitenpoot ook niet goed meer.
2 nieuwe buitenpoten kosten 524 euro.
Een nieuwe Varadero was toch goedkoper geweest.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 18:47 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Speling op voorvorkpoten
Zijn bij die 'revisie' de glijbussen al vervangen dan?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 19:56 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten
alles is vervangen, zelfs de veren (hyperpro).

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 20:03 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Speling op voorvorkpoten
Owkee, en toch snap ik het niet helemaal Cas  :-\

Binnen- en buitenpoten slijten in principe niet, wél de glijbussen uiteraard.
Wat voor speling heb je dan precies? Bedoel je dat als je de onderpoten ter hoogte van de vooras vast pakt, dat je ze van voor naar achter kunt bewegen? Zo ja, hoeveel dan?
Of is het wat anders?

Grtz,
René

Oh, revisie zelf gedaan?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 20:24 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten
De speling zit niet op het balhoofd, als ik de poten heen en weer beweeg zit er duidelijk beweging tussen binnen- en buitenpoot, een paar mm aan de onderzijde van de poot.
Moelijk om te zeggen hoeveel precies.
Uiteraard de revisie zelf gedaan. Volgens mij ben ik na Ad toch de beste monteur die er is dus daar kan het niet aan liggen.  ;D
Als binnen- en buitenpoten niet slijten zou het aan de glijbussen moeten liggen, maar dat zijn nieuwe.
Bestelt vanaf de parts list van Ad. Deze lijst is wel voor de Varadero van 2007 tot 2009 maar dat zal weinig uitmaken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 20:57 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Speling op voorvorkpoten
Hoi,

De glijbussen hebben een teflon coating en die is flinterdun. Als die laag er af gesleten is, zul je dat niet echt merkbaar kunnen voelen.

De buitenpoten (en ook het chroom) slijten desondanks wel degelijk. De buitenpoot zeker, als de bus versleten is en lekker het alu invreet. Of, als de as niet goed geplaatst is geweest en de poten onder druk naar binnen of naar buiten staan. Zelfs met periodiek onderhoud, kun je na een ton al merkbaar speling hebben op de poten.

Ik zou even speuren naar een schademotor ipv 1000 euro uitgeven aan zoiets..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 21:02 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Speling op voorvorkpoten
Jaaaa, kom d'r maar in Brom  ;)


Ken de Varadero niet zo goed hoor, maar als de vork uitgeveerd is (motor op de bok) zul je altijd wel een tikkie speling op de onderpoten hebben, omdat de overlap tussen binnen- en buitenpoot dan niet zo groot is.
Of voel je ook speling als de poten volledig ingeveerd zijn?

Merk je ook nadelige invloeden bij het rijden? Stick-slip oid?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 21:08 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten

Hoi,

De glijbussen hebben een teflon coating en die is flinterdun. Als die laag er af gesleten is, zul je dat niet echt merkbaar kunnen voelen.

De buitenpoten (en ook het chroom) slijten desondanks wel degelijk. De buitenpoot zeker, als de bus versleten is en lekker het alu invreet. Of, als de as niet goed geplaatst is geweest en de poten onder druk naar binnen of naar buiten staan. Zelfs met periodiek onderhoud, kun je na een ton al merkbaar speling hebben op de poten.

Ik zou even speuren naar een schademotor ipv 1000 euro uitgeven aan zoiets..?


Je hebt het over 100.000 km. Ik heb de motor gekocht met 23.000 km op de teller. Maar ik zo wel mijn vermoedens dat dit 123.000 km moeten zijn :-\

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 21:21 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten

Jaaaa, kom d'r maar in Brom  ;)


Ken de Varadero niet zo goed hoor, maar als de vork uitgeveerd is (motor op de bok) zul je altijd wel een tikkie speling op de onderpoten hebben, omdat de overlap tussen binnen- en buitenpoot dan niet zo groot is.
Of voel je ook speling als de poten volledig ingeveerd zijn?

Merk je ook nadelige invloeden bij het rijden? Stick-slip oid?


Het viel mij op dat mijn linkervoorpoot verder naar voren staat tijdens het rechtuit rijden dan mijn rechtervoorpoot. Ik kan dus beter bij de remhendel dan bij het koppelingshendel. Nu heb ik wel gezien dat de motor een keer is omgevallen aan de rechterzijde en ook dat het achterspatbord aan de onderzijde te ver naar links staat maar ik wil nu niet meteen aan een krom frame denken. Ik ben met een vergrootglas de voorzijde gaan bekijken. De kroonplaten lijken mij niet krom, de poten schuiven er makkelijk in en de poten lijken goed parallel te lopen. De enige afwijking die ik kan vinden is speling op de vorkpoten die ik alleen maar kan voelen als het voorwiel eruit is en inderdaad volledig uitgeveerd. Ik moet weer eens bij Ad langs om zijn mening te vragen.
Ik vind het erg moeilijk om te zeggen of ik nadelige gevolgen ondervind tijdens het rijden. Dat kan alleen een ervaren Varadero rijder, en dat ben ik niet.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 21:31 #10 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Speling op voorvorkpoten
de voorpoten kunnen bij een val ook getordeerd in de kroonplaten zitten. daardoor staat je stuur schuin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 21:39 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten
De hele voorkant is al een keer volledig gedemonteerd geweest en weer volgens het boekje gemonteerd. De hele boel is spanningsvrij. Wel loopt de voorrem een beetje aan maar dat is volgens Ad normaal.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 23:51 #12 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Speling op voorvorkpoten
als de boel al eens los geweest is dan neem ik aan dat je gecontroleerd heb of de poten etc , recht zijn. als je dan ook alles volgens het boekje weer gemonteerd heb, en de poten schuiven gemakkelijk door de kroonplaten, en toch staat de ene poot verder naar voren als de andere, dan hou ik het er op dat je kroonplaat misschien en je T-stuk zeker krom is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 00:16 #13 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten
Het zou kunnen dat het T stuk krom is, pas nieuwe conische balhoofdlagers geplaatst en er zit nu al een zwaar punt in de rechtuitstand.
Krom T stuk zou een verklaring kunnen zijn. Ik ga eens uitrekenen wat het allemaal gaat kosten en vannacht slecht slapen.  >:(
Ik laat het allemaal wel controleren door Ad.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 00:39 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Speling op voorvorkpoten
Je zei al dat je de boel spanningsvrij kon monteren, maar..

Als je een stukje rijdt en je laat het stuur los, trekt die dan naar een kant of rijdt hij mooi rechtdoor? Want als de poten wat verdraait zitten of erger nog, er is iets krom, dan gaat-ie nooooit rechtdoor.

En, als je rechtuit rijdt, staat het stuur dan recht?

Of de poot krom is kun je controleren door de binnenpoot te verdraaien in de kroonplaten en kijken of de stand t.o.v. de overliggende buitenpoot (asgat) verandert.

Om te controleren of de onderste kroonplaat nog recht is, kun je hem uitbouwen en rechtop op een vlakke ondergrond plaatsen. Als hij kan wiebelen is die krom.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 01:05 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten
Kan het ook de as zijn van de onderste kroonplaat die krom is?
Dat zou kunnen verklaren dat mijn balhoofdlager een zwaar punt heeft.
En dan is mijn motor betrokken geweest bij een frontale aanrijding en daarna op de rechterzijkant gevallen.
Dan heeft ook het frame een dreun gehad.
Maar om het van de positieve kant te bekijken................misschien ook niet.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 09:02 #16 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Speling op voorvorkpoten
De onderste kroonplaat zal eerder krom zijn dan de stuurpen. Maar zoals Brombeer al schreef, na de montage zoals hij beschreef krijg je meer zekerheid. Zwaar punt in een balhoofdlager kan ook normale slijtage zijn. Bij 25.000 is dat rijkelijk vroeg maar als je over 125.000 spreekt is dat niet raar.
Succes, haal niet te veel gekkigheid in je hoofd door te gissen en te speculeren, koop je niks voor en gaat ten laste van je humeur. Aanpakken en systematisch controleren / uitsluiten gaat je helpen.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 10:54 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Speling op voorvorkpoten

haal niet te veel gekkigheid in je hoofd door te gissen en te speculeren.


Goed advies  8)

Ik lees veel aannames Cas  :-\


Zoek anders eens kontakt met een Varadero rijder bij je in de buurt en wisssel eens van motor / vergelijk de boel om een indruk te krijgen wat dan 'normaal' is.
Of ga terug naar Ad en vraag hem er eens naar te kijken  :)

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 11:50 #18 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten
Bijlage:


Ik weet al wat er aan de hand is, de onderste kroonplaat is een beetje ontzet. Je ziet op de foto het achterste aluminium profiel rechts iets hoger liggen dan het voorste. Met alleen de bovenste kroonplaat erin liggen de poten vlak, met alleen de onderste niet. De vorkpoten zijn recht. Volgens mij moet die kroonplaat toch te richten zijn, is maar een heel klein beetje.
Het balhoofdlager heeft te strak gestaan, zit er pas 1500 km in, waarschijnlijk de bovenste moer waar de kroonplaat mee vast zit te vast gezet.
Ik ga de boel weer in elkaar zetten en de map die Arthur mij heeft toegezonden voor de PCV uitproberen.  ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 11:53 #19 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Speling op voorvorkpoten
Het zou inderdaad geweldig zijn als er eens een Varadero rijder op mijn motor zou rijden en zijn mening zou geven.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2012 11:58 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Speling op voorvorkpoten
Kom gewoon a.s. zaterdag naar Sprundel.
Er zijn dan meerdere Derorijders.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden