waarom verbruikt mijn varadero zo veel

30 apr 2013 19:21 #21 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

Mijn Dero verbruikt ook best wel wat. Tussen de 1:13 en 1:16. Sterk afhankelijk van mijn rijgedrag.


Iridium bougies heb ik niet veel van gemerkt, wel van af en toe een forte in de tank... Dat lijkt iets te doen.


Menno heeft gelijk, Fuelguard van Forte (of van KENT, zie zoekfunctie) wil helpen maar is eigenlijk symptoom bestrijding...  :-\
Ik beperk me met de fuelguard door een flesje op een volle tank benzine te gooien als ik de motor lang moet stallen.

Naar een goede tuner en een dynojet setje er op, eventueel in combi met een BMC of K&N luchtfilter én de Iridium vonkenkaarsjes.
Die combinatie heeft er voor gezorgd, dat onze '2000 (zelfde model als die van Menno, alleen de kleur is anders...  8) ) gemiddeld net zo zuinig is als mijn vorige (2004) injectiedero.
Zelfs als ik d'r op rij met mijn 2,04 meter x 105kg.

Mijn huidige (laatste model) is écht aanmerkelijk zuiniger (ook in vergelijk met mijn vorige injectiedero). Maar heb d'r nog niet echt lange afstanden mee kunnen rijden; mijn aanstaande motorvakantie moet het gaan uitwijzen...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 20:08 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Slechte vergelijking van 60 km rustig en dan ineens 70 km knallen.
Laat ik er dus vanuit gaan dat je met dat knallen bedoeld dat je ruim boven de 150 km/h hebt gereden. ( begrenzer heb ik nog niet gevonden trouwens)

Geen wonder dan van die 20 liter.

Als ik rustig rij op de dijkjes, en dan bedoel ik ook rustig zonder fel optrekken en uit laten lopen bij het afremmen, dan haal ik ook 1 op 18,5 met de injectie dero.
Ga ik wat sportiever rijden zit je al snel op de 1 op 13 of 14.
Bij langere afstanden snelweg met een kruissnelheid van 130 km/h zit ik op 1 op 17 gemiddeld.
Het hangt voor het grootste deel af van je rijstijl en dus ook van je rechterhand.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 20:05 #23 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

Slechte vergelijking van 60 km rustig en dan ineens 70 km knallen.
Laat ik er dus vanuit gaan dat je met dat knallen bedoeld dat je ruim boven de 150 km/h hebt gereden. ( begrenzer heb ik nog niet gevonden trouwens)

Geen wonder dan van die 20 liter.

Als ik rustig rij op de dijkjes, en dan bedoel ik ook rustig zonder fel optrekken en uit laten lopen bij het afremmen, dan haal ik ook 1 op 18,5 met de injectie dero.
Ga ik wat sportiever rijden zit je al snel op de 1 op 13 of 14.
Bij langere afstanden snelweg met een kruissnelheid van 130 km/h zit ik op 1 op 17 gemiddeld.
Het hangt voor het grootste deel af van je rijstijl en dus ook van je rechterhand.

Zo veel dronk mijn Varadero ook tot dat ik de" power commander " liet plaatsen ineens 1 op 21
bij rustig dijkjes glijden en 1 op 18 woon werk. Toch 15 % brandstof besparing.
Oke koste ook wel wat !
powercommander + rollerbank afstelling 550 euro
Leovince uitlaten  (straatlegaal)              450 euro
K&n  filter                                                  80 eurie
Is dus wel effe 1080 eurie
Stel ik rij per jaar 18.000 km aan 1op 18 dat is 1000 liter per jaar, besparing is 15% is dus 150 liter per jaar
Is 150 maal 1,70 de liter =  255 euro besparing per jaar.
Ik moet dus ruim 4 jaar rijden om de investering terug te verdienen,maar wie slechts 9.000 km per jaar rijd
doet daar dik 8 jaar over.  Maar er is meer!
De motor loopt mooier.
De uitlaten ronken, brullen,roggelen veel mooier (loud pype's safe's live's)
Uitlaten zijn ong 8 kilo lichter dan origineel .
Tikje meer vermogen.
Luchtfilter pas na 50.000 km schoon wassen ( scheelt tank afbouwen)
Minder keren naar de pomp.

Motorrijden is emotie en voor mij is het elke euro waard geweest, het zit er nu 4 jaar op dus de investering
is eruit. maar ook al zou het zich nooit terug verdienen zou ik het er ook opzetten .
Rest er nog 1 ding, niet iedereen heeft die 1080 euro,tjes in zijn zak.
Dat word dus effe flink met moeders de vrouw onderhandelen, misschien helpt dit verhaal je?








Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 21:26 #24 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Ron,

Ik had die PC ook op mijn injectiedero. Heb in 8 jaar tijd 100.000 km gereden (de PC is er direct in het begin opgekomen). Was in het begin niet echt enthousiast, maar dat enthousiasme kwam vanzelf!
Biker000 heeft een carbudero. Daar ligt het iets anders.

Een dynojet setje op de carburateurs kost je (incl afstellen) ongeveer een 100€ per carburateur. Komt eventueel nog een dynorun overheen (altijd doen), en een O2 eliminator (google on it) zou ik op de carbudero ook meenemen (de PC heeft deze standaard ingebakken).

Laten we heel erg ruim rekenen, incl luchtfilter, dat je voor een carbudero een dikke € 500,- kwijt bent voor de 'job'.
Deze truuk hebben we gedaan op Kaatjes Dero (vergeet ook de Iridium bougies niet, maar die hebben we op de injectiedero standaard).

Dat was in 2000.
Inmiddels is het 2013 en heeft de motor 160.000 km gelopen.

De winst die je kunt halen met een carbudero is écht VELE malen hoger, dan de winst die je kunt halen op een injectiedero; terwijl de investering om het doel te halen op de injectiedero juist forser is.
Ik zou ff gaan buurten bij JR-Tuning in Veendam (onderdeel van clubdealer Mulders Motoren). Hebben super veel ervaring op dit gebied, en er valt altijd te onderhandelen voor een leuke prijs.

TCN leden krijgen ook nog eens korting...

Als Goes dichterbij is, daar zit ook een dynojet expert. Naam ben ik ff kwijt.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 21:51 #25 door Menno
Beantwoord door Menno in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel



Ruud Fredriks Dynojet bv


Ook bekend als Tovami

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 23:21 #26 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Wow thnx voor de info ga ik zeker iets mee doen.
De bougies zet ik er morgen op, en de motor up heb ik in combi met v-power er ingedaan. De motor loopt voor het gevoel nog niet helemaal super maar was nu op 210 km 14 liter kwijt, een hele verbetering al.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 23:29 #27 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

Zo veel dronk mijn Varadero ook tot dat ik de" power commander " l


De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2013 08:10 #28 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel



Ruud Fredriks Dynojet bv


Ook bekend als Tovami


Tnx Menno, dat was'm idd!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2013 18:54 #29 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.

Zonde dat je die er ook niet effe onder legt dat luchtfilter verdien je zo terug en in combinatie met een absorptiedemper ademt je motor veel beter in en uit en loopt tie veel losser.
Wees niet bang voor de herrie heb zelf LeoVince eronder en tot de eerste helft van de gasschuif maakt tie
niet veel meer herrie als een standaard maar daarna wordt het feest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2013 19:55 #30 door Erik
Beantwoord door Erik in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel


...en een O2 eliminator (google on it) zou ik op de carbudero ook meenemen (de PC heeft deze standaard ingebakken).


Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2013 17:40 #31 door visserken
Beantwoord door visserken in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.

Ik rij met een 2002 carbdereo en heb donderdag getankt aan 255 km en er kon 14.2 liter in, met irideum kaarsjes en originele luchtfilter en mijn rijstijl is niet bepaald zuinig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2013 21:28 #32 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Dat zijn gezien de rijstijl beslist gunstige waarden voor een carbudero, Visserken! Maar je mag niet vergeten dat na 2001 de gasklepsensor van de carbudero is gewijzigd. Modellen van voor 2001 verbruiken zonder meer een hoop meer... Tot zelfs 1:10!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2013 00:06 #33 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)



was toch iets met klepel en klok ofzo zoiets toch :-X

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2013 09:08 - 13 mei 2013 00:28 #34 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Srry... rij al sinds 2004 injectie...  ;D Naar verluidt is zo'n O2 elliminator een goed alternatief voor een PC5. De PC heeft deze overigens standaard... dus als je een PC installeert (of laat installeren) heb je de O2 niet nodig. Dat is tenminste wat me verteld is...  ::) ???

Bij de Carbudero is de combinatie van dynojet, luchtfilter etc een goede optie. Maar dan ben je ook goedkoper uit als met een PC terwijl het effect vele malen groter is.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2013 11:27 #35 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
De O2 eliminator is er enkel en alleen om de lambda sonde buiten spel te zetten, dat is nodig om een PC goed te laten werken.Een O2 eliminator is een soort stekkertje wat samen met je Power Commander wordt geleverd, het zijn dus twee aparte onderdelen. Alleen een O2 eliminator plaatsen heeft mi weinig zin. Een varadero met carburateurs heeft geen lambda sonde, dus met een O2 eliminator begin je niks.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2013 17:14 #36 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)

Waar een wil is...  is een weg  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2013 17:41 #37 door Peter
Beantwoord door Peter in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Mijn carbu-Dero uit 1999 doet gemiddeld zo'n 1 op 12,5 á 13,7 (afhankelijk van binnenwegen en snelweg).

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2013 18:02 #38 door Erik
Beantwoord door Erik in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

;D Naar verluidt is zo'n O2 elliminator een goed alternatief voor een PC5. De PC heeft deze overigens standaard... dus als je een PC installeert (of laat installeren) heb je de O2 niet nodig.


Nu moet je stoppen Bernard.. dit gaat echt niet goedkomen zo..  ;)  ;D

Maakt niet uit, is ook zeker niet persoonlijk bedoeld, maar anderen die dit lezen en ook alleen klepels horen luiden kunnen volledig op het verkeerde been gezet worden.
Ik heb de laatste tijd iets meer dan gemiddeld met Dynojet en PC's te maken en dan lees je liever dingen die wel kloppen.

Bij de Carbudero is de combinatie van dynojet, luchtfilter etc een goede optie. Maar dan ben je ook goedkoper uit als met een PC terwijl het effect vele malen groter is.


Dat ligt aan diegene die 'm afsteld. Een PC zo uit de doos installeren en verwachten dat er een wonder gebeurd is onzin, hij moet afgesteld worden net als een dynojetkit na installatie afgesteld moet worden. De standaard PC mappen die bijgeleverd worden zijn vaak verre van optimaal, vanaf nul beginnen is het beste en dan is zo'n PC (zeker de PC5) in alle opzichten superieur aan werken met carbs.
Het is een stukje gereedschap en het ligt er maar net aan wat je ermee kunt (en wil, tijd kost geld).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2013 00:26 #39 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Goed EriK, maar de PC heeft toch een O2 eliminator of ben ik nu op het verkeerde been gezet? Laat die klepel nu eens zuiver luiden...  :-[

Van de O2 eliminator wordt nml gesteld dat dit een (goedkoop en werkbaar) alternatief voor de (kostbare) PC kan zijn... Graag hoor / lees ik je visie hierop... weet ik ook weer meer, omdat mijn huidige Dero (voorlopig) nog zonder PC of O2 door het leven mag gaan...  ??? :o

Dat van het afstellen voor de Carbudero (lees: dynojet gasnaalden in de carburateur, etc) klopt natuurlijk als een spreekwoordelijke zwerende vinger. Toen mijn laatste Carbudero richting JR Tuning ging, voorspelde men een brandstofreductie van 15%. Die is ruim gehaald (zelfs tot 20%) wat de investering dubbel en dwars goed heeft gemaakt. Dat was overigens wél in combi met een BMC luchtfilter (vergelijkbaar met K&N) en de Rino uitlaten. Effect was / is ook dat de motor beter doortrekt met lagere toerentallen. De koppelkromme (heb helaas de Dynouitdraai niet digitaal bij de hand) is daarnaast veel vlakker en egaler geworden.

Mijn carbu-Dero uit 1999 doet gemiddeld zo'n 1 op 12,5 á 13,7 (afhankelijk van binnenwegen en snelweg).


Dat is gewoon veel te veel, Peter. Echt waar. En kan dus (veel) beter.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2013 04:44 #40 door Erik
Beantwoord door Erik in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bernard, even in J&J taal  ;)

Een O2 eliminator is, zoals Arthur al uitlegde, niet meer dan een weerstandje wat in de plaats komt van de lambdasonde.
De lambdasonde meet het nog aanwezige zuurstof in de uitlaatgassen en reageert hierop door weerstandsverandering. Hierdoor wordt bij verschillende meetwaarden een verschillend voltage naar de ECU gestuurd die hier weer op reageerd.
Een O2 eliminator is zoals gezegd een vaste weerstand die op de aansluitkabel van de lambdasonde komt waardoor deze buiten spel gezet wordt. De ECU krijgt dus een vast "nep" signaal veroorzaakt door de weerstand van de O2 eliminator.

Een PC veranderd het signaal wat de ECU naar de injectie stuurt, zo kunnen we de hoeveelheid brandstof die de ECU naar aanleiding van zijn meetgegevens wil inspuiten zelf bijregelen. En daar willen we dus geen lambdasignaal bij hebben omdat deze ons gemanipuleerde signaal weer zal proberen te veranderen.

Nu is het zo dat de meeste motoren voorzien zijn van een "narrowband" lambdasonde. Deze doet alleen mee als de motor stationair loopt of op een vast toerental draait (cruising).

Resumé Flakkee: Een O2 eliminator is gewoon een simpel weerstandje en een klein onderdeeltje van een PC pakket. Heeft dus totaal niets met een alternatief o.i.d. voor een PC te maken. Een PC kan het injectiesignaal manipuleren bij per aantal graden gasklepverstelling en toerental. De PC5 is helemaal een mooi apparaatje, hier kan zowat alles mee wat je wbt tuning zou willen maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen.


Hopelijk hangt de klepel nu wat dichter bij de klok Bernard  ;) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden