waarom verbruikt mijn varadero zo veel

07 dec 2008 14:10 #1 door bobby templier
waarom verbruikt mijn varadero zo veel werd gestart door bobby templier
wat mij opvalt is dat de varadero zeker 1 op16 gebruik daar in tegen een bmw gs toch wel 1 op 19 zelf denk ik dat de oppervlakte/stroom lijn van de motor slecht is

wat denken jullie hier van ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2008 23:59 #2 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Stroomlijn, dat is toch de verhouding tussen oppervlakte en luchtweerstand? Dan zal dat toch wel meevallen, Menno?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 11:03 #3 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
De enigste GS die zuinig is ,is de 800!

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 23:15 #4 door ho-ho-ho
Beantwoord door ho-ho-ho in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Nt dezelfde ervaring ; mijn vorige motor (GS 1200) verbruikte bijna net hetzelfde als mijn huidige Vara (2008). De RT raar maar waar(gezien eigenlijk dezelfde motor als basis) zat dan weer beter (1 op 20)
Vooral niet aantrekken, gezien de voortdurende kosten en problemen (bij beide) de 'winst' mééér als volledig teniet deden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2008 17:08 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
RON 98 tanken ipv 91... Sorry Bobby, das een inkoppertje!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2008 18:21 #6 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
als ik naar je aventar kijk zou je wel eens een carb versie van voor 2004 kunnen hebben
en die zijn inderdaad wat dorstig , daar is wel wat aan te doen , met een K & N luchtfilter en af laten stellen op een rollenbank , zullen ze er wel wat aan kunnen doen , tussen de 10 en 18 % schijnt mogelijk te zijn, afhankelijk van je rechterhand en de omstandigheden......

de injectie modellen van na 2005 schijnen echt zuinig te zijn , zeker met die 6 bak , misschien een idee bij de volgende ketting wissel voor een tandje erbij


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2008 21:58 #7 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Dus jij gaat de TCN familie verlaten ???. Koop toch een alpie ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2009 22:49 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Wat idd grappig is... Robert tankt nml altijd RON91 in Duitsland, maar gaf altijd op dat zijn Varadero minimaal net zo zuinig zou zijn als die van Kaatje (met Dynojet, BMC luchtfilter en op minimaal RON98...)

Kaatjes Dero loopt met gemak 1 op 17/18, alleen op de autosnelweg is haar carb versie een fix stuk royaler met de inname als mijn injectiedero. Scheelt ongeveer een liter op iedere tankbeurt, wat dus eigenlijk nog wel best meevalt.

Maar... de carb Dero's hebben gewoon een naam dat het notoire zuipers zijn. Maar met een goede instelling, dynojet gasnaalden en een K&N / BMC luchtfilter is ook het royale brandstofverbruik heel goed op een aanvaardbaar niveau te brengen. Het was een flinke investering, maar ik zou het iedere carb Dero rijder zonder meer aanraden!


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 20:58 - 11 jan 2009 21:00 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Heel simpel Robert:

Als ik lekker eet, presteer ik beter.
En dat geld ook zeker voor een dikke V-twin...  ;)

Ik heb jouw Varadero al vaak gezien en gehoord, en stationair loopt 'ie gewoon veel onrustiger als die van Karinda (die een keer zoveel kilometers heeft als de jouwe!).

Het blijft een persoonlijke keuze, maar zelfs op onze 'ouwe' transalp van 1.000 euro zal ik nooit op brandstof en olie bezuinigen!

Je kunt overigens de Varadero ook al een fractie zuiniger krijgen door de montage van Iridium bougies. Vanaf 2003 zitten die nml standaard op iedere nieuwe Varadero (en waarschijnlijk ook op iedere nieuwe 700 cc Transalp)

De carburatievaradero doet het nog met conventionele vonkenkaarsjes.

Het is een combinatie van kostenfactoren, ik reken graag met je mee Bobby, maar de (prijswinst) van RON91 ben je zowieso al kwijt doordat je voor het tanken minimaal 30 km moet rijden naar de dichtstbijzijnde pomp in Duitsland. Is 60 km vice versa. Ik rij max 2,6 km naar de dichtstbijzijnde Tango...

Goedkoop is dus (vooral in dit geval) niet altijd duurkoop.  ::) Om maar eens een oud Hollands gezegde uit z'n verband te rukken!  ;D

Een Aygo kun je zowieso niet met een Varadero vergelijken. Een Aygo is als motorfiets vergelijkbaar met een 50cc brommertje. Een Varadero of een GS met een dikke SUV als een ML, Sorento, X5. Een Transalp met een midiSUV als b.v. de Sportage, RAV4, etc.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2009 21:01 #10 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

Ben het helemaal eens met Bernard. Mijn Dero is voorzien van Iridium bougies en ik gooi er luxe benzine in bij het tankstation hier op de hoek. Dit is tevens de goedkoopste in de regio en dus valt het wel mee. Gemiddeld haal ik de 1:15 en ik krijg er een heerlijke fiets voor terug. Sinds het vervangen van de olie door de special van Ad en het K&N luchtfilter loopt mijn Dero weer als een naaimachine.

Nu nog een dynojet setje en ik ben klaar, maar eerst even de kleppen laten stellen (of hoe dat ook gaat bij de Dero, maar dat regelt Ad voor mij) en de carbs laten synchroniseren. Mijn Dero leg ik in de watten en ik krijg er wagonladingen plezier voor terug. En een Aygo vergelijken met een 50cc brommertje is een belediging!

Voor de brommer!  ;D




Ja, dat ben ik ook van mening :(, en al helemaal als je hem met  een Zündapp durft te vergelijken >:( >:( >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2009 20:25 #11 door bulldog
Beantwoord door bulldog in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
nou bobby als die van jouw normaal is is die van mij in de war denk ik maar ook doe van mij gaat op de dyno en aan het kn filter want laat ik het netjes zeggen ik kan hem niet bijhouden met drinken.  ;D maar ja hij doet het altijd ik heb er een hoop lol van en ik zit tenminste niet klem in een aygo ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2009 21:00 - 21 mrt 2009 17:12 #12 door Broertje
Beantwoord door Broertje in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Sinds 2 weken tank ik weer bij de Shell i.p.v. Tank en Tinq. Moet zeggen dat hij ook wat zuiniger rijdt op de Shell brandstof.
Mijn tank deze week: 1:17 en een half zelfs ;-)
Nu overweeg ik ook nog een Dyno setje ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 20:45 #13 door theike
Beantwoord door theike in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel

De enigste GS die zuinig is ,is de 800!

Ik heb met een 650GS 1 op 25 gereden  :angel:
Over het tanken van 98 want dat kwam hier ook ergens ter spraken. Met mijn transalp lijkt het wel alsof hij een stuk beter loopt. Vermoed ook dat het verbruik gunstiger is geworden, maar dat moet ik even bij houden de komende tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 16:57 - 14 apr 2009 17:00 #14 door theike
Beantwoord door theike in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Nu een aantal tank beurten en KM's later kan ik bevestigen dat 98 tanken (BP Ultimate 98) toch wat scheelt. Kwa verbruik doet hij nu 1:20 tegen 1:18,5-19 eerst (TinQ 95) bij toeren. Ook loopt het blok lekkerder, hoewel ik laatst tussendoor een keertje BP95 had getankt en het voelde het ongeveer het zelfde aan.
Nu nog die bougies erin die elders in dit topic werden genoemd en kijken of dat wat scheelt. Maar dat is natuurlijk voor een '05 Alp.. ipv een Varadero..

@Bobby, Thx voor de uitnodiging trouwens :) (Beter een late, dan een HELE late reactie..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2009 15:03 #15 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
bij m'n AT maakt het geen moer uit wat ik erin mik 91 of 98 , merk geen verschil


vroeg me af of er ook mensen zijn die op de injectie dero een powerbox of aan het chippen zijn geweest om de nadelen van de euro II en III terreur te verhelpen ?

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 22:47 #16 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Met de zoekoptie op de vraag over verbruik van de Varadero kwam ik hier terecht.
Echter kwam ik niet de waarden tegen die ik sinds de aanschaf 2 weken geleden heb gehad.
Op een rit van 200 km puur snelweg was ik 16 liter kwijt. Op een rit na het monteren van een verhogingssetje, nieuwe banden, balhoofdlagers en nieuwe remblokken achter heb ik eerst 60 km rustig aan gereden en vervolgens 70 km aan het knallen geweest waar hij tot 2x aan toe in de toerenbegrenzer schoot was ik 20 liter kwijt. Ik merk ook nu een lichte onballans en met stationair slaat hij wel eens over.

Kan het zijn dat ik als ik Power up II en III gebruik en de motor van 2 nieuwe iridium? bougies voorzie dat dit al heel veel scheelt in het verbruik?

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 23:01 #17 door Transit
Beantwoord door Transit in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bobby temp(e)lier noem je jezelf en dan vraag je waarom je motor zoveel zuipt? ;) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 10:25 #18 door Menno
Beantwoord door Menno in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bobby heet bobby


Zijn Dero heette Tempelier...


Staat nu geloof ik in Sneek want Bobby heeft zijn motor ingeruild voor een hond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 10:39 #19 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Heb een oud topic gebruikt voor mijn vraag. Maar hoop wel dat iemand een antwoord heeft.
Vrijdag een lang weekeinde Ardennen en hoop het dan opgelost te hebben.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 13:02 #20 door Menno
Beantwoord door Menno in topic waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Mijn Dero verbruikt ook best wel wat. Tussen de 1:13 en 1:16. Sterk afhankelijk van mijn rijgedrag.


Iridium bougies heb ik niet veel van gemerkt, wel van af en toe een forte in de tank... Dat lijkt iets te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden