Olie verbruik Honda Varadero

02 juni 2014 21:52 #1 door pjotter
Olie verbruik Honda Varadero werd gestart door pjotter
Ik heb nu bijna 2 maand, alweer mijn 2e Honda Varadero uit 2001.
Super tevreden met dit monstertje.
Maar vanavond wilde ik hem op contact zetten, en blijft het olie lampje branden. Al heb ik er nog geen 1000 kilometer mee gereden.

Ik heb mijn motor gekocht bij een motorzaak, en hij zou een afleverbeurt hebben gehad, Maar nu al de olie op? dit is toch geen normale zaak? Zou men iets vergeten zijn bij de afleverbeurt, Of een mankement in het motorblok?

Graag advies.

Groet,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 21:57 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Olie verbruik Honda Varadero
Ik zou eerst maar eens olie peilen.
Is het peil oké dan maar eens kijken of de oliedruk sensor (laat licht wel / niet branden) wel oké is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 22:00 #3 door pjotter
Beantwoord door pjotter in topic Olie verbruik Honda Varadero
In het kijkglas is het oliepijl op de onderste streep.
Motor staat wel op standaard,

Groet,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 22:41 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Olie verbruik Honda Varadero
Even op de middenbok zetten en dan naar het olieglaasje kijken!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 22:45 #5 door pjotter
Beantwoord door pjotter in topic Olie verbruik Honda Varadero

Even op de middenbok zetten en dan naar het olieglaasje kijken!


Er zit geen middenbok onder, maar ook als ik hem zo rechtmogelijk hou, blijft de olie laag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 22:58 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie verbruik Honda Varadero
ho even,

blijft het olielampje branden  als je het contact aanzet en blijft dit aan.. of blijft het olie lampje aan als je de motor start (terwijl je zeker weet dat er voldoende olie in zit

enkel dan is er een groot probleem, dus niet starten zolang je niet weet of je oliedruk hebt ...... >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 23:02 #7 door pjotter
Beantwoord door pjotter in topic Olie verbruik Honda Varadero

ho even,

blijft het olielampje branden  als je het contact aanzet en blijft dit aan.. of blijft het olie lampje aan als je de motor start (terwijl je zeker weet dat er voldoende olie in zit

enkel dan is er een groot probleem, dus niet starten zolang je niet weet of je oliedruk hebt ...... >:(


Als ik hem op contact zet, blijft het lampje aan. Ik heb hem niet gestart, (viel mij direct op) aangezien hij anders altijd direct uit gaat, na het brandstoflampje.
Kijkglas is gewoon onder pijl, dus ik haal morgen eerst olie op, en ga hem (na het vullen)  ;) ook pas starten,
Dan kan ik zien of de lamp uit gaat.
Blijkt dat ik nog een maand garantie heb op de motor, dus morgen ook alvast de garage bellen, waar hij vandaan komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2014 08:11 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie verbruik Honda Varadero
Olie lampje moet pas uit gaan na het starten en niet ervoor, anders heb je ook niks aan het lampje, het lampje geeft ook aan of er genoeg druk is en dus niet of er genoeg olie in zit, je kan best genoeg druk hebben met te weinig olie. En om goed te peilen moet je de motor eerst warm draaien en daarna paar minuten laten afkoelen. RTFM

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2014 10:29 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie verbruik Honda Varadero
Dat lijkt mij ook, :-\

enkel Yamaha gebruikt een gecombineerd olie niveau oliedruk meet systeem
ik vrees dat je een vergissing maakt  en je vast stelling van genoeg olie enkel visueel gemaakt kan worden en niet door het lampje.

Dit neemt niet weg dat je wel voldoende olie in je motorcarter moet hebben
nog steeds gaat meer motorfietsen stuk aan te weinig olie door de veronderstelling dat olieverbruik  onvoorstelbaar is.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2014 18:48 #10 door pjotter
Beantwoord door pjotter in topic Olie verbruik Honda Varadero
Opgelost :-\
Blijkt echt dat de lamp uit gaat, nadat de motor loopt.
Beetje dom, maar dit was mij nog nooit opgevallen.

Allen bedankt voor de vele reacties, maar ik was te bezorgd.

Gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2014 20:01 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie verbruik Honda Varadero
beter bezorgd dan een kapotte motor

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2014 20:23 #12 door pjotter
Beantwoord door pjotter in topic Olie verbruik Honda Varadero

beter bezorgd dan een kapotte motor


Dit had ik ook, moet er ff niet aan denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2014 18:30 #13 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Olie verbruik Honda Varadero
Een Honda (Varadero) die olie gebruikt is ook wel heel vreemd.  Dat doen (alleen) die Duitsers toch  ;D

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2014 22:30 #14 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Olie verbruik Honda Varadero
Afgelopen week met een groepje motoren door de Alpen wezen 'toeren'  ;)
1 Yamaha Faser, 7 BMW GS-en, 1 BMW RT en ik op mijn Varadero.

Na nog geen 1.000 km kwam bij één van de BMW's de eerste fles olie tevoorschijn en werd er bijna 1 ltr. bijgegoten. Dit ritueel herhaalde zich gedurende de week meerdere keren bij meerdere motoren. En ze vonden het allemaal heel gewoon. Liters "speciale door BMW voorgeschreven olie" zijn er in die week doorgegaan.
Verder was er 1 brandstofpomp en 1 startmotor kapot. Uiteraard ook bij de BMW's.
En de verhalen over enorm dure reparaties, de vele modificatiewijzigingen en, jazeker, de vele klachten hielden niet op. En allemaal volhouden dat er niets boven een GS gaat.

En de Yamaha en Honda rijders.... die stonden er met verbazing bij te kijken en weten 1 ding zeker: "nooit een BMW".
     

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2014 22:32 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie verbruik Honda Varadero
+1

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2014 03:21 - 05 okt 2014 00:11 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie verbruik Honda Varadero
dat olieverbruik valt  echt wel mee en is terug te voeren op het feit dat de cylinder wanden met een nikosil wand zijn uitgevoerd

dit materiaal is snoeihard en de juiste inrij periode is dan ook zeer belangrijk
en zolang dit inslijten nog niet is voltooid verbruiken ze wat olie

overigens alleen als je weet hoe een bmw stuurt en met name inveert weet je waarom bmw gewoon fantastisch rijdt

overigens is het niet vreemd om  bij  het merk met de meeste verkoop ook de meeste storingen terug te vinden
en als het garantie is wordt alles perfect opgelost
en ja klasse rijden heeft zijn prijs, maar  de onderdelen van honda  zijn ook geen bargain .

Maar een ander pluspunt..

BMW onderdelen kun je nog zeer lang na aankoop van de motorfiets bestellen en dat is bij Japanse fietsen wel anders

dit geld ook voor het merk harley davidson
samen goed voor de meeste storingen en of andere problemen en juist deze 2 merken hebben het trouwste publiek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2014 20:00 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Olie verbruik Honda Varadero
Mijn Dero heeft nog nooit een druppel olie verbruikt maar een paar maanden geleden moest ik er toch zo'n 100 ml bijgooien.
Vanmiddag zag ik dat het oliepeil is gezakt tot net boven de onderste streep. Maandag maar weer ff langs Ad om te kijken wat er aan de hand kan zijn. Aangezien ik soms 900 km op een dag rij ben ik niet zo blij met olieverbruik.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2014 23:57 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie verbruik Honda Varadero
weet niet hoeveel kilometer je blok gedraaid heeft maar een beetje olie verbruik is wel normaal hoor, het blijft ook een flinke V twin. die van mij verbruikt nu 100cc per 1000km. geen idee wat mijn op de sloop gekochte blok heeft gelopen. Ik heb er nu dure  Motul 300V in maar dat maakt voor het verbruik geen verschil met half synthetisch Castrol.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2014 12:25 - 05 okt 2014 13:46 #19 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Olie verbruik Honda Varadero
Nou vooruit dan maar; 1150GS, olieverbruik minder dan 1liter op 20000km (twintigduizend  8)), kmstand 109000.

Oja, tis wel een BMW... Dus blok rammelt, tikt, ratelt, bak giert en ratelt, schakelt voor geen meter, lijkt wel van een tractor  ;D ;D ;)

Maar sturen dat ding, moet de eerste fiets nog tegenkomen die 'm dat na doet  >:D


En de laatste 1200 LC stuurt nóg beter en rammelt nóg meer, zelfs zo erg dat ie soms ook kapot draait. Tja, de ontwikkeling staat niet stil, zelfs niet bij BMW..  8) Oja, en nul olieverbruik, dat dan weer wel..







;)

Enne, Ad, gaat het wel goed met je..?  BMW promoten :o ;)



8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2014 13:41 #20 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Olie verbruik Honda Varadero
Km stand is 52000 en ik gebruik Motul half synthetisch.
Het is geen drama dat beetje olieverbruik, het is nog geen BMW die elke 1000 km een liter olie nodig heeft, maar hij heeft nooit een druppel olie verbruikt en nu wel. Daar moet toch een oorzaak voor zijn.
Ik zie geen blauwe of zwarte rook dus geen lekke klepseal of wat dan ook. Alleen kun je de uitlaatgassen goed ruiken maar dat komt door de Powercommander.
Morgen olie halen bij Ad en dan eens kijken wat het olieverbruik is op 1000 km.
Zolang ik onderweg geen olie hoef bij te vullen vind ik het wel goed.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden