gecombineerd remsysteem ombouwen

14 sept 2014 20:24 #1 door mickey
gecombineerd remsysteem ombouwen werd gestart door mickey
Wie van jullie heeft er ervaring met het ombouwen van het combined remsysteem?
Mijn varadero rem prima hoor, maar ik wil eens gaan experimenteren om er een gescheiden remsysteem van te maken. E
n dan alles met rvs remleidingen. Naar mijn idee moet ik dan nog krachtiger kunnen remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2014 20:37 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Hallo Mickey
Het gecombineerde remsysteem ombouwen naar een gescheiden remsysteem gaat echt niet lukken.
Zolang ik mijn Dero heb heb ik al last van een aanlopende voorrem (binnenste remblok aan de linkerkant) en ik heb ook zitten vogelen om er een gescheiden remsysteem van te maken omdat het aanlopen daar volgens mij mee te maken heeft.
De remklauw aan de linkerzijde, die ervoor zorgt dat de achterrem mee remt als je de remhendel inknijpt, kun je niet vervangen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2014 21:18 #3 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Mede hierom heb ik de varadero weg gedaan.
Als ik achter rem ging ie voor ook remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2014 21:40 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Bij de Dero werkt het CBS net ff anders als bij andere Honda's als VFR of ST. Je kunt nml tot een behoorlijke snelheid achter nog behoorlijk bijremmen totdat de voorrem er volledig in hakt. Dat doet de voorrem eigenlijk alleen maar bij een noodstop en werkt daarom foolproof. Los van technische (on) mogelijheden... je verzekering (of die van je tegenpartij) gaat het erg interessant vinden als blijkt dat je bij een ongeval (zelfs eenzijdig of buiten je schuld) blijkt dat er met het remsysteem is ge-DIY. (Do It Yourselves)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2014 22:04 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
ik zie ook geen direkt voordeel dan dat je terug gaat naar de basis, incl het onderuit remmen en langere remweg incl het onbalans tussen de voorrem en achterrem

ombouw is geen probleem namelijk alles verwijderen wat het  dual brake systeem uniek maakt  is en gewoon een rempomp op de voorrem(die er al is) en een rempomp voor de achterrem

dit houdt praktisch wel iets meer in dan dat ik het zo roep maar ik raad het eten zeerste af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2014 22:19 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
ombouw is geen probleem namelijk alles verwijderen wat het  dual brake systeem uniek maakt  is en gewoon een rempomp op de voorrem(die er al is) en een rempomp voor de achterrem
[/quote]
Probeer op die linkerpoot eens een andere (normale) remklauw te monteren Ad, dat gaat niet lukken.


◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2014 14:02 #7 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Lijkt me wel wat om met de voetrem alle drie de zuigertjes tegelijk te pakken,
dat moet een hoop meer "bijt" geven.
Nadelen zie ik daar niet van omdat ik toch altijd de achterrem het eerste pak
en de voorrem pas erbij pak als ik tekort kom.
Het ABS blijft er gewoon bij werken.

Waar dient dat "gecombineerde break systeem" nou eigenlijk voor?
Gaat dat systeem effe bepalen hoeveel je voor en achter gaat remmen.
Ik bepaal dat eigenlijk liever zelf.

Is het weleens door iemand omgebouwd en getest? daarna kunnen we er pas
over oordelen of het wel of niet wat is.

Ik zou het bij de achterrem wel aan durven,anders gewoon het zaakje 
weer terug bouwen.  (toch)





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2014 18:21 #8 door mickey
Beantwoord door mickey in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Ik ga er in de wintermaanden toch eens mee experimenteren.
een maatje van me heeft dit ooit bij zijn X-11 gedaan, er zijn schijnbaar plaatjes in de handel om dit om te bouwen.
http://www.jaws-motorcycles.co.uk/bird2.htm#link
Hij heeft nog zon setje liggen, dus dan gaan we eens kijken of dit ook op een dero werkt.
jullie horen het tzt wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2014 22:51 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Op de African Queens varadero- ombouwen (en de Desert storm bike.de) zijn gewoon de wielen en het remsysteem van de Africa Twin overgenomen. Maar die hebben een TUV certificaat...

Of dat slim is? Natuurlijk niet! Een beetje Varadero weegt al snel 20 kg meer (carb versie) dan een Africa Twin, de injectie+abs versie zelfs 50 kg meer. Tel daarbij op het feit dat de @twin met 60 PK z'n 230 kg moet voortsleuren en de Varadero dit met pak 'm beet 95 PK en krap 100 Nm koppel mag doen... Honda heeft een dikke, zware motorfiets als de Dero niet voor niets met dit remsysteem uitgerust.

Ben je niet tevreden met het CBS systeem van de Dero? Dan heb je een verkeerde motorfiets gekocht. Zet 'm op marktplaats en koop een Africa Twin.

Of ga in de leer bij TCN lid Willem de Weert die bij herhaling heeft laten zien, dat je met een Varadero mét CBS iedere andere clubmotor OFFROAD het snot in de ogen kunt rijden.  Met passagier! Wat nou offroad kan niet met CBS?  ;D

Ik zou persoonlijk nooit gaan klooien met een subliem remsysteem als het Honda CBS. Maar juist doordat mensen dit wel gaan doen, ben ik een voorstander van het invoeren van een APK voor motorfietsen.

Of leg dat maar eens uit aan de willekeurige passant die je ongelukkig hebt gereden omdat je van mening bent, dat jouw modificatie beter is dan datgene, wat een fabrikant er voor heeft ontwikkeld... Of je verzekeringsmaatschappij. Suc6, ik haak af!  :'(

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2014 23:08 #10 door chaos
Beantwoord door chaos in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

Een forum schrijft immers of het gesproken is, maar leest zwart op wit...

dit was het eerste waar ik aan dacht toen ik het bericht las van wie dit in zijn onderschrift heeft staan. ik denk dat ik maar eerst even alles laat bezinken voordat ik hier een mening geef over dit onderwerp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 00:14 #11 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Het lijk er toch op dat als "Dokter Bernard"heeft gesproken de andere dienen
te zwijgen.
Als je dan niks aan je remmen mag doen dan mag ook niemand er staalflex 
leidingen onder zetten van jou ,anders had Honda dat zelf wel gedaan.

Alles kan wel ergens verbeterd worden en het leuke is om dat uit te vinden.

En denk ook niet dat ze dat doorhebben bij een APK dat het eene slangetje
net effe anders op de pomp zit  (zit netjes achter zij kapjes verwerkt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 08:05 #12 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Ik ben gewoon nieuwsgierig:

Heeft het cbs echt een nadeel? En is dat voor onroad of offroad?

Zelf aan de remmen onderhoud plegen moet toch kunnen?

Ik heb aan het remmen zonder abs enorm moeten wennen (echt een aantal keer onderuitgremd) maar met aanpassing van veren en leidingen en durfen oefenen en kan ik nu met blokkerend wiel op het asfalt  recht op blijven, en weer deblokerend handelen en toch remmen. En goed remmen.
Dus wat is de wens en is de oplossing echt interessant?

En bernard als een ombouw setje type specifiek is en een tuv keurmerk heeft is dit dan wel correct? Of is dit off topic?

Groet

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 08:15 #13 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
O ja.. krachtiger remmen... met cbs kun je toch nog steeds gewoon beide remmen tot de abs drukken? Dat lijkt me dan het toppunt van je vertragings snelheid?

Heeft je dero eigenlijk abs? Dat zou het dan toch ook eens af moeten halen?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 10:45 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic gecombineerd remsysteem ombouwen


Ik zou persoonlijk nooit gaan klooien met een subliem remsysteem als het Honda CBS. Maar juist doordat mensen dit wel gaan doen, ben ik een voorstander van het invoeren van een APK voor motorfietsen.


In Duitsland hebben ze wel de hele papierwinkel die APK heet. Maar daar ben ik niet van onder de indruk (papierwerk dan weer wel  ;D ).

Ik heb nu twee motoren onder ogen gehad met recente TUV. Waarbij de ene de veer ontbrak die ervoor zorgt dat de gasklep sluit als je het gas loslaat en de ander had de remblokken in de voorremklauw dusdanig op dat de stofseals mee naar buiten kwamen...

Nee was niet hetzelfde TUV filiaaltje.

Dus dat is ook niet de oplossing. Eerlijk gezegd zie ik dan liever een omgebouwd ABS (of geen ABS) met een goedgeschoolde bestuurder dan een sticker of stempel 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 12:12 #15 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

O ja.. krachtiger remmen... met cbs kun je toch nog steeds gewoon beide remmen tot de abs drukken? Dat lijkt me dan het toppunt van je vertragings snelheid?

Heeft je dero eigenlijk abs? Dat zou het dan toch ook eens af moeten halen?

Het nadeel van de varadero remmerij vind ik het wazige gevoel,zeker
bij de achterrem, er is geen spraken van een stevige "bijt" zoals ik wel had bij
de AT. Door nu achter wel alle 3 de zuigertjes te bedienen met de voetrem
moet dat toch bijtiger gaan worden.
Nu is het een kwestie van goed hart door trappen en ja dan bereik je uiteindelijk
je maximale remkracht wel en grijpt de ABS uiteindelijk wel in.
Het doel is dus uiteindelijk meer doseerbaarheid te krijgen.

Het zelf je remmen schoon maken en gangbaar maken van de zuigertjes is
natuurlijk altijd goed,nu rijden er gasten zat rond met aangevreten zuigertjes
en werken de remmen daardoor niet meer goed.Ik heb er altijd veel plezier in
als alles weer in de kopervet staat .Remklauwen gaan nu al 115.000 km mee
maar lijken nog wel nieuw.Zeker weten dat ze er zo niet hadden uitgezien als
ik ze niet 2 keer per jaar had gereinigd.( rij swinters ook door)








Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 20:08 - 18 sept 2014 21:52 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
bernard gaat te kort door de bocht

het dual brake systeem doet niets beter of slechter dan datgene wat een geoefend rijder ook zou moeten kunnen en dat is zo snel mogelijk kunnen vertragen echter de meeste rijders beheersen dit slecht en daarom is er een systeem zoals Honda heeft gemaakt maar al eerder door moto guzzi werd gebruikt.
waarom verdwijnt dan zoiets weer.
simpel .. het dbs is met de komst van het moderne abs al compleet achterhaald en met de komst van het abs  plus stability systeem zoals ktm al gebruikt niet langer geschikt om de concurrentie mee aan te gaan.
Honda zal iets anders moeten gaan verzinnen(wat ze ook zeker zal gaan doen).

remmen is vertragen  en dus warmte afvoeren maar je kunt nooit harder remmen als je banden grip houden en daarna is het glijden
dit gaat goed met grootte remschijven,een bijpassende radiaal rempomp zoals bijv  1 van  magura en met pakkende remblokken echter de controle is een ander verhaal

Maar voor vertragen heeft vermogen en koppel niets mee van doen. immers 120 km/h blijft voor alle het zelfde

de wettelijke vertraging voor motorfietsen is nog steeds 4,5 meter per seconde en dat is  zoiets als je houten schoenen stevig op het wegdek plaatsen.

en alles is aan te passen dus ook die linker onderpoot van de varadero

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 23:15 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Ron: beetje kort door de bocht over de Dokter. Ben overigens nooit een fan van Ron Brandsteder geweest, maar dat terzijde...  ;D

Blijf bij mijn mening en dat hoeft niet de jouwe te zijn: Als je niet tevreden bent omdat je motor met dual brakes is uitgerust, heb je een verkeerde motorfiets gekocht.

En TransalpGhost heeft idd een punt: als er een typegoedkeuring op een 'ombouwset' gegeven wordt (dat bestaat nml ook in Duitsland, dan wordt het - corrigeer me PimW of Bikkel - als notitie in je Fahrzeugschein opgenomen) betekend dat deze specifiek voor dat type motor is toegerust. Klaar!

Maar daar gaat het in het voorgenoemde specifieke geval niet om. Daar gaat het om zelfstandig iets uitdokteren (om maar in de Doktor Bernard termologie te blijven). Ken de technische achtergrond van de topic steller niet, ga ik dus ook geen oordeel over geven. Maar het eerste gevoel wat ik er bij krijg is dat je een Range Rover Sport van 2,5 ton en met XXX PeeKaa gaat uitrusten met de remmen van een Suzuki Jimny... Dat vinden een aantal 'serieuze' motorrijders hier dus schijnbaar een goed idee...

Ad: je stelt dat vermogen niets te maken heeft met je reminstallatie. Da's natuurlijk complete onzin. Dat zou dus betekenen dat een Bugatti Veyron met 1001 PK het kan doen met de remmen van een VW gezinsbusje die een vergelijkbaar gewicht heeft. Toch heeft die Bugatti écht wel andere remmen dan een VW busje. Maar dat heeft volgens jou niets met vermogen te maken, want 120 in een Bugatti is immers ook 120 kmh in een VW busje... Ik overdrijf natuurlijk, maar zie je mijn punt? Natuurlijk heeft die Bugatti andere remmen. Hij versneld immers XXX keer zo snel als die VW bus en moet dus in geval van nood, ook XXX sneller kunnen vertragen. Daar wordt de remmerij op aangepast.

Dat is ook de reden dat (om maar een ander merk te noemen) dat een R1200GS andere remmen heeft dan een BMW F650 Fundero...

Nadelen van het Honda CBS+ABS heb ik overigens nog niet mogen ervaren. In de bergen (zoals a.s. weekeinde in het Lake District) pak ik tot op hoge snelheid gewoon de achterrem er bij zonder dat de voorrem hinderlijk wordt geactiveerd. Voorbeeld van Willem de Weert had ik al genoemd.

@ Chaos: mijn posting leest zoals 'ie bedoelt is.  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 23:47 #18 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Ja maar "Two Plug" het gaat er niet om of we nou wel of niet tevreden zijn met
het dual systeem,maar of het eventueel te verbeteren zou zijn.
Net zoals we zaken verbeteren als: windscherm,vering, zadel,claxon,hoogte.
Maar nu we het over de remmen hebben mogen we er niet eens over praten
van jou en hebben we ineens de "verkeerde fietskeuze gemaakt"

Denk nog steeds dat er veel zaken aan de motor te verbeteren zijn en het is 
nou juist de hobby omdat uit te gaan vinden, wat is daar nou fout mee?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2014 11:15 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Ho ho, ik zeg niet dat het ok is om iniemienie remmetjes op de motor te bouwen omdat je dat leuk vind. Maar ik hoor hier nogal eens dat motorrijden ''gevoel'' is (ben ik het ook wel mee eens) en als dat cbs je een rot gevoel geeft vind ik het geen enkel probleem om er een vergelijkbaar goed remsysteem op te bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2014 15:04 #20 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Je moet wel kennis en kunde hebben.  Als je elke dag met hydrauliek sleutelt is het niet zo moeilijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden