Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Toch wel. Werktuigbouwkundige.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Ha ha Klopt Ik heb er naar gekeken en de techniek bestudeerd En daar bleef het bij Ik heb nl mijn 1e rit met transalp club gehad dat ik achter remde in mul zand en het voorwiel "blokkeerde" en ik onderuit ging Maar het was niet alleen dbs wat de varadero minder geschikt maakt voor offroad. Hij is net te zwaar en heeft kortere veerweg.Pfff en ik vroeg alleen maar of iemand hier toevallig ervaring mee heeft .......
Uitgaande op jullie reaktie, heeft hier (nog) niemand ervaring mee....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Pfff en ik vroeg alleen maar of iemand hier toevallig ervaring mee heeft .......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Jij verondersteld dat een voertuig met veel vermogen (=> hogere topsnelheid) automatisch ook meer remvermogen nodig heeft om de boel weer af te remmen. Dat is niet zo.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Daar ben ik het niet helemaal met je over eens. Een Bugati die 360km/h rijdt, heeft veel meer kinetische energie dan een VW busje die max 120km/h haalt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Ik heb toch wel wat vragen aangaande je uiteenzetting,Hmm nou, daar sta je meestal van te kijken. Kon het even niet laten, dus een rekensommetje
Zo'n transporter T1 weegt met bestuurder pakweg 1000kg. We meten het verschil in kinetische energie van hetzelfde busje bij 120km/h en 360km/h.
Bij 120km/h:
E = 1/2 x 1000 x (120/3,6)x(120/3,6) = 555kJ
Bij 360km/h:
E = 1/2 x 1000 x (360/3,6)x(360/3,6) = 5000kJ
De remafstanden (0,5 x (v0)2 / a)
120km/h = 69,3m
360km/h = 625m
De remtijd (v0/ a)
120km/h = 4,1s
360km/h = 12,5s
Bij een snelheid die 3x zo hoog ligt, moeten de remmen van hetzelfde voortuig dus 10x zoveel energie omzetten in warmte, om het voertuig tot stilstand te brengen. Het benodige vermogen is dus veel groter om de capaciteit van de warmte opname (en afstoot aan de omgeving) te realiseren.
Om er een gevoel bij te krijgen, drukken we dat benodige vermogen uit in Watt (P = E / t):
120km/h = 555kJ / 4,1 = 135,4kW
360km/h = 5000kJ / 12,5 = 400kW
In totaal moeten die remmen dus 3x zoveel vermogen kwijt kunnen, want het opnemen van warmte gaat door tot het voertuig stilstaat.
Nu is het zo, dat een Bugatti Veyron een gewicht heeft van 1900kg. Volgens specs staat hij bij 400km/h binnen 10s (of 500m) stil.
De vertraging is dan:
t = v0 / a ---> 10s = (400/3,6) /a ---> 11,1m/s2
Energie nodig van 400 naar 0:
E = 1/2 x 1900 x (400/3,6)x(400/3,6) = 11728,3kJ (ofwel 11,7MJ)
Als we dan het daadwerkelijke remvermogen berekenen (bij de eerder aangenomen 360km/h ipv 400km/h):
E = 1/2 x 1900 x (360/3,6)x(360/3,6) = 9500kJ
bij een vertragingstijd van v0/a --> 100/11,1 = 9s
Zo'n Bugatti Veyron heeft dus niet een remvermogen van 400kW, maar van 9500kJ in 9s ---> 1055kW
Dat komt neer op 2,6x zoveel opgenomen vermogen om ongeveer 174m eerder stil te staan dan de 900kg lichtere transporter met dezelfde snelheid. Zou je dat met exact hetzelfde materiaal doen... dan gok ik dat je busje wel gesmolten is als je stilstaat
Tot zover deze natuurkundige post
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
je kunt dit namelijk zo niet berekenen omdat de gestelde waarde in de praktijk variabelen zijn en we hebben daarbij ook nog de lastafhankelijke rem bekrachtiger.
het busje is een bedrijfsvoertuig en de bugati is een totaal ander soort voertuig
echt appels met peren vergelijken
daarnaast moet je ook rekening houden met
de footprint van de band die onder invloed van de bandenspanning en belading afwijkt
de grootte van de remschijf en de dikte ervan
een warme schijf vertraagt minder
maar uiteindelijk kom je op het feit.... je kunt niet harder remmen dan je grip van de banden
en die grip komt voor een deel uit de belasting die op die band drukt
het gewicht van waaruit de berekening is gedaan is dus niet correct ofwel onvolledig
lucht weerstand is ook niet meegenomen
nou heeft dit direct geen effect op je berekening aangaande de energie maar wel op de feitelijke remafstand
ps dat moderne VWbusje gaat overigens ook al gauw 190 km/h
en daar waar het vermogen exponentieel moet toenemen om bepaalde snelheden te halen is het niet vreemd dat die bugati er 1000 pk voor nodig heeft
maar vermogen heeft in mijn optiek niets mee het remmen te maken
hooguit massa en het afstoppen hiervan dus remmen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.