gecombineerd remsysteem ombouwen

23 sept 2014 14:16 #41 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Dat voorbeeld van het NTT was zonder ABS. De Varadero bestaat (incl CBS) sinds 1998, maar kreeg pas in 2004 ABS. Dat was ook de reden dat ik mijn eerste Dero in augustus 1999 achter in een Peugeot parkeerde... de zaak blokkeerde en ik schoof met max stuuruitslag gewoon rechtdoor terwijl mijn broer met zijn ST1100 ABS kon uitwijken...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2014 16:30 #42 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
ABS zorgt ervoor dat ook in paniek meer remvertraging wordt gehaald omdat de berijder zich niet onderuit remt.

Dat effect heeft CBS niet.

Punt.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2014 18:47 #43 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

Laat de hele discussie nou net gaan over de energie... (en niet over de feitelijke remafstand)


Nououou......, het begrip energie is pas in de discussie gekomen toen jij je er mee ging bemoeien Arjen  ;)

@Two Plugs: het is erg lastig om 2 verschillende motoren direct te vergelijken bij remproeven. Er zijn té veel variabelen die van invloed zijn, zoals bijv. Wie de berijder is, of in het geval van 1 persoon is de ene remming de andere niet. Het gevoel in het remhendel en -pedaal. Maar natuurlijk ook het wegdek. Zelfs als je klem naast elkaar rijd/remt kan er verschil in wegdek, dus grip zijn. En natuurlijk ook de banden. Zélfs bij hetzelfde merk en type banden kan de bandenspanning, maar ook de slijtage een rol spelen.

Als jij met een CBF600 meer meters nodig had om tot stilstand te komen dan met de CBS Dero kan dat dus verschillende oorzaken hebben. Als ik heel eerlijk ben denk ik jij zelf de grootste factor daarin bent  ;). Maw: je kunt niet (goed genoeg) remmen  ;D
Overigens denk ik dat dat voor veel motorrijders (incl mezelf  :-\) geld.

Een (heel erg) goede remmer moet met een motor zónder allerlei hulpmiddelen net zo snel (zo niet sneller) stil kunnen staan als onder vergelijkbare condities met dezelfde motor mét al die fratsen  :)

En tóch ben ik een groot voorstander van CBS, maar ook ABS  8). Het stelt ons sufferds in staat om ook onder minder ideale omstandigheden, denk aan: gladheid, wisselende grip, paniek  :o etc) tóch een acceptabele stopafstand te genereren.

Oh ja, toch nog effe een leuke stelling poneren  :):
Er word hier nog gesproken over af te remmen gewicht. 'Ja, zo'n Dero is een zware motor, dús daarom heb je die hulpmiddelen nodig, op een lichtere motor hoeft dat niet zo nodig' lees ik oa tussen wat regels door  :-\

Gewicht/belading is niet van invloed op de remweg!

Zolang je remsysteem in staat is de blokkeergrens van de banden te bereiken telt het gewicht niet mee. Dat gewicht moet je idd afremmen, dat klopt, maar het drukt ook op je banden, zodat ze meer grip leveren, dus kun je ook weer meer remkracht kwijt.
Gewicht kun je dus wegstrepen in de formule bij het berekenen van de remweg!

Ik hoor jullie wel weer  :)


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2014 19:10 #44 door Cas
Beantwoord door Cas in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

Maw: je kunt niet (goed genoeg) remmen  ;D
Overigens denk ik dat dat voor veel motorrijders (incl mezelf  :-\) geld.


Hier nog een.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2014 19:48 #45 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic gecombineerd remsysteem ombouwen



Een (heel erg) goede remmer moet met een motor zónder allerlei hulpmiddelen net zo snel (zo niet sneller) stil kunnen staan als onder vergelijkbare condities met dezelfde motor mét al die fratsen  :)




Een jaar of twee geleden heeft er in Motoplus een artikel gestaan waar ze deze stelling eens aan de tand hebben gevoeld. Resultaat was dat alleen een hoog niveau wedstrijdcoureur fractioneel eerder stilstond zonder ABS i.p.v. met ABS.

Het is een redmiddel dus je zal nooit en te nimmer in een echt real life scenario zonder ABS sneller stilstaan.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 10:27 #46 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

Nououou......, het begrip energie is pas in de discussie gekomen toen jij je er mee ging bemoeien Arjen  ;)


Oh, ik ken iemand die hierboven schreef:

Jij verondersteld dat een voertuig met veel vermogen (=> hogere topsnelheid) automatisch ook meer remvermogen nodig heeft om de boel weer af te remmen. Dat is niet zo.


We hadden het dus niet over remweg, stopafstand of remtijd. We hadden het over remvermogen (lees: rem energie opnemen).

Daarom heb ik het even uitgewerkt. Niets meer, niets minder.

Gewicht/belading is niet van invloed op de remweg!
[...]
Gewicht kun je dus wegstrepen in de formule bij het berekenen van de remweg!


Klopt, zie ook de formules in mijn berekeningen hierboven.


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 14:32 #47 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
eh.. waar ging het weer over

ik heb zelfs mijn natuurkundige  basis kennis  eerst moeten bijschaven om daarna  de theorie van remsystemen van voertuigen opnieuw te gaan  bestuderen.

en dan komt van zelf de hamvraag... waar zijn we nu mee bezig...

nog even en we moeten ook zaken meegaan nemen als downforce krachten, de  invloed van de luchtdruk en variabele rijsnelheden
wrijving weerstand van de banden ,de banden temperatuur en ga zo maar door....

feit blijft dat remmen handig is en dat de meest  nooit of zelden de maximale vertraging gebruiken die de remmen kunnen leveren.
het verbeterd systeem noemt men eDBS waarbij je een combinatie  hebt van  dbs met abs maar dan is het iets van braking by wire

de overtreffende trap is het systeem van bosch waarbij je het  systeem ook nog voluit in de bochten kunt gebruiken incl. tractie control

maar met het zelfde eind resultaat

het voertuig onder alle omstandigheden bestuurbaar houden en maximale remvertraging ter beschikking te hebben



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 18:04 #48 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Ga dinsdag proberen het "Dual Break"systeem van de achterrem te omzeilen .
Krijg nieuwe staalflex leidingen en probeer de slangen zo aan te sluiten dat
de 3 zuigertjes tegelijk werken met de voetrem. Ben benieuwd .



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 18:09 #49 door mickey
Beantwoord door mickey in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
He Ron,

Hou me op de hoogte s.v.p., ik ben benieuwd.
Ik ben daar meer in geinteresseerd als al die beredeneringen, formules etc, die gaan mijn petje toch te boven.
Ik ben meer van in de praktijk uit proberen. Maar toch allemaal bedankt voor jullie reakties, adviezen etc,

groeten Mickey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 18:22 #50 door Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2014 00:21 #51 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Remleidingen zijn vervangen door staalflex exemplaren. Om het dual systeem
aan de achterrem te omzeilen hebben we aan de pomp de uitgang die via de
voorkant word aangestuurd afgedopt .
En de twee remleidingen met een dubbele banjo bout op de uitgang aangesloten
die direct word aangestuurd door de voetrem.

De achterrem remde wel maar het bleek niet mogelijk om de boel goed te
ontluchten omdat onder de afdop plug lucht bleef zitten.(hoogste punt)
alles maar op de normale manier aangesloten,maar geef het niet op
er blijken ook banjo/afdop boutjes te bestaan met ontluchtingsnippel
deze inmiddels besteld,dus binnenkort de volgende poging.

Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2014 13:51 #52 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Formules en kennis is een ding. Wat mag van de wet is een andere.
Je mag technische niets aan de staat van je motorvoertuig veranderen.  Denk dat Bernard hier ook op doelt. Ook al is het een echte verbetering.  Je moet dan officieel weer op keuring.  Dat de NL politie hier niet naar kijkt is een andere zaak. Ik zou de gok niet nemen.

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2014 18:33 #53 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Hmmmm, ik kan zo gauw niet expliciet vinden dat je hier voor opnieuw naar een keuring zou moeten  :-\

Er staat iets van: "wijzigingen aan het remsysteem van voertuigen, voor zover deze van invloed is op de bedieningsplaats, bedieningsmanier en bedieningskracht"

Daar kun je over discussiëren of dat het geval is dan.

Grtz,
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2014 21:12 #54 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

Formules en kennis is een ding. Wat mag van de wet is een andere.
Je mag technische niets aan de staat van je motorvoertuig veranderen.  Denk dat Bernard hier ook op doelt. Ook al is het een echte verbetering.  Je moet dan officieel weer op keuring.  Dat de NL politie hier niet naar kijkt is een andere zaak. Ik zou de gok niet nemen.



het probleem is dat er voor motorfietsen niet echt iets beschreven, dit is bij auto's bijv wel het geval

Hier stelt men er een bepaalde max pedaal druk moet zijn waarbij de minimale remvertraging behaalt dient te worden en waarbij de onderlinge afwijking beschreven is
dit geld ook voor de handrem
in jouw reactie en beeld vorming  kun je namelijk ook al gaan twijfelen als je andere remblokken zou gebruiken en dan ga je al heel gauw richting apk op basis van de homologatie  komen
en dat is nu net wat we hebben afgewezen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2014 22:29 #55 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

het probleem is dat er voor motorfietsen niet echt iets beschreven, dit is bij auto's bijv wel het geval


Dat is inderdaad waar, maar je zou maar iemand aanrijden, en ze zien dat de remmen niet meer origineel zijn. Zou de verzekering dan niet zeggen: eigen schuld, hele dikke bult?
als ze maar niet hoeven te betalen doen ze alles...

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2014 22:36 #56 door PimW
Beantwoord door PimW in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
Dan moet er wel in jouw polis staan dat je remsysteem origineel moet zijn. Anders hebben zij je gewoon uit te keren.

Als jouw voertuig voldoet aan de wetgeving, dan is jouw motor gewoon verzekerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2014 22:37 #57 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
@swilting: Definieer "origineel" dan maar eens?  ;D
Als je de remvloeistof een x vervangen hebt is het ook niet origineel meer toch  ;)

Ik heb wat zitten neuzen in de permanente voertuigeisen, maar kan niet meer vinden dan dat er een bepaalde minimale remvertraging behaald moet kunnen worden.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2014 10:33 #58 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
4,5 m/sec minimaal met beiden remmen tegelijk



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2014 10:39 #59 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic gecombineerd remsysteem ombouwen
www.snelslagen.nl/oefen-gratis-theorie/m...rie/64/snelheid.aspx

En evenscrollen naar remvertraging.

Maar het lijkt me dat dat toch moeten lukken met het binnen het beoogde experiment.

Maar ik ben gewoon nieuwsgierig

Met welk doel wil men bereiken door dit systeem aan passen? Meer remvertraging maar dat vergt wel veel training maar verder? En ik welke situaties.

Gewoon objectief wat is het gewenste doel van het ombouwen?


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2014 11:35 #60 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic gecombineerd remsysteem ombouwen

4,5 m/sec minimaal met beiden remmen tegelijk


Dit is correct. Bron: wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk...eidsdatum_03-10-2014

Ook de benodigde kracht om de remmen te bedienen is beschreven:

5.
De voor het gebruik van de remmen benodigde bedieningskracht mag bij motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, bij gebruik van een remhendel niet meer dan 200 N en bij gebruik van een rempedaal niet meer bedragen dan:
a. 500 N, dan wel
b. 350 N indien de motorfiets na 31 maart 1997 in gebruik is genomen.


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden