Varadero en 1,70 kan dit?

08 okt 2014 00:52 #1 door Clemens
Varadero en 1,70 kan dit? werd gestart door Clemens
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje lid maar door omstandigheden nog niet in het bezit van een motor.
Hier wil ik in het voorjaar van 2015 verandering in gaan brengen.
Ik zou ontzettend graag een Varadero gaan rijden maar ik vraag mij af of dat wel kan en of het verstandig is met mijn (1,70) lengte.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet echt ervaren  ben met motorrijden maar heb mijn rijbewijs inmiddels 5 jaar.  Zo af en toe rijd ik op een Honda shadow 1100 en een KTM superduke 900.  Allebij niet bepaald mijn keuze.
Een Transalp zou voor mij als beginnend motorrijder misschien een betere keuze zijn maar heb er een keer mee gereden en ik vind ze nog al veel toeren maken bij 120-150 km p/u en de Varadero is dan denk ik mede door de 6e versnelling een stuk rustiger,  iets wat ik zelf erg prettig vind.  Ik hou van stille motoren.
Wie kan mij hier in adviseren  en we heeft hier ervaring mee.    Alvast heel erg bedankt.    Clemens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 01:16 - 08 okt 2014 01:38 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Hallo Clemens
Ik heb mijn motorrijbewijs inmiddels meer dan 40 jaar en heb in de periode 1974 t/m 1987 210.000 km gereden, aardig wat ervaring opgedaan dus in die tijd. Mijn laatste motorfiets was een Honda Goldwing met een gewicht van dik door de 300 kg maar met een lage zithoogte. In december 2011 ben ik weer gaan motorrijden en heb toen een Honda Varadero gekocht, een lager gewicht maar een hoge zithoogte. Ik ben zelf 1.80 mtr. en heb de Dero voor en achter 3 cm verlaagd en ook mijn zadel 2 cm verlaagd.
Ik heb inmiddels meer dan 30.000 heerlijke km met de Dero gereden maar blijf problemen houden met de hoogte. Niet tijdens het rijden (dan is het net of ik op mijn racefiets zit, ga ook niet veel harder ;D) maar wel in vervelende situaties waarbij je zeer snel de voeten op de grond moet zetten en zeer korte bochten.
De ervaring die ik vroeger heb opgedaan, daar heb ik niets meer aan, en dat heeft vooral te maken met de hoogte en het hoge zwaartepunt van de Varadero. Jij bent 10 cm korter dan ik dus ik denk dat de Varadero een zware kluif gaat worden voor jou.
Maar misschien heb jij lange benen, maak een proefritje en kijk of je goed met je voeten bij de grond kunt komen, je kunt hem altijd nog zonder veel moeite 5 cm verlagen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 10:56 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Hou er rekening mee dat de Dero een hoog zwaartepunt heeft... maar met mijn ruim 2m lengte heb ik makkelijk praten ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 11:00 #4 door Clemens
Beantwoord door Clemens in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Hallo Cas  en Bernard  Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Tja  hier was ik al bang voor.  Ik heb 1 keer op een Varadero gezeten en toen leek het wel mee te vallen.  Beide allebei de bal van de voeten aan de vloer en op 2 cm na de hak ook.  Maar ja dat is met een volledig rechte ondergrond.  Wat bv bij stoplichten met met die sleuven door vrachtwagens.  Als ik daar niet elke keer op zou letten lig ik denk ik wel om. Niet dat ik er terrein mee wil rijden maar bv stoppen op een helling? Lijkt mij ook niet zo'n succes.  Ik baal hier wel enorm van.  Vind het zo'n prachtige motor.    De transalp is sinds 1988 al een droom van mij maar ben wel van plan om er mee te gaan reizen.  En aangezien ik een echte rookie ben op motor gebied weet ik echt niet of de transalp 650 of 700 daarvoor een fijne motor is.  Als het met verlagen op te lossen zou zijn is dat natuurlijk prima. Ik ben echter ook geen 1.80 dus dat is nog de vraag haha.  groeten,  Clemens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 11:29 #5 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Vraag eens advies bij 'Oldtimer' op dit forum. Heeft geloof ik nog een Varadero in de aanbieding en is een paar turven kleiner dan Bernard.

Groet,
Geert-jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 11:58 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero en 1,70 kan dit?

Hou er rekening mee dat de Dero een hoog zwaartepunt heeft... maar met mijn ruim 2m lengte heb ik makkelijk praten ;)


Volgens mij is 2m de ideale lengte voor de Varadero, alleen zitten de voetsteunen dan te hoog. Mijn zithouding op de Dero is perfect.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 12:04 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero en 1,70 kan dit?

Hallo Cas  en Bernard  Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Tja  hier was ik al bang voor.  Ik heb 1 keer op een Varadero gezeten en toen leek het wel mee te vallen.  Beide allebei de bal van de voeten aan de vloer en op 2 cm na de hak ook.  Maar ja dat is met een volledig rechte ondergrond.  Wat bv bij stoplichten met met die sleuven door vrachtwagens.  Als ik daar niet elke keer op zou letten lig ik denk ik wel om. Niet dat ik er terrein mee wil rijden maar bv stoppen op een helling? Lijkt mij ook niet zo'n succes.  Ik baal hier wel enorm van.  Vind het zo'n prachtige motor.    De transalp is sinds 1988 al een droom van mij maar ben wel van plan om er mee te gaan reizen.  En aangezien ik een echte rookie ben op motor gebied weet ik echt niet of de transalp 650 of 700 daarvoor een fijne motor is.  Als het met verlagen op te lossen zou zijn is dat natuurlijk prima. Ik ben echter ook geen 1.80 dus dat is nog de vraag haha.  groeten,  Clemens


Je voeten staan dan waarschijnlijk recht naar beneden, het is erg prettig als je je voeten kunt spreiden.
Ik wil best een keer langskomen dan kun je eens op mijn, 5 cm verlaagde, Dero zitten en kijken hoe het voelt.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 12:15 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero en 1,70 kan dit?

Vraag eens advies bij 'Oldtimer' op dit forum. Heeft geloof ik nog een Varadero in de aanbieding en is een paar turven kleiner dan Bernard.

Groet,
Geert-jan


Ik heb Marien zien toveren met zijn Dero alsof het een fiets was, die heeft een bak ervaring. Zijn Dero is alleen aan de achterzijde 3 cm verlaagd en heeft er geen probleem mee. Ik denk dat Marien ongeveer mijn lengte heeft maar ervaring en goed kunnen manoeuvreren bij stilstand en lage snelheid zijn met zo'n zware, hoge motorfiets toch prettige dingen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 12:20 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Volgens mij is Willem de Weert nog kleiner... als je het over toveren met een Dero hebt...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 14:00 #10 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Heb het weleens aan een kleine motoragent gevraagd in Utrecht daar rijden
ze ook op Varadero en hij zij geen enkel probleem te hebben met die hoogte
en hoge zwaartepunt van de Dero.En dat ventje was ook denk 170 ofzo.
Het is bij iedereen weer anders,maar als je zoal weinig motor ervaring hebt
zou ik niet zomaar effe een Dero kopen.
eerst effe proberen een uurtje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 15:05 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero en 1,70 kan dit?

Heb het weleens aan een kleine motoragent gevraagd in Utrecht daar rijden
ze ook op Varadero en hij zij geen enkel probleem te hebben met die hoogte
en hoge zwaartepunt van de Dero.En dat ventje was ook denk 170 ofzo.

Volgens mij is Willem de Weert nog kleiner...


Het moet dus kunnen als je 1.70 m bent.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 15:37 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Psst, niet lullen allemaal.

Ik ben 1,71 meter en heb inderdaad weinig problemen met de hoogte.
Wel is de Dero 3 cm verlaagd met de ophanging achter en heb ik een iets lager zadel.

Voor de rest kan ik zeggen dat je heel snel went aan de gewichtsverdeling en ook bij stoplichten en hellingen heb ik niet echt problemen.
Natuurlijk ben ik wel eens omgedonderd, maar dat gebeurt met elke motor wanneer je je voet toevallig in een greppeltje plaatst.
Maar dat heeft weer niks met je lengte te maken.

Maar je mag op mijn Varadero proefrijden hoor.
Misschien worden we het zelfs over de prijs nog wel eens.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 21:17 #13 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Ik ben ook ±1.70 lang, en heb niet echt lange beentjes, gaat prima.

De motor is wel verlaagd, achter Nikotech driehoeken, en voor 35 mm doorgestoken.
Na het verlagen kan ik aan de ene kant mijn voet plat op de grond zetten, bij de andere voet staan mijn tenen gewoon op de grond, maar blijft mijn enkel ±5 cm van de grond af.
Voor het verlagen moest ik de motor echt schuin laten zakken om mijn voet op de grond te zetten bij het stoplicht, dat voelde echt minder vertrouwd.

Wat betreft omvallen met de motor, sluit me aan bij Oldtimer (vorige post), ben op een grasveld (met lang gras) ook wel eens in een kuiltje gestapt, en toen heeft de motor me ook verrast.

Mijn zadel is trouwens nog niet versmald/verlaagd, dus kan daar ook nog zeker 4 cm beenlengte winnen mocht het echt nodig zijn.

(Gelijk even een vraag voor de kenners hier, als er progressieve vering in de voorvork/achterschokbreker wordt geplaatst, hoeveel hoger zal de motor dan ongeveer worden?)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 21:54 #14 door Clemens
Beantwoord door Clemens in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Geweldig die reacties allemaal,  bedankt daar voor.
Ik ben zelf niet bepaald een ligt gewicht dus heb nogal wat bij te zetten.  Ik ben in ieder geval wat positiever geworden over de mogelijkheden.    @Oldtimer,  hartelijk bedankt voor je aanbod, ik zou hier graag gebruik van willen maken maar zal eerlijk toegeven dat ik voor het komend voorjaar opzoek ben naar een Varadero van af 2005.  Of een transalp  ik ben daar nog steeds niet echt zeker van.
En omdat ik nou ook weer niet zo heel veel geld heb wil ik graag een goed overwogen keus maken waar ik geen spijt van krijg.

Nogmaals dank voor alle reacties tot nu toe,  Met vriendelijke groeten,  Clemens


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 22:16 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero en 1,70 kan dit?

als er progressieve vering in de voorvork/achterschokbreker wordt geplaatst, hoeveel hoger zal de motor dan ongeveer worden?)


Veranderd niets aan de hoogte, maar wel aan het veergedrag.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 00:40 #16 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Als je een nieuwe achterschokbreker bij hyperpro koopt dan kunnen
ze de veer ook een centimeter korter maken.Of zelf meer maar dan gaat
dat ten kosten van het veercomfort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 10:15 #17 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Varadero en 1,70 kan dit?

Als je een nieuwe achterschokbreker bij hyperpro koopt dan kunnen
ze de veer ook een centimeter korter maken.Of zelf meer maar dan gaat
dat ten kosten van het veercomfort.


Een nieuwe achterschokbreker laat het budget momenteel even niet toe, ik ga nu eerst voor een nieuwe veer om de oude schokbreker, kijken wat dat al doet.
Veerlengtes worden allemaal standaard, dan kan ik de motor weer terug naar origineel bouwen bij eventuele verkoop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 22:08 #18 door Clemens
Beantwoord door Clemens in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Hoi  zoals ik al eerder zei,  ik ben echt een rookie wat motoren en motor rijden.  Jullie hebben het over veren vervangen,  is dit nodig dan of waar voor is dit nodig?

groeten  Clemens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2014 10:23 #19 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Varadero en 1,70 kan dit?

Veranderd niets aan de hoogte, maar wel aan het veergedrag.


Helaas, dit is bij de mijne niet helemaal uitgekomen, de motor is nu weer iets hoger als dat ie was.
De nieuwe voorvorkveren zijn zo'n 3 cm langer als de veren die eruit kwamen, en er is gekozen voor een standaard set, zou dezelfde rijhoogte moeten zijn.
Achter ook iets hoger, blijkbaar was de standaard veer zo slap dat ie met mijn gewicht aardig ver inveerde.

Hoi  zoals ik al eerder zei,  ik ben echt een rookie wat motoren en motor rijden.  Jullie hebben het over veren vervangen,  is dit nodig dan of waar voor is dit nodig?
groeten  Clemens


De standaard veren op een Varadero zijn niet echt optimaal, er valt goed mee te rijden, maar als je strakker weggedrag wil kun je kiezen voor progressieve veren.
Het is iets dat je niet hoeft te doen, maar ik ging me er op een gegeven moment wat aan ergeren, wat deinend op de snelweg, en soms iets onzeker insturen, dat is nu vrijwel weg.

Wat leesvoer, mocht je meer willen weten, gebruik de zoekfunctie, is al zeer veel over geschreven.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5929.msg51665#msg51665
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8255.msg79043#msg79043
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6129.msg53933#msg53933


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2014 16:33 #20 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic Varadero en 1,70 kan dit?
Ook ik ben sinds 2 maanden de trotse bezitter van een Honda Varadero. Het is idd wel even wennen op zo'n hoge bike, maar oefening baart kunst. Mijn lengte is 1,79 m., gewicht, uhh..., daar praat een heer niet over, :) maar de fiets zakt wel iets in als ik erop zit. Mijn Varadero, of Dero zoals de fiets hier op het forum wordt genoemd, heeft de originele hoogte. Het is toch soms nog wel een uitdaging, want ik heb mijn rijbewijs in augustus 2014 behaald. Het blijft bij bepaalde situaties idd even nadenken, waar ik 'm het gunstigste neer zet. Het afstappen doe ik door eerst de zijstandaard uit te zetten, daarna afstappen en op de bok. Geen probleem. Bij het oriënteren van, welke fiets ik zou willen hebben, kwam ik telkens weer terug bij de Varadero, de reviews die ik las en het enthousiasme van bezitters, hebben mij overtuigd, maar het enige wat mij zou doen beslissen of de aanschaf door zou gaan was, de hoogte. Na een proefrit, waarbij ik meteen even de bijzondere verrichtingen heb geoefend en de hellingproef gedaan, was ik verkocht. Zoals je kunt lezen heb ik mij door mijn lengte niet laten tegenhouden om één van Honda's paradepaardjes aan te schaffen. Wat betreft de keuze tussen de Transalp en Varadero, met de Dero heb je effe iets meer paarden onder je bips, wat ik zelf erg prettig vind, vooral op de snelweg hier in de Randstad. De zithoogte van beide fietsen is nagenoeg gelijk. Ik zou zeggen ga lekker proefrijden bij een dealer. Verlagen kan je altijd nog. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden