[POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

15 okt 2014 09:51 #1 door Simonshavenaar
[POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02 werd gestart door Simonshavenaar
Ik krijg wel eens het idee dat mijn Varadero een redelijk hoog brandstofverbruik heeft.
Ik wil wel eens weten hoe dit bij andere Varadero gebruikers is.
Voorlopig is de poll alleen voor de injectiedero's.

Dus heb je een Varadero, of er een gehad, vul de poll dan even in.

Discussie over aftermarket geplaatste onderdelen zoals uitlaten, luchtfilters, en powercommander mag hier ook, aangezien dit ook invloed heeft op het verbruik.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 10:29 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
1 op 17/18, uiteraard met PC maar origineel luchtfilter en uitlaat

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 11:33 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
Bij mij hetzelfde verbruik. Varadero 2003 met powercommander, K&N luchtfilter en aftermarket uitlaten.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 18:27 #4 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
woon/werk 1:18/19  toeren 1:20 tot 1:21,5  (onder normale tot rustige rijstijl)
Powercommander/ KN filter / Absorptie uitlaten (EU gekeurd))

(De rechterhand is bepalend)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 18:36 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

woon/werk 1:18/19  toeren 1:20 tot 1:21,5  (onder normale tot rustige rijstijl)
Powercommander/ KN filter / Absorptie uitlaten (EU gekeurd))

(De rechterhand is bepalend)


Kun je eens een foto van jouw rechterhand op het forum plaatsen Ron?
Zo'n verbruik wil ik ook wel.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 18:46 #6 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
Dan ga ik me toch wat zorgen maken, op de lange afstand wil ik wel eens een tank 1 op 15 rijden, maar korte afstandjes is het meestal 1 op 13

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 19:15 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

Dan ga ik me toch wat zorgen maken, op de lange afstand wil ik wel eens een tank 1 op 15 rijden, maar korte afstandjes is het meestal 1 op 13


1 op 13 is best wel een hoog verbruik maar er komen hier in dit topic straks een heleboel mogelijke oorzaken.
De enige die mij zo snel te binnen schiet is je luchtfilter, heb je dat al eens bekeken?
Ik heb hetzelfde verbruik als Marien en ik ben een rustige rijder en Marien niet dus zou mijn Dero minder moeten gebruiken dan die van Marien.
Ik ga komend weekeinde de tank tot het randje vullen en rijden volgens het nieuwe rijden, niet boven de 3000 toeren, zoveel mogelijk uit laten rollen en zo weinig mogelijk remmen, motor uit bij stops etc. Ik ben benieuwd of ik dan de 1 op 20 ga halen.
Maar ik rijd motor voor mijn plezier en dan wil ik niet altijd bezig zijn met het brandstofgebruik, ik wil gewoon rijden zoals ik wil rijden en dat ie dan wat meer brandstof gebruikt vind ik niet zo erg. (Wel het olieverbruik :o)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 19:28 - 15 okt 2014 20:00 #8 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
@ Cor,  1:13  Denk inderdaad dat er dan iets niet goed moet zijn,onder de
1:16 kom ik nooit ook niet bij 160 p/u en ook niet als binnendoor de kraan
is flink open gaat. Voordat ik de powercommander ed had geplaatst liep tie
ongeveer 1:17 woonwerk, nu in de winter 1:18 en in de zomer 1:19
Met rustig toeren 1:21  (1:21,5)

Met uitlaten/ KN filter en afstelling op de rollerbank kwam ik op 1100 euro,
die heb ik nu na 85.000km weer terug verdiend met brandstof besparen.
Jeroen vd Meer die hem afgesteld heeft zij dat de originele afstelling van
de Varadero,s uit 2003/2004 veel te schraal is om de emissie eisen te halen
maar dat dat veel schade aan het blok kan veroorzaken door te veel hitte
die dat veroorzaakt. Dat zal dan wel verbrande kleppen zijn ed.
Ik was toen helemaal blij dat ik het gedaan had ,hopelijk heeft jou blok geen
schade.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 19:57 #9 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
@ Cas,  Dat nieuwe rijden is nog niet zo flauw als je denkt, bij 90 km/u loopt
je motor het zuinigst probeer dat maar is zo vaak mogelijk te rijden,dus ook
waar het niet mag, op de provinciale weg overal er langs en 90 houden dat is
best een leuke uitdaging en niet saai. Bij rotondes vroegtijdig gas eraf zodat je nauwelijks of helemaal niet hoeft bij te remmen maar wel plat die rechts/links
bocht nemen natuurlijk want je moet snelheid houden. :D
Zo rijden is veel rustgevender dan vlak voor de bocht boven op je rem te
gaan hangen om dan na de bocht weer flink het gas open te trekken.
Ik trek meestal na de bocht/rotonde vlotjes op tot ong 4000 toeren bij elke
versnelling dus niet als een slakje toeren maken.Boven de 4500 toeren kom
ik nooit , de kracht zit onderin.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 21:53 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
Het hangt echt grotendeels van je rechterhand af.
Die van mij reageert op mijn stemmingen. ;D ;D
Als ik er zin in heb trek ik flink door, maar als ik lekker rustig wil toeren rij ik erg vernieuwd.
Ook op de snelweg meestal rond de 4000 toeren constant.
Het verbruik wat ik opgeef is dan ook het gemiddelde.
Ik rij motor voor mijn plezier en als ik dan moet rijden als een ouwe dweil, dan stop ik subiet met motorrijden.
Voor sommige mensen is het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Ik sport niet  :P :P
Ieder zijn meug dus.
Ik hou wel van een beetje gas geven en met de duitse autobahn binnen handbereik weet ik ook hoe hard de Dero kan.
Moet wel zeggen dat hij dan wel behoorlijk slurpt.
In het verleden behaalde zuinigheden zijn geen garantie voor de toekomst  :-*




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2014 22:30 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
Ik ga komend weekeinde eens serieus kijken hoeveel km ik uit een liter kan persen, maar om dat nou te blijven doen, dat denk ik niet.
90 km/u op een 80 km weg is ok maar op een 60 km weg toch een beetje te hard.
Normaal rijd ik bij 90 km/u in de 5e versnelling omdat het blok dan mooi rond draait, in de 6 vind ik hem een beetje "bonkig" maar voor het goede doel gaat ie dan dus in de 6.
Ik zal voor rotondes inderdaad zeer vroegtijdig het gas loslaten om mijn derobare Dero veilig "plat" over de rotonde heen te loodsen :-[
Hard remmen doe ik nooit dus dat gaat geen probleem worden.
Ik denk dat ik komend weekeinde "Het Nieuwe Rijden" ga uitproberen in het mooie Zeeland, de wegen daar zijn daar uitermate geschikt voor. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 08:40 #12 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

woon/werk 1:18/19  toeren 1:20 tot 1:21,5  (onder normale tot rustige rijstijl)
Powercommander/ KN filter / Absorptie uitlaten (EU gekeurd))

(De rechterhand is bepalend)


In dezelfde configuratie dezelfde cijfers. Was met een 2004 model met ABS, heb ik 100.000 km mee gereden (nieuw aangeschaft in 2004, in 2012 ingeruild voor één van de allerlaatste nieuwe Varadero's.)
Ik heb achteraf overigens niet de illusie dat de kosten voor de powercommander in combi met luchtfilter en Rino uitlaten wezenlijk heeft bijgedragen aan een positiever brandstofverbruik. Wél werd de 'motorloop' een stuk beter, elastischer, vooral bij lage toerentallen.

Mijn huidige Varadero (laatste model van de serie 2008-2012) is zonder meer, véél zuiniger dan de 2004. Ik sta er telkens versteld van, echt een hele positieve verrassing. Het reserve lampje gaat bij normaal toergebruik (zoals 3 weken geleden een lang weekend Lake District) pas branden bij 440-450 km, op dat moment heb je dus 21 liter 'verstookt'. Reken maar uit... 1:21. Op terugweg uit Noorwegen met 130 km/h en een sterke tegenwind door Denemarken gedonderd, inclusief zijkoffers (van die vierkante H&B dus niet de gestroomlijnde Honda originals). Na 380 km in Duitsland getankt, ging met moeite 19 liter in. Is dus 1:20.

De motor heeft nu krap 20.000 km gelopen (hoop dit weekeinde in Sauerland de 18.000 km te bereiken) en heb sterk de indruk dat bij het toenemen van de kilometers, het verbruik daalt.
Tank overigens altijd (mininaal) super+ (98ron) tenzij het niet beschikbaar is.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 10:50 #13 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
Hoi allen, ik heb mijn Varadero uit 2003 (sd02) sinds 20 augustus. Na de tweede keer tanken eens gemeten, 1:15 woonwerkverkeer.
Is altijd nog beter dan met een Opel naar mijn werk, 1: 11,5.
Wat mij wel zorgen baart is de het schaars afstellen van de motor waardoor er beschadigingen aan het blok zouden kunnen komen. Eigenlijk is het van de gekke, dat je er dan een powercommander e.d. op moet zetten voor 1100 euries. Kan je de afstelling omzeilen door anders af te stellen? Mijn motor gaat a.s. zaterdag terug naar de dealer. Tijdens schakelen van 3 naar 4 viel de motor uit. Langzaam koppeling op laten komen, maar kon niet voorkomen dat ik in de slip raakte. Erg geschrokken de dealer gebeld met de mededeling dat dit niet normaal is en ze gaan het zaterdag bekijken. Ik denk niet dat hij er een powercommander tussen zet, zo wel, ga ik daar nooit meer weg??. Anyway, ik heb de poll ingevuld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 11:59 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
Volgens mij kun je de afstelling alleen omzeilen met een injectie module zoals de Powercommander.
Mijn Dero slaat ook wel eens, toen ik hem pas had zelfs erg vaak, nu met de Powercommander heel af en toe en altijd bij het terugschakelen. Ik denk niet dat de dealer dit kan oplossen.
Het is jammer dat er voor de Varadero (nog) geen ontstekingsmodule is, volgens Ruud Freriks in Goes is dat ook vaak de oorzaak van een slechte motorloop.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 12:28 #15 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02
Het is zeker jammer, voor zo'n fantastische fiets. CAS, ik lees dat jouw fiets zelfs met de PC nog wel eens afslaat. Dan is dat voor mij rede om deze investering niet te maken. Tot nu toe gebeurde het alleen als de motor koud is, bij drie blokjes op de temperatuurmeter + 4 à 5 km gaat de choke terug en dan gaat het goed. Als ik het zo kan oplossen dan moet het maar. Ik laat de dealer toch maar even zijn gang gaan, wie weet? Ben ook niet helemaal tevreden over de aandrijving, slaan van ketting en zo nu en dan een " klap, tik " onder de tank, voelbaar in het stuur.
Richtingaanwijzer die pas na een sec of 2, 3 aangaat (niet handig bij inhaalmanoeuvre). Het is gelukkig allemaal garantie, dat is erg fijn. Ben benieuwd?
Toch nog even een andere vraag. Kan je ongestraft benzine met hogere octaangehalte tanken? Nu tank ik euro 95. Ik heb gehoord dat het beter is, maar kan het zomaar, of moet ik dan andere technische zaken aanpassen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 12:59 #16 door Cas
Beantwoord door Cas in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

Het is zeker jammer, voor zo'n fantastische fiets. CAS, ik lees dat jouw fiets zelfs met de PC nog wel eens afslaat. Dan is dat voor mij rede om deze investering niet te maken. Tot nu toe gebeurde het alleen als de motor koud is, bij drie blokjes op de temperatuurmeter + 4 à 5 km gaat de choke terug en dan gaat het goed. Als ik het zo kan oplossen dan moet het maar. Ik laat de dealer toch maar even zijn gang gaan, wie weet? Ben ook niet helemaal tevreden over de aandrijving, slaan van ketting en zo nu en dan een " klap, tik " onder de tank, voelbaar in het stuur.
Richtingaanwijzer die pas na een sec of 2, 3 aangaat (niet handig bij inhaalmanoeuvre). Het is gelukkig allemaal garantie, dat is erg fijn. Ben benieuwd?
Toch nog even een andere vraag. Kan je ongestraft benzine met hogere octaangehalte tanken? Nu tank ik euro 95. Ik heb gehoord dat het beter is, maar kan het zomaar, of moet ik dan andere technische zaken aanpassen?


Jouw Dero is net als de mijne uit 2003 en ik hoor jou niet praten over "bokken" bij lage snelheden. Mijn Dero deed dat heel erg zoals heel veel moderne motorfietsen. Allemaal het gevolg van de emissie eisen waaraan de fabrikanten moeten voldoen.
Jij hebt daar waarschijnlijk geen last van maar voor mij was dit de reden om de Powercommander te installeren. Samen met aftermarket uitlaten zonder kat een enorm verschil, het blok draait mooi rond.
Bijkomend voordeel is het brandstofverbruik. Vroeger ging ik bij 360 km op reserve, nu bij 400 km. Ik kan dus 40 km meer rijden op een tank.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 14:32 #17 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

Het is zeker jammer, voor zo'n fantastische fiets. CAS, ik lees dat jouw fiets zelfs met de PC nog wel eens afslaat. Dan is dat voor mij rede om deze investering niet te maken. Tot nu toe gebeurde het alleen als de motor koud is, bij drie blokjes op de temperatuurmeter + 4 à 5 km gaat de choke terug en dan gaat het goed. Als ik het zo kan oplossen dan moet het maar. Ik laat de dealer toch maar even zijn gang gaan, wie weet? Ben ook niet helemaal tevreden over de aandrijving, slaan van ketting en zo nu en dan een " klap, tik " onder de tank, voelbaar in het stuur.
Richtingaanwijzer die pas na een sec of 2, 3 aangaat (niet handig bij inhaalmanoeuvre). Het is gelukkig allemaal garantie, dat is erg fijn. Ben benieuwd?
Toch nog even een andere vraag. Kan je ongestraft benzine met hogere octaangehalte tanken? Nu tank ik euro 95. Ik heb gehoord dat het beter is, maar kan het zomaar, of moet ik dan andere technische zaken aanpassen?

Octaan 98 is altijd beter voor een motor het reinigt de motor zelfs.
Bij mij komt er geen 95 meer in. Er zijn clubleden die voelen dat hun motor
voelbaar beter loopt met 98, ikzelf voel het verschil niet maar tank alleen
nog maar BP ultimate 98.
Als je motor slecht loopt moet je vragen of ze de motor willen "flussen" dat is
spul dat ze bij de motor olie gooien en dan de motor 20 min stationair laten
draaien daarna olie aftappen en nieuwe olie erin. Op deze wijze word het
blok van binnen helemaal gereinigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 14:48 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

Ik denk niet dat hij er een powercommander tussen zet, zo wel, ga ik daar nooit meer weg??.

powercommander e.d. op moet zetten voor 1100 euries.


Is stuk goedkoper hoor die PC. Afstellen kost je als clublid 160 euro bij Mulder in Veendam.
PC zelf zit rond de 350 euro.

Van bokken en afslaan heb je in elk geval dan geen last meer van.
De motor is nu eenmaal af fabriek uitgerust met de geldende instellingen vwb de emissie.
Omzeilen dus met de PC.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 17:02 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

Octaan 98 is altijd beter voor een motor het reinigt de motor zelfs.
Als je motor slecht loopt moet je vragen of ze de motor willen "flussen" dat is
spul dat ze bij de motor olie gooien en dan de motor 20 min stationair laten
draaien daarna olie aftappen en nieuwe olie erin. Op deze wijze word het
blok van binnen helemaal gereinigd.


Bedoel je niet het reinigen vh brandstof systeem,  Ron?
Dat kun je nml eenvoudiger zelf doen! Iets wat zonder meer het proberen waard is... een eenmalige behandeling met Fuelguard II van Kent Europe (héél eenvoudig via internet te bestellen). Volledig flesje in de tank gooien,  afvullen met benzine (bij voorkeur idd 98) en dan écht ff een heel stuk rijden,  af en toe ook ff in de toeren doortrekken.

Bij normaal gebruik is 1:15 idd niet normaal voor een injectie dero!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2014 18:31 #20 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic [POLL] Brandstof verbruik Varadero SD02

Fuelguard II van Kent Europe (héél eenvoudig via internet te bestellen)

Ha, dat zeg je elke keer Bernard, maar ik heb het nog nooit ergens op internet kunnen vinden, wel bij Mulders bij jou om de hoek....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden