Schoken bij lagere toeren

16 mei 2015 10:44 #1 door Boldlunatic1972
Schoken bij lagere toeren werd gestart door Boldlunatic1972
Beste Heren,

Ik had een vraag over een probleempje met mijn dero 2003.
Ik merk tijdens het rijden in de lagere toeren dat hij af en toe schokt en dat hij een tik geluid maakt wanneer hij dit dan doet.
Dit tik geluid klink het zelfde als je de motor uit zet, dus ik dacht hij valt steeds kortstondig uit.
Maar daar blijft het ook dan bij, de laatste tijd merk ik ook dat hij dit steeds vaker gaat doen.
Enige idee of al eerder zoiets mee gemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 11:22 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Schoken bij lagere toeren
Dus als je met de motor rolt en de motor uitschakelt doet hij nog tikken?

Ik zou je ketting spanning controleren, smeren en kijken of er schakels vastzitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 11:43 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Schoken bij lagere toeren

+1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 11:53 #4 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Schoken bij lagere toeren
Herkenbaar.
Na nieuwe ketting en tandwielen was het getik over.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 18:51 #5 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Schoken bij lagere toeren
Het 2003 model is de eerste met injectie, die schijnt last te hebben van het aan uit effect. Heb Geen idee hoe dat voelt want ik heb nog een carbudero.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 19:06 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Schoken bij lagere toeren

Het 2003 model is de eerste met injectie, die schijnt last te hebben van het aan uit effect.


Dat klinkt mij heel bekend. Je hebt last van het aan/uit effect. Door het schokken is er een constant spannen en ontspannen van de ketting waardoor dus ook je tandwielen in het blok "spannen en ontspannen", dat veroorzaakt het getik.
De oplossing is je lambdasonde uitschakelen, geeft dat geen verbetering dan aftermarket uitlaten zonder kat eronder en als laatste zou je nog een Powercommander kunnen monteren.
Ik had hetzelfde probleem met mijn 2003 Dero, loopt nu als een zonnetje.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 22:53 - 16 mei 2015 23:00 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Schoken bij lagere toeren
Ik hoorde dat bepaalde oranje motoren dit probleem ook hebben, oplossing was deels een kleiner voortandwiel (en een beetje tunen). De motor maakt dan iets meer toeren op lage snelheden en hij 'bokt' minder ofzoiets. Volgens mij voel je de tijd tussen twee klappen van de cilinders en met een kleiner tandwiel heeft dat minder impact op je aandrijflijn.
Tis maar een idee en nee, je hoeft niet gelijk de ketting en het achtertandwiel te wisselen wanneer die nog goed zijn.

Maarrrr wanneer het probleem nieuw is (er eerst dus niet/veelminder was) zou ik eerst idd ff ketting spannen oid

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2015 17:54 #8 door Boldlunatic1972
Beantwoord door Boldlunatic1972 in topic Schoken bij lagere toeren
Heren,

Ik heb het gelezen allemaal maar Cas komt het dichtste bij het probleem, ik denk zelf ook dat het iets elektrische is dan mechanische.
Kettingspanning is het zeker niet, eerst dacht ik zelf dat hij een vonk mis sloeg maar dan zou die dit continu moeten hebben als de bobine of kabels lek zijn.
Na mijn weten heb ik geen kat maar wel 1x een lambdasonde, ik ga op het net kijken of er iets te krijgen is voor die uitschakeling van je lambdasonde of zijn er tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2015 18:29 - 21 mei 2015 18:31 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Schoken bij lagere toeren

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=251000004602&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2015 18:39 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Schoken bij lagere toeren
Als je de originele uitlaten hebt zitten er katalysators in.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2015 20:16 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schoken bij lagere toeren
Cas heeft gewoon gelijk.

Mijn Varadero had het probleem ook en na montage van de PC was het grotendeels over.
Ook het tanken van ron 98 helpt.
Het draadje wat Cas aangeeft is trouwens de enige juiste methode om van een hoop ellende af te komen.
Mijn eigenaar voorgangers kregen het probleem niet opgelost. Ik dus wel.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2015 22:53 #12 door Boldlunatic1972
Beantwoord door Boldlunatic1972 in topic Schoken bij lagere toeren
maar hoezo 98 tanken kan dat dan zomaar oldtimer??? en wat zijn de voordelen dan en natuurlijk nadelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 08:05 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schoken bij lagere toeren
Een hoger octaan gehalte geeft bij de Varadero een mooiere en rustig loop.
Zelfs octaan 100 of hoger geeft gewoon minder hakkelen en beter oppakken.

Nadelen ????/ misschien de prijs.\
Verkijk je ook niet op Vpower of zoiets. Dat is ook gewoon Ron95

E10 is af te raden. Heb ooit een halve tank E10 met super 100 bijgevuld omdat hij niet vooruit te branden was.
Kijk daar dus mee uit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 17:39 #14 door Boldlunatic1972
Beantwoord door Boldlunatic1972 in topic Schoken bij lagere toeren
Inmiddels de o2 sensor eliminator binnen nu nog monteren eerst maar zoeken waar die zit.
bij de volgende tank beurt ga ik 98 tanken kan dat zo meteen er helemaal in of moet ik eerst hem laten wennen met een halve tank Oldtimer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 18:00 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Schoken bij lagere toeren
Ik heb het zondag in Zuid-Limburg weer mogen ervaren, getankt bij een pomp waar ze geen euro 98 hadden dus 95 erin.
Het blok loopt rauwer en minder soepel.
Tank op reserve rijden en vullen met 98 en dat een poosje blijven doen en dan zul je het verschil merken.
Bij een motor met een hoge compressieverhouding kan kloppen (pingelen) optreden bij een te laag octaangehalte.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 12:24 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schoken bij lagere toeren
Wennen doe je aan sigaretten en bier.
Een blok hoeft niet te wennen.
Geef hem wat hem ( of is het een zij ) toekomt en hij snort weer als een krolse poes.

Wat Cas aangeeft. Lager octaan is rauwer lopen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 20:45 #17 door Boldlunatic1972
Beantwoord door Boldlunatic1972 in topic Schoken bij lagere toeren
Ok ik zal morgen gaan tanken, jullie horen hoe dat is gegaan.
Nou wel voor het eerst met die o2 stekker gereden en op 4000 toeren is het schokken wel minder tot niet meer merkbaar.
Echt veel in lage toeren nog niet echt veel gereden, wordt vervolgd.
Merk wel dat hij ook in de lagere toeren beter oppakt als je in een iets te lage versnelling zit, dus dat is vooruit gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 21:00 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schoken bij lagere toeren
wat ook een stuk beter en leuker rijdt is een tandje minder op het voortandwiel, dus 15 ipv 16. en topsnelheid blijft er genoeg over. en ik heb zelfs het idee dat je er iets zuiniger mee rijd, in ieder geval stijgt het gemiddelde verbruik bij mij niet.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 21:14 - 28 mei 2015 21:20 #19 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Schoken bij lagere toeren
Je moet dan wel je kettinggeleider goed in de gaten houden Arthur, je kettingwiel heeft een kleinere diameter dus zal je ketting de kettinggeleider meer raken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 21:34 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schoken bij lagere toeren
ja ik weet het Cas, ik rij er nu een paar duizend kilometer mee en kan er nog geen overmatige slijtage aan zien, maar ik heb een nieuwe geleider bij me op mijn lange vakantie trip straks

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden