Motor slaat tot 2 keer toe af en lampje brandstof gaat branden.

12 juni 2009 22:27 #1 door bouma850
Ik heb gister na een korte stilstand de moter opnieuw gestart en ging wegrijden. Toen gebeurde het. De motor sloeg af en tegelijkertijd brande het brandstof lampje. Dit terwijl de tank vol was (pas 35 km mee gereden). Dus lampen uit en starten. Lampjes gingen weer uit en ik ging weer rijden. 3 meter verderop exact hetzelfde nogeens. Weer starten nou ja nog eens 100 meter gereden. Tijdens het rijden sloeg ie weer af ook weer met het lampje van de brandstof.
Toen nog ongeveer 500 meter naar huis. Heb gewoon gestart en ben zonder afslaan thuis gekomen.
Wat is dit? Zijn dit de eerste tekens voor het sterven van mijn brandstofpomp?

Overigens ben ik nieuw hier! Ga al wat langer mee op het varadero forum. Ik ben Arend ben 28 jaar en rijd een varadero van 1999 met slechts 107 dkm op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2009 09:05 #2 door marc Lenssen
als je tank nog goed vol is kun je testen of het de pomp is. Haal beide slangen van de pomp en verbind ze door. De zwaartekracht zal de benzine met genoeg kracht in de carburateurs krijgen. Slaat ie dan niet af dan kan het heel goed de pomp zijn. Olaf hier op het forum heeft gemodificeerde ruilpompen voor een heel mooie prijs.

Welkom en succes,

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 21:25 #3 door bouma850
Heb net nog even snel de beschermkap eraf gedraaid en gevoeld of de pomp wel pompte. Dat deed ie nu wel, logisch als de motor het gewoon doet  ::)
Maar goed, de pomp moet er nog even afgehaald worden om te kijken hoe dat eruit ziet en om te proberen hem door te schakelen zonder pomp. Wat gebruiken jullie hiervoor om hem door te sluiten?

Erg vervelend zoeken op deze manier  ??? . Lastige storing. Iemand anders nog andere tips of komt het iemand gewoon bekend voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 22:40 - 15 juni 2009 22:42 #4 door marc Lenssen
8 mm binnen diameter geloof ik, dus 8 mm verbindings stukje.
Pomp eraf en dan eens onder de zwarte afdek kap kijken hij erg de contact puntjes ingesleten zijn.
Als ie er toch af is en de puntjes zien er niet meer zo mooi uit of zitten zelfs vastgebrand gewoon gelijk een ruilpomp bestellen bij Olaf.
Ik vraag me alleen af waarom het brandstof lampje aan gaat bij het afslaan. Je zou eens in het handboek moeten kijken of dit een foutcode is. Anders klinkt het eerder naar een contact fout, batterij aansluitingen allemaal nalopen en wat zekeringen. het klinkt dan bijn alsof de stroom er even af geweest is en het lampje weer zijn zelf test doet.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 07:48 #5 door Two Plugs
Hoi Bouma,

Als eerste welkom op ons forum én welkom bij de leukste Honda club van Nederland!

Klinkt idd als de benzinepomp. Op deze manier heb ik er zelf 3 versleten voordat ik een QH pomp heb laten monteren. Die doet het inmiddels alweer 75.000 km (van de 130.000) probleemloos.

Meer info kun je hier vinden:
users.bart.nl/~stikfort/new_internationa...rranty_feulpump.html

Groet en wellicht tot ziens tijdens één van onze toertochten?

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2009 09:02 #6 door bouma850
Ik zal er deze week mee bezig. Ben dan wel erg benieuwd hoe die pomp eruit ziet onder dat zwarte kapje. Ik hoop dat dit het is. Erg vervelend zo´n storing. Je verliest gewoon het vertrouwen in de motor.

Two Plugs:
Welke QH pomp heb jij gemonteerd dan? Wat zou beter zijn om zo'n pomp te monteren of een ruilpomp bij Olaf te bestellen?

Groet en wie weet voor wat betreft de toertochten. Hebben jullie dit wel eens in de noordelijke regionen?
Ik woon zo'n 10 km boven Leeuwarden (in Stiens).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2009 13:14 - 19 juni 2009 13:16 #7 door Two Plugs

Ik zal er deze week mee bezig. Ben dan wel erg benieuwd hoe die pomp eruit ziet onder dat zwarte kapje. Ik hoop dat dit het is. Erg vervelend zo´n storing. Je verliest gewoon het vertrouwen in de motor.

Two Plugs:
Welke QH pomp heb jij gemonteerd dan? Wat zou beter zijn om zo'n pomp te monteren of een ruilpomp bij Olaf te bestellen?

Groet en wie weet voor wat betreft de toertochten. Hebben jullie dit wel eens in de noordelijke regionen?
Ik woon zo'n 10 km boven Leeuwarden (in Stiens).


Hoi Bouma,

Je vind het type nummer op de link. Er zijn twee versies, nml een 'hoge' en 'lage' druk versie. Ik heb gekozen voor de lagedruk versie. De pomp is (of was?) gewoon leverbaar via de Brezan.

De stats:
Quinton Hazell Automotive, Nuneaton, England. Part number is QFP171E1, op de doos staat ook nog: “EQULV : FP502E”.

Het is een brandstofpomp die origineel voor Rover is ontwikkeld.

Tuurlijk rijden we ook in het Noorden! Ons afsluitweekeinde is in Eext (Drenthe), we hebben een sleuteldag gehad in Sneek en op 22 augustus hebben we een toertocht in Groningen (vanuit Veendam). Kom gerust eens - vrijblijvend - langs om kennis te maken. Je kunt me altijd mailen / PM'en voor details.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2009 18:56 #8 door de Wolf
Ik heb mijn pomp via Norbert (zelfde als Olaf geloof ik) in Oostenrijk laten reviseren. Ben 'm een week kwijt geweest. 40Euro en je weet tenminste zeker dat je de goede pomp hebt. Plug and play  :)

Gisteren de pomp gemonteerd + een nieuw benzinefilter en rijden maar.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2009 13:18 - 21 juni 2009 13:21 #9 door bouma850
Ik heb gistermiddag de pomp van mijn motor gehaald. Het kleine "lipje" maakt volgens mij contact op de grotere vleugels. Deze vleugels zijn redelijk ingesleten. Als je goed op de foto kijkt zie je dat de schroevendraaier tussen de 2 nokjes zit. Deze nokjes zijn los. Is dat normaal? Zo zag het er niet uit. Volgens mij hoort dit aan elkaar te zitten. Deze trekt het "lipje" naar de 2 vleugels toe en doet dit nu ook maar geraakt dan los. Graag jullie reactie of dit aanleiding is van storing. Volgens mij is dit een voorbeeld van kapotte pomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2009 13:36 - 21 juni 2009 13:38 #10 door V-Twin
De contactpuntjes zien er inderdaad behoorlijk gebruikt uit. Mijn advies is modificeren via Olaf.
Geen Brezan pomp, a. ziet er niet uit en b. je hoort mij te vaak mechanische storingen zoals vastzitten van de plunjer etc. De originele pomp die Honda monteert is feitelijk een prima pomp alleen het elektrisch circuit is wat budget uitgevoerd. Waarschijnlijk om een Honda dealer toch nog enige omzet via zijn werkplaats te laten genereren  ;)
Zowel de puntjes als het nokje waar je het over hebt moeten los van elkaar kunnen bewegen.
Bij de modificatie worden er nieuwe puntjes gemonteerd een diode en een condensator om het opnieuw inbranden te vertragen/voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2009 14:39 #11 door bouma850
Berichtje gestuurd naar Olaf.
Is de pomp van een AT gelijk aan die van de Varadero?
Hoop dat het probleem hiermee is opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2009 14:47 #12 door TPFKAP

Berichtje gestuurd naar Olaf.
Is de pomp van een AT gelijk aan die van de Varadero?
Hoop dat het probleem hiermee is opgelost.


Pomp is gelijk, alleen de stroomkabel bij de vara is korter, succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2010 17:50 #13 door visserken
Weet iemand welke de inlaat is van de pomp als de uitsteeksels allebei bovenaan staan is het dan de linkse of de rechtse.
En waar moet de groene draad worden aangesloten aan de kant van de zwart met blauw of aan de andere zijde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2010 17:59 #14 door visserken
waar kun je olaf vinden???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2010 23:01 #15 door marc Lenssen
In de buurt van lelystad....maar hier op het forum onder de naam..... Olaf

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2010 15:26 #16 door visserken
Revisiestukje gestoken met nieuwe ontactpuntjes draadje netjes gesoldeerd alles aangesloten en niets dan toevoer nagekeken naar carbs vanaf pomp maar daar komt geen spetter uit , dan maar aanvoer en toevoer verbonden en zo rijen zal wel een nieuwe brandstofpomp worden denk ik amai honda onwaardig zulke dingen en dat aan 31000 km.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2010 18:10 #17 door marc Lenssen
Voel je de pomp wel pulsen dan? Als ie helemaal niets doet dan is er allicht iets niet goed aangesloten?
Anders even zoeken naar een nieuwe:
www.davidsilverspares.co.uk/parts/part_100495/
Dit is een Africa twin pomp maar is dezelfde als een Varadero met carburateurs.

Groet,
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2010 19:57 #18 door visserken
Wat bedoel je met pulsen voel je dit aan de pomp?
De nieuwe pomp is besteld zal de oude dan maar laten reviseren heb dan reserve maar kun je de pomp gewoon aansluiten aan 12 v en kun je het dan ook voelen of horen of hij het doet?
Weet iemand hier waar de fuel relais zich bevind in de varader? moest deze zich de geest gegeven hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2010 20:20 - 28 mrt 2010 20:29 #19 door marc Lenssen
Ik zou de pomp niet droog laten draaien, de benzine is de koeling. Eventje zal we kunnen maar hou het kort.
De fuel cut off relay zit achter je klokken, vanaf de voorkant van de fiets gezien links, tegen een frame stang gemonteerd, zwart met een witte vierkante stekker aan de onderkant, dus moet het plaatwerk onder je scherm eraf. Je kunt kijken of die relay wel stroom krijgt.
Stekker los, zet een voltmeter op de zwart/witte draed en een aardings punt (frame). Als je het contact aanzet moet er spanning te zien zijn.
Dan de voltmeter tussen blauw gele draad en frame. Als daar spanning te zien is dan is het relais stuk.
Maar check ook of er niet een knik in een benzine leiding zit of in de ontluchtings slang onder de tank (aan de zadel zijde). Als het zadel een omhoog is gezet kun je bij het terugzetten de breather hose afklemmen.

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2010 20:58 #20 door visserken
Als de pomp onder de motor zit en je laat de motor draaien met beide slangen er op en het zwarte kapje er af kun je dan zien of je pomp nog werkt? en waarvoor dient het kleine slangetje eigenlijk aan het zwarte afdekkapje? dat kapje is toch niet luchtdicht met dat ene schroefje die het vasthoud en met de stroomkabels die er ingaan en da rubbertje waardoor ze in het kapje gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden