schokkende Varadero SD01

29 mrt 2017 17:12 #1 door jan1966
schokkende Varadero SD01 werd gestart door jan1966
Als ik bijv.beeld constant 60 km/uur in de 3e versnelling rij dan schokt mijn Varadero SD01 (km stand 95.000) Het lijkt steeds erger te worden en treedt ook bij andere versnellingen en snelheden op. Alleen niet bij hogere snelheid.

Ik heb meerdere malen Forte I bij de brandstof gedaan in de hoop dat dit het probleem zou oplossen,maar dit had geen resultaat.

Nu is de volgende stap die ik wil maken het ultrasoon laten reinigen en waar nodig reviseren (gasnaalden etc.) van de carburateurs.

Heeft iemand hier ervaring mee en zal het mijn probleem met het schokken oplossen of moet ik de oorzaak hiervan ergens anders zoeken?

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 17:33 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schokkende Varadero SD01
Probeer eens ron98 of liever nog ron102 ( aral )
Motor loopt er sowieso veel mooier op

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 17:41 #3 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Hallo oldtimer,

Vergeten te vermelden; ik tank al  ron98 maar dat maakt niets uit .

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 18:45 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic schokkende Varadero SD01
Ik weet niet of je het flesje forte in een volle tank hebt gegooid, dat is leuk voor onderhoud maar niet voor problemen, dan moet je eigenlijk een flesje op 1 of 2 liter benzine mengen en dan eens een poosje laten draaien. En is je benzinepomp nog goed? Contact puntjes slijten net als bij de africa twin, je kan ze vervangen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 19:01 #5 door Menno
Beantwoord door Menno in topic schokkende Varadero SD01
Hoe is je ketting er aan toe?


Ketting kan gedeeltelijk uitrekken en dan krijg je op constante snelheid een ongewenste cadans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 19:27 #6 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Bedankt voor jullie tips.

De Forte heb ik toegediend toen de tank (geschat) nog kwart vol was, maar er was geen verschil merkbaar. Onlangs heb ik het nog eens geprobeerd. Weer geen verschil.
De puntjes van de benzinepomp heb ik recent preventief vervangen. Maakte niets uit.

De ketting staat volgens mij op de juiste spanning.
Het probleem zit naar mijn mening in het motorblok en niet in de aandrijflijn.

Is het aannemelijk dat na 95.000 km de carburateurs aan revisie toe zijn of zou dat nog niet nodig moeten zijn?

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 19:50 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic schokkende Varadero SD01
Als je het schokken enkel voelt bij het rijden zet ik mijn centen op de ketting aandrijving.

1e check :plaats de motorfiets op de middenbok en controleer of je de ketting van het achterwiel los kunt trekken.
2e check : plaats de motorfiets op de middenbok en draai het achterwiel waarbij je kijkt en voelt of de ketting overal even strak staat
(ongelijkmatige slijtage)

Ik  heb niet het idee dat een ultra soon reiniging je probleem gaat oplossen tenzij het stalken ook gebeurt als de motor onbelast  draait.
Het is natuurlijk mogelijk dat je gasbuis  en naalden zijn ingesleten, echter deze veroorzaken dan voortdurend problemen zoals onregelmatig stationair draaien, plofjes in de uitlaat en een hoger brandstof verbruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 20:04 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic schokkende Varadero SD01
en hoe is je schokdemper? na 95000km meestal ook wel gaar. in combinatie met versleten ketting set geeft dat ook vreemd gedrag

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 20:45 #9 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Jullie tips hebben mij wel aan het twijfelen gebracht.

Ik had mijn geld ingezet op de carburateurs omdat het enkel bij bepaalde toerentallen/snelheden/versnelling plaatsvindt.
Een steeds kortstondig inhouden. Naar mijn idee echt iets motorisch.
De motor loopt overigens keurig stationair en ploft niet. Het verbruik hou ik tot op heden niet in de gaten, maar zal ik gaan monitoren.

De staat van de schokbreker weet ik niet. Ik merkte wel dat de draaiknop helemaal vastzit. er valt dus niets meer te verstellen.
Ik weet wel hoe je globaal een autoschokbreker kan testen, maar hoe doe je dat met een motor?

Ik ga de ketting en achtertandwiel aan een nadere inspectie onderwerpen. Jullie gaan het horen.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2017 09:50 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic schokkende Varadero SD01
Mijn eerste gedachte was ook aandrijving. (maar op afstand natuurlijk lastig te beoordelen)

Als het echt rond een specifiek toerental is, dan zou het nog wel carb kunnen zijn (overgang stationair/hoofd sproeier).
Maar bij verschillende toerentallen af en toe een schok zou mogelijk ook kunnen duiden op een storing in de ontsteking (even een slagje over slaan), dus controle van bougiekabels/aansluitingen en stekker verbindingen.
Accu en Spannings regelaar nog goed ? --> Meten.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2017 13:54 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic schokkende Varadero SD01
Wat ook wel eens gebeurd bij de sd01, dynamo gaat kapot en door kortsluiting krijg je ontploffingen in je voorste cilinder die de klepdeksel pakking eruit blaast. Ik weet niet of je dit tijdens het rijden merkt maar dit euvel komt vaker voor.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2017 17:39 #12 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Een kapotte dynamo is bij mij zeker niet aan de orde. Het euvel doet zich al langere tijd voor. Ik heb het tot nog toe voor lief genomen, maar het lijkt erger te worden.

Als het de dynamo was geweest had ik een elektrisch probleem moeten hebben en dat is niet het geval. De accu laadt netjes op en de verlichting werkt naar behoren.

Mijn motor staat sinds gisteren op mijn werk omdat ik piket heb en daarom een dienstauto tot mijn beschikking heb. Morgen is mijn piket over en pak ik de motor weer. Ik ga van het weekend kijken naar de staat van de ketting en tandwielen. Ik laat de uitkomst weten.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2017 13:35 #13 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Vandaag heeft de Varadero een beurtje bij Rob in Alphen ad Rijn gehad. Hierbij zijn preventief de ketting en tandwielen vervangen.
Helaas heeft dit niet geholpen. Het verschijnsel treedt nog steeds op.

De oorzaak lijkt dus toch iets motorisch te zijn.

Het blokt loopt verder mooi rond. Iemand een tip?

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2017 14:25 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schokkende Varadero SD01
Het schokken lijkt voort te komen uit een slecht contactje.
Ik zou inderdaad eens alle aansluitingen, stekers en schakelaars een grondig inspecteren.
Ook eventueel de cdi uitwisselen.

Dit kan je erbij helpen.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2017 17:40 #15 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Hallo Oldtimer,


Dank voor je advies en het schema.

Ik kan het niet onderbouwen, maar ik denk dat het verschijnsel toch veroorzaakt wordt door de carburateurs.
Mogelijk vervuild, slechte vlotternaalden, gasnaalden of zo iets. In tegenspraak daarmee is geloof ik wel weer dat de motor stationair netjes loopt en verder ook niet ploft of zo.

Ik ga toch eerst de carburateurs (laten) checken. Ik laat de uitkomst hier weten.


Mvg Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 23:06 #16 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Update:

Via Marktplaats een gebruikte carburateurset gekocht.
Deze opgestuurd naar Rob in Alphen ad Rijn.
Deze heeft de carburateurs ultrasoon gereinigd en waar nodig onderdelen vervangen.
Vrijdag de 16e juni komen ze erop. Hopelijk gaat dit verbetering brengen.
Als dat het niet is moet ik het (zoals oldtimer al aangaf) in de elektronica zoeken.

Jullie gaan het horen.

Mvg Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2017 21:09 #17 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Vandaag naar Rob in Alphen ad Rijn gereden.

Samen hebben wij de andere carburateurset gemonteerd. Na wat aandringen startte de motor, maar helaas bleef hij alleen lopen met de choke erop. Diverse dingen uitgeprobeerd maar het probleem bleef.

Omdat de klus al met al aardig uitliep in overleg met Rob mijn motor daar laten staan en met de trein naar huis gegaan. Rob gaat tijdens de loze uurtjes verder zoeken.

Wordt vervolgd.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2017 15:46 #18 door visserken
Beantwoord door visserken in topic schokkende Varadero SD01
en wat is de uitkomst van deze nu?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 19:16 #19 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Rob heeft de andere carburateurset niet goed lopend gekregen en daarom de originele set, na ultrasoonreiniging, weer gemonteerd.
Dit alles heeft helaas niet geholpen.

Mogelijk ligt de oorzaak, zoals Oldtimer aangaf, toch in een elektronisch probleem. Ik heb er momenteel geen geld voor over om verder te zoeken en accepteer voorlopig het schokken bij bepaalde snelheden/toerental.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 20:32 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic schokkende Varadero SD01
De SD01 heeft dezelfde Mitsubishi benzine pomp als de africa twin en dus ook dezelfde contactpunten die verslijten, heb jij of Rob al eens naar die punten gekeken?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden