schokkende Varadero SD01

14 mei 2018 09:05 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic schokkende Varadero SD01

Hoi Jan,


Ik heb helaas ook de oplossing niet op de plank voor je, maar,

Wat mij opvalt is dat jij (en anderen die je geholpen hebben) van de hak op de tak werken. In elk systeempje word maar een enkel dingetje nagekeken, of zelfs op voorhand al weggewuifd want (..aanname..). Iets aannemen mag, maar pas ná controle der componenten. Het is dus beter een componentenlijn te kiezen en deze lijn van begin tot eind ook daadwerkelijk stap voor stap te controleren op goede werking, hoe onnodig dat ook lijkt. Tot nu toe heeft het enkel geresulteerd in ergernis, terugkerende teleurstelling en het vervangen van niet ter zake doende onderdelen.

Met een componentenlijn bedoel ik: luchtfilter-luchtfilterbox-slang aansluitingen-carburateurs. Of, tank-kraan-slangen-filter-brandstofpomp-brandstofrelais-carburateurs.

Het heeft weinig zin te zeggen: jaaa de brandstofpomp is oké want hij rijdt. Wat je desondanks daadwerkelijk doet is de uitgaande slang van dat ding er af halen en in een bakkie hangen. Laat de startmotor ronddraaien. De pomp zal gaan pompen en die moet minstens een liter per miniuut pompen. Als dat klopt, mag je in dat geval aannemen dat de tank, kraan, filter en relais een voldoende goede werking hebben, want de flow is voldoende. Dan hoef je alleen nog de carburateurs onder de loep te nemen.

Dit geldt ook voor de elektra. Het is veel extra werk, maar neem niks aan. Ieder component, ieder slangetje, draadje of aansluitinkje. Controleren, vastellen en uitsluiten.


En doe ik een schepje bovenop de warboel: controleer de zijstandaardschakelaar. Dit is een min (-) die samenwerkt met de cdi. het is een simpele test: trek de stekker van de zijstandaardschakelaar naar de kabelboom los. Verbind de contacten (2) in de stekker aan de kabelboomzijde met elkaar. Ga wat rijden en bekijk resultaat.

Eigenlijk zou je helemaal overnieuw moeten beginnen en iedere lijn (brandstof-lucht-electrisch) stapsgewijs controleren. Ik heb het zo geleerd en altijd zo gedaan, en ik heb nog nooit iets niet opgelost gekregen.


Het is maar een Varadero. Gewoon een motor.


Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2018 10:29 #42 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic schokkende Varadero SD01
Volgens mij moet je eerst eens vast stellen of er uberhaupt iets aan de hand is voordat je heel je motor uit elkaar trekt. Iemand met varadero ervaring moet eens op jouw motor rijden. Voor mijn vakantie lukt het niet meer, je woont nogal uit de buurt maar daarna kom ik een keertje bij je langs en dan gaan we eens van motor ruilen en een rondje rijden.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2018 18:48 #43 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Bedankt voor het aanbod. We wonen inderdaad in twee uithoeken. Jij in het zuidwesten en ik in het noordwesten :)

Prettige vakantie.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2018 14:32 #44 door Eyeball
Beantwoord door Eyeball in topic schokkende Varadero SD01
Ik heb zo'n soortgelijk probleem ook gehad met mijn Varadero.

Na contact te hebben gehad met de dealer en andere motorzaken heb ik de gasnaalden vervangen.
Probleem werd volgens hun veroorzaakt doordat er vaak bij dat lage toerental gereden word (bijvoorbeeld constant 80 km/h bij 3500 rpm) en met een zware 2 cilinder loopt dan de gasnaald de klapperen, daardoor slijt hij extra in waardoor je op een gegeven moment een verkeerde mengverhouding krijgt. Dit is aan de gasnaalden trouwens bijna niet te zien. Ik heb ze beide vervangen icm een synchronisatie en kleppen stellen en het probleem was weg.

Kwam er uit jou verhaal ook niet achter of de gasnaalden vervangen zijn, wel dat de carbureteurs schoongemaakt zijn.

Overigens vind ik een electronisch probleem vreemd bij een vaste snelheid en toerental, dan het mij logischer vinden dat het bij meerder snelheden/toerentallen zou haperen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2018 17:50 #45 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Hoi Eyeball,

Er is niets vervangen. De carburateurs zijn alleen ultrasoon gereinigd.
Ik dacht zelf ook dat het geen elektronische oorzaak had, maar ik ben geen expert op sleutelgebied.

Bedankt voor je tip. Mogelijk iets voor als ik weer gespaard heb ;)

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2018 12:16 #46 door Peterlntjs
Beantwoord door Peterlntjs in topic schokkende Varadero SD01
Hallo,
Ben nieuw hier en sinds kort in het bezit van een Varadero uit 2001.
Ook ik ervaar bij een toerental van rond de 3000 toeren schokken.
Waar ik de motor gekocht heb heeft de carb gereinigd, nieuwe bougies e.d. Dit heeft nog niet geholpen.
Daarom benieuwd hoe jouw verhaal is afgelopen??
Plaus advies wat ik ka (laten) doen
?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2018 14:20 #47 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Het probleem is er nog steeds, maar ik heb er verder nog niets aan gedaan.

Mocht jij de oorzaak bij jouw motor vinden dan hoor ik dat graag.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2018 19:35 #48 door HondaVaradero
Beantwoord door HondaVaradero in topic schokkende Varadero SD01
Hallo Jan,

ben sinds kort in het bezit van een Varadero bwjr 2000 met 68.000 km. en heb hetzelfde euvel. Schokkerig/sputterend rijden bij lage snelheid in de tweede en derde versnelling merk je dat het beste. Ben je er zelf inmiddels achter wat het veroorzaakt of nog steeds zoekende?

Gr, Eugene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2018 20:12 #49 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Hallo Eugene,

Helaas nog niet, maar ik heb er verder ook niets meer aan gedaan / laten doen.
Het probleem staat nog wel op mijn to do lijstje, maar eerst komt er op korte termijn een Hyperpro schokbreker onder.
Na wat sparen ga ik naar het schokken kijken. Niet gehinderd door enige kennis denk ik toch dat het probleem in de carburateurs ligt waarbij ik de gasnaalden het meest verdenk.

Ik hoor het graag als jij het probleem tackelt. Succes.

Mvg Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2018 21:15 #50 door Menno
Beantwoord door Menno in topic schokkende Varadero SD01
al de u-bocht van Huibje gebruikt om de brandstofpomp uit te sluiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2018 21:28 #51 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic schokkende Varadero SD01
Hallo Menno,

Dat was ik nog vergeten te zeggen.

Ik heb mijn brandstofpomp recent omgebouwd van contactpunten naar de KTM contactpuntloze variant met lichtsluis. Dit was geen succes en ik heb een compleet nieuwe originele brandstofpomp gemonteerd met de stille hoop dat het probleem nu over zou zijn. Niet dus.

Mvg Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2018 23:18 #52 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic schokkende Varadero SD01
Brom heeft gelijk eerst de brandstoflijn checken en erna de elektra.
Ik heb ook wel eens een stotterende motor gehad de oorzaak lag in de afdichting van de uitlaat.
Ook ongeveer op 95 k km stand.
Controleer je uitlaatpakkingen die de uitlaten dicht met doeken en kijk wat er gebeurd.
Maar eerst de brandstoflijn en de carburateurs nalopen. Kijk ook of de inlaatrubbers goed afgesloten zijn.
Ben overigens wel benieuwd als je het u bochtjes van Huib gebruikt of het dan over is.
Ik heb er een liggen in Sliedrecht..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2018 23:49 #53 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic schokkende Varadero SD01

Ben overigens wel benieuwd als je het u bochtjes van Huib gebruikt of het dan over is.
Ik heb er een liggen in Sliedrecht..


Afstand Sliedrecht <> Hollandskroon voor een U-bocht die je ook in Wormerveer kan afhalen is een beetje Too Much Visser.
Bochtje past zelfs in een envelop.
Kopen en opsturen is 7,50.
Uitproberen kost niks... zoals gezegd af te halen in Wormerveer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2018 23:58 #54 door kees
Beantwoord door kees in topic schokkende Varadero SD01

(..) ik heb een compleet nieuwe originele brandstofpomp gemonteerd met de stille hoop dat het probleem nu over zou zijn. Niet dus.


Hoi Jan!

Ik kan soms belerend overkomen, maar ik bedoel het alleszins goed! Ik begrijp desondanks dat je nog geen volleerd sleutelaar bent. Maar dat geeft verder niet. Je hebt een andere brandstofpomp gemonteerd en nu ga je er weer vanuit dat dat het niet is. Maar het zegt over het geheel niet genoeg.

De brandstofpomp is ook maar een instrument wat de juiste sturing nodig heeft om te werken. Hij krijgt zijn sturing vanuit de ICM (Ignition Control Module) via het Fuel Cut-off Relay. Zoals ik hierboven eerder al zei: als de brandstofpomp voldoende volume oplevert, mag je veilig aannemen dat de brandstoftoevoer vanuit de tank, alsmede de aansturing en werking van de brandstofpomp in orde zijn.

Om die aanname veilig te mogen doen, moet je meten wat de opbrengst van de pomp is. Dat kun je alleen maar testen door de uitgaande slang van de pomp (die naar de carburateurs gaat) los te maken, die in een afhaal-Chinees bakje te hangen en te motor rond te laten gaan. Je hoeft geen minuut te starten natuurlijk, maar een gezonde brandstoftoevoer naar de carbs levert ongeveer een liter per minuut op.

Meet. En weet.

(..) denk ik toch dat het probleem in de carburateurs ligt waarbij ik de gasnaalden het meest verdenk.


De gasnaalden kunnen inderdaad verslijten. De gasnaalden hebben een speciale vorm en die correspondeert met de vorm van gasbuizen waar die doorheen schuiven. Ze zijn een set: als de ene verslijt, is de andere evenzoveel mee versleten. Als je gasnaalden vervangt, dus ook altijd de gasbuizen.


Brom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden