Hyperpro

17 nov 2017 21:50 #1 door Bertus
Hyperpro werd gestart door Bertus
Hallo allemaal
Even 'n vraag, bij de standaard vering van "n ABS dero, is de luchtkamer van de voorvork niet gelijk.
Nu wil ik nieuwe progressieve veren van Hyperpro monteren, maar daar staat bij beide veerpoten
gelijke luchtkamer, waar zou ik mij het beste aan kunnen houden..
Bij voorbaat Dank
Groeten  Bertus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2017 22:09 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hyperpro
Hou je maar aan het advies van Hyperpro, veren & luchtkamer gaan samen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2017 22:23 #3 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Hyperpro
Wat headless zei!

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2017 22:50 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
nou ik zou me maar houden aan wat Honda voorschrijft, bij het ABS model zit er in de linker vorkpoot een extra onderdeel en daarom moet er aan die kant minder olie in, 511cc en rechts moet er 538cc in, of als je de lucht kamer meet links 114mm rechts 103 mm. Als je het gaat doen zoals Hyperpro voorschrijft krijg je verschillende luchtkamers.

Maar je kan er even een mailtje aan wagen naar hyperpro,waarschijnlijk zijn ze niet op de hoogte van het verschil in de binnenkant van de abs voorvork

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2017 23:48 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Nou weet ik niet zoveel van de Varadero maar ik kan op zich beide geplaatste overpeinzingen begrijpen.


Bertus heeft zijn huiswerk goed gedaan en twijfelt terecht bij wat hij nu moet doen.

xrvtuur heeft het bij het meest rechte eind: dan is de fabrikant je betrouwbaarste bron van informatie  ;)


Als ik zo'n tegenstrijdigheid zou opmerken zou ik precies hetzelfde doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 08:29 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hyperpro
Of toch nog ff met hyperpro bellen met die vraag omdat Honda 2 verschillende niveaus voor stelt....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 08:57 #7 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Hyperpro
hyperpro bellen
zijn uiterst behulpzaam

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 12:55 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
wie heeft er gelijk,

ik ga voor hyperpro,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 14:10 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hyperpro
Bij twijfel idd nog even contact opnemen met Hyperpro  :)
Of gewoon Waffie geloven, die heeft áltijd gelijk  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 15:27 #10 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Hyperpro
Ik lees twee verschillende dingen: luchtkamer en hoeveelheid olie.

Wat Hyperpro voorschrijft is de afmeting van de luchtkamer, afgemeten in afstand vanaf de bovenkant van de vorkpoot.
Wat Honda blijkbaar voorschrijft is de hoeveelheid olie die in de vorkpoot gaat.

Houd je je aan de luchtkamermaat die Hyperpro voorschrijft dan zal er in de ene poot ook minder olie gaan dan in de andere poot.

Je moet alleen niet de hoeveelheid olie gaan gebruiken die Honda voorschrijft want zoals gezegd, de maat van de luchtkamer hoort bij het type veer dat er inzit.

M.a.w. volg de aanwijzingen van Hyperpro en het komt goed :-)

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 22:15 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
Honda schrijft verschillende luchtkamer maten voor en ook verschillende hoeveelheden olie, Hyperpro doet dit niet.  Ik rij al een jaartje of 6 met een ABS Dero met Hyperpro veren en hou me aan het verschil in lucht kamer wat Honda voorschrijft, een goeie centimeter dus. De grote van de luchtkamer kun je mee experimenteren als je die centimeter verschil maar aanhoud vanwege die demperstang die links zit

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 23:47 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Arendsoog heeft het wel bij het rechte eind: in het geval van een Varadero strooien de begrippen 'luchtkamer' en 'olievolume' zand in de ogen, vanwege een extra volume innemend onderdeel in de ene poot.

(..) bij het ABS model zit er in de linker vorkpoot een extra onderdeel en daarom moet er aan die kant minder olie in. (..) als je de lucht kamer meet links 114mm rechts 103 mm.


Dat klopt, want je meet de luchtkamer (ofwel het olieniveau) met niks erin. Alleen, in één poot gaat daarna nog een extra onderdeel met een x-volume en dit extra volume trek je af van de 'normale' hoeveelheid die in de andere poot gaat.

Ik lees twee verschillende dingen: luchtkamer en hoeveelheid olie.

Wat Hyperpro voorschrijft is de afmeting van de luchtkamer, afgemeten in afstand vanaf de bovenkant van de vorkpoot.
Wat Honda blijkbaar voorschrijft is de hoeveelheid olie die in de vorkpoot gaat.


Dat dus.

Vooropgesteld dat de handleiding van Bertus zijn package aangeeft dat er twee verschillende volumes olie in moeten. Als Hyperpro voorschrijft in beide poten een gelijk volume olie te gieten, dan heeft Tuur gelijk.


Duss, Bertus doet er goed aan om even te bellen met Hyperpro om dit te verifieren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2017 14:42 - 19 nov 2017 14:45 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
en dan ga ik je voor kauwen welk antwoord je gaat krijgen,


Je kiest voor een produkt van hyperpro waarbij zij onderzoek hebben gedaan onder welke voorwaarden dit produkt het beste presteert.

En dit geld ook voor honda zolang je  dit alles origineel houdt,
geen enkele fabrikant gaat iets  verklaren waar ze niet voor verantwoordelijk zijn.
Je gaat namelijk een origineel product wijzigen/modificeren .
MAW je gaat geen stap verder komen omdat je eigenlijk bevestiging wilt hebben(dus afwijken) van dat gene wat de fabrikant afzonderlijk heeft bepaalt.

aangaande het probleem,

de olie dempt en daarbij is de  hoeveelheid niet echt van belang  mits de minimale hoeveelheid maar toereikend is voor de totale veerweg.
De luchtkamer daar in tegen gaat comprimeren (druk opbouw) en dan is het wel zo fijn dat deze druk links als rechts het zelfde blijft
Immers  de bracket koppelt de bewegende onderpoten .
je wilt dus  de krachten  hierop evenredig houden
echter de interne delen hebben van deze druk opbouw geen last dan enkel de keerring want doordat de ruimte kleiner wordt ontstaat er overdruk boven de olie  die vervolgens  de olie zelf onder druk zet.
De luchtkamer werkt dus zelf als een veer en vertraagt de ingaande demping

ik noem als voorbeeld:

wordt een bandenplakker in een tubeless band aangedrukt  door de bandenspanning of niet ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2017 15:55 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Maar, Waffie,

Jij zegt gelijke luchtkamers voor gelijke drukopbouw, dus Honda-voorschrift aanhouden.


Moet Bertus nou Hyperpro bellen of niet..?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2017 19:28 #15 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Hyperpro
Allemaal bedankt voor jullie reacties,, ik ga morgen Hyperpro bellen
en dan horen jullie het wel.
Groeten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2017 19:40 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
ik zeg dat je de data van hyperpro  moet aan houden als je daar ook de veren in plaatst van hyperpro.

hoe onduidelijk is het nu :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2017 20:02 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro

ik zeg dat je de data van hyperpro  moet aan houden als je daar ook de veren in plaatst van hyperpro.

hoe onduidelijk is het nu :-[


Ad weet jij zeker dat ze bij hyperpro weten dat de inhoud van een abs voorpoot links anders is dan rechts?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2017 21:27 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
Als hyperpro een verenset maakt voor een varadero vanaf 2004 abs uitvoering... ja dan ben ik er van overtuigd dat ze echt wel weten hoe die voorvork er van binnen uit ziet.

maar vooral dat ze er zeker van zijn hoe de modificatie uit gevoerd moet worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2017 21:37 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
oke, we wachten Bertus af morgen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2017 19:15 #20 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Hyperpro
Nou, Bertus is d'r weer, en ik moet Waffie feliciteren, want ik heb vamorgen Hyperpro gebeld, en kreeg 'n zacht vrouwen stem
aan de telefoon.
heb haar uitgelegd dat Honda 'n ander  luchtkamer in de vorkpoten heeft dan Hyperpro, dat klopt zei ze, maar ik moet me wel  aan
Hyperpro houden.
Veren  en olie van Hyperpro, dan ook de luchtkamer van Hyperpro.
Nou dan gaan we dat doen.
iedereen bedankt voor de goeie raad.
Groeten  Bertus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden