Hyperpro

20 nov 2017 19:57 #21 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
maar heb je het ook over het verschil in luchtkamers links en rechts gehad en de reden hier van

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2017 20:22 #22 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Hyperpro
Nee, heb ik niet over gehad, wel dat de luchtkamers niet gelijk zijn, ik kon haar zeer slecht verstaan door de telefoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2017 21:14 #23 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
Mij een beetje te vaag dit, als ik tijd heb van de week ga ik eens een mail sturen naar hyperpro.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2017 22:01 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Als hyperpro een verenset maakt voor een varadero vanaf 2004 abs uitvoering... ja dan ben ik er van overtuigd dat ze echt wel weten hoe die voorvork er van binnen uit ziet.


We hebben het niet over de veren, maar over de hoeveelheid olie die erbij moet.

Er zijn twee sets te verkrijgen, met en zonder ABS. En de zonder-ABS Dero heeft gelijke hoeveelheden olie, dus gelijke luchtkamers. Bij de ABS-Dero is dat anders.

De vraag zou kunnen zijn welke set hij nou precies heeft, dus met WELKE handleiding.


Ik vind voorkauwen overigens wat neerbuigend en wat verveeld overkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 12:42 #25 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Hyperpro
Hallo Brombeer
Ik heb de set gekregen  (althans besteld) voor de ABS Dero  Bouwj. 2005 en dan Progressieve Veren.
De gebruiks aanwijzing is volgens mij allemaal gelijk
Alleen dit staat er op de gebruiksaanwijzing, ik ga het typen, want ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen.

Brand.............................Honda
Type..............................XL 1000  Varadero  ABS
            Fork Adjustments
Hyperpro  OIL.................SAE 10
OIL  Level.......................170 mm
Spring Preload.................Not Adjusttable
Static Sag........................35 mm
Compression.................. Not Adjusttable
Rebound........................Not Adjusttable

In de gebruiksaanwijzing staat gewoon hoe je de vork moet demonteren, hoe je veren moet plaatsen    olie er uit en olie erin  .. ontluchten, al dat soort dingen, en dan van verscheidenen soorten vorken.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 14:21 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Bertus hoi,


Ik heb even met Hyperpro Service Center in werkendam (01836788670) gebeld, gesproken met werkplaats Paul. Je kunt hem anytime bellen bij vragen.

Wat je doet is die 170mm luchtkamer aanhouden, in beide poten.

Omdat je een progressieve veer plaatst, vraagt dat om een grotere luchtkamer (zie Wiki-weetje,verder naar onder).

Volg de gebruiksaanwijzing die bij de set komt. Als de poten gevuld en ingedrukt zijn, moet de afstand bovenkant binnenpoot > olieniveau 170mm zijn. Pas daarna zet je de veren erin en monteer je af.


Wiki-weetje: Hoe verhoudt die luchtkamer zich nou tot de rest van het geheel?

Maar een deel van de olie is bedoeld voor de demping. M.a.w., voor de juiste dempingswerking is minder olie nodig dan je er werkelijk in gooit. Want, naast het beetje voor de demping, wordt de olie ook gebruikt om het luchtvolume in de poot te regelen. Deze extra olie heeft niks meer met demping te maken, maar wordt zo in feite onderdeel van de veer(karakteristiek)!

Het werkt zo: het luchtvolume wordt bij inveren gecomprimeerd. Hoe verder de vork inveert, hoe evenredig meer kracht nodig zal zijn om nog verder te comprimeren. Het samenpersen van de beschikbare lucht verloopt letterlijk progressief. Dit is nodig om inveren tot het eind te voorkomen omdat in die situatie de vork zijn werking verliest. Dat kan leiden tot tractieverlies met de weg.

De grootte van de luchtkamer wordt goeddeels bepaald door het type veer dat is geplaatst. Honda zet af fabriek een liniaire veer en die zal, hoever je hem ook indrukt, steeds dezelfde kracht nodig blijven hebben om verder in te veren. In zo'n geval wordt een kleine luchtkamer gehanteerd: het kleine volume zal snel progressief worden om te voorkomen dat de veerweg zijn eind bereikt. De luchtkamer i.c.m. een liniaire veer is zo doorlopend een actief onderdeel van de veerkarakteristiek.

Hyperpro geeft je een grotere luchtkamer mee, omdat de veer zelf al progressief is. De veer zelf zal nu tijdens verder inveren, steeds stugger worden en daarmee het grootste deel van het werk zelf doen. De luchtkamer wordt eigenlijk pas echt actief als de veerweg, ondanks de progressie van de veer, te ver wordt aangesproken.

Binnen grenzen (!), kun je daarnaast zelf ook nog experimenteren met de luchtkamer. Beetje meer olie erin > nog progressiever of beetje eruit > comfortabeler. Je zou dit steeds doen in stappen van zeg 10-20cc, waarna je eerst het effect ervaart.


Succes, gaat wel lukken!

Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 14:47 #27 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
goh.....

kjlinkt alof ik heb zelf kunnen schrijven

ja zeker.. ............bedankt waffie je had toch  gelijk

(zal het zelf maar roepen :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 14:59 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Behalve dat jij het ZO niet hebt geschreven  ;)


Uiteindelijk gaat het bij een antwoord erom of het duidelijk was en iemand vooral ermee is geholpen, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 16:24 #29 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
Kan iemand dan ook nog verklaren waarom Honda links en rechts een verschil aanhoud, want het lijkt me niet dat dit iets te maken heeft met een lineaire of progressieve veer, maar toch met het extra onderdeel in die veerpoot,  en daar hoor ik hyperpro ook in Brom zijn verhaal niet over.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 17:58 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Voor de kift, mijn Haynes doet alleen andere Vara's.

Kun je anders geen screenshotje maken van jouw Haynes met die oile- EN luchtkamerwaarden?


Het klopt dat er in die ABS-poot minder olie gaat, maar dat is om gelijke luchtkamerwaarden te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 19:02 #31 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
Welke haynes heb jij dan want ik ken er eigenlijk maar 1 voor de varadero en dat is nummer 3744.


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 23:47 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro
Zie pic.


Ik vind het wel heel bijzonder, die verschillende luchtkamer. Verschillende volume olie snap ik op zich.


Maar goed, er zijn instelbare vorken die hebben de compressie op de ene poot en de rebound op de andere.

Kun je me veel vertellen over ongelijke belasting van je vooras, maar het is echt zo!


Iemand anders hier die ragfijn uit kan leggen waarom Honda een verschil in luchtkamer aanhoudt..?  ::)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2017 10:10 #33 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
Ik denk dat ik het weet, de varadero heeft een gecombineerd rem systeem, als je de achterrem in trapt dan remt links voor ook een beetje mee, in theorie gaat je motor dan een beetje scheef, misschien heeft honda dit op willen heffen door andere luchtkamer dan rechts. De remklauw bracket is links ook anders dan rechts, en dan nog een extra demperstang in die linkerpoot.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2017 12:01 #34 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Hyperpro
Ik zag ook dat de veren gelijk zijn maar een zijde een extra veertje en bus op de veer heeft.

Zou je alles op moeten meten om erachter te komen hoe de voorspanning links en rechts uitkomt en dus ook hoe hyperpro daar evt rekening mee heeft kunnen houden.

Opzich is remmen aan 1 kant niet echt reden om een verschil in luchtkamer of voorspanning te hanteren, kan wel wel maar ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2017 13:58 #35 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
;D

Ik wordt er moei van

please,, stop hiermee,
het begon met iets simpel als hoeveel olie
wie heeft er gelijk.. hypepro (die heeft die veren gemaakt) of honda (die de motorfiets heeft gemaakt)
en nu gaan wij als gebruiker op de stoel zitten van de engineer of hij wel met alles voldoende rekening heeft gehouden

maar vooral met welke parameters hij heeft gerekend

Daar gaat die motorfiets beslist beter van rijden, wordt hij zuiniger en verkleurt je hoofd van zodra je de vering aanspreekt
YES...

Misschien toch zelf iets gaan ontwikkelen dan ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2017 15:23 #36 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Ja maar Waffie, je kunt wel geheimzinnig het slimste jochie van de klas uithangen, maar jij onderbouwt ook verder niet echt. Jij neemt, naar het lijkt, de dingen gewoon aan.


Maar het is ook verder geen kwis of wedstrijdje, zo van wie er gelijk had en trots mag zijn. We proberen simpel iets te begrijpen.


Als ik resumeer, Bertus ziet een verschil tussen Honda en Hypero. Twijfelt en vraagt raad. De antwoorden zijn inconclusive. Niemand hier weet echt van de hoed en de rand. Vraag blijft tot op heden staan.

Het is toch verder geen misdaad je af te vragen waarom Honda iets zo en zo gemaakt heeft, en Hypero dat, zonder mechanische toevoeging of weglating, anders oplost.


Ik wordt er helemaal niet moe van  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2017 18:38 #37 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
8)
Ik weet wel dat geen enkele psychiater mij begrijpt  maar of me dat dan slimmer maakt blijft altijd een hekelpunt

Ik zie het anders,

Bertus heeft een product van Hyperpro maar twijfelt of hun instructie wel juist is gezien Honda een andere instructie hanteert .
En in de praktijk doet Honda wegens juridische redenen nooit geen uitspraken omtrent de geschiktheid van producten gemaakt door derden waar zij zelf geen enkele controle op hebben.
Tja nu kunnen we inderdaad allerlei gedachten loslaten over het hoe of waarom..
en alle rand voorwaarden gaan bespreken, toetsen en aanpassen
maar uiteindelijk zal Bertus toch iets moeten gaan doen wat binnen zijn eigen mogelijkheden ligt

en dan heb je inderdaad gelijk

De vraag heeft nog niet geleid tot een sluitend advies welke richtlijn te volgen wetend dat we we 2 verschillende ingrediënten willen gaan mixen met als doelstelling een beter eind resultaat te krijgen

Dan nog maar te zwijgen over het feit of we de voorgeschreven voorvorkolie volgens Honda gaan gebruiken of het advies van hyperpro nemen .
Want  beiden fabrikanten  hanteren een verschillende norm waarop zij de vloeibaarheid van de voorvorkolie baseren.
Honda doet dit in een ISO waarde en hyperpro hanteert de SAE normalisering.
En zonder verdere specificatie zijn deze op geen enkele wijze vergelijkbaar tenzij we hier uitgebreid onderzoek op  laten plaats vinden
Zeker is het geen misdaad om ergens over na te denken maar in het kader van de vraag kunnen we ons wel afvragen wie er baat bijn heeft
Honda zeer zeker niet (you get what you see) en hyperpro verwacht ik ook niet en dan blijft over

Handel naar eigen inzicht en ervaar
en als wij als forum gebruikers ook losbarsten met allerlei inzichten en vergelijkingen komt er alleen maar meer mist

en dan lijkt me niet de bedoeling van Bertus
het wil een advies wat te volgen..
en dat antwoordt lijkt me nu niet zo moeilijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2017 19:08 #38 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
Mooi lang verhaal maar op een forum heeft iedereen het recht om te twijfelen aan een advies , ook als het van jou komt. In dit specifieke geval lijkt het me niet onmogelijk dat hyperpro over het hoofd ziet dat er verschillende luchtkamers zijn bij een abs varadero. Daar zijn we nu hier een beetje over aan het discussiëren,  niks om moe van te worden. Als Bertus nu door de bomen het bos niet meer ziet is dat zijn probleem, hij vroeg iets op een forum, meerdere antwoorden mogelijk dus.

Zelf heb ik hyperpro veren , hyperpro luchtkamer afmetingen maar met  honda luchtkamer verschillen  en castrol 10w olie. Volgens mijn beleving rijd het goed de laatste 60000 km.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2017 02:16 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Waffie, ik ben het gewoon niet met zienswijze eens.


In feite zeg jij: Honda doet het zó, en als je daarvan afwijkt d.m.v. een aftermarket product, dan doe je het op díe manier. Ik twijfel er ook niet aan dat het echt wel gaat werken. Maar daar gaat de vraag niet om.

Initieel ging het Bertus erom hoe die dat verschil in handelwijze nou moest zien. We kunnen hem veilig aanbevelen dat hij zijn upgrade gewoon kan doen, maar daar is de reden van zijn twijfel niet mee weggenomen. Hij moet maar gewoon aannemen dat het goed is. En niemand heeft wat geleerd.


De constructie van die ene poot zou ook in dit geval geen invloed mogen hebben op het type veer en de olie viscositeit die gebruikt worden. Ze staan los van elkaar. We hadden namelijk al vastgesteld dat slechts een deel van het volume olie ten behoeve van de demping is, de rest bepaald de luchtkamer, die op haar beurt een meer of minder progressief (eindveer)karakter teweeg brengt.

Dat enerzijds Honda met hun verenset een bepaald volume olie met een viscositeit X aanbeveelt en anderzijds Hyperpro met een aan hún verenset een aangepaste viscositeit en volume aanbeveelt, daar zijn we het allemaal over eens.

Maar als je de 2 naast elkaar legt, rijst er onontkoombaar een vraag: waarom hanteert Honda, naast een logischerwijs verschillend volume olie per poot vanwege ABS, ook nog een verschillende luchtkamer? Normaal gesproken regelt de hoeveelheid olie mede het volume van de luchtkamer, om voor de hand liggende reden. In de regel geldt dat de luchtkamer in beide poten gelijk moet zijn.

Het is simpel te beredeneren dat vanwege ABS Honda het olievolume heeft aangepast, namelijk om een gelijke luchtkamer te realiseren. Maar, Honda hanteert dus ook nog een verschillende luchtkamer. En dat valt buiten 'de regel'.

Vervolgens komt Hyperpro voorbij en die passen simpelweg 'in de regel' toe, gelijke luchtkamers. Want zo hoort het doorgaans ook. Maar, een engineer bij Honda, die ervoor geleerd heeft, had neem ik aan een duidelijke bedoeling om van 'de regel'af te wijken en de luchtkamer aan te passen.

Allebei gebruiken ze verensets 'off the shelf', m.a.w. die veren kunnen in verschillende typen motoren geplaatst worden. En die betere of mindere veerkarakteristiek wordt voor die specifieke motor dan gecompenseerd met olie viscositeit en -volume. Maar dan nog, kun je gewoon blijven werken met gelijke luchtkamers, lijkt me.


Dus de vraag die op tafel ligt is -op het eerste gezicht- heel simpel: waarom werkt Honda met verschillende luchtkamers en Hyperpro niet?


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2017 06:57 #40 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro
brombeer,

Je hebt het voor een groot deel goed gezien, met die verstande dat ik er op vertrouw dat de engineer bij hyperpro zijn huiswerk ook goed gedaan heeft.
De info of zienswijze van Honda is moeilijker te ontdekken.
die man of vrouw zit ver weg echter die van hyperpro zit redelijk dicht bij en is wel bereikbaar
Daar zou je dus die vraag kunnen stellen waarom wel of waarom juist niet.
En dat antwoord zal  naar verwachting ook verwerkt zijn in hun advies.
dat is tenminste mijn aanname(daaraan twijfelen kan maar dan kun je aan de gang blijven met de vraag.. waarom ?
Dit neemt niet weg dat je zelf nog wat speelruimte hebt in een iets grotere of juist kleinere luchtkamer
We moeten niet vergeten dat de gebruikte voorvork een redelijk simpel ontwerp is met geen instel of verstel mogelijkheden
Al zijn er inmiddels ook cartridges voor.
Echter deze zijn duur en de gemiddelde rijder zal deze investering totaal overbodig lijken
Ik richt me op het doel
wat wil ik bereiken met andere vering en hoe krijg ik dit voor elkaar

we zitten er gewoon iets anders in.

maar samengevat

wat heeft de topic starter inmiddels gedaan
want daar horen we niets meer van (wat ik overigens goed kan begrijpen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden