Hyperpro

23 nov 2017 21:10 #41 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Hyperpro
Ik heb me aan het advies van Hyperpro gehouden, beide luchtkamers 170 mm
Maar als ik me nou aan de luchtkamers van Honda had gehouden, en met veren van
Hyperpro, zou de motor dan minder mooi gaan rijden ??  dacht het niet !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2017 21:16 #42 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Hyperpro
je kan er links altijd nog een centimeter olie uithalen  ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2017 22:23 #43 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hyperpro

Ik heb me aan het advies van Hyperpro gehouden, beide luchtkamers 170 mm
Maar als ik me nou aan de luchtkamers van Honda had gehouden, en met veren van
Hyperpro, zou de motor dan minder mooi gaan rijden ??  dacht het niet !


Niet doen! Zoals al eerder gemeld veren & luchtkamer gaan samen.
Hyperpro adviseert 170mm, Honda 103/114mm, dat is écht een groot verschil. Maak je de luchtkamer té klein word de vering errug stug/hard en zal je voorwiel gaan stuiteren  :-\

De luchtkamer meet je zónder veren en met de vork volledig ingeschoven.

Ga je dan de veren (& evt andere zaken die ónder het olieniveau komen) monteren dan stijgt het olieniveau.
De Hyperpro veren hebben wsl een dikkere materiaaldikte en/of er zitten méér windingen op dan bij de originele veren, maw ze hebben meer volume, waardoor het olieniveau na montage té hoog word, de luchtkamer dus té klein en de vork keihard en dat wil je niet  :)

Hou nou gewoon Hyperpro advies aan en experimenteer evt met een centmetertje meer of minder tegelijk!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 01:22 #44 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Nee, Hyperpro maakt de luchtkamer groter omdat hun veer zelf al progressief is. Die veer is over het grootste deel van de veerweg niet afhankelijk van hulp van de luchtkamer.

Want we hadden afgesproken dat de luchtkamer de eindveerweg regelt. Bij een progressieve veer wil je dat de luchtkamer pas 'ingrijpt' als de veer het niet meer aankan. Een liniaire veer heeft absoluut de luchtkamer nodig vanwege diens eigen karakteristiek. Daarmee zal de luchtkamer bij een liniaire veer per definitie kleiner zijn dan die van een progressieve.

Gooi ik even de knuppel in het hoenderhok: Als we stellen dat op een pro-link achter veersysteem beter een liniaire veer gezet kan worden omdat de pro-link al een progressief karakter opwekt,

En we hebben eerder gesteld dat de luchtkamer in de voorvork de mate van progressiviteit regelt op het einde van de veerweg,


Dan hoef je met een standaard liniaire veer in de voorvork, enkel met de luchtkamer te spelen om hem naar jouw eigen behoefte meer of minder progressief te maken..


Vering  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 07:53 #45 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hyperpro
Dat zou ook heeeeel goed kunnen wat jij omschrijft Brom  :)

Onderaan de streep gaan veren & luchtkamer gewoon samen en moet je niet zomaar gaan zitten rommelen  :-\
Experimenteren kán, maar dan met kleine stapjes per keer  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 10:24 #46 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Hier had ik overheen gelezen,

Ik zag ook dat de veren gelijk zijn maar een zijde een extra veertje en bus op de veer heeft.


Geeft jouw Haynes ook aan in welke poot die dubbelop veer zit..?

Meestal is een korte veer op een veer een vorm van de totaal karakteristiek progressief maken. Als we stellen dat een progressieve veer een grotere luchtkamer vraagt, kan dat dan verklaren waarom Honda een verschil in luchtkamer aanhoudt? De kleine luchtkamer bij de liniaire veer en de grotere bij de progressieve....? 


::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 12:37 #47 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Hyperpro
Ik had het gewoon opgezocht op de fiches bij motorcyclespareparts: www.motorcyclespareparts.eu/honda-parts/...ont-fork-557496.aspx

Rechterpoot heeft een bus op de veer staan en onderop een extra veertje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 14:30 #48 door kees
Beantwoord door kees in topic Hyperpro

Dat veertje (11) onderin de poot bij de Vara is de reboundveer bij totaal uitveren (als je ermee durft te springen, bijvoorbeeld  :D)

AT's en Alpjes hebben die ook gewoon (17), maar dan in elke poot ene.

Vaag dat in de linkerpoot van de Vara die reboundveer ontbreekt. Er zit daar wel een ander onderdeel (28) op die plek. Al zou die meer volume innemen (511ccm/114mm) dan verklaart dat logischerwijs wel waarom rechts meer olie heeft (538ccm) maar niet waarom rechts een kleinere luchtkamer (103mm). Zal ik me mattie Eddy es bellen, bij Honda Nederland..  :)

Op de fiche van de AT-poot zie je een korte veer (10) bovenop de liniaire, dat is de progressieve veer (bij mijn weten dan).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden