Halogeen vervangen voor LED

11 juli 2019 09:10 #1 door Peter
Halogeen vervangen voor LED werd gestart door Peter
Goedemorgen,

Er zijn tegenwoordig mooie setjes LED lampen te koop die veel beter licht geven, heeft iemand deze al eens geinstalleerd?

Ik heb er een paar vragen over:
- Aangezien de LED lampen een koeling module hebben aan de achterkant (en dus langer zijn) lijkt het me dat de rubberen kappen van de koplampen niet meer terug geplaatst kunnen worden? Heeft iemand dit slim opgelost?
- Kan of moet er iets aan de zilveren reflectoren in het lampenhuis gedaan worden om hinderlijke strooilicht van de felle LED lampen te compenseren?
- Ik geloof niet dat de Varadero (SD02-2005) een CAN-bus systeem heeft toch?

Bedankt en groeten,
Peter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2019 17:55 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Halogeen vervangen voor LED
Alles is afhankelijk van welke model lamp/merk je wilt kopen,

zo zijn de lampjes van bike design erg goed en kan zelfs de rubberen kap terug gezet worden en behoeven geen aanpassing aan de reflector

maar bedenk ten alle tijde dat het officieel niet mag
de lamp unit is bedoelt voor een bepaald lamptype en dat is H 4 halogeen

er kan op verbaliseerd worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2019 21:06 #3 door STC
Beantwoord door STC in topic Halogeen vervangen voor LED
Wat is "beter" licht vraag ik me dan af. Ik heb er zelf momenteel Philips Xenon Looks in zitten, dat is gewoon H4 maar iets witter dan normaal. En bij groot licht hebben ze 150% van de lichtopbrengst, dus op donkere weggetjes zonder tegenliggers heb je ook "beter" (=meer?) licht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2019 09:48 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Halogeen vervangen voor LED
Ik heb een setje LEDS gemonteerd van Hilox. Kneiter duur dat wel.

Ik rijdt met een omgebouwde transalp, dus met een twin tank en kuip en de vorbouw en electra heb ik zelf gemaakt, ik heb dus weinig problemen met kabelroutering enzo.
De lampen hebben een ventilatortje achterop en die maakt het terugplaatsen van zon rubber kap wel uitdagend, maar het kan wel. Ik had geen rubber kappen bij mijn set lampen dus ik heb wat gevonden bij Roukama in de grabbelton.
In feite leveren ze een adapter voor in je koplamp waar de LED dan weer in schroeft, met een waterdicht sealtje. Best mooi gemaakt vind ik zelf.

Er zit ook een voeding bij, dat wil zeggen je moet nog ergens twee kastjes wegwerken van 10x2x3cm oid.


Ik woon nu niet meer in het bos dus ik heb nog weinig in het stikdonker gereden ermee maar wat me meteen opvalt:

Licht is feller,
belijning op de weg licht beter en verder op,
borden langs de weg idem.

Heb nog geen gescheld/gebaar gehad van tegenliggers, dus ik denk niet dat ik iemand verblind (hele wetenschappelijke benadering).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2019 09:48 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Halogeen vervangen voor LED

smalltowncynic schreef : En bij groot licht hebben ze 150% van de lichtopbrengst, dus op donkere weggetjes zonder tegenliggers heb je ook "beter" (=meer?) licht.


Ik vraag me bij deze beweringen altijd af '150% meer dan welke lichtopbrengst?'
En op donkere weggetjes MET tegenliggers heb je dus ook beter (=meer) licht....... Als een andere weggebruiker een grote bonk licht ziet is bewezen dat die weg gebruiker veel moeilijker de positie en de snelheid van jou kan inschatten. Met andere woorden meer licht is niet per definitie beter of veiliger.
Een Varadero heeft van huis uit al flink wat licht, beter pas je je snelheid wat aan aan de omstandigheden.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2019 11:33 - 13 juli 2019 11:34 #6 door STC
Beantwoord door STC in topic Halogeen vervangen voor LED

xrvtuur schreef :

smalltowncynic schreef : En bij groot licht hebben ze 150% van de lichtopbrengst, dus op donkere weggetjes zonder tegenliggers heb je ook "beter" (=meer?) licht.


Ik vraag me bij deze beweringen altijd af '150% meer dan welke lichtopbrengst?'
En op donkere weggetjes MET tegenliggers heb je dus ook beter (=meer) licht....... Als een andere weggebruiker een grote bonk licht ziet is bewezen dat die weg gebruiker veel moeilijker de positie en de snelheid van jou kan inschatten. Met andere woorden meer licht is niet per definitie beter of veiliger.
Een Varadero heeft van huis uit al flink wat licht, beter pas je je snelheid wat aan aan de omstandigheden.


Ja goed, doorgaans doe je natuurlijk je groot licht wel uit op het moment dat je een tegenligger ziet komen, toch?

Verder wel de juiste vraag. Ik gok met standaard (maar wat is standaard?). Toen ik ze net had vervangen zag ik niet direct dat de dimlichten meer licht gaven dan de oude, dus ik geloof dat de aanpassing alleen in het grootlichtstukje zit. Maar ik heb dat verder niet gemeten dus ik weet het niet zeker. Wat je wel ziet is dat het licht iets witter is dan de oude.

Mijn vraag aan de topicstarter ging eigenlijk over het tweede gedeelte van je bericht. Als je "meer" licht "beter" vindt dan minder licht (ik zou niet weten in welk ander opzicht LED "beter" is dan de normale H4), moet je inderdaad uitkijken dat je niet teveel licht hebt omdat je dan tegenliggers kan verblinden. En dat was weer de hele reden van mijn vorige bericht, want dat zou betekenen dat je H4 niet voldoende vindt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2019 11:49 - 18 juli 2019 11:51 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Halogeen vervangen voor LED
Heb lampen en DLR's van Bikedesign gemonteerd. Perfect spul, H4 LEDS hebben de lichtopbrengst van Xenon! Reden van de modificatie is de toch wel magere elektriciteitsfabriek van de Varadero. Voor je er op verdacht bent, wordt de accu leeg getrokken of kan de boordspanning het niet meer aan. LEDs hebben een veel lager electriciteitsverbruik en ontzien op die wijze het electrische systeem van de motor, vooral als in de winter b.v. ook nog eens met handvatverwarming etc wordt gereden.

Fimpje knippers:

www.facebook.com/bernard.stikfort/videos/2102202176486562/

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2019 15:53 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
hoi "Two Plugs"

Ik vind jou configuratie waar je knipperlichten gebruikt worden als extra lampen heel gaaf, dat wil ik ook, dan hoef ik geen aparte mistlampen te monteren.
Heb je dit zelf gedaan? Ik begrijp dat je tevens je halogeen lampen (dim/groot) hebt vervangen voor LED? is dat noodzakelijk om de knipperlicht oplossing te gebruiken?
Zou je mij wat gedetailleerde informatie kunnen sturen wat je gekocht hebt en hoe je dit gedaan hebt?
Alvast heel erg bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2019 13:05 - 21 okt 2019 13:07 #9 door JeLo
Beantwoord door JeLo in topic Halogeen vervangen voor LED
hoi "Two Plugs"

Ik vind jou configuratie waar je knipperlichten gebruikt worden als extra lampen heel gaaf, dat wil ik ook, dan hoef ik geen aparte mistlampen te monteren.
Heb je dit zelf gedaan? Ik begrijp dat je tevens je halogeen lampen (dim/groot) hebt vervangen voor LED? is dat noodzakelijk om de knipperlicht oplossing te gebruiken?
Zou je mij wat gedetailleerde informatie kunnen sturen wat je gekocht hebt en hoe je dit gedaan hebt?



Hallo,

Dat ziet er inderdaad strak uit.
Ook ik ben benieuwd hoe je dit voor mekaar heb gekregen. Heb je meer info??

Groet,
JLO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2019 18:30 #10 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
hoi JeLo,

Ik heb vandaag de led knipperlichten gemonteerd, om je de moeite te besparen heb je hier het stappen plan.

Op AliExpress heb ik deze gekocht: s.click.aliexpress.com/e/mPpdMSxm

Als je het spul binnen hebt zie je dat er een losse kabel bij zit die de LEDs van continu stroom voorziet om het witte licht aan te zetten. Ik heb het aangesloten op de kabel voor het stadslicht van de motor, dit leek mijn het makkelijkst dan gaan de lampen aan als de motor gestart wordt.



de connectors uit de behuizing halen, stukje strippen, solderen en met een krimpkousje heb je een goede verbinding. je hebt twee kleuren, groen en bruin. de bruine kabel moet je hebben.

voor vervolg zie volgende bericht.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2019 18:38 #11 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
als je de bijgeleverde losse stroomkabel hebt verbonden met de stroom van je motor kan je de rest aansluiten.

de LED lamp gaat direct in de behuizing.



het signaal van het knipperlicht (waar eerst het oranje bolletje in zat) gaat de BAU15s connector in.


het rode stekkertje sluit je aan op het eerder verbonden losse kabel voor continu stroom.


vervolg, volgend bericht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2019 18:42 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
dan alles weer monteren.

ik heb met tie-rips alles vastgezet



en even controleren of alles werkt
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2019 18:45 #13 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
zie het eindresultaat.

Ik ben super tevreden, vind het prachtig!!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2019 11:44 #14 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
oh ja,

let nog even op welk type je besteld. iemand adviseerde mij BAU15S te bestellen maar achteraf blijkt dat ik de BA15S had moeten hebben.
Het werkt wel maar is eigenlijk niet helemaal zoals het hoort.



Bij de BA15S zitten pinnetjes tegenover elkaar (180 graden) en bij de BAU15S zit er een 150 graden hoek in.
Ik heb het er wel in gekregen maar het hoort natuurlijk niet zo.

Check even je knipperlichten welk type jij moet hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2019 14:12 #15 door JeLo
Beantwoord door JeLo in topic Halogeen vervangen voor LED
Hallo Peter,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik heb de lampen besteld en zodra ze binnen zijn ga ik er mee aan de slag.
Ik heb inderdaad de BA15S besteld, want dat wist ik al.

Groeten,
Jeff

PS. Voor de hoofdlampen heb ik bijgaande LED lampen in mijn Vara zitten. Voordeel bij deze lampen is dat het koelgedeelte in de lamp (reflector) zit en niet achterop. Hierdoor krijg je dus ook geen condens in de lamp. Tevens kan ik de fabrieks afdekrubbers gewoon gebruiken. Lichtopbrengst is perfect
www.aliexpress.com/item/33004682085.html...1.0.0.27424c4dpGBd7E

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2019 14:36 #16 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
hoi Jeff, bedankt voor de link.

Vraagje nog, meestal is de lichtopbrengst voor dimlicht goed te noemen voor LEDs. Alleen bij groot licht laat LED het nogal eens afweten.
Het jij goed kunnen testen (op volledig donkere weg) hoe de opbrengst van het groot licht is bij deze lampen?

Bedankt,
Peter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2019 16:37 #17 door JeLo
Beantwoord door JeLo in topic Halogeen vervangen voor LED
Hallo Peter,

Nu rijd ik niet vaak in het donker , maar ik heb één keer gereden met deze lampen in het donker. De scheidslijn tussen licht en daarboven is uitstekend. Ook de opbrengst met grootlicht is prima.
Ik ben er zeer tevreden over.
Nu de DRL lichten nog☺

Groet,
Jeff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2019 08:16 #18 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Halogeen vervangen voor LED
bedankt, ik heb de LEDs besteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2020 10:47 - 23 feb 2020 10:55 #19 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Halogeen vervangen voor LED
De LED techniek staat niet stil en de lampen worden alsmaar compacter. Deze ‘H4’ ledlamp voor €14 via Aliexpress gekocht, ingebouwd in de NC700x van mijn zoon en blijkt een prima keuze te zijn. Tis plug en play. Lichtbeeld en -opbrengst zijn perfect. Klein ingebouwd ventilatortje koelt het geheel.

Dit zijn dezelfde lampen die JeLo eerder op 28 oktober hierboven postte.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden