vraag xlv 750 r

12 apr 2011 20:56 #1 door foxmans
vraag xlv 750 r werd gestart door foxmans
Goedendag allemaal,

Sinds kort heb ik weer een honda en wel een xlv 750  r met een rood blok.
Dit wordt mijn 2e motor en ga hm hoofdzakelijk gebruiken voor woonwerk verkeer.
Er zit wel wat werk aan,maar dat is geen probleem.

Moet eerst maar eens beginnen om hem rijdend te krijgen, motor heeft aantal jaar stilgestaan.
ik heb hem al horen lopen en hij  klonk goed.
Wilde dus beginnen met een  olie verversing.
Ik kon vinden dat er een 10w40 in moet maar is dit een half syntheet?
wat adviseren  jullie?

Welke onderdelen passen er bv van een  transalp op?
Mijn stuur is krom en de hoofdrem cilinder staat al een paar jaar zonder  remvloeistof

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2011 21:15 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic vraag xlv 750 r
Hoi foxmans,

Motoren die langere tijd hebben stil gestaan, kunnen allerlei nare dingen onder de leden hebben. Ondanks dat in het motorblok alles in eerste instantie onder een oliefilmpje zit en corrosie uitblijft, wordt in blootstaande delen die laag steeds dunner/harder en kan toch  onder invloed van luchtvochtigheid roestvorming of pitting ontstaan.

Bijvoorbeeld op de cylinderwand. Dat kost je je olieschraapveren met olieverbruik tot gevolg. WD 40 o.i.d. door het bougiegat inspuiten kan helpen. Licht de klepdeksels en kijk of de blootliggende nok(ken) op de nokkenassen geen pitting hebben opgelopen. En zo zijn er wel meer dingen.

Ik wil je niet onnodig laten schrikken, maar misschien eerst even jezelf daarin verdiepen voordat je hem rond laat draaien/starten.

Redelijk unieke fiets trouwens! Succes ermee!

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2011 21:20 #3 door foxmans
Beantwoord door foxmans in topic vraag xlv 750 r
Ok, ik heb hem al horen lopen,,
heel even maar.
Kreeg gewoon oliedruk dus denk dat alle delen nu weer gesmeerd zijn .
moet voordat ik er mee verder ga eerst de olie maar verversen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2011 22:10 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic vraag xlv 750 r

....... Kreeg gewoon oliedruk dus denk dat alle delen nu weer gesmeerd zijn . moet voordat ik er mee verder ga eerst de olie maar verversen....


Ik denk dat, dat heel verstandig is. Van kenners heb ik begrepen dat het blok erg gevoelig is verstoppingen van de oliekanalen. Wellicht verstandig om het blok te spoelen met bijv. diesel. Daarna minerale olie d'r in even warm laten draaien. olie d'r uit en daarna pas de definitieve olie d'r in.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2011 09:04 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic vraag xlv 750 r

Ik denk dat, dat heel verstandig is. Van kenners heb ik begrepen dat het blok erg gevoelig is verstoppingen van de oliekanalen. Wellicht verstandig om het blok te spoelen met bijv. diesel. Daarna minerale olie d'r in even warm laten draaien. olie d'r uit en daarna pas de definitieve olie d'r in.

Succes.


Klopt. Hier staan d'r twee (waarvan één in opbouw). Ik zou de XLV niet (meer) gebruiken voor intensief gebruik. Kwalitatief is de XLV niet de beste motorfiets en het concept is ook dusdanig afwijkend, dat ondanks de modelcode (RD-01) er geen onderdelen uitwisselbaar zijn met bv Alp of @Twin. Het blok is bv luchtgekoeld (dus extreem gevoelig voor warmrijden) en de blokhoek wijkt met 45 graden af van de blokhoek van de Alp en Twin.

Met name het rode motorblok is kwetsbaar: oliekoeler, versnellingbak, noem maar op. Heb de motor volledig uit elkaar gehad. Het model RF met zwarte motorblok is technisch beter.

Mijn XLV's zijn voorzien van volsyntheet (Motul V300). Ik behandel ze dan ook als klassiekers; een goede XLV750R is zeker ook erg waardevast. Voor woon-werk verkeer zou ik eerder een Transalp 600 oid kiezen. Die zijn gewoon degelijker en zuiniger. Heb beide XLV's ook voorzien van iridium bougies.

Tot voor een paar jaar waren onderdelen nog goed verkrijgbaar. Dat is nu echter een stuk moeilijker geworden, je bent dus afhankelijk van het internet.

Op b.v. het forum advrider.com loopt een draadje over de XLV, erg leerzaam. Ook is er een XLV mailinglist waar veel kennis wordt gedeelt.

Als je 'm goed behandelt, heb je er een goede semi-klassieker aan. Maar nogmaals, voor intensief gebruik zijn er betere keuzes...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2011 20:38 #6 door foxmans
Beantwoord door foxmans in topic vraag xlv 750 r
Ok,denk dat ik eerst de motor "spoel" met minerale olie en dan de goede erin.
Begrijp ik het nu goed en kan er een vol synthetische olie erin?
ik heb altijd begrepen dat bij de oudere motoren er een half synthetische olie in moet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2011 20:40 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic vraag xlv 750 r
Halfsyntheet is sowieso altijd goed.

(toch?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2011 10:15 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic vraag xlv 750 r

Ok,denk dat ik eerst de motor "spoel" met minerale olie en dan de goede erin.
Begrijp ik het nu goed en kan er een vol synthetische olie erin?
ik heb altijd begrepen dat bij de oudere motoren er een half synthetische olie in moet...


De mijne loopt al een paar jaartjes op vol-syntheet. Het probleem (zou kunnen!) ontstaan als ik nu terug zou gaan naar b.v. half-synt. of mineraal maar dat was ik sowieso niet van plan...  ;D

De motor rookt niet, schakelt lekker en trekt goed door met een mooie stationaire loop (zelfs indien hij koud is). Dat laatste komt m.i. ook door toevoeging van die iridium bougies.

Bovendien... tank ik uitsluitend +98 ron benzine (super plus)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2011 20:11 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic vraag xlv 750 r

Ok,denk dat ik eerst de motor "spoel" met minerale olie en dan de goede erin. Begrijp ik het nu goed en kan er een vol synthetische olie erin? ik heb altijd begrepen dat bij de oudere motoren er een half synthetische olie in moet...


Ik denk dat je het NIET goed hebt begrepen. Gewone minerale olie gaat een evt verstopping niet oplossen. Maar goed het is mijn motor niet. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2011 20:50 #10 door foxmans
Beantwoord door foxmans in topic vraag xlv 750 r
Inderdaad verkeerd begrepen, diesel lost wel de eventuele verstoppingen op? Hoe krijg ik dit door alle oliekanalen? Motor starten zonder dat de motor aanslaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2011 21:43 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic vraag xlv 750 r
Oude olie aftappen, oliefilter leeg laten lopen en daarna weer monteren.
Diesel in het carter gieten, verbrandingsruimte via de bougie opening en boven in de kleppentrein.
Gewoon een dag laten laten weken. Regelmatig motor via achterwiel oid in de versnelling ronddraaien en af en toe schudden.
Diesel aftappen blok zo goed mogelijk leeg laten lopen, oliefilter afnemen en leeg laten lopen, motorronddraaien zoals met diesel er in en goed laten uitdruppelen. Schoon oliefilter monteren, vullen met olie evt Forté motor flush er in en conform handleiding Forté handelen (motor ongeveer 30 min. stationair warm laten draaien).
www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html

Olie warm aftappen, oliefilter wisselen voor nieuw afvullen met definitieve olie.
Ik zou zeker geen Full Syntheet nemen maar een goede half syntheet volstaat. Frequent verversen is een must. Ieder jaar en anders om de 6.000 km. Blok is erg gevoelig vandaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2011 21:26 #12 door foxmans
Beantwoord door foxmans in topic vraag xlv 750 r
Duidelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2011 23:15 #13 door luuk
Beantwoord door luuk in topic vraag xlv 750 r
wees niet bang voor woonwerk verkeer ik gebruik mijn roode xlv nu 12 jaar dagelijks km stand 150000 een heb het blok 1keer los gehad 4de versnelling stuk cil boren en nokken as ketting vervangen. Ik heb maar een regel maatig voorkoment probleem vermogen verlies door het scheuren van de membramen van de gasschuiven . v.g luuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 23:35 #14 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic vraag xlv 750 r
V twin heeft gelijk gestalde motor die lang niet heeft gedraaid spoelen met diesel, en doe dit gewoon twee of drie keer zodat de diesel dezelfde kleur heeft zoals je die erin gegoten hebt.
Half syntheet olie gebruiken met een nieuw filter, eventueel met motorforte en erna olie en filter vervangen.
Ieder jaar de olie eruit en filter vervangen ongeacht de kilometers en je motor blijft lopen.
LEt wel op met volsyntheet, de koppelingsplaten kunnen hierdoor warmer worden, waardoor deels de olie verbrandt.
Ik heb dit met een oude alp 87er ook aan de hand gehad, vervolgens blok gespoeld en weer naar half syntheet.

Als de motor heel lang heeft stil gegestaan is wd 40 een goede optie, motor tornen met de bougies eruit, dan komt vaak alle vuil en verkleefde kleppen los. Vervolgens wel nieuwe olie in het blok gieten 100 km rijden en dan nogmaals alles verversen en je kan er weer jaren tegen.

succes.
groete martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 21:09 #15 door foxmans
Beantwoord door foxmans in topic vraag xlv 750 r
De motor loopt nu , maar niet  helemaal lekker. Start moeilijk, makkelijker als  je de opening van het luchtfilter iets dichthoud. Carburateur ultrasoon gereinigd,nieuwe benzine in de tank.
Mebramen zien er op  het oog goed uit.
als de motor loopt dan slaat hij vaak terug  in het luchtfilter, ook  knallen uit de  uitlaat.
Met optrekken  horten en stotenterugslag in carburateur maar als hij iets toeren heeft goede  power.
Stationair blijft hij alleen lopen met choke erop.
Als je de opening van de carburateur weer iets dichthoud blijft hij wel zonder choke lopen  en reageerd hij beter.
alle rubbers van de  carburateurs zitten goed ook , in het luchtfilterhuis.
iemand idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2011 14:35 #16 door luuk
Beantwoord door luuk in topic vraag xlv 750 r
wissel je cdi units eens om en kijk dan of je toeren teller blijft werken happert deze dan heb je een cdi stuk . en controleer ook de weerstand van je ontsteking spoellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2011 20:55 #17 door foxmans
Beantwoord door foxmans in topic vraag xlv 750 r
Hoop het deze week even te testen.
Mocht zo'n unit kapot zijn dan zou hij het toch ook niet doen als de motor op toeren is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2011 21:04 #18 door luuk
Beantwoord door luuk in topic vraag xlv 750 r
ik heb er een stuk gehad de motor staarte alleen slecht aan duwen wilde wel een waneer de motor liep was er veder niets te merken na het vervangen van de cdi was het probleem opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2011 14:50 #19 door foxmans
Beantwoord door foxmans in topic vraag xlv 750 r
Units gewisseld, geen verschil. Toerenteller ook ok. Carb nog eens goed bekeken en bleek toch nog vuil in te zitten. Vermoed dat het is losgekomen na vorige schoonmaakbeurt. Alles nu losgeschroefd en nogmaals in ultrasoon bad gedaan. Bleek dat de sproeier(lucht?) Naast de hoofdsproeier ook vuil was. Is  een messing sproeier met gaatje die dicht zit, en aan hetuiteinde allemaal kleine gaatjes. Eerdaags weer erop schroeven....wordt vervolgd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2011 23:05 #20 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic vraag xlv 750 r
Maak de carburateurs (naalden en doorgangen) nog maar een keer schoon en gebruik hiervoor een draadje uit een staalborstel, en gebruik remmenreiniger of het vastgekoekte vuil los te krijgen.
Je mengelsafstelling is niet goed, ( ik vermoed dat er vuil in zit in de luchttoevoer) kijk overigens ook even of de carburateurs synchroon zijn gesteld.
succes.
groeten, martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden