Honda: the end of our dreams?

20 juni 2011 15:56 #1 door Two Plugs
Honda: the end of our dreams? werd gestart door Two Plugs
Nog nagenietend van een mooie motorvakantie naar Slowakije en de twee uitvoerige allroad testverslagen in de laatste edities van Motorplus (dus Motorrad) zit ik in een verloren ogenblikje te prakkedenken. Heb altijd veel vertrouwen gehouden in Honda als merk. Maar dat vertrouwen zit op dit moment in een historisch dieptepunt. Dat vertrouwen heeft niets te maken met mijn vertrouwen in Honda als 'product'. Maar wel in Honda als 'organisatie'.

Is Honda 'Losing' it? Zijn ze nu echt door de onsymphatieke knaagdieren besnuffeld?

Ben een Varadero liefhebber van het eerste uur, was zelfs het eerste TCN lid die officieel de 'Dikke' op z'n naam mocht zetten. Maar ook ik moet toegeven - na 110.000 tevreden Transalp kilometers en inmiddels ook 175.000 Varadero kilometers (waarvan 85.000 op mijn huidige '04 ABS) dat 'onze' geliefde Honda's niet langer het spreekwoordelijke vogelembryo van Columbus zijn. Al helemaal niet na een enorme uitgebreide kennismaking met de Yamaha Super Tenere 1200. Een BMW R1200 GS rijdt ik uit principe niet.

Op het laatste ITT (Int Transalp Treffen) op Texel en VIM (Vara Int. Meeting) in Slovakije toonde Honda trots als demo de 'Crossrunner'. Helaas voor Honda Nederland, maar hun Slovaakse importgenoten zijn ook triumph importeur. En stelden als demo naast een witte Crossrunner ook een witte Tiger 800 beschikbaar.

Tja. En als je die twee naast elkaar ziet... Waarbij de Tiger nog niet eens de XC versie was... Dan gaan zonder enig schroom en excuses toch de eerste winstpunten naar de Triumph. Spannend, uitdagend, uitnodigend. Waar de honda er uitziet als een overgewichtig, uit proporties gerukte 'king size' scooter.

Waar de Triumph in alle vergelijkende testen met de winst er (dik) vandoor gaat, wordt de Crossrunner betutteld... goede motor, maar biedt niets extra's. Te hoog brandstofverbruik. Zwaar. Saai.

De concurrentie zit niet stil. Waar de Varadero inmiddels door de toekomst is ingehaald op het gebied van het frame, rijgedrag, etc heeft de Transalp 700 nooit aan de toekomst meegedaan. Zelfs de V-strom (die dateerd immers van 2004) wist in een eerste testvergelijk die Alp uit 2007 met twee vingers onder de topkoffer de Alp te verslaan. Los van het feit dat die Alp 700 wel degelijk een oer- goede en degelijke motorfiets is. Technisch wellicht zelfs beter dan de Soez. Maar dat verkoopt niet en waar de Vstrom 650 rijdt alsof het een 'full-size' SUM (Sports Utility Motorcycle, vrij verzonnen naar SUV - goed gevonden, niet dan?) is, voel je je op de Alp 700 alsof je daadwerkelijk op een 'kleine' motorfiets stapt. Vooral als je van een Dero (of GS) komt.

Zowel die Triumph 800XC als de Vstrom (U weet wel, 2004,...) hebben de vergelijking in Motorrad met de Alp glansrijk doorstaan. Om nog niet eens te beginnen over de BMW F800GS. Die er gewoon ook heel goed uitziet. Beter als z'n grote broer, u weet wel, die Guzzi met hangtieten. Oja, de Alp 700 heeft ook een plaatsje gewonnen. Eén-na-laatste. Nipt voor de Teneré 660.

Dan heb je ook nog de prijs. Tja. Tussen de Crossrunner en die Triumph gaapt toch een behoorlijke kloof in het voordeel van de Engelsman.

Op 27 juni a.s. komt er weer een klapper bij. Suzuki zal op die dag haar compleet nieuwe V-strom introduceren. Complete verrassing. Niemand heeft het verwacht. Maar reken maar, dat Suzuki wél luisterd naar haar trouwe klantenkring. De Vstrom is niet voor niets de best verkochte motorfiets uit de geschiedenis van Suzuki (en voor de GS zelfs best verkochte motor in Nederland; een status die Honda met de Alp, de Dero en de Africa Twin nooit heeft kunnen halen).

Reeds eind vorig jaar toonde Honda trots op de internationale motorsalon van Milaan de Crosstourer Concept. Volgens ingewijden bij Honda is deze motor al sinds 2008 productieklaar. Waarom komt Honda er dan niet mee op de proppen? Omdat Yahama op een buitengewoon succesvolle manier haar Teneré legende weer nieuw leven heeft ingeblazen met die mooie, stoere en uitdagende nieuwe 1200 cc Super Teneré? Omdat BMW haar 1200 GS helemaal bij de tijd heeft gebracht en zelfs Moto Guzzi met de vernieuwde Stelvio welliswaar nog niet 'GS' niveau haalt, maar toch een heel aantrekkelijk alternatief heeft, vooral in NTX versie?

Omdat Honda aan haar water voelt dat ze met haar keuze voor 'groen' (lees: liever symtoombestrijdende hybrietjes bouwen) en scootertjes voor Azië, dan kiezen voor de kruimels die de volwassen motormarkt in Europa economisch kan opleveren?

Waar alle serieuze grote motormerken schijnen in te spelen op de wensen van het gemiddelde Transalpclub Lid (lees: geef ons een moderne, hedendaagse interpretatie van de Honda XRV750 Africa Twin) echoot Honda in de grote onbekende leegte met nietszeggende prototypes en modellen waar niemand op zit te wachten.

In 1976 kocht mijn oom zijn eerste Honda Accord. Honda stond toen bekend als 'de Japanse BMW'.
Mijn buurman kocht in 1980 een CBX 'straight six' 6 cyllinder. Wat een monster van een motorfiets.

Grappig dat er op dit moment één duidelijke fabrikant is die Honda zowel op het gebied van auto's als motorfietsen niet alleen links- en rechts inhaald, maar er ook de spreekwoordelijke rondjes om heen kan draaien:

Jawel. BMW. Met in haar kielzog merken als Triumph en Yamaha. En Honda. Op een enorme achterstand.

Of het ooit gaat goedkomen?

Noot voor de redactie van de Transalper... Sta geheel vrij dit stukje over te nemen. En de reacties hierop.


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 21:08 - 21 juni 2011 11:32 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda: the end of our dreams?
de strijd is gestreden en het publiek heeft gekozen..... ondanks ons verlangen naar betere tijden komen ze toch maar niet en dan sta je tenslotte voor de keus.....
ik maak me geen ilussies... als er al iets komt van honda is het altijd duurder en zuipt als een tierelier

De TCN zal inderdaad transformeren naar een oldtimer en klassieker club
so what
is er toch nog iets over van de exclusiviteit van honda

en willen we meer dan het wordt inderdaad tijd om verder te kijken.

andere merken  of modellen of misschein wel een nieuwe club voor gelijk stemmigen
de tijd zal het leren en die komt vaak best wel sneller dan we hopen,

de datum van de eerstvolgende ledenvergadering staat dus komt met u ideeen voor de toekomst
tenslotte zullen we die zelf terhand moeten nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 21:35 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda: the end of our dreams?
Huh  :o  TCN een oldtimerclub? Er staat toch gewoon een Transalp in de Honda folder van 2011  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 07:37 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Honda: the end of our dreams?
Danny... je postings snijden hout. Spijker op z'n kop enzovoort. Idd, ik heb ook de sterkte indruk dat de Alp 700 gewoon een verkooptechnische flop is geworden. Los van de kwaliteiten, ik blijf nml van mening dat de 700 Alp een steengoede motorfiets is. Maar kijk idd bij de TCN. Heb het idee, dat er sinds 2007 meer injectiedero's zijn bijgekomen dan Transalp 700rts.

Eigenlijk begon de afbreuk bij Honda al bij de Transalp 650 in 2000. Ik vergeet het volgende plaatje nooit weer:

ITT, 2000, Bikermotel Villa Löwenherz in Lauenforde, Weserbergland.

Peter Kempen, toenmalig voorzitter, kwam aan op het ITT (georganiseerd door onze Duitse zusterclub Transalpfreunde) op zijn toen hagel-nagel-nieuwe groende Transalp 650. De eerste ingrijpend gewijzigde Transalp sinds de introductie in 1986.

Waar je op een internationale meeting juist verwacht dat zo'n nieuw model de aandacht trekt, was nix minder waar... De aandacht van het publiek ging namelijk naar de toen eveneens vers geintroduceerde BMW F650 Dakar waarop één van de Duitse deelnemers was gekomen...

3 jaar later trok Honda de stekker uit de Africa Twin.

Idd, dejavù gevoel... Dat zelfde gebeurde dus dit jaar op het VIM met die Crossrunner en de Tiger 800.

Het gekke is dat wij, Transalpclubbers in hart en nieren, niet alleen staan in dat 'gevoel van verlatenheid'. De zelfde geluiden hoor je bij de firebladeclub, de goldwingclub, de pan club (U weet wel, de kantklossers...  ;D ), de shadowclub en noem maar op. Die 'andere' club, de Varadero Vrienden, heeft al 3 jaar na oprichting haar poorten opengezet voor andere merken en types. Kan natuurlijk ook zijn omdat de gemiddelde Varadero rijder de TCN een meer gezellige stek vindt...  ;D ;)

Is dat erg? Vond van wel. Maar vind dit al lang niet meer. De TCN is zoals 'ie is en wat ik een sterk 'unique selling point' vind, is dat de clubsfeer (en nog belangrijker, het karakter!) in al die jaren dat ik lid ben (is inmiddels ook al sinds 1994, ingeschreven per '93...) niet ingrijpend is veranderd. Daar hebben ook het toelaten van de Africa Twin, de XLV750R en de Dero niets aan veranderd.

Misschien moeten de poorten dan toch maar eens open gezet worden? Aan de andere kant... Honda verliest in de statistieken aan verkoopnummers, terwijl de TCN nog steeds groeit... Tegen de verdrukking in, wellicht?

Persoonlijk ben ik van mening, dat zolang de TCN nog steeds blijft groeien, het openstellen van onze club (en daarmee het risico op een imagobreuk) voor andere types en/of merken niet aan de orde is.

Dan liever nog die 'oltimer' club. Is ook leuk.

En nu als de drommel inschrijven voor het Afschietweekeinde in Arnhem!  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 20:00 #5 door rodealp
Beantwoord door rodealp in topic Honda: the end of our dreams?
Ojee , ben ik net lid geworden met me 700.  :-\, schijn ik nu een vreemde eend te zijn  ;). Nee hoor ik vind van niet, heb bewust gekozen voor de 700, degelijk en niet te vergeten een mooie fiets. Ik hou de club wel in stand ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 20:54 #6 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Honda: the end of our dreams?
is er ooit geinventariseerd wat er zoal in de club rijd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 21:56 #7 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Honda: the end of our dreams?

Ojee , ben ik net lid geworden met me 700.  :-\, schijn ik nu een vreemde eend te zijn  ;). Nee hoor ik vind van niet, heb bewust gekozen voor de 700, degelijk en niet te vergeten een mooie fiets. Ik hou de club wel in stand ;)

Ik vind de 700 ook een geweldige motor. Een vriend van mij reageerde als volgt op dit topic:

"De reden dat de Triumph net zo duur is heeft volgens mij te maken met EU-invoerheffingen.
In Azië is de massamarkt nu booming en Honda bepaalt daar het straatbeeld. Ik kan me voorstellen dat die paar zeurpieten in Europa en de VS even geen prioriteit krijgen."

Niet alleen Zuid Amerika, maar Azië dus ook.......
Honda lijkt niet echt meer in ons geïnteresseerd.
Mijn 700 doet alles waar ik behoefte aan heb...............ahhhhh maar misschien toch wel een keer die 3-pitter van Triumph; alleen maar een proefritje......... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 22:06 #8 door hholties
Beantwoord door hholties in topic Honda: the end of our dreams?
Tsja,

Wat zal ik nu zeggen......
Was al een tijdje afgehaakt bij Honda. Na jaren transalp en een africa twin
Machtige machine de africa twin maar niet meer van de tijd
triumph 955i gereden
1200GS gereden
en nu de nieuwe 800 XC van Triumph echt wat een wereld wonder
Two Plugs?
Als ik je tegenkom op een begeleiding(misschien morgen?/) durf je het aan om een stukje te rijden op de tiger?
Gaat je wel geld kosten dan denk ik want eens gereden.........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 01:04 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda: the end of our dreams?

is er ooit geinventariseerd wat er zoal in de club rijd?


dat weten we precies (als de leden het juist hebben aangegeven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 07:30 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Honda: the end of our dreams?

Tsja,

Wat zal ik nu zeggen......
Was al een tijdje afgehaakt bij Honda. Na jaren transalp en een africa twin
Machtige machine de africa twin maar niet meer van de tijd
triumph 955i gereden
1200GS gereden
en nu de nieuwe 800 XC van Triumph echt wat een wereld wonder
Two Plugs?
Als ik je tegenkom op een begeleiding(misschien morgen?/) durf je het aan om een stukje te rijden op de tiger?
Gaat je wel geld kosten dan denk ik want eens gereden.........


Volgende keer maak ik er graag gebruik van, Hendrik! De tijdrit laat ik aan me voorbij gaan... Werkpaarden en sierpaarden, U weet...

Misschien is die Honda dan idd toch dat betrouwbare werkpaard....  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 08:07 #11 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Honda: the end of our dreams?
Ja, dat is wel waar. Die Tiger 800 XC mag eerst nog even wat ervaring opdoen alvorens ik er mijn geld aan uit ga geven.  ;)
Het TA-blok is door en door en misschien zelfs al wel uitontwikkeld. Dat was één van mijn belangrijkere argumenten om voor de TA te kiezen. De tijd zal het leren.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 14:25 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda: the end of our dreams?
wat heet uit ontwikkeld..

europa is voor honda afgedaan... en daar hebben natuurlijk ook de import heffingen van de eu aan bijgedragen.

uiteindelijk is het stimulieren van je eigen industrie altijd een speerpunt van de eu geweest

daarkomt voor de nederlandse markt dan ook nog de bpm bij waardoor die duurdere honda nog duurder is geworden

ik denk dat ik maar ga voor een vespa brommer  :))




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 14:41 #13 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Honda: the end of our dreams?


uiteindelijk is het stimulieren van je eigen industrie altijd een speerpunt van de eu geweest

daarkomt voor de nederlandse markt dan ook nog de bpm bij waardoor die duurdere honda nog duurder is geworden

ik denk dat ik maar ga voor een vespa brommer  :))


Of een Track .... in het kader van:

"Koopt Hollandsche waar, dan helpen wij elkaar"

:-)

(Alhoewel, 't is toch ook wel een erg mooie fiets voor woon-werk. Alleen die prijs. Au)

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 18:04 #14 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Honda: the end of our dreams?

Of een Track .... in het kader van:

"Koopt Hollandsche waar, dan helpen wij elkaar"

:-)



(Alhoewel, 't is toch ook wel een erg mooie fiets voor woon-werk. Alleen die prijs. Au)


Tja...diesel fiets.
Dan zou ik toch voor deze gaan. Iets meer All Road.
http://www.hdtusa.com/

http://www.youtube.com/watch?v=CRzP_NMIYrU
Moet dan wel wachten dat ie ook op de markt gezet wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 19:09 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Honda: the end of our dreams?
Ik vind deze veel leuker



en ook nog eenVtwin ook.
Gewoon toelaten in de club  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 20:37 #16 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Honda: the end of our dreams?
Tja, straks allemaal op een electro-Dero of een waterstof-Alp?

Terug naar het topic. Honda kan de lichte brommers en motoren in veel grotere aantallen afzetten en daarmee veel efficiënter produceren. Daardoor zijn de productiekosten veel lager en de uiteindelijke verdiensten door de enorme aantallen veel groter. De toekomst qua aantallen te verkopen producten ligt in China, India en zuid-Amerika en zeker niet in Europa. Het is volgens mij dan ook absoluut niet te verwachten dat ze nog iets gaan maken wat gericht is op de VS/Europese markt. Jammer is het zeker, maar volgens mij onontkoombaar.

En de TCN? Dan wordt het maar een oldtimer club. Je ziet dat er steeds meer mensen al via dit forum op zoek zijn naar van alles en nog wat voor hun AT's en Alp's. Het wordt alleen een uitdaging om deze liefhebbers dan ook aan je te binden als club. Daarmee kom ik ook bij een persoonlijke ergernis. Het valt me de laatste tijd weer erg op dat mensen zich aanmelden op het forum met de volgende strekking: 'Hé, ik ben popie-jopie en zoek een onderdeel voor mijn brommert. Laten jullie even weten wie me dat even levert en liefst nog naar me toe komt brengen? Wel een beetje opschieten jongens!'. Darnaast hebben we ook de handelaren die alleen maar even komen melden dat ze wat te koop hebben.

Worden de Alp's, AT's en Dero's inderdaad steeds schaarser en blijft voorwaarde om lid te kunnen zijn van de club er één in je bezit te hebben, dan zul je de drempel misschien een beetje moeten verhogen zodat mensen zich eerder genoodzaakt zien om lid te worden. Laat het voordeel van een club als de TCN dan maar wat exclusiever zijn en het forum bijvoorbeeld wel te lezen voor iedereen, maar het kunnen posten in de delen waar je zaken kunt aanbieden of zoeken enkel beschikbaar voor leden.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 07:28 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Honda: the end of our dreams?

wat heet uit ontwikkeld..

europa is voor honda afgedaan... en daar hebben natuurlijk ook de import heffingen van de eu aan bijgedragen.

uiteindelijk is het stimulieren van je eigen industrie altijd een speerpunt van de eu geweest

daarkomt voor de nederlandse markt dan ook nog de bpm bij waardoor die duurdere honda nog duurder is geworden

ik denk dat ik maar ga voor een vespa brommer  :))


Dat van die EU importheffingen is natuurlijk grote onzin, Ad!
Zowel de Dero als de Alp worden in Europa geproduceerd / geassembleerd en daarmee worden EU importheffingen omzeild.

Die achterlijke BPM hebben we alleen in Nederland. De grootste afzetgebieden voor allroads zijn traditioneel van oudsheer de landen rond de Middelandse Zee, en in toenemende mate Duitsland.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 08:12 #18 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Honda: the end of our dreams?

Die achterlijke BPM hebben we alleen in Nederland. De grootste afzetgebieden voor allroads zijn traditioneel van oudsheer de landen rond de Middelandse Zee, en in toenemende mate Duitsland.

In Denemarken is de 'BPM' op motoren ca. 180%. Dat land is aardig motorloos aan het raken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 08:36 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Honda: the end of our dreams?
Das dus eentje onder het motto... het kan altijd erger, Giedi....  :P
Toch verkeren er dezer dagen weer plenty motorfietsen met Deens kenteken op de provinciale weg richting Assen.  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 12:47 #20 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Honda: the end of our dreams?

Das dus eentje onder het motto... het kan altijd erger, Giedi....  :P
Toch verkeren er dezer dagen weer plenty motorfietsen met Deens kenteken op de provinciale weg richting Assen.  ;)


....maar helaas een stuk minder TCN motoren richting Assen  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden