Verwarmde kleding

25 okt 2013 16:23 #1 door Cas
Verwarmde kleding werd gestart door Cas
Aangezien ik in de winter ook lange tochten wil gaan maken wil ik Gerbings verwarmde kleding aanschaffen. Jas, broek, handschoenen, sokken en 2 dubbele warmteregelaars.
Dit alles trekt op 50% 6.8 amp (82 watt) en op 100% 13.6 amp (163 watt).
Ik heb er nu een YTX14-BS Yuasa accu inzitten van 12 Ah en dat lijkt mij te weinig.
Kan ik er zonder meer een zwaardere accu inzetten of gaat dit elektronische problemen geven?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2013 16:24 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verwarmde kleding
Er hoort toch standaard minimaal een 16 A in te zitten.

Ik heb momenteel een 18 A gemonteerd.

Amperage zegt alleen iets over het maximale vermogen dat de accu kan leveren.
Spanning blijft gewoon 12 volt, dus geen enkel probleem en je maakt niks kapot.
In de winter is het trouwens wel lekker om een wat zwaardere accu te hebben. Start tenminste prima door.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

25 okt 2013 16:28 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Verwarmde kleding
Ok, dus misschien beter een 18 A accu erin?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

25 okt 2013 16:33 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verwarmde kleding
Het is niet alleen de accu, maar ook het laadvermogen wat speelt.
Wanneer je meer trekt dan je dynamo/spanningsregelaar  kan leveren kom je alsnog met een lege accu te staan.
Zeker als je extra verlichting, handvatverwarming en weet ik veel wat nog meer hebt aangesloten.
Tel alles maar eens bij elkaar op en dan weet je hoeveel ampere je gelijktijdig trekt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

25 okt 2013 16:42 #5 door Cas
Alleen normale verlichting, gipro, powercommander en Tomtom.

25 okt 2013 18:32 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verwarmde kleding
je dynamo levert  ca 315 watt en in combinatie met alle verbruikers ga je het niet redden
tel alles  maar op 2 x 60 watt koplamp
achter licht 2 x 5 watt
dashbord verlichting x aantal lampjes al gauw 3 0f 4 x 5 watt = 20 watt
en dan hebben we nog knipperlichten remlichten en de stroom nodig voor  de ontsteking en brandstofpomp etc

je zult het dus anders moeten aanpakken

kijk eens bijhttp://www.exo2.co.uk/
dit systeem gebruikt veel minder stroom

25 okt 2013 18:40 - 25 okt 2013 19:08 #7 door Cas
ZUCHT
Dit systeem gebruikt inderdaad veel minder stroom maar de warmteafgifte zal ook minder zijn.
En wat is de kwaliteit?
Op 50% trekt de Gerbings ook maar 6.8 A (82 Watt)

25 okt 2013 19:53 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verwarmde kleding
Ik zou beginnen met slechts de jas  :) dat trekt de dynamo wel  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

25 okt 2013 20:09 #9 door Cas
Dat zal het waarschijnlijk ook wel worden René, dat advies had ik al van jou en ook van Ad gekregen. Misschien met een paar handschoenen erbij en dan zien we wel verder.

25 okt 2013 20:30 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verwarmde kleding
Varadero met injectie en abs heeft van Honda een 18 A accu mee gekregen, bij mij zat er 14 A in van vorige eigenaar en dat gaf heel af en toe start problemen, nu met 18 geen problemen meer. 12 lijkt me nogal weinig, een carbudero heeft al 14.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

25 okt 2013 20:44 #11 door Cas
Bedankt Arthur, dan gaat er meteen een 18A in! Ik weet ook niet hoe oud deze accu is dus vervangen kan nooit kwaad.

25 okt 2013 21:11 #12 door xrvtuur
ik ben al een jaar tevreden met Motobatt, en daarvoor ook in mijn AT een goed ding. En niet te duur.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

25 okt 2013 23:43 #13 door Waffie
een zwaardere accu geeft wel meer startcapaciteit maar ook een ander accu concept geeft meer start capaciteit

dit staat geheel los van de acc die je monteert want dat moet echt de dynamo opvangen
en is dit niet mogelijk wordt iedere accu uiteindelijk leeg getrokken

25 okt 2013 23:48 #14 door Waffie

Dit systeem gebruikt inderdaad veel minder stroom maar de warmteafgifte zal ook minder zijn.
En wat is de kwaliteit?
Op 50% trekt de Gerbings ook maar 6.8 A (82 Watt)

gerbring gebruikt stroom om om te zetten in warmte dmv weerstands draad met als gevolg dat je inderdaad het gevoel hebt dat het warmer
nadeel:je gaat uiteindelijk zweten en dat werkt averechts

exo2  werkt anders (een gevoel van infra rood energy en gebruikt stof met een koolstof layer die de energie geleid(10 jaar garantie)

het kan zelfs in de was automaat

oorspronkelijk gebruikt men deze techniek voor verwarmde landingsbanden en is ook nu geschikt voor verwarming van kleding
probleem is dat iedereen gerbring kent en dan van mening is dat het goed moet zijn.

ik strooi al jaren poeder tegen olifanten  en ze blijven vooralsnog ook uit mijn tuin :-\

maar zonder dolen

het is een keus  en niet meer

27 okt 2013 11:55 #15 door Cas

je dynamo levert  ca 315 watt en in combinatie met alle verbruikers ga je het niet redden
tel alles  maar op 2 x 60 watt koplamp
achter licht 2 x 5 watt
dashbord verlichting x aantal lampjes al gauw 3 0f 4 x 5 watt = 20 watt
en dan hebben we nog knipperlichten remlichten en de stroom nodig voor  de ontsteking en brandstofpomp etc

je zult het dus anders moeten aanpakken

kijk eens bijhttp://www.exo2.co.uk/
dit systeem gebruikt veel minder stroom

En die 315 watt levert de dynamo pas bij 5000 toeren en dat haal je alleen op de autosnelweg. Binnendoor rijden dan kom je niet veel hoger dan 3000 toeren. Volgens mij verbruikt het injectiesysteem ook veel stroom.
Maar goed, de accu (Yuasa YTX-14-BS) en de jas en handschoenen van Gerbings zijn in bestelling. Meteen maar een voltmeter van Koso erop dan kan ik de boel misschien een beetje in de gaten houden.
De jas en handschoenen trekken op 50% (standaard) 52 watt, dat is net zoveel als 1 lamp. Het volledige pak trekt op 50% 82 watt. Een paar extra lampen gebruiken volgens mij meer!
We gaan het gewoon proberen.

27 okt 2013 12:25 #16 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verwarmde kleding

Aangezien ik in de winter ook lange tochten wil gaan maken wil ik Gerbings verwarmde kleding aanschaffen. Jas, broek, handschoenen, sokken en 2 dubbele warmteregelaars.
Dit alles trekt op 50% 6.8 amp (82 watt) en op 100% 13.6 amp (163 watt).
Ik heb er nu een YTX14-BS Yuasa accu inzitten van 12 Ah en dat lijkt mij te weinig.
Kan ik er zonder meer een zwaardere accu inzetten of gaat dit elektronische problemen geven?

Ik heb alleen de verwarmde handschoenen van Gerbing.
Op onze noordkaaptrip had ik er veel aan, het was er toen 3 graden en we zaten minstens 7 uur per dag op de motor.
Met thermo-ondergoed, Rukkajas met een wollen!! (dat klinkt ouderwets maar is heel warm) trui en daarover een dun fleecevest en een geisoleerde broek (louis 60,= die was goedkoop en goed) had ik niet meer nodig om warm te blijven.
En ik ben een vrouw met lage bloeddruk ook nog... ;)
Als jij alles koopt wat je van plan bent, spring je vermoedelijk al  na een kwartier van de warmte van de motor af. Maar, misschien heb je het al getest en is het jou goed bevallen.
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

27 okt 2013 12:32 #17 door Cas
Ik heb het nog niet getest Sandra maar als je gelijk hebt kan ik alles op 25% zetten en weet ik zeker dat ik genoeg stroom heb ;D .
Maar als het een paar graden vriest en ik zit zo'n 13 uur op de motor (Frankrijk) dan heb ik misschien toch iets meer nodig.

27 okt 2013 13:18 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Verwarmde kleding
Waarom zet je er geen andere dynamo in?
315 W is gewoon krap. Bij Motek in Duitsland verkopen ze ook 500W.
Ben je in 1x klaar en hoef je niet te schipperen wat je nu wel of niet aanzet.
Beter iets over dan te kort zeg ik dan maar!

27 okt 2013 13:39 #19 door Cas
Daar had ik ook al aan zitten denken maar dacht dat die er niet waren, die zijn er dus wel :)) .
Maar dan die dynamo er nog in zetten :o .
Krijg ik dan geen problemen met de spanningsregelaar of andere elektronische componenten?

27 okt 2013 14:35 #20 door xrvtuur
ik weet niet hoe je aan die 315 watt komt maar mijn 2004 SD02 levert 434 watt bij 5000 rpm. Is die 315 niet de waarde voor een SD01.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden