Tot vorig jaar augustus had ik naast mn Twin, een Dominator 650 erbij voor het offroadrijden.
Dat ding was redelijk verbouwd met een USD uit een CR250, Wilbers volledig instelbare achterdemperunit, fatbar, Arrow Dakar Replica uitlaatdemper en allemaal van dat soort dingen. De kuip (op de foto nog wel) had ik vervangen door een enduro stuurkuipje. Eigenlijk was het een XL 650 geworden met leuke accesoires. Maar dat ding zette ik overal plompverloren neer. Tot iemand hem voor zichzelf wilde en hem meenam.
Daarna heb ik een XR 600 gekocht: (teiltje eronder spreekt boekdelen ;D)
Hoewel deze qua motorblok technisch gelijk zijn aan XL en NX, zit het verschil hem in de carb en een XR is een bruut ding. En zo worden ze ook gebruikt. Koop je een gebruikte enduro, dan koop je al snel afgetrapte rommel. Zeker als je budget beperkt is. Deze was niet anders. Sterker nog, er was slonzig aan gesleuteld. Ik had steeds ijzervijlsel in de olie en later kwam ik er pas achter dat er een tandwiel tegen een olieleiding aanliep. Waarschijnlijk verbogen tijdens een haastklus?
Toen ik het klepdeksel (de zwakste plek van een RFVC-blok) lichtte om te kijken of daar schade was, bleek een klepstoter en de nokkenas ernstig beschadigd. De cylinder en zuiger hadden krassen op de wand...
Ik heb tegen beter weten het blok gesplitst. Tegen beter weten, omdat een dergelijk blok splitsen betekent dat je een ritje maakt op het rad van avontuur. Je kijkt als een chirurg in het hart van het blok en dan blijkt er altijd nog veel meer mis! Uiteindelijk wordt je ongevoelig voor de kosten en de absurde hoeveelheid arbeid. Ik ga jullie niet vermoeien met wat ik allemaal heb moeten doen en wat het gekost heeft. Is uiteindelijk niet interessant. Ik heb weer ontzettend veel geleerd en als hij straks af is en ingereden, krijg ik dat allemaal weer helemaal voor mijzelf terug!
Motor en blok tot op het laatste onderdeel gedemonteerd. Om er later weer wegwijs uit te worden, doe ik alles wat bij een onderdeel hoort, in een apart bakje:
Linker carterhelft. Na revisie weer gevuld met versnellingsbak, schakelwals en -vorken. nieuwe big-end en balans-aslagers en nieuw big-end.
Klepzittingen en kleppen bijslijpen. Ze waren wat ovaal en zwart aangeslagen. Een teken dat ze lekten..
Links, een frisse klep!
Rechts een uitlaat klepseal.....
Alle blokdelen gereviseerd en gespoten. Nieuwe zuiger met veren en een nieuwe nicasil (nikkel) cylinderwand. De achterdemper heb ik ook zelf gereviseerd, en de veer ook maar laten poedercoaten!
Omdat ik regelmatig oponthoud oploop door op onderdelen te wachten en ik zoveel tijd, geld en moeite in het blok heb zitten (en alles toch uit elkaar ligt) ook het frame opgeknapt:
Ik heb een gebruikte 45mm Showa USD (incl Excel-wiel en rempartij) uit een Husqvarna WR360 van MP geplukt en de stuurpen laten afdraaien naar XR..
Ik wilde nog de achterbrug/veer/wiel van een CR250 erin bouwen, maar daar zitten wat haken en ogen aan en komt op zomaar 600 euro extra. Ik ben er wel een beetje klaar mee. Misschien later eens, als ik er weer tijd en zin voor heb! Er is een poos niet veel gebeurd omdat specifieke onderdelen lang op zich lieten wachten. Maar de boel begint nu binnen te komen en ik verwacht binnen zeer afzienbare tijd weer rond te knorren.
Als hij af is post ik nog wel een foto. Ik ben wel van plan om op termijn een fatbar erop te zetten, de achterdemperunit te vervangen en een Arrowuitlaatje erop te zetten. Groter woestijntankje staat al te wachten op de plank. (goh, wat zou Brommie nou van plan zijn??) Maar, eerst maar eens kijken of ik fatsoenlijk sleutelwerk heb afgeleverd!
Grtz, Brom