Varadero Gezeik en de gegevens

19 aug 2011 18:08 - 15 dec 2014 21:57 #1 door Waffie
Varadero Gezeik en de gegevens werd gestart door Waffie
MOD: Topic even gesplitst en wat gedelete. Onderwerp was kosten/investering verschil tussen Transalp en Varadero nav dat de Varadero zo opgehemeld wordt door een aantal op dit forum :)

ik heb ook niets tegen varadero's en hun eigenaren.


het grootste pluspunt is de zit ruimte die zeer ruim is en dan hebben we het eigenlijk ook wel gehad

dit maakt hem namelijk groot en zwaar wat weer samenhangt met dorstigheid.
daarnaast betalen we voor een beetje modeljaar dat er beter uit komt  nog steeds veel centjes


in tegenstelling is de  transalp  daarom ( XL 600 V en XL 650 V) het aller betrouwbaarste.

de hoofd reden voor mij om het nog even hierbij te laten (en gelukking danny ook )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 18:37 #2 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Varadero Gezeik en de gegevens
Ik vind mijn @twin al zo ( top ) zwaar en lomp met en zonder bagage.

Ik heb hiervoor altijd één cilinders gehad, zou een transalp mij beter bevallen?
Hoe is de verhouding motorvermogen-gewicht-luchtweerstand? In verhouding met de @twin?

De 600 vind ik veruit de aantrekkelijkste!

Om het topic nog even verder te vervuilen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 18:47 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero Gezeik en de gegevens

Hebben jullie me nog zover dat ik Varaderos kijk ook...


Om een Varadero te bekijken hoef je echt niet zo ver

hier staat er eentje  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 19:09 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Varadero Gezeik en de gegevens

Die laatste is wel erg mooi...... En ik wil je er wel op zien gaan als je de kuil doorgaat hahaha


Er rijden daar in de Kuil wel duurder machientjes rond hoor (wel ff een tikkeltje lichter  ;D )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 19:23 #5 door knightrider
Beantwoord door knightrider in topic Varadero Gezeik en de gegevens
Kijk een TA en Varadero reclame


Grappig


Gary

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 19:39 #6 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Varadero Gezeik en de gegevens
Om eerlijk te zijn snap ik de ophef niet zo goed. Een beetje pesten en jennen is leuk, maar het wordt soms wel wat serieus heb ik het idee. De keuze van de brommert hang toch gewoon af van datgene wat je ermee wilt? De echte zandhazen kiezen doorgaans voor een AT, de tourrijders die af en toe ook in het zand willen een Alp en de senioren en vroeg bejaarden rijden op een Dero.

Zelf rijd ik een Dero omdat mijn dikke lijf op een Alp er teveel uitzag als Sugar Lee Hooper op een Solex..... en omdat het een prachtmachine is met veel vermogen en comfort. Zand kom ik niet anders tegen dan aan weerszijde van het asfalt. Ach en het is natuurlijk gewoon een grote motor ter compensatie van een andere kleine mannelijke tekortkoming.  :-\

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 19:44 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero Gezeik en de gegevens

een andere kleine mannelijke tekortkoming.


Kijk, dat bedoel ik.
Maar welke tekortkomingen zouden dan die Alprijders hebben. Vooral die mensen die er meer dan 1 hebben en dan nog niet tevreden zijn. ;)

Bijdeweej, Sugar Lee op een Solex .............jij..... dan moet jij wel van heel goede huize komen. :o

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 20:09 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero Gezeik en de gegevens

winter durft te rijden


Hou ik je aan.

Ik rij de hele winter en op een Varadero en deze avond hoef ik ook niet naar huis te rijden want ik slaap in het hotel.
Begin maar vast te sparen  ;D ;D ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 20:38 #9 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Varadero Gezeik en de gegevens

Ik heb hiervoor altijd één cilinders gehad, zou een transalp mij beter bevallen?
Hoe is de verhouding motorvermogen-gewicht-luchtweerstand? In verhouding met de @twin?


De 600 is een hele fijne redelijk licht machientje met iets minder vermogen dan de Twin. De 650 komt een heel
stuk lichter over, zeker vergeleken met de Twin. Wel vind ik de 650 een stuk rustiger rijden en mist wat temperament.

Tja, 1 cilinders vond ik altijd gooi en smijt machines. Wel erg leuk....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 21:57 #10 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Varadero Gezeik en de gegevens
Ik hoop dat ik nu niemand boos maak .....

Doe mij dan een Varadero voor max 3500,- waar ik nog 3 a 4 jaar zonder te verwachten  problemen mee rond kan rijden.
20.000 kilometer 365 dagen per jaar
Met zo'n 600 euro per jaar aan (zelf-te-doen-of-met-Ad) onderhoudskosten.


Ik heb er een voor je  ;D (zie topic in verkoop)
Moet je alleen op het asfalt met hem blijven, anders gaat ie stuk.  ;)

Maar volgens mijn mening wil jij helemaal niks anders, en dan moet je vooral blijven rijden wat je leuk vind.



Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 22:19 #11 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Varadero Gezeik en de gegevens
Ik heb het genoegen mogen proeven om de Transalp van Istvan van Sliedrecht naar Medemblik te mogen rijden omdat hij nog net zijn rijbewijs niet had. Na de eerste rotonde wist ik niet wat ik net had meegemaakt. Het leek wel alsof die er helemaal niet was, totaal anders dan op mijn Varadero. Uiteindelijk een vreselijk leuke rit gehad en de motor bij Istvan in de stalling gezet.


Alleen toen ik afstapte was de motor weg.... Zat nog in mijn bilnaad!


En daarom rij ik op een Dero (dit jaar alleen nog geen millimeter kunnen rijden).  >:D >:D >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2011 22:28 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Varadero Gezeik en de gegevens

Na de eerste rotonde wist ik niet wat ik net had meegemaakt. Het leek wel alsof die er helemaal niet was


Zo'n brommer wil ik niet, ik wil verdomme toch weten waar ik mijn geld aan heb uitgegeven. Kramp in mijn reet wil ik hebben, voor iedere euro een pijnscheut van m'n kuit naar m'n sluitspier en van m'n lies naar m'n dikke teen.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2011 18:16 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero Gezeik en de gegevens

Motorrijden is zo makkelijk als je geld hebt.


Motorrijden kun je net zo duur maken als je zelf wilt.
De een geeft kapitalen uit aan een caravan die de hele winter opgeborgen wordt en een ander geeft het uit aan sigarenbandjes verzamelen.
Er zijn mensen die in een heel dure auto rijden maar er zijn er ook die in een aftands barrel, net zoveel plezier hebben aan autorijden.

Het is geen klasse strijd, maar gewoon een keuze die je maakt.
Ik heb mijn leasebak in de ban gedaan en ga dus nu met mijn Dero naar het werk.
Scheelt me minstens 400 euro per maand.
We hebben er een boodschappen autootje bij en thats it.Dat is mijn keuze in elk geval.

Zonder geld gaat het gewoon niet, en ook sigarenbandjes verzamelen lukt dan niet.

Just my 2 cents. ;)


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 21:15 #14 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero Gezeik en de gegevens
Of zijn al die TA,AT rijders stiekem een beetje jaloers als ze voorbij worden gereden door zo,n Vara?
Als je niet in,t zand komt is de vara op bijna alle vlakken de baas.
De enorme trekkracht,Topsnelheid,rem prestaties,veer komfort,bagage mogelijkheid,beste duo zit,
trillingsvrije motorloop,4200toeren bij 120 km\pu ,perfecte ABS. enz enz
Wat nou zuipen met power commander 1 op 19 woon werk. Banden tot aan de randen toe zo plat ermee,
is me met m,m  At nooit gelukt. Ik heb m,n AT nog steeds maar rij er bijna nooit meer op ,Het geeft het zelfde gevoel of je van een mercedes in een kadetje stapt.
Voor wie alleen op asfalt rijd is de Vara echt de betere motor.

PS: Ben stiekem wel jaloers op al die gasten die zo goed offroad kunnen rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 21:52 - 22 aug 2011 09:19 #15 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero Gezeik en de gegevens
Goh... dat ik nu pas over Dan... Ech, dit topicje struikel...  >:D

Je staat nog niet op de deelnemerslijst voor 31/12, DannyE (en die ene lange Varaderorijder die als hardste schreeuwde dat dit een 'fantastisch' idee is verschuild zich inmiddels achter z'n bijna-vaderschap...  ;D)

Blijf vooral lkkr doorgaan met jezelf zijn. Moest er ook ff aan wennen, maar eigenlijk ben je best wel grappig! Jammer dat ik er idd niet bij kan zijn op het NTT. Voor de baas naar Schotland... Tja, zijn beroerdere plekken (Ronostrand bijvoorbeeld) en beroerdere routes (de dagtocht van de 10e september b.v...  ;D )

De 31/12 gaat je een hoop geld kosten want er komen naast Rien nog 2 Varadero rijders...

Wie had dat gedacht na onze eerste 'Twitter' confrontatie op 15 mei 2010 (en die blijft hilarish om terug te lezen)

I vote Grunneger for President!

Voor alle potentiele TCN leden die meelezen... iedereen gaat op het NTT gezellig met elkaar om!!
Of zoals een TCN lid ooit zei: "DannyE, op het Forum lijk je een eikel maar in het echt val je wel mee" (hoewel.. de meningen zijn verdeeld)
Ik zou zeggen klik op die link en schrijf je in ..

En als je dan toch aan het klikken bent.. 31 december... TCN Afschietweekeind
Waar elke Varadero rijder die dag in de winter durft te rijden van mij een avond bier krijgt.... (sorry.. kon het niet laten)


Samenvattend...

A) Weet je zeker dat je nog een Groninger als voorzitter van de TCN aan kunt?  >:D ;)
B) Foutje bedankt... je bent vergeten om te schrijven waarmee/waarop die Varadero rijders in de winter moeten durven rijden, dus ik consider mijn in een vlaag van milieubewustzijn aangeschafte MRB/BMP vrije 'Faab' als een fair bid voor een goedkoop avondje... Dat fust delen we dan natuurlijk wel eerlijk!  ;D 8)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 09:39 - 23 aug 2011 08:21 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero Gezeik en de gegevens
zoals gezegd..geen hekel aan de varadero..

maar het zijn inderdaad keuzes
nou heb ik redelijk inzicht in de werklijke kosten
en ja de varadero is beduidend duurder in gebruik (maar daar rij dan ook klasse voor)

voor opgesteld  dat het vergelijk plaats vind op gebruik van originele onderdelen en het onderhoud plaats vind volgens het boekje
nu kun je de onderdelen best wel aantrekkelik vinden (after market maar dat geldt ook voor de transalp dus dat gaat voor beiden en dan nog blijft de varadero duurder in km/prijs.

samengevat > 2004

de aanschaf is duurder

de banden zijn duurder
er gaat meer olie/remvloeistof/koelvloeistof in
de kleppen hebben klep stelplaatjes dus beduidend meer werk (om de 24.000 km dat wel)
de bougies zijn beduidend duurder (wel maar weer 2 en ook hier 24000 km)
de remblokken zijn duurder (volgens boekje alle 3 gelijktijdig vernieuwen als er 1 set versleten is )

en voor het onderhoud ben je meer tijd kwijt (dus duurder)
de motor is meer complex (interne waterpomp,abs. cbs etc)

daarvoor < 2004

alles nog duurder

nogmaals klasse heeft zijn prijs...

maar nu even niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 10:36 #17 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Varadero Gezeik en de gegevens
hydraulische koppeling? hmmm dan ben ik met mijn varadero afgezet, ik heb gewoon kabelbediening.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 13:04 #18 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero Gezeik en de gegevens

hydraulische koppeling? hmmm dan ben ik met mijn varadero afgezet, ik heb gewoon kabelbediening.


Ik ook (kabel). En voor 2003 zitten er gewone NGK bougies in. Bovendien heeft de Varadero maar 2 vonkenkaarsjes nodig, de Alp 4 (immers 2 per cylinder). Pas na 2003 heeft Honda iridium vonkenkaarsjes toegepast. Is dus weer goedkoper.

Banden zijn duurder, maar onder 'normaal' gebruik gaat op de dero de achterband nét zo lang mee als de voorband. Of net zo kort...  >:D

Begrijp me niet verkeerd, maar ik kan het kostenplaatje niet volgen. Die gaat alleen op als je het Honda ('sponsor de honda dealer') boekje volgt. Dat doe ik niet (en volgens mij ook maar bar weinig Transalp rijders). Na 110.000 Alpkilometers en inmiddels ruim 176.000 Derokilometers (waarvan de helft met een nieuwe injectiedero) kan ik met zekerheid stellen dat de verschillen in onderhoud marginaal zijn.

Injectiedero's lopen ook een fix stuk zuiniger. Carbudero's ook - zolang je maar niet harder als 90 km/h rijdt...  ;D

Oja... al mijn motoren zijn en worden onderhouden door de Honda dealer. En gaan gewoon 1x per jaar naar het resort Mulders motoren voor een lekkere, verdiende welnessbeurt...  ;D

Oja, Danny... Wat was je vraag nog maar es?  :))

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 13:18 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero Gezeik en de gegevens

Ik heb al 26,5 maal gezegd dat de Varadero een fantastische motor is.

Maar niemand beantwoord de vraag:  Wat ben je kwijt per jaar voor (omgerekend naar) 20.000 kilometer??



Voor een Transalp ben ik inclusief benzinekosten naar Ad zo'n 600 euro per jaar kwijt.
Ketting en banden ben ik niet zuinig op.. net zo min als de rest van de fiets eigenlijk.


Oh, die vraag. Let ik niet op. Als ik zuinig wil rijden, moet ik niet gaan motorrijden. Al helemaal niet drie verschillende motoren in de schuur parkeren. Dan is zelfs een Goldwing nog goedkoper in onderhoud...  ;)

Los van slijtage-gevoelige onderdelen ben je - vooral met een injectiedero - niet veel meer geld kwijt dan met een alp. Ook niet met een 600. En € 600 heb ik nog nooit uitgegeven voor gangbaar onderhoud. Not even close. NB bij een Honda dealer. Maar die zit dan wel weer 'close'... op nog geen kilometer afstand.

Er zijn varadero rijders die goedkoper met een dero rijden als met een alp. Maar ook Alpinisten die (veel) meer geld uitgeven dan sommige Deroristen.

Als je regelmatig eens schade rijdt blijf dan bij de Alp. Dat loopt (afhankelijk van je verzekering) met een Dero nogal in de papieren...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 14:01 #20 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero Gezeik en de gegevens

Dank je wel voor het antwoord.
Varadero rijden is dus net zo duur/goedkoop als een Transalp 600


Volgend jaar weer uit de rode cijfers; dus dan geld voor een echte fiets. Gewoon een BMW GS


Of een super-tenere Explorer...  :P

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden