Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS

07 feb 2020 00:20 - 07 feb 2020 00:22 #1 door ChrisvdSchoot
Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS werd gestart door ChrisvdSchoot
In juni gaan we (ik, Frank en Garfield) een week toeren in Italië en Frankrijk, we gaan de LGKS rijden, oftewel de Ligurische Kammstrasse, ter voorbereiding zijn we alledrie onze TA aan het prepareren. Ik ga ditmaal met de paarse ipv de groene (staat te koop), ik ben begonnen om de werkbank en de bankschroef op te knappen tenslotte is goed en schoon gereedschap het halve werk (om er maar eens een cliché in te gooien). Beide staan nu te drogen, de bankschroef wordt vrijdag in de definitieve kleur gespoten en dan met vers vet in elkaar gezet en weer gemonteerd op de werkbank.
Met de motor ben ik begonnen, wat gaat er gebeuren? Deze keer (iets) minder aandacht aan het uiterlijk maar meer aan de techniek, een opsomming:
achterbrug check schuren en lakken en check lagers
pro-link check lagers schoonmaken vervangen of opnieuw invetten
olie en filter vervangen
olielekkage verhelpen (ik vermoed dat die bij de waterpomp ergens lekt)
tandwielen en ketting vervangen
uitlaat spuiten ( heb de hittebestendige lak al liggen), eventueel uitlaattape erom ivm warmte
koelvloeistof vervangen
kleppen controleren en indien nodig stellen
Carburateur rubbers vervangen (liggen al klaar)
Radiateurs controleren en opnieuw lakken, controle radiateur dop
Check luchtfilter
Stalen remleidingen monteren
Voorrem reviseren (loopt stroef) remblokken check
Achterrem controle, vloeistof vervangen
Bougies vervangen
Check lagers voor- en achterwiel
Check balhoofd lager
Elektra extra lampen voor goed monteren
Navigatie overzetten van de groene TA naar de paarse
Koppelingskabel smeren evt afstellen
En ik ben vast wat vergeten..

Foto,s werkbank en bankschroef

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2020 00:23 #2 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
En nog wat foto’s

Zo vol staat de garage dus...

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2020 07:15 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Lekker bezig hoor B) Maar is juni niet wat vroeg? Ivm sneeuw op de passen in dat gebied :huh:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2020 08:06 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Het is al een maand later dan afgelopen jaar, toen waren eind mei nog diverse grote Alpenpassen dicht en reden we letterlijk door sneeuwbuien heen.
Ik weet dat officieel niet alles open is vóór juli maar nog later gaan vinden we te warm en te druk dus we gaan het zien.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2020 15:18 - 07 feb 2020 21:33 #5 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Voortgang: achterbrug vet vrij gemaakt met terpentine, stickers verwijderd met de professionele föhn, ook wel verfafbrander genoemd, daarna met de schuurmachine de roestplekken behandelen. De bankschroef is 2x gespoten.

Update: gedemonteerd ketting, voortandwiel, achtertandwiel 3 bouten zitten muurvast, voorrem gedemonteerd, remzuigers eruit gehaald, morgen onderdelen halen bij Hans in Elburg.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2020 16:44 - 08 feb 2020 16:47 #6 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update: vandaag samen met Garfield en Frank bij Hans Schaap te Elburg geweest waar ik de volgende onderdelen heb gehaald: bougies, kettingset, revisie setje voorrem, olie en oliefilter, Hans was zo vriendelijk om de bouten van het achtertandwiel met de luchtsleutel los te halen. Vandaag gedaan: voor- en achtertandwiel gemonteerd, prolink verder losgehaald schoongemaakt gecontroleerd, bouten geschuurd. Het gaat ergens fout het invoegen van de foto’s

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2020 23:18 #7 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update: pro-link schoongemaakt geschuurd en ontvet, daarna in de roest oplosser gespoten, morgen de lagers invetten lakken en weer monteren. Voorrem compleet gedemonteerd, alle rubbers vervangen, zuigers schoongemaakt, pennen geschuurd en ingevet, morgen wordt alles in elkaar gezet en weer gemonteerd. Morgen verder met de achterbrug.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2020 12:07 #8 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update: 1 voorrem gemonteerd en klaar, pro-link 1e laklaag gegeven.

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2020 14:33 #9 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update vrijdag 14-02: pro-link gemonteerd, achterbrug in de rust-converter gespoten, carburateurs losgehaald om de rubbers te vervangen.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2020 18:01 #10 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update 14-2 deel 2: luchtfilter gecontroleerd en schoon geblazen (was destijds al vervangen), koelvloeistof afgetapt, olie en oliefilter afgetapt (filter vervangen).
De olielekkage: sinds ik deze motor heb lekt die olie aan de linkerzijde als die op de standaard staat, hij lekt niet als die op de middenbok rust. Ondanks dat de lekkage minimaal is stoort het mij, al vervangen de kering van de aandrijfas en schakelas, nu de oliedrukschakelaar losgehaald gereinigd en met verse vloeibare pakking gemonteerd, er onder zit nog een kleine sensor voor iets? met een koperen ringetje ertussen, ringetje ziet er versleten uit dus die ga ik vervangen, duimen dat het dan is opgelost. Vervolg: carburateur rubbers vervangen, achterbrug spuiten en klepspeling controleren en eventueel afstellen. Daarna achterbrug monteren, nieuwe ketting monteren, achterwiel monteren en naar voren werken. Remleidingen nog vervangen, ontluchten, bougies vervangen, olie en koelvloeistof vullen maar eerst de radiateurs spuiten. De uitlaat ziet er nog goed uit, daar hoeft niks aan te gebeuren, voorvork olie nog verversen.
Het schiet lekker op.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2020 18:03 #11 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Nog wat foto’s, achterbrug

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2020 20:30 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS

er onder zit nog een kleine sensor voor iets? met een koperen ringetje ertussen


Dat is de neutraalsensor :)

Goed bezig verder! Linksysteem, remklauwen en achterbrug zien er weer goed uit B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2020 20:52 #13 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Kijk, gelukkig is er altijd iemand die wel weet wat het is :) , dank voor het compliment ik doe mijn best.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2020 14:24 #14 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update 13-02: ringetje gehaald voor de neutraal schakelaar en gemonteerd, nu maar duimen dat hiermee de olielekkage voor altijd is opgelost. Achterbrug 2 x gespoten, nu nog de blanke lak, nog gezocht naar een doorzichtig stuk plakfolie (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) maar kan nergens iets vinden. Nieuwe rubbers carburateurs gemonteerd, radiateurs gedemonteerd schoon geblazen en vervolgens geschuurd en zoveel mogelijk de oude lak verwijderd, daarna in de VHT primer gespoten, straks komt er een laag zwarte VHT lak overheen, ben benieuwd of het blijft zitten, dit zijn van die zaken die uit de fabriek er altijd strak uitzien maar lastig is zelf netjes te krijgen ivm de temperatuursverschillen (mijn mening).
Ben even aan het checken of het stellen van de kleppen te doen is, toen ik de motor kocht had ik al gezien dat de inbus van het dekseltje aan de dynamo zijde al aardig verrot was, iemand had al zijn best gedaan om hem ‘rond’ te draaien, die krijg ik dus niet via de normale manier los, even nadenken hoe ik dat ga oplossen.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2020 11:27 #15 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update zondag 16-02: gisteren nog blanke lak op de achterbrug gespoten, die is klaar de lagers waren al ingevet. De radiateurs in de definitieve zwarte VHT lak gespoten zodat deze ook klaar zijn voor demontage. Nu het probleem van de inbus oplossen (zie foto) als die los is klepspeling controleren en evt. stellen daarna bougies vervangen (kan er nu makkelijk bij) en alles weer opbouwen.

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2020 13:53 #16 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Jeetje Chris, je gaat wel heel erg hard !

Ik heb gisteren en vanochtend de laatste hand gelegd aan mijn achterbrug maar mijn sleuteltijd is alweer voorbij :-(
De komende 4 dagen in het buitenland voor m'n werk en dan op vrijdag naar de motorbeurs, 's ochtends op de stand van onze club.
En dan zaterdag hopelijk weer tijd om aan m'n Alp te sleutelen ...

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2020 13:39 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS

ChrisvdSchoot schreef : ....Nu het probleem van de inbus oplossen (zie foto) ....


Bekend probleem. Deze dingen komen niet zo heel vaak op een normale manier los.
Ik heb een steenbeitel (al wat botter, maar dat is denk ik juist beter) waarmee ik dan maar in de draairichting op ga slaan.
Als je hem in de inkeping zet, en dan gewoon tikken, tikken, tikken.... komt ie uiteindelijk los.

En ff een nieuwe scoren en gewoon normaal vast zetten. Maar ja, wat is normaal. Goed handvast is meer dan voldoende, je hoeft echt niet hard aan die sleutel te trekken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2020 14:36 #18 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Hi Rob, dank voor je bericht, het loshalen zal nog wel lukken (post volgt als het zover is) waar kan ik het beste een nieuwe dop bestellen?

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2020 16:48 #19 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update maandag 17-02: achterbrug in orde gemaakt, dwz kettinggeleider gemonteerd en beschermsticker gemaakt van doorzichtige folie (moeilijk te zien op de foto), vervolgens achterbrug gemonteerd, nieuwe bougies gemonteerd en de dop is los, met de slijptol een gleuf gemaakt en daarna met een beitel losgetikt. Volgende klus is kleppen controleren/stellen.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2020 20:18 #20 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorbereidingen voor de tocht in juni naar de LGKS
Update maandag 17 februari: vanochtend eerst naar ons kantoor bij Luxemburg-stad gereden en daar 's middags enkele gesprekken gehad. Daarna naar een hotel in Brussel gereden omdat ik morgenochtend op ons kantoor in Brussel enkele afspraken heb. 620 km comfortabel met de lease-Superb.
Mijn Alp staat ontkleed in mijn garage te wachten tot ik weer in de gelegenheid ben om wat te doen :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.464 seconden