De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.

04 mrt 2019 08:08 #61 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Volgens mij zit je ernaast, Broms.

Kunena gebruikt inderdaad andere terminologie dan het oude forum (board = categorie, topic = onderwerp). Dit is aan het begin even verwarrend. Ten dele komt dit ook door soms gebrekkige vertaling vanuit het Engels. Niets voor niets hebben wij er inmiddels bijna twintig language overrides in staan, om het geheel beter begrijpelijk te maken. Ik zal deze ook upstream aanleveren, in de hoop dat ze er hun voordeel mee doen.

Over abonnementen: bij een abonnement hoort een e-mail notificatie. Dit was zo in het oude forum en zo is het nog steeds op het nieuwe forum.

Daarnaast heb je Mijn Onderwerpen. Die staan los van elke vorm van abonnement (dus e-mail notificatie). Bij het samenstellen van de lijst wordt gewoon in de database gekeken aan welke onderwerpen jij {recent} een bijdrage hebt geleverd. Hierbij kun je {recent} zelf kiezen of via je foruminstellingen of via het dropdown menu rechts bovenaan de lijst. Heb je geen abonnementen, dan kun je nog steeds de lijst met Mijn Onderwerpen bekijken.

Wij zouden een andere vertaling kunnen kiezen voor abonneren bij reactie, bv. Abonneren (e-mail) bij reactie. De term abonneren zou ik er wel inhouden. Dit is namelijk de terminologie die op de hele site wordt gebruikt als het gaat om e-mail notificatie ontvangen voor onderwerpen cq. categorieën.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 20:23 #62 door kees
Oké. Dank je.

Maar toch is het weird. Ik heb onder forumprofiel de e-mail notificatie op 'nee' staan. Dat zou dfan voor het hele forum gelden toch..?

Vanmorgen toch een e-mail dat PimW op 'kuipdelen repareren' had gereageerd. Vanavond heeft Vetjan daar ook in gereageerd, maar daar geen e-mail van.


:dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 20:55 #63 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Nee, dat is helemaal niet raar. Wij hebben namelijk geen intentie om je te spammen met elke reactie. Het werkt net als op het oude forum. Je krijgt een e-mail bij de eerste reactie. Daarna krijg je over hetzelfde onderwerp geen e-mail meer totdat je hebt ingelogd.

Dit staat ook zo uitgelegd in de e-mail die je krijgt1.

1Wij moeten gewoon weer leren de informatie te lezen die we krijgen. :evil:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 20:58 #64 door PimW
Ik heb dat uit kunnen zetten volgens de methode van Huib.

Nu Netflix nog zover krijgen... die sturen elke keer als ik inlog een mailtje :sick:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 21:21 #65 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.

PimW schreef : Ik heb dat uit kunnen zetten volgens de methode van Huib.

Enlighten me!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 21:26 #66 door PimW

varaderohuibje schreef :
Forum profiel > bewerken > forum instellingen > aboneren bij reactie > nee


Ik kreeg die mails ook, heel irritant vind ik. Even graven maar zelfde weg gevonden als Huib hier neerschrijft.
Krijg nu geen mails meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 21:35 #67 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Oh. Ik dacht er nog een andere mogelijkheid was die ik niet kende...

Dan moet je er nog wel bijvertellen, dat je na het uitzetten van de e-mail notificatie, alle bestaande abonnementen moet opzeggen. Dit kan ook in je profiel. Ik denk dat Broms dit is vergeten of dat hij de notificatie nog helemaal niet had uitgezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 23:14 #68 door kees
Neej.

Op mijn forumprofiel staat abonnementen op nee. Uit dus.

De onderwerpen in 'mijn onderwerpen' staan de abonnementen uit.

Moet ik nou echt een screenshot maken? - nee.

Op het smf forum had je 'reacties op mijn berichten'. dat is nu mijn onderwerpen. Je kon ook naar ongelezen berichten en dan kreeg je alles te zien. E-mail notificatie van reacties kon je generaal uit of aan zetten.

Ik zie het hier toch echt anders werken. En dan bedoel ik niet de naam van het beestje.

Maar, misschien is mijn leestechniek ondermaats. Dat kan zeker. Niet.


We zie het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 23:33 #69 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Wij komen er wel, Broms. Als het voor PimW en varaderohuibje werkt, gaat het voor jou ook werken1.

Wanner heb je de optie uitgezet? Gisteren avond toen we het erover hadden? Dan had je vast daarvoor nog ergens op gereageerd toen de optie nog aanstond. Kijk 's in je profiel in de tab Sta abonnementen toe (zie bijlage). Ik vermoed dat daar nog het een en ander staat.

1pssst: desnoods draai ik aan de knoppen van de database
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 23:53 - 04 mrt 2019 23:55 #70 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Uit de database:
SELECT `u`.`name`, `t`.`subject` FROM `jml_kunena_user_topics` AS ut
	INNER JOIN `jml_users` AS u ON `user_id` = `id`
	INNER JOIN `jml_kunena_topics` AS t ON `ut`.`topic_id` = `t`.`id`
WHERE `u`.`name` = 'Brombeer' AND `ut`.`subscribed` = 1
Resultaat:
namesubject
Brombeerkuipdelen repareren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2019 00:05 - 05 mrt 2019 00:21 #71 door Arjen
Met gepaste treurigheid zie ik dat het gebeurd is, ons mooie oude forum is afgedankt.

Een druk forum, met (veel) felle kleuren, veel whitespace en minder functionaliteit is er voor terug gekomen. Omdat de ledenadministratie hier voordeel bij heeft, oh en de internetcommissie ook. Maar het voordeel voor de andere >500 leden blijft naar mijn smaak onduidelijk.

Misschien begin ik gewoon een oude lul te worden, maar ik vind die historie, het kunnen grasduinen op het forum, zoekend naar een probleempje met mijn clubmotor dat iemand 5 jaar geleden eens mooi heeft opgelost (en beschreven hoe dan), zo ontzettend veel belangrijker dan die 15 minuten (per maand!) die het kost om de ledenadministratie met een scriptje te syncen. Wees eerlijk, zo ontzettend veel mutaties in het ledenbestand zijn er nu ook weer niet.

Gelukkig is benoemd dat het forum FOSS is. Dan zou iedereen wel even tijd kunnen investeren om de gewenste functionaliteit (die we al jaren hadden) terug te krijgen. De ironie. Overigens, ons oude forum was ook gewoon FOSS (voor wie het niet volgt:FOSS = Free Open Source Software ).

Technische bevindingen:
  • de optie om een URL aan bestaande tekst toe te voegen werkt niet als verwacht
  • de unordered list button genereert bbcode met teveel newlines
  • er wordt mixed content aangeboden, de website maakt gebruik van SSL, maar niet voor alle content. Dat is onveilig en tevens bad practice.

Wat toch wel de kroon spant is de quad als achtergrond plaatje van het forum. Voor de geïnteresseerden. Vergeet niet een stukje naar beneden te scrollen.

Dit TCN-lid vindt het allemaal maar (heel) jammer...

Update: I stand (somewhat) corrected. Nadat ik ingelogd was (om bovenstaand bericht te posten) zag ik dat er ineens wél heel veel historie beschikbaar komt, die vanaf nu kennelijk niet meer leesbaar is voor bezoekers niet ingelogd (willen) zijn. De historie zit er (op een kleine 500 berichten na, en een paar 100 gebruikers minder) dus wel in.

Update 2: Wat ik overigens ook merkwaardig vind is dat het smoelwerk van de website er ineens ook anders uitziet. Het lijkt er dus niet op dat alleen het forum anders is geworden. Getuige de Harley als achtergrond plaatje op de voorpagina van de website...:S

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2019 01:37 #72 door kees
Mja.

Mjjalf on-topic: graag tips of tricks om mijn profiel van dit nieuwe, het vorige en nóg daarvóór oude forum te verwijderen. Inclusief gedachtegoed van 4000+ bijdragen en half zoveel pics.

Suddert al een poosje (9 jaar). Ik ben het hier moe. Ik moet andere dingen gaan doen.


Hoe kan ik dat doen? del Brombeer*.* inclusief volledig gedachtegoed..?


Harmen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2019 08:15 #73 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Maar Brom, wat doe je nu? Als het al 9 jaar suddert is dat wel het bewijs dat het gewoon door kan sudderen. En het één hoeft het ander niet uit te sluiten, je kan wat anders doen en hier rond hangen. En dan... alles willen verwijderen, das toch zonde man, je hebt zoveel mensen blij gemaakt met je bijdragen, laat dat er nog een paar meer worden in de toekomst.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2019 10:25 #74 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Volgens mij kunnen we het alsvolgt samenvatten:

"The only person who likes a change, is a wet baby...."

Gewoon wat wennen mensen, en ja, iedereen heeft zo zijn eigen wensen, verwachtingen en ideeen. Heb het wel te doen met de internetcomissie.

Geeft het een paar weken, slaap er eens een nachtje over en probeer het ook eens van een andere kant te zien. Een andere motor is ook even wennen.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2019 15:10 #75 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Mag ik nog wat aanvullen / vragen ?

Ik heb in de afgelopen weken héél veel gezocht en gelezen op het forum.
Het valt op dat héél veel (eigenlijk gewoon alle) links in topics van vóór de nieuwe software naar topics in het (nu dus vorige) forum nu niet meer werken.
Deze zijn dus duidelijk niet geconverteerd.
Zijn daar nog plannen voor ?

En, wat ook al is aangestipt door anderen: ik zou een 'markeer alle topics als gelezen' knop voor het hele forum ook heel fijn vinden.
Zit dat nog in de pijplijn ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2019 20:53 #76 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.

Garfield schreef : Ik heb in de afgelopen weken héél veel gezocht en gelezen op het forum.
Het valt op dat héél veel (eigenlijk gewoon alle) links in topics van vóór de nieuwe software naar topics in het (nu dus vorige) forum nu niet meer werken.
Deze zijn dus duidelijk niet geconverteerd.
Zijn daar nog plannen voor ?

Nee, er zijn geen plannen voor. Wij hebben er wel aan gedacht voor de migratie, maar het werd al gauw duidelijk, dat een geautomatiseerde oplossing niet makkelijk is vanwege de grote verschillen tussen SMF en Kunena. Je kunt de oude links wel makkelijk ombouwen. Gewoon /forum vervangen door /smf en je komt op het oude forum terecht. Mits de post niet in het ledendeel zit kun je het lezen zonder in te loggen.

En, wat ook al is aangestipt door anderen: ik zou een 'markeer alle topics als gelezen' knop voor het hele forum ook heel fijn vinden.
Zit dat nog in de pijplijn ?

Ik hoop het zeer. Is iets wat heel erg gemist wordt. Maar dit ligt aan de Kunena ontwikkelaars. Ik heb de wens aldaar kenbaar gemaakt. Ik zal ze nog een keer porren.

Tot die tijd zou je het moeten doen met de knop per board. Is in principe te doen al werkt een globale knop natuurlijk prettiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2019 09:54 #77 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.

Baardaap schreef : Je kunt de oude links wel makkelijk ombouwen. Gewoon /forum vervangen door /smf en je komt op het oude forum terecht. Mits de post niet in het ledendeel zit kun je het lezen zonder in te loggen.


Thanks voor de reactie.
Bovenstaande ga ik zeker proberen de volgende keer dat ik een oude link tegenkom !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2019 10:42 - 20 juni 2019 10:46 #78 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.

Baardaap schreef : Je kunt de oude links wel makkelijk ombouwen. Gewoon /forum vervangen door /smf en je komt op het oude forum terecht. Mits de post niet in het ledendeel zit kun je het lezen zonder in te loggen.


Deze is errug handig en kan niet luid en duidelijk genoeg verspreid worden! Ik weet niet welke softwareversie we draaien, maar er schijnt een link checker beschikbaar te komen :)

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2019 12:56 #79 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Het is idd. niet handig dat we de deur dicht gooien terwijl het oude forum er gewoon nog is. Ik denk dat ik dit toen zo heb gedaan, omdat de zoekmachines massaal de oude URLs aan het opvragen waren. Met een 410 Gone komen ze daarna niet meer terug en worden de sites uit de indices verwijderd.

Even de stoute schoenen aangetrokken...

...en de RewriteRules aangepast. Links van het oude formaat (forum/index.php?) worden nu netjes herschreven.

Da's pas errûg handig!

Als ik nu iets anders stuk heb gemaakt hoor ik het wel. Maar wel lekker die schoenen. :afro:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2019 13:59 #80 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic De nieuwe forumlayout: Tips&Tricks en opmerkingen.
Goed bezig!

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.715 seconden