CRF1000 diagnose stekker 070PZ-ZY30100 na maken (diagnose deel 1)

28 okt 2019 13:52 #1 door Wilco.Cwx
Diagnose stekker 070PZ-ZY30100 is er als een origineel honda onderdeel te koop en kost in 2019 ongeveer 20 a 22 euro
je hoopt dat je het nooit nodig zal hebben ,ik ook niet .
toch heb ik deze stekker nu als mini passagier onder mijn zadel aan de diagnose draad bij getaped

ik hoor jullie bijna denken ... ik weet leukere dingen te doen met die 20 eurie :P
gelukkig voor mij en voor jullie hoeft het ook geen 20 eurie te kosten :side:
even zoeken op aliexpress naar: hm 090 connector (hm090 4pin connector)
leverde mij een mooi en betaalbaar resultaat op .

5 sets waterdicht 4 pin connector hm. 090 sumitomo 6180-4181 6187-4441 draad connector vrouwelijke en mannelijke
voor 3,72 euro (10-2019 price)
geheel compleet met seals en pinnen
kun je voor dat geld wel 5 Diagnose stekkers 070PZ-ZY30100 na maken
(deze hm090 stekker is ook te gebruiken achter onder het dashboard bv voor de mistlampen voor ?)

als je ze eindelijk uit china heb ontvangen moet je nog wel even wat frutselen en een draad loopje maken
als techneut heb ik eenvoudig toegang tot de juiste tangen en meters draad ,
TIP: meeste auto en motorfiets reparatie bedrijven hebben deze gereedschappen in hun bezit ,dealers tegenwoordig zeker.
wat te doen:
2 mannetjes stekkers 2 seals en een stukje draad met elkaar verbinden, +/- 2 a 3 minuutjes werk met de juiste tools
en met een paar klikjes verder kun je de draadjes op de juiste positie plaatsen (zie afbeelding connector)

Controleer: de stekker moeten de grijs/bauwe draad en de groen/blauwe draad van de RODE diagnose stekker met elkaar verbinden

als we dan toch handig bezig zijn maken we gelijk een hm090 vrouwtjes contra stekker aan
2 vrouwtjes stekkers 2 seals en een stukje draad +/- 14cm draad met elkaar verbinden
ik heb deze stekkers contra tov de diagnose stekker geplaatst om slijtage ? te voorkomen.

in de overgebleven lege stekker plaatsen heb ik afgesloten seals geplaatst , deze had ik nog omhanden om het echt waterproof te maken
voor hen die de mee geleverde seals gebruiken zullen in de midden een stukje rond plastic moeten plaatsen om het waterdicht te maken
(laat maar weten wat jullie als oplossing gevonden hebben ? mikado stokjes, balpen punten?)

ik heb het vrouwtjes hm090 stekker nu onder mijn zadel aan de diagnose draad bij getaped en het mannetjes stekker daar op vast geklikt
Altijd bij de hand en valt bijna niet op en is netjes opgeborgen.

Het zou je dag maar eens kunnen redden ?
beter mee verlegen dan om verlegen :huh:
en voor de beidehandjes onder ons ,het lukt best ook wel met een paperclip ,maar welke pinnetjes van de 4 waren het ook al weer :blush:

Stekker is goed voor foutcode uitlezen (onderweg,in de middle of nowhere)
motor stuur systeem (ecu)
abs
dct
inleren quickshifter 2018+
(inleren gasklep standen ?)
fouten wissen.

Wordt vervolgd >
foutcode,s motor uitlezen via check engine lampje ,Abs via abs lampje,dct via versnellings indicator.

heb je toch eerst mooi Diagnose stekker 070PZ-ZY30100 of gelijkwaardige stekker nodig om dat te kunnen doen.

en ja er is altijd een geweldige dealer direct om de hoek.

helaas zit het in het aard van dit beestje om eerst zelf redzaam te zijn, vandaar deze ondeugd meiner zijnde.

succes met het namaken op een mooie druilerige dag of als mini winter project ?.

O ja,
heb je een foutcode ,film het dan, kun je tijdens het opnieuw bekijken beter beoordelen om welke code het gaat ,
ook kun je jou knippercode dan delen met anderen

en nu maar hopen dat het bij mij jarenlang nutteloos aan de draadboom mag hangen,het is tenslotte een honda.

groet Cwx
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2019 23:08 #2 door V-Twin
Zo te lezen ben je handig met krimptangen en weet je eea over foutcodes en conclusies die je daaraan kunt verbinden.
Die stekker inelkaar flansen gaat me wel lukken maar dan. Dan heb ik een groot vraag teken.
Ik zie ook diagnose tools voor de CRF voorbij komen voor ongeveer €20 die een display waarop dan die foutcode en een duiding wordt getoond maar de hamvraag is en blijft wat zegt nu die foutcode.
Kan je daar svp nader op ingaan?
Bvd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2019 07:58 #3 door xrvtuur
Bij de Varadero gaat het FI lampje aantal keren knipperen als er een fout is, In Haynes WPB staat vermeld welke fout bij hoeveel knippers hoort. Heeft de CRF ook niet een dergelijk systeem?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2019 20:47 #4 door Wilco.Cwx
ik had al een soortgelijke vraag verwacht.;)
ik ben blij dat ik bewust (diagnose deel 1) uit voorzorg vermeld heb :)
er zit namelijk nogal wat werk in de opbouw van het volgende deel (kan wel wat hulp gebruiken)
er zit namelijk verschil in de manier van knipper-code,s van ABS,DCT of Motor uitlezen per modeljaar 2016,2017 en 2018+ modellen
het werkplaats handboek 2017 is als pdf te downloaden daar is de nodige info in te vinden. (bv pagina 114, even uit mijn geheugen)
bezoek hiervoor de links .
honda-adventure-riders.com/index.php?topic=1574.0
www.dropbox.com/s/0fxkzlxcu2on35y/CRF100...%20Englisch.pdf?dl=0

mooi gratis mazzeltje voor de 2017 at1000l rijders :woohoo:

voor de 2018+ modellen heb ik nog niet een pdf gevonden of gratis download gevonden
ook heb ik niet het officiële honda wph voor 2018+ gevonden
Wel heb ik ondertussen het haynes 2016 tot 2019 boek in bezit ,maar mag dat niet zo vrij publiceren:sick: en wordt het handwerk,veel handwerk.
In het echte leven heb ik ,een baan,een gezin en zo blijft er ook bij mij beperkt tijd over voor hobby en wat andere dingen.
Diagnose deel 2 is al een beetje in de maak, maar zeker nog niet af.

het plan is mogelijk voor de volgende delen een youtube film in elkaar te knutselen ,en fout-code delen uit wph in text-vorm uit te typen,te sorteren in groepen in de film te tonen ,zodat je onderweg niet een haynes boekwerk of honda wph bij je moet of wil hebben.
Volgens mij heeft iedereen er dan wat aan over een langere periode.
wie is er niet verbonden met internet?:blink:

gelukkig is er nog wat tijd voordat het nieuwe seizoen losbarst,en zoals aangegeven kan wat hulp gebruiken voor het uittypen van de honda wph/haynes informatie in text delen .

blijft mijn advies,,,,,,toch eerst ff netjes een stekkertje bouwen, daar ligt de basis .
beter mee verlegen dan om verlegen.

met wat goede wil en tijd, op naar Diagnose crf1000l deel 2.

groet Wilco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2019 21:20 #5 door Wilco.Cwx
Ja inderdaad
hiervoor gebruiken ze op het dashboard
het abs lampje als knipper-code indicator voor abs gerelateerde storingen
het motor diagnose zelftest lampje als knipper-code indicator voor motor gerelateerde storingen
en de versnellings indicator als knipper code-indicator voor DCT gerelateerde storingen

wissen van opgeslagen fouten zou ook mogelijk zijn.

accupool los maken werkt nl niet.

vandaar dat zo'n stekkertje handig kan zijn .
en wat info uit honda,s wph of haynes wat betreft de knipper code,s en hun betekenis.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2019 21:39 #6 door Pronto
Goed idee maar een you tube filmpje kun je problemen krijgen met auteurs rechten.
Ik heb wel software om het boek om te zetten naar een word file en kan daar gelijk een vertaling over heen gooien.
Heb je daar wat aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2019 21:47 #7 door Wilco.Cwx
denk wel dat dat handig is
via email wat foto,s van het haynes boek ,heb je daar voldoende aan ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2019 21:54 - 30 okt 2019 21:55 #8 door Wilco.Cwx
youtube ,eigen werk van maken.
vandaar eerst text en knipper code,s zelf opstellen
geen foto,s van de boeken delen ,zou dom zijn
code,s en betekenis ga je en kan je niet te veel aan knoeien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2019 20:53 #9 door Wilco.Cwx
Tussen kerst en nieuw ben ik begonnen met het uitwerken van de crf1000 knipper-code,s
hiervoor gebruiken ze op het dashboard van de Africa Twin Crf1000
het Abs lampje als knipper fout-code indicator voor abs gerelateerde storingen
het motor PGM_FI diagnose zelftest lampje als knipper fout-code indicator voor motor gerelateerde storingen
en de versnellings indicator als knipper fout-code-indicator voor DCT gerelateerde storingen

Om dit grijze gebied wat wat toegankelijker te maken blijkt het voor mij ook niet simpel het een en ander van de mogelijke storingen aan verschillende computer regelsystemen Pgm-fi ,Abs en vooral het Dct systeem makkelijk over te brengen op papier of als digitaal naslag werk.

Veel meer INFORMATIE is te vinden in :

Honda Werkplaats documentatie of gelijkwaardige “Haynes” service documentatie ( ook online via MARIS en Haynes- Online )
Daar is "PROBLEMEN OPLOSSEN", volgens het diagnose probleemoplossing stroomschema samengesteld met de juiste informatie.
Bekijk in geval van storingen elke stap van de procedures één voor één.
Noteer de gevonden fout van het waarschijnlijke defecte onderdeel,repareer/vervang vervolgens het defecte deel.

Link 2019 - maris ;
www.techinfo.honda-eu.com/home

Link 2019 - haynes ;
haynes.com/en-gb/honda-motorcycle/crf1000l/2016-2019
online en in boek versie.

Crf1000 - 2017 werkplaats documentie pdf
honda-adventure-riders.com/index.php?topic=1574.0
www.dropbox.com/s/0fxkzlxcu2on35y/CRF100...%20Englisch.pdf?dl=0

(mooi gratis mazzeltje voor de 2017 Crf1000L rijders)

een Nederlandse lijst met alleen de Abs foutcode,s is grotendeels uitgewerkt (veel te veel schrijf werk :oops:) nog even geduld svp ....

Maris heb ik nog niet geprobeerd ,wie gaat dat verder onderzoeken ????

Op naar een mooi 2020 :P
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2020 13:40 #10 door Wilco.Cwx
Basis , Abs foutcode lijst CRF1000 uitgewerkt .


svp niet te streng zijn er is veel te veel vrije tijd in gaan zitten.

op naar een mooi 2020 + allemaal ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2020 23:28 #11 door PimW
Heuj ik heb hier zelf niets aan want geen CRF, maar vind het mooi werk! Gaat veel tijd in zitten :cheer:

Als je wilt kan ik dit ook in de how-to sectie zetten dan blijft het een beetje vindbaar. Moet je ff een brul geven als het zover af is/uitgewerkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2020 17:52 #12 door Pronto
Wilco,

Je heb er wel iets moois van gemaakt. Ben benieuwd hoe ik de fout codes uit kan lezen op m,n CRF 1100 lijkt me dat ze dit toch wel via het display weer geven. Heb nog geen service manual kunnen vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2020 18:04 #13 door Wilco.Cwx
Hoi Pronto

voor een 10 euro een uurtje even stoeien

Link 2019 - maris ;

www.techinfo.honda-eu.com/home

wel eerst ff aanmelden

gelijk een mooie test case ??

als het gaat wil ik later kijken voor 2019 Quick shifter elektrische schema en 2019 diagnose stekker tot ecu of dit can-bus of k-line is

nu te druk met huiskamer muur opknappen, (Alles voor de feestzaal :whistle:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2020 16:49 #14 door RENO
Thanks Wilco !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2020 18:55 #15 door Pronto
Wilco

De odb steker van de CRF1100 is anders zie hier
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2020 19:48 #16 door Wilco.Cwx
kijk even naar Forum Techniek Honda Africa Twin CRF CRF1100 Scs connector

daar zie je een linkje staan voor de 1100
voorlopig nog geen gratis aanvullende gezien voor de crf1100 op de scs stekker na.

stekker type is nog een onbekend model ,vermoed dat er een Can-bus data lijn aanwezig is op de crf1100 ?
Tijd zal het leren
of toch info gaan ophalen bij Maris online ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2020 21:49 - 25 feb 2020 21:56 #17 door Pronto
Ik heb hem al gevonden. Alle Euro 5 motoren moet voorzien zijn van een Euro5 OBD2 6 pin steker.
Die kabel kost op ebay rond 15 euro.
Of bij obd24 voor 40
www.obd24u.nl/euro5-obd2-16-naar-6-pin-v...erse-motorbikes.html
Die werk met dezelfde Elm327 op bleutooth voor Android en voor IOS moet je de wifi uitvoering gebruiken.
Voordat ik daar aan begin wil ik eerst de service manual ergens op de kop tikken tot nu toe heb ik die nog niet kunnen vinden.
Ik heb er ook nog geen part nummer van gezien dus zal nog leverbaar zijn.

Hier nog een link over de ecu mapping let op dit is voor eigen risico
hondaflasher.webnode.fi/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2020 22:06 #18 door Wilco.Cwx
mooi nieuws pronto :)

probeer de crf1100 service manuel bij de importeur los te peuteren als pdf
mij hebben ,m voor de crf1000 ook toegezonden ,maar was een 2016-2019 mix van wat ik al apart gevonden had :dry: .

plaats de linkjes svp ff apart

CRF1100 diagnose stekker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2020 22:02 #19 door Wilco.Cwx
mijn Voorlopig nederlands vertaalde versie (1a) motor pgmfi / storing fout code,s uitlezen met stekker 070pz-zy30100
en een stukje EOBD > P---- code,s diagnose en parameters uitlezen met een elm327 en telefoon

er was weer eventjes wat tijd gevonden :pinch:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden