Rebuild Zwarte Rally Twin

26 apr 2010 22:18 #1 door robgoesdakar
Rebuild Zwarte Rally Twin werd gestart door robgoesdakar
Zo, ik moest er toch langzaam maar eens aan beginnen. En het zal wel een projectje worden welk een lange doorlooptijd gaat hebben.
In ieder geval vandaag eerst maar eens het zeil er vanaf gehaald en gekeken naar de troosteloze toestand waarin het geheel nu verkeerd:



En ja, er zijn al wat dingen verwijderd zoals de uitlaat (wordt later ook wel duidelijk waarom), valbeugels e.d.

Vandaag wilde ik in ieder geval achterwiel verwijderen en de band vervangen zodat deze op de andere twin geplaatst kon worden en de Desert band die op de andere zit verder bewaard kan blijven voor de Turkije rally in september.

Allereerst maar eens de wielmoer losser gedraaid


Vervolgens het geheel op de krik gezet en de as eruit al iets naar buiten geslagen


Hieronder wordt duidelijk waarom ik dus dat halve tandwiel op mijn achterbrug heb zitten :



As volledig verwijderen :


Wiel eruit en de tandwielkrans verwijderen


Dit is ook meteen het juiste moment om even met je vingers de lagers rond te draaien of deze nog soepel werken. Vergeet ook niet het lager in je tandwielkrans. In mijn geval geen enkel probleem, dus geen vervanging noodzakelijk.

Vervolgens begon ik alweer zo fanatiek aan het verwijderen van de band dat er wat stapjes niet gefotografeerd zijn  :-[
Maar hier is de ene kant al los, en haal ik de andere kant los :


NOTE:  Ik heb bib-mouse banden, en dus geen binnenband.

Vervolgens band met de oude bib-mouse gemonteerd en even naast de desert gehouden.
Hier dus links de Mefo Stonemaster (18") naast rechts de Desert (18").


De Desert is in ieder geval uitermate geschikt voor zand en stenen, maar glibberd alle kanten op in de blubber. De stonemaster is meer een alles kunner, en voldoet overal wel enigsinds. Ben benieuwd hoe dit rijdt. Morgen avond even in de kuil proberen.
Ik ben met name benieuwd hoe de band zich op de velg houdt, of dat er misschien toch een keer een bandenklem mee gemonteerd moet gaan worden.


Hieronder overigens het voordeel van een bib-mouse binnenband (de beelden spreken voor zich  :)) ):





2-B-Continued

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 22:49 #2 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Het blijft genieten om deze projectjes te volgen!

Succes Rob.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 09:36 #3 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
mooi kontje op die Twin !

eigen fabrikaat of aangekocht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 10:08 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Kontje is een rally/cross achterkant. Dus geen zelf bouw.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 22:38 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
en dan bloedserieus langs een lokale motorzaak gaan om te vragen of ze even de ketting willen smeren...  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 21:05 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Een paar weken geleden had ik me al even gebogen over de achterkap en deze verwijderd :





Vanavond maar eens begonnen aan wat demontagen werk.

Hij stond er vanavond aan het begin zo bij :



Eerst zaak om de achterdemper/veer te verwijderen zodat die voor een revisie naar de 'veren'boer kan.
Stap 1 : de link bouten verwijderen (omdat ik toch ook de achterbrug ga verwijderen maar meteen alles los)


Stap 2: De bout aan de bovenkant van de demper verwijderen


Stap 3: Het boutje van de demper aan het link systeem verwijderen. (Deze is nu pas toegankelijk omdat de veer boven los is) Ik vermoed dat als je alleen de demper/veer wilt verwijderen je stap 1 hier kunt overslaan.


Stap 4: de instelunits losmaken, en de demper/veer kan eruit :



In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 21:10 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Die is los, dus nu verder met de achterbrug:
- Verwijder de plastic dopjes op het frame (als ze er nog op zitten):


Draai de bout aan de rechterkant van je frame los. Niet helemaal, maar laat nog een paar slagen op de schroefdraad zitten zodat je met de bout en de sleutel de as er iets makkelijker uit kunt slaan :


De as verwijderen, en je kunt de brug eruit halen.
Tip: maak de veer van je rempedaal/verlichting los want die zit anders behoorlijk in de weg


Nu kan ook het laatste deel van het link systeem verwijderd worden. (Later zal ik hier ook nog wel op terug komen tijdens het monteren en controleren van de lagers.

Vervolgens heb ik de ketting en voortandwiel, en de linker step verwijderd. (Voor wie nog foto's wil zien, www.storeitonline.eu/rob/motor/zwarte-rebuild/ ). Linker step omdat ik ook even de jiffie onder handen wil nemen en ik kan er makkelijker bij als de hele step verwijderd is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 21:15 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Nu ik dan toch op dreef was ook maar de voorkant onder handen genomen.

Kappen rondom voorwiel verwijderd. (NOTE: Als je alleen maar je wiel zou willen verwijderen, volstaat alleen de linker voorkant. Dit geldt ook voor de remklauw !)
Remklauwen los gehaald, boutjes van de as los en de as zelf losdraaien:



Wiel eruit, en nu de bouten waar de vorkpoten mee vast zitten losmaken :


Vervolgens twee schroevendraaiers in de kroonplaten en de vorkpoten vallen er zo uit. (NOTE: let op dat je de schroevendraaiers niet tegen de vorkpoot aan zet want dat geeft krassen)



En na nog geen 2 uurtjes sleutelen staat ie er plotseling zo bij :


Vooralsnog geen andere vreemde dingen tegen gekomen dan dat ik al wist.
Morgen kijken of de verenboer open is en daarna verder met de rest.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2010 20:05 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Eigenlijk veel te warm om echt veel te doen.
Eerst maar eens de achterdemper naar de verenboer gebracht. Kan wel een paar weken duren voordat ie terug komt maar goed, we wachten rustig af. Denk dat als deze terug is, ik die onder de andere twin ga zetten en dan de andere demper ook even voor een revisie langs ga brengen.

Anyway vandaag verder aan de voorkant. Roadbook houder, imo, e.d. dergelijke gedemonteerd. Daarbij de eerste verrassing :



Een vage schade aan de onderkant van het roadboek. Ik vermoed dat ik toch met het stuur of iets dergelijks een tik tegen er tegen aan gegeven zal hebben.

Vervolgens ook het voorframe eraf, en dat heeft toch echt een fikse opdonder gehad.



Maar ook een van de balken is getordeerd:


Hier ga ik dus nog wel even een puzzel uitdaging tegemoed. Maar we vinden ook daar wel weer een oplossing voor.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2010 20:35 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Zou het 'ooit' nog goed gaan komen ??



Het vervelenste werk kan nu gaan beginnen. Schoonmaken.......

Daarnaast nog een drietal acties 'uitzetten' :
- achter veer/demper revisie (loopt al)
- tank vervanging/reparaties
- Upside Down voorvork : Kroonplaat passend maken

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2010 14:17 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Gister middag bericht van de verenboer.... :-\
Er was best wel het nodige stuk, en ik moest maar eens langs komen om te kijken en te overleggen wat de beste optie zou worden. Alleen maar rubbertjes vervangen zou erin resulteren dat binnen 3 weken ie weer stuk zou zijn....

Ga morgen even langs om te kijken en eventueel een fotootje te maken.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2010 14:26 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Ik denk dat je beter je spaarvarken kan stuk slaan dan dat je foto's gaat maken. M.i. lossen foto's niets op  ::)
Maar'eh wel balen is even een tegenvaller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2010 13:52 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Zojuist langs geweest, en de schade gezien. Foto's maken had geen nut want daar zie je het niet fatsoenlijk op.

De as die in de demper zit was aan 1 kant ruw. Dat resulteerde dus in wat meer weerstand op de afdichtring die eroverheen gaat waardoor deze dus opgeruld wordt en derhalve eigenlijk niet meer goed af sluit. Daarnaast vertoonden ook een aantal bussen duidelijke slijt-groeven.

Kostenplaatje wordt dus even anders nu. Eerst zou de revisie met standaard materiaal 185 euro gaan kosten. Daar zou dan zowiezo de U-bevestiging (die op het link systeem gemonteerd wordt) vervangen worden. Die kost 85Euro ex-btw  :o  (Daar waren ze zelf overigens ook verbaasd over dat die zo duur was). Vervolgens moeten dan nog de as (65 euro), en nog een aantal andere onderdelen vervangen worden. Al met al 200 euro aan extra materiaal kosten.

Hij kon ook de as een beetje polijsten en her en der nog wat onderdelen bij elkaar proberen te vissen. Maar ik gaf al aan dat ik het spul ook daadwerkelijk gebruik en belast waarvoor het ook bedoeld was. Als ik nu gewoon af en toe een paadje zou pakken was 'fixen' geen enkel probleem, maar het moet gewoon 100% goed zijn. Dus geen houtje touwtje werk maar degelijk in orde maken.

Ach ja.... ,hobbies kosten nu eenmaal (veel) geld  ::)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2010 17:25 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Bij een nieuwe/andere  zou ik overwegen om er een huls van neopreen omheen te doen. Ik weet niet of Ton die heeft anders Motorcross Aad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2010 17:51 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Word die veer daarmee niet veels te warm?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2010 20:05 #16 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Eerlijk gezegd denk ik dat je er helemaal niets aan hoeft te doen als hij gereviseerd is , de schokbreker en veer zit daar goed beschermd , spatboord/spatlap aan de achterkant en blok etc aan de voorkant .
Heb inmiddels ook begrepen dat de schokbreker achter echt heet word , wel temperaturen richting de 200 graden c zijn mogenlijk .
Zaak is dus geregeld de boel met nieuwe olie te voozien , om een idee te geven (komt van vering specialist) , in de cross na een 10 tot 20uur de olie vervangen (zijn dan wel wedtrijd rijders ) op rally gebied zei hij een 200uur , dan heeft de olie zijn beste tijd gehad .
Olie te heet en gekraakt , zal dan voor de schokbreker uiteindelijk fataal worden , doorslaan etc .

Op een zware twin met Rob zijn kunsten , denk ik dat hij het lang heeft uitgehouden .

Een gewone service als alleen de olie en shims worden vervangen zijn het de kosten niet , 75euro voor een komplete Wp unit B/V

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2010 20:32 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin

Bij een nieuwe/andere  zou ik overwegen om er een huls van neopreen omheen te doen. Ik weet niet of Ton die heeft anders Motorcross Aad.

Ik zie even niet waar je dat zou willen plaatsen Bram.
Dit gaat allemaal over inwendige schade binnen in de shock.

Dat zal zeker te maken hebben met slijtage als gevolg van extreem gebruik. Normaliter stond het revisie interval op 40.000 km, maar mogelijk dat dit niet van toepassing is bij het extreme gebruik waarmee ik de shock belast. Voor mij een leermoment om de shock gewoon voor elke rally te laten nakijken/reviseren.

Doorslaan heb ik geen last van gehad tot het fatale moment. En daarna is nog door gereden dus veel slijtage sporen kunnen ook ontstaan zijn vanwege het feit dat ik met een 'droge' shock verder gereden heb.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 11:59 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Vanmorgen (vroeg) maar eens begonnen met de eerste schoonmaakacties.....

Kreeg gisteren nog opmerkingen hoe die motor zo onder de roest kwam !!!  Roest ?? Nee joh, zand ....



De achterbrug na het 'poetsen' met alleen een droge doek :


Plekjes die te zien zijn, komen volgens mij door een kleine lekkage in de remleiding.

Achter rem klauw is ook onder handen genomen. En de originele blokjes (die nauwelijks afgesleten waren) ook terug gemonteerd.



Daarna nog even de kroonplaten schoon gemaakt en de kroonplaten voor de nieuwe vork er naast gezet :


Ook beiden nog even op de weegschaal gezet :  De kroonplaten van de twin wegen 2,8 kg. Die van de KTM 1,9. Dus alleen al in de kroonplaten een gewichtsbesparing van 900 gr......
Nu alvast even het 'rechttrekken' van de montage verschillen in gang zetten :)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 12:17 #19 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Ziet er goed uit ROb , beetje poetsen en het is allemaal weer bling bling .
Mooi spul van zo'n KTM :angel:

[quote author=robgoesdakar link=topic=3649.msg38933#msg38933 date=1278181

Doorslaan heb ik geen last van gehad tot het fatale moment. En daarna is nog door gereden dus veel slijtage sporen kunnen ook ontstaan zijn vanwege het feit dat ik met een 'droge' shock verder gereden heb.
[/quote]
Met doorslaan bedoelde ik het meer als een mogenlijkheid , begreep ook dat door de mindere werking van de olie de temperatuur steeds veder oploopt , omdat de schokbreker steeds meer moeite krijgt zeg maar om de klappen hobbels op te vangen .
Maar zo'n afdaling als je toen gemaakt hebt , tja ik denk eerder aan airbags of zo iets  , daar is weinig tegen bestand  .


Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 21:08 #20 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Rebuild Zwarte Rally Twin
Ik rij je straks voorbij omdat ik dat ding niet meer herken  ;D
Keep up the good work!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden