Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)

19 okt 2010 10:45 #1 door daandus
Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-) werd gestart door daandus
'k ga hem preventief vervangen, want in mijn (schoon-) familie zijn er al 2 gesneuveld bij 77000km en 84000 km ofzo, en mijn motor staat nu op de 79000km.

Wie heeft er ERVARING met spanngingsregelaars? Origineel is duur, er is veel aftermarket troep te koop (sommige sites geven zelfs geen garantie op die dingen, en zetten op hun website 'als hij het na 2 weken nog doet gaat het meestal langer mee...'

Onderstaande spanningsregelaar is wat duurder dan de goedkope rommel, schijnt iets groter te zijn. (betere koeling?)
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312

Berry gelooft alleen in origineel, maar ik heb ook zat spookverhalen gehoord over de originele....

ennuh, als m'n motortje af is voor de wereldreis zal ik er een wiki over dichten voor 't nageslacht.... dus draag je steentje bij!  8)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 11:26 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Er zijn alternatieven beschikbaar ergens in duitsland. Die omzeilen een van de stekker doosjes, en worden rechtstreeks op de accu aangesloten.

Ik probeer vanavond even te kijken of ik de info nog terug kan halen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 11:36 #3 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)

'k ga hem preventief vervangen, want in mijn (schoon-) familie zijn er al 2 gesneuveld bij 77000km en 84000 km ofzo, en mijn motor staat nu op de 79000km.

Wie heeft er ERVARING met spanngingsregelaars? Origineel is duur, er is veel aftermarket troep te koop (sommige sites geven zelfs geen garantie op die dingen, en zetten op hun website 'als hij het na 2 weken nog doet gaat het meestal langer mee...'

Onderstaande spanningsregelaar is wat duurder dan de goedkope rommel, schijnt iets groter te zijn. (betere koeling?)
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312

Berry gelooft alleen in origineel, maar ik heb ook zat spookverhalen gehoord over de originele....

ennuh, als m'n motortje af is voor de wereldreis zal ik er een wiki over dichten voor 't nageslacht.... dus draag je steentje bij!  8)


zou eerder eentje regelen en die meenemen je heb geen enkele garantie dat de nieuwe het de heel rit volhoud, zou eerder de stekker heel goed bekijken en met een meetinstrument gaan meten of je rare dingen ziet.


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 13:31 #4 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)

zou eerder eentje regelen en die meenemen je heb geen enkele garantie dat de nieuwe het de heel rit volhoud, zou eerder de stekker heel goed bekijken en met een meetinstrument gaan meten of je rare dingen ziet.


Met onderstaand ledje kun je zien of je spanningsregelaar in orde is. Zodra hij oranje wordt overlaad het systeem en is je regelaar waarschijnlijk kapot. Als hij rood is dan laadt de dynamo je accu niet op:


Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 13:39 - 19 okt 2010 13:57 #5 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)

Met onderstaand ledje kun je zien of je spanningsregelaar in orde is. Zodra hij oranje wordt overlaad het systeem en is je regelaar waarschijnlijk kapot. Als hij rood is dan laadt de dynamo je accu niet op:


ik zou liever een gewone voltmeter willen met 2 decimalen achter de komma , digitaal.


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 14:31 #6 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)

ik zou liever een gewone voltmeter willen met 2 decimalen achter de komma , digitaal.


Dit is ook een leuke optie eventueel:

kosoeurope.com/shop/product_info.php?inf...6e805365ef19576a7168

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 14:46 #7 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
voltmeters staan al op de motor gebouwd, en een reserve SR staat al lang op de paklijst.

Wie heeft ERVARINGEN met aftermarket spanningsregelaars?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 14:56 #8 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
excuus, niet goed gelezen  :-[

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 15:02 #9 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)

Wie heeft ERVARINGEN met aftermarket spanningsregelaars?


Onze Britse vrienden hebben wel wat ervaringen: www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/50035-...reg-africa-twin.html

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 15:14 - 19 okt 2010 15:35 #10 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Daan,

Ik rij nu ongeveer 10k km rond met een tourmax (destijds gekocht op ebay maar zie ze af en toe ook bij japparts).
Werkt prima, houdt de spanning constant zelfs op mijn zenuwachtige voltmeter met teveel decimalen.
De originele was nog gewoon goed maar ligt nu op reserve.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 15:41 #11 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Zelf heb ik goede verhalen over de Motek spannings regelaar vernomen en heb dan ook naar aanleiding dezer zo één als spare bij me wanneer ik op reis ga.
Deze wordt dan ook rechtstreeks op de accu aangesloten en omzeilt die ....... stekker.

Preventief vervangen lijkt me wat overdreven, houd je volt meter in de gaten 

Zie;  http://www.motek.de/motekweb/pdf/motek2001.pdf

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 15:53 #12 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Daan,

Neem eens contact op met Mototronix in Purmerend.  Die maken niets anders dan aftermarket vervangings electronica.    Ze hebben ook een webshop.
Staat hier in de regio goed aangeschreven.
Redelijke prijzen en super service.

Groet,
Anko.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 15:58 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
tja, japparts.nl geeft dus GEEN garantie op nieuwe Tourmax-SR's.... zegt wel iets over de kwaliteit lijkt me.  :-[
Op de regelaar wordt geen garantie gegeven. Deze doen het of doen het niet, indien deze 1 week, 4 weken of 6 maanden goed heeft gewerkt is deze gewoon goed. Zorg voor een goede aarde door de regelaar kaal te maken op de plek waar deze bevestigd wordt of plaats deze ergens anders voor betere aarde en koeling indien mogelijk.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 16:23 #14 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Dit zegt denk ik meer over Japparts dan over Tourmax...
Tourmax is bij mijn weten een goed bekend staande o.e.m. producent voor japanse motoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 17:11 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
op alle elektronica die zelfstandig is vervangen kun je vraagtekens plaatsen of garantie op zijn plaats is.


inderdaad.. hij doet het of juist niet is meer een kwestie van oorzaak en gevolg
als je eigen diagnose namelijk niet juist blijkt te zijn geweest en de elektronica (lees gevolg) weer defekt raakt
vandaar dat garantie geen probleem hoeft te zijn als de storing onderzocht is door een vakman(meestal ook de verkoper van het nieuwe onderdeel

overigens beginnen de meeste storingen bij de matige stekker verbindingen die bij honda al ca 30 jaar het probleem zijn

probeer eens 30 amp te sturen door een draad van ca 1 kwadraat

je zou het er warm van krijgen
welke regelaar nu goed is
heb al aardig wat regelaars verkocht en het val me wel op dat ze bij de africa twin het meest stuk blijken tegaan
de transalp heeft er minder problemen mee terwijl het buiten de bedrading gewoon de zelfde regelaar is.
de opbouw is bij alle het zelfde dus zou de prijs in oogschouw nemen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 17:17 #16 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
www.motek.de

Oeps staat er al, maar toch , die gaat er bij mij op als ik nog eens problemen krijg .


grt Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 17:22 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Inderdaad Olaf, dat was m :

Nog even wat (duitse) tekst :

wir haben einen Universalregler von Shindengen (Erstausrüster aller Japaner) mit zwei Jahren Garantie.

Das Problem ist folgendes:
In der Originalelektrik entstehen im Laufe der Zeit unvermeidlich Übergangswiderstände durch leicht korrodierte Steckverbindungen und ab Werk häufig zu dünne Kabelquerschnitte. Diese Widerstände im Ladekreis bewirken ein Absinken der Batterieladespannung bei ansteigender Drehzahl des Motors durch zunehmende Restwelligkeit am Gleichstromausgang. Die überschüssige Leistung aus der Lichtmaschine, die dann nicht mehr an der Batterie ankommt, muß der Regler zusätzlich in Wärme umwandeln, er überhitzt und geht letztendlich kaputt.
Wenn man jetzt einfach nur den defekten Regler durch einen intakten ersetzt und dabei auch noch die originale Steckverbindung weiter verwendet, ist die eigentliche Ursache nicht beseitigt, der neue Regler wird wieder zu warm und geht innerhalb kürzester Zeit auch wieder kaputt. Dabei kann er im ungünstigsten Fall Überspannung ins Bordnetz entlassen und so alles zerstören, was elektronisch und teuer ist (z.B. Zündbox, Drehzahlmesser).

Wichtig ist, dafür zu sorgen, daß erst gar keine übermässige Wärmeentwicklung im Regler stattfindet.
Dazu bereiten wir unseren Regler so vor, daß er direkt an der Lichtmaschine und der Batterie angeschlossen werden kann (der originale Reglerstecker bleibt frei, ein Anschlußkabelsatz wird mitgeliefert). So umgeht man die angesprochenen Übergangswiderstände, die Batterieladespannung bleibt konstant bei ca. 14,5 +/- 0,3 Volt und alles ist gut.
Das mag sich erstmal etwas kompliziert anhören, aber wenn man den Regler in der Hand hat, erklärt sich das fast von selbst, ausserdem gibt es noch eine Anleitung dabei.

Der Regler ist sofort lieferbar.
Er kostet 99,50 EUR inkl MwSt. zzgl. 15,- EUR Porto für den Versand in die Niederlande bei Vorkasse.
Sie erhalten bei einer Bestellung von uns Ihre Rechnung mit unserer Bankverbindung vorab per Email.

Zur Bestellung (bitte vollständig angeben: Name, Adresse, Telefon, Email) oder bei weiteren Fragen bitte noch einmal melden.


PS: ik sta niet garand voor die prijs, want dit is van alweer van een tijd geleden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 17:48 #18 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Nu mn derde regelaar Daan, en ook ik ben voor www.motek.de/ gegaan.
Na 10.000 km nog geen problemen, de regelaar houd de spanning continu op 14,1 volt.

Ik heb ook een luchtsleuf in mn zijdeksel gemaakt en de regelaar op een onderplaat met extra koelribben gezet.
Natuurlijk met heel veel geleidingspasta ertussen!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 21:23 #19 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bij motorzaken tref ik weinig vakmannen aan hoor!  >:D Echt schrikken.....
Vooral Motoport Wateringen! (die naam glipt er steeds weer uit.....de straf voor het verzieken van een wiel!)

Laatst vroeg ik bij een andere zaak om een universeel benzinekraantje om benzine af te tappen voor m'n brander, maar 'dat leek ze geen goed idee; benzine was veel te vluchtig en giftig om mee te koken' :'(


Heb vandaag die Carmo-spanningsregelaar besteld, de 'CARR831', 162 euri incl verzending. slik....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 23:37 #20 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
MOSFET spanningsregelaren schijnen het helemaal te worden, zo schijnt de shindengen-fh008 het prima te doen op japanse motoren. Blijft een stuk koeler enzo. Heb er zelf uiteraard nog geen ervaring mee  ;D. ik heb geen flauw idee waar je zo'n ding vandaan moet trekken - behalve Ebay

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden