Tik in achterste cilinder.

08 jan 2014 22:11 #21 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Met allen honen ben je er niet, aangezien je de koppen er toch af hebt is het handig om ook de klepgeleiders, klepseals, klepstoters e.d te controleren en/of vervangen. Verder de nokkenaskettingspanners, nokkenasketting (deze kun je ook later vervangen). 

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2014 22:12 #22 door Miquel

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2014 22:19 #23 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.


een  flinke scheut motorolie boven op de zuiger en je meet dan hogere waarde

Gr. Herbert.


Lekker walmen voor het stoplicht, toen ik thuis was de AT uitgerookt.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2014 22:24 #24 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Tik in achterste cilinder.
Duidelijk, weer wat geleerd!

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2014 22:27 #25 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ben al een beetje aan het uitzoeken wat de zuigers gaan kosten.
zsf-motorrad.de/en/Spares/XRV750R-G-50P/E-14-CRANKSHAFT-PISTON

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2014 10:38 #26 door Miquel

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 08:01 #27 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Tik in achterste cilinder.
Dat is balen zeg!
Zou hij dan toch meer KM gedraaid hebben ::)
Die zwarte die ik eerst gehad had, had een compressie van beiden 6,5. Maar verbruikte ook behoorlijk olie.
Ik weet misschien nog wel een blok te staan.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 10:43 #28 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ik heb de cilinders nu in de wd40 gezet (tip van een revisie bedrijf). Het zou kunnen dat de zuigerveren blijven plakken door inwendige vervuiling. Ook wil ik nog een motorflush proberen. Ik veracht niet dat dit veel gaat uitmaken maar ik wil het eerst proberen.

Mauppie, heb je wat meer info over het blok.
Mag per pb of mail.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 10:51 #29 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ik zit net op een BMW forum te lezen en daar staat het volgende:

Goede compressiewaardes moeten volgens mij bij ongeveer 12 tot 13 kg liggen, bij gebruik van vacuum carburatie moeten beide carburateurs er gewoon af, beide bougies er uit en de motor moet op bedrijfstemperatuur zijn.


De carb's moeten eraf om een goede aanzuiging te krijgen, anders trek je vacuum en is de meting vals.

Een AT heeft ook vacuum carburateurs, heeft het hier mee te maken???

www.motorcyclespareparts.eu/genuine-spar...000.aspx?pagesize=20

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 12:36 #30 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tik in achterste cilinder.
Hoi Miguel, als je beide bougies er uit zou halen tijdens compr.test. kan er helemaal geen druk opgebouwd
worden. ( bedoelen waarsch. linker en rechter bougie van boxermotor)
Dat bij gemonteerde carbs. vacuum zou kunnen ontstaan en zodoende geen goede meting zou zijn
moet iemand mij dan eens uitleggen.Motor zuigt gewoon lucht aan,bovendien met olie op de zuiger wel
ineens 13 bar ?
Bij oude Volvo s  en bv. Triumph TR6 had je vroeger ook const.vacuum carbs.kan me niets herrinneren dat daar
eerst carbs. gedemonteerd werden alvorens compr. test te doen.
Doe een pers. berichtje naar Waffie wellicht kan hij je e.e.a. toelichten.
Kunnen dan meting nog wel keer doen ,je hoeft dan alleen aanzuigrubber van carbs er tussenuit te halen.
Gr. Herbert

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 12:37 #31 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tik in achterste cilinder.
Mauppie hoe is destijds bij jouw AT de compr. gemeten met gedemonteerde carbs ??
Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 13:04 #32 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tik in achterste cilinder.
Honda werkplaatshandboek Transalp (ook vac.carbs),even nagekeken.Geen sprake van carbs.eerst demonteren.
Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 13:13 #33 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Tik in achterste cilinder.
Je zou eens kunnen kijken of het uitmaakt of je gas dicht of vol open hebt. Met gas vol open zou er toch voldoende lucht aangezogen moeten worden om een goede druk op te bouwen zou ik zeggen.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 13:32 #34 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Tik in achterste cilinder.

Mauppie hoe is destijds bij jouw AT de compr. gemeten met gedemonteerde carbs ??
Gr. Herbert.


Ik heb het laten doen i.v.m garantie, hoe ze het gemeten hebben weet ik niet. 


@miquel
Ik stuur je een pm

Mvg,
Maurits

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 15:09 #35 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Net even wat prijzen opgevraagd voor 2 motorblokken

Blok 1 RD07 95000km 650,-
Blok 2 RD07A 58000 km 850,-

Op beide blokken geen garantie

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 16:57 #36 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tik in achterste cilinder.
Hoi Miguel, zonder garantie is  behoorlijk risico.Op zn minst moet je kunnen overeenkomen dat blok terug gaat als
deze niet  goed is.( en uiteraard je centen terug )
Maar we gaan de winter in,je kan toch nog even de kat uit de boom kijken.
Bovendien jouw blok komt niet aan max.compressie,maar valt nog niet van ellende uitelkaar.
m.a.w je kan er gewoon mee rijden.
Tegen de tijd dat blok er uit moet kun je op mijn hulp rekenen.
Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 17:42 #37 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tik in achterste cilinder.
de compressie wordt gemeten met de carb er gewoon op,

immers de meting  dient plaats te vinden met  gasmengsel erin dus vol gas.

als de meting dan te laag uitvalt doe je deze opnieuw met wat olie erin,
als deze dan hoger uitvalt kun je aannemen dat de afdichting van de zuigers niet optimaal is.

als je dan toch wil reinigen zou ik

Top End Treatment  of  Valve Cleaner van forté (ik heb verstand van deze producten) gebruiken

De engine flush is vooral bedoelt voor inwendige reiniging van het motorcarter.

het kan zondermeer maar daarna doe je de schone olie  erin aangevuld met

Oil Fortifier + Seal Conditioner

dit maakt het dan net af!
maar bedenk dat voor een goede diagnose  eerst demontage nodig is.

de kosten kunnen dan nog mee vallen want een setje nieuwe veren kost je ca 100 euri en twee zuigers vind je ook nieuw voor ca 90 euri per stuk
loop dus niette hard vol van een negatief beeld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 18:36 #38 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tik in achterste cilinder.
Bedankt Ad,we hebben meting exact zo uitgevoerd zoals je omschrijft.
We kunnen dus bij conclusie blijven dat compr.einddruk te laag is.
Mocht reinigen niets uithalen ,sluit ik me volledig aan bij het vervangen van zuigers en zuigerveren.
Want weet je wat echt pijn doet? Voor 850 euro blok kopen dat niet deugt !!!
Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 18:58 #39 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ik krijg het geld niet terug als de blokken niet goed zijn.
Bedankt voor je advies Ad, maar vraag me wel 1 ding af (niet dat ik aan je kunde twijfel  ;) ) maar valve cleaner is toch alleen voor het reinigen van kleppen. www.forte-nwe.nl/NL/Over-Forte/Nieuws/We...e-Valve-Cleaner.html

Motorflush geeft ook specifiek aan dat dit is geschikt voor het reinigen van cilinderwanden, zuigerveren en zuigerveergroeven en voorkomt olieverbruik.
www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/Moto...tor/Motor-Flush.html .
Olieverbruik het ik overigens niet overmatig +/- 4 a 500cc op een dikke 3000 km (waarschijnlijk is het zelfs nog minder), is voor een AT toch niet heel veel lijkt me.
De motor rookt ook niet  (heeft een clublid achter gereden) bij hoog toerental het gas los te laten en na een paar tellen weer gas te geven.
Herbert bedankt voor je aanbod, wil iig nog een keer de compressie meten na het reinigen.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2014 19:14 #40 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Sorry Ad, ik heb er even overeen gelezen :-[

www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/Moto...f/Valve-Cleaner.html

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden