Tik in achterste cilinder.

10 jan 2014 23:18 #41 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Tik in achterste cilinder.

Want weet je wat echt pijn doet? Voor 850 euro blok kopen dat niet deugt !!!
Gr. Herbert.


Eens! Je weet niet wat je koopt, je kunt er immers niet in kijken.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2014 08:40 #42 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ik heb waarschijnlijk de oorzaak van het tikken gevonden.
Ik heb de motor en bij de aansluiting van de uitlaat op de cilinderkop (van de achterste cilinder)lekte/zwete het daar, na de moer van de aansluiting los te hebben gedraaid werd het getik erger (zelfde tik als anders) en bij vast draaien weer minder. Er moet dus een nieuwe koperen ring tussen.
Gelijk een reiniger door de benzine gooien en hopen dat de compressie beter wordt.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2014 13:51 #43 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Tik in achterste cilinder.
koperen ring is goedkoper dan een ander motorblok.
goed dat je het op tijd hebt gevonden scheelt je ook een hoop werk.
zien we je zaterdag.
gr Marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2014 15:13 #44 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Gisteren heb ik het volgende gekocht:

- Forte motorflush
- Castrol 10w40 olie
- Oliefilter
- 2 pakkingen (de 3e had ik nog)

Eerst de pakkingen maar vervangen.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2014 22:03 #45 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Op dit moment is de complete uitlaat verwijderd, was toch best zwart in de uitlaat. Het olieverbruik ga ik nu goed bijhouden en kijken of het minder wordt na het flushen.
Voor de zekerheid toch nog de klepspeling gecontroleerd deze stond goed.
Dinsdag nog de laatste pakking halen en dan gaat hij weer in elkaar.
Ik doe iig een reiniger door de benzine, later flush ik de motor inwendig.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2014 00:34 #46 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tik in achterste cilinder.
hallo,

neem nu ook die 2 andere producten

helpt je afdichtingen (keerirngen en klepseals) te vitaliseren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2014 12:05 #47 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tik in achterste cilinder.
Hoi Michiel, je schrijft dat je uitlaat vrij zwart was,jouw bougies zagen er ook niet echt reebruin uit.
Het zou dus kunnen dat je al een tijdje rijdt met slechte of onvolledige verbranding,waardoor zuigerveren vast kunnen gaan zitten.
Als je gehele reinigingsprocedure hebt gedaan (zie ook laatste bericht waffie) ,kun we je verbranding wel eens controleren.
De transparante bougie (colortune) waar Hans Schaap het regelmatig over heeft heb ik ook liggen.
Je kunt daarmee bij lopende motor in verbranding kijken . Synchroonstellen kunnen we t.z.t. ook wel even doen.
Gr.  Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2014 16:31 #48 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ad, als de klepseals lekken dan krijg je toch last van rookpluimen als je het gas dicht draait bij hoge toerentallen en na een paar seconden weer gas geeft.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2014 22:15 #49 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Alle uitlaatpakkingen zijn vervangen.Helaas tikt de at nog. Ik heb wel gemerkt dat de achterste uitlaatbocht onder lichte spanning gemonteerd zit. Ik heb er ff de p in

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2014 22:26 #50 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Tik in achterste cilinder.
Dat kan ik me goed voorstellen! Maar toch.... als ik teruglees zie ik dat het tikken beïnvloed werd door het aandraaien van de pakking. Daar moet toch je aanknopingspunt liggen denk ik...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2014 10:55 #51 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ik ga er wel mee verder maar maak eerst mijn Honda CB450 klaar.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2014 16:33 #52 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Heb de kosten even op een rijtje gezet:
- Zuigers' zuigerveren pistonpen en borgveren
- Kop en voetpakking 2x
- Uitlaatpakkingen
Kost mij +/ - 385,-

Als ik ook de Distr. ketting en geleiders + spanners vervang komt daar +/- 365 bij.
Totaal dus 750,-

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2014 16:54 #53 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Tik in achterste cilinder.
daar heb je geen andere AT voor en je weet wel wat je dan hebt
(als de tik eruit is dan tenminste)
het blijft altijd een gok en het zijn barre tijden voor ons motorrijders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2014 19:03 #54 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Het wordt nog spannender, het lijkt er toch op dat het toch vanuit het onderblok komt. Toen ik de compressie heb laten meten en na de 2e keer met olie er in was het getik zo goed als weg. Je zou toch denken dat dat komt door de lage compressie alleen krijg je dan een tokkend geluid als de zuiger te veel speling heeft en geen getik??????
De nokkenaskettingspanner lijkt mij ook niet de boosdoener aangezien er dan een rammel in het blok moet zitten.
Ik weet het even niet meer. :(


Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2014 21:51 #55 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Vandaag de nokkenasketting en spanner gecontroleerd, spanner zit nog niet op zijn eind en de ketting heeft ook geen speling op het nokkenastandwiel.
In onderstaande topic las ik dat het smalend ook een tikkend geluid kan maken als deze ovaal is uitgesleten. Dit gaan we ook weer onderzoeken, hoop het niet want dan moet het blok helemaal uit elkaar.
www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/37266-single-valve-noise.html

Zie ook:
www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/37266-...e-valve-noise-8.html


Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2014 09:40 #56 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ik heb het tuimelaarblok??? verwijderd en ben aan het nameten, bij de tuimelaaras (van de uitlaat) is duidelijk slijtage te zien en aan 1 kant voel je ook een rand als je met je er met de nagel overheen gaat. Het rare is wel dat de slijtage limiet van de tuimelaaras 11,95 mm is mij as is op het punt waar niks draait 11,93mm. De binnendiameter van de tuimelaar van de uitlaat zit op 12,01/02 en de slijtage grens is 12,04. Ik heb een Bucheli werkplaats handboek wie weet of dit klopt.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2014 10:05 #57 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Hierbij de foto,s

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2014 22:18 #58 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Tik in achterste cilinder.
In de service manual van Honda:

11.966-11.984 mm service limit 11.95 van de as
12.000-12.018 mm service limit 12.04 binnen diameter

Dus wat in de Bucheli klopt.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2014 13:09 #59 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tik in achterste cilinder.
Hoi Michiel, in mijn werkplaatshandboek staat dat je buitendiameter van de tuimelaaras en de binnendiameter van de tuimelaar moet
meten. De speling mag dan niet meer dan 0.12 mm bedragen. (slijtagegrens) Dit zijn uiteraard gegeven voor Transalp,en kan bij AT afwijken.
De manier van meten zal hetzelfde zijn.
Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2014 13:54 #60 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Tik in achterste cilinder.
Ik heb de tuimelaarassen van de inlaatkleppen (preventief) en uitlaatklep (was nodig) vervangen, ook heb ik de klepstelboutjes vervangen. De klepstelbout van de uitlaatklep had echt een vlakke kant. Motor zit weer in elkaar en getik is bij koude motor zo goed als weg, ik heb hem nog niet warm kunnen rijden. Bij de benzine heb ik een kleppen/verbrandingskamer reiniger gedaan en uit de uitlaat kwam allemaal zwarte aanslag (leuk wel oude olie) tijdens stationair draaien, dit was na een tijdje weer weg. Als het een beetje mee zit rij ik er dinsdag mee naar het werk en dan kan ik de Forte motorflush toevoegen als ik weer thuis ben (blok is dan goed warm).

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden