Start van project XL600V 1996

30 aug 2015 18:59 #41 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Start van project XL600V 1996
Eigenlijk is het heel simpel.
Als je alle frutsels van zowel het blok als het frame af hebt gehaald, leg je het frame op de linkerkant met een oude deken of zoiets onder het blok.
Haal het frame omhoog, zodanig dat het blok er aan de linker bovenkant uit komt.

Een ander alternatief is het blok omhoog/vast te hangen in een strop ( om elke cilinder 1 ) , en dan het frame manoeuvreren.

Beide systemen geprobeerd en beide keren alleen het blok eruit gehaald.
Er is er nog eentje, maar als ik dat vertel donderen ze me uit de verzekering.
(gewoon even tillen naar links boven. Handen beide aan de cilinders )

suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 15:08 #42 door Erwin van Ellen
Beantwoord door Erwin van Ellen in topic Start van project XL600V 1996

De naakte waarheid. De aankomende paar maand genoeg te doen met een rolletje schuurpapier en staalborstel.

Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 15:28 #43 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Start van project XL600V 1996
stralen gaat sneller en daar krijg je alle roest beter mee weg. anders heb je er veel werk mee en roest het snel weer onder de lak de zogenaamde ondercorrosie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 16:58 - 09 sept 2015 17:01 #44 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Start van project XL600V 1996
WATISTIEKAAL  8)

Maar wel mooi om hier te zien dat een aantal delen van het frame direct blootgesteld zijn aan zilte lucht.
De plaatsen waar dat niet zo is geweest zien er nog redelijk uit.

Reden temeer om nooit een Alp te kopen die aan van de kust wegkomt. :P

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 17:34 #45 door Erwin van Ellen
Beantwoord door Erwin van Ellen in topic Start van project XL600V 1996

stralen gaat sneller en daar krijg je alle roest beter mee weg. anders heb je er veel werk mee en roest het snel weer onder de lak de zogenaamde ondercorrosie.

Wat kost dat?[emoji1] ik heb al een hoop kosten met dit portret, ik wilde het bij de noodzakelijke kosten houden eigenlijk.

Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 17:36 #46 door Erwin van Ellen
Beantwoord door Erwin van Ellen in topic Start van project XL600V 1996

WATISTIEKAAL  8)

Maar wel mooi om hier te zien dat een aantal delen van het frame direct blootgesteld zijn aan zilte lucht.
De plaatsen waar dat niet zo is geweest zien er nog redelijk uit.

Reden temeer om nooit een Alp te kopen die aan van de kust wegkomt. :P

Haha ja, valt best mee hoor. Ongeveer 80% is roest hoor[emoji23]. Gelukkig is het niet doorgeroest. Er hoeft geen lasapparaat bij de komen gelukkig.

Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 17:39 #47 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Start van project XL600V 1996
kwestie van relaties die zo iets kunnen navragen en anders bij een bedrijf een vrijblijvende offerte opvragen.
al snel word er dan aangeboden om het frame dan ook te poedercoaten en zal rong de 250 euro liggen schat ik in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 20:39 #48 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Start van project XL600V 1996
je kunt  ook zelf stralen met soda en perslucht (youtube)

en wat kost soda nou

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 20:44 #49 door Erwin van Ellen
Beantwoord door Erwin van Ellen in topic Start van project XL600V 1996

je kunt  ook zelf stralen met soda en perslucht (youtube)

en wat kost soda nou

Bedankt waffie, maar ben nog niet in het bezit van een compressor helaas. Alles komt met de tijd.

Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 21:05 #50 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Start van project XL600V 1996

Bedankt waffie, maar ben nog niet in het bezit van een compressor helaas. Alles komt met de tijd.


www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2...e-werkt-dat-10121926

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 21:18 #51 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Start van project XL600V 1996

je kunt  ook zelf stralen met soda en perslucht (youtube)

en wat kost soda nou


De compressor is toch vrij prijzig www.datona.nl/compressor-230volt-airpress.html maar als dit een hit gaat worden verkoop ik mijn aandelen Tomtom en koop ik aandelen in soda :angel:

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 21:31 #52 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Start van project XL600V 1996
Mijn frame + achterbrug + voetsteunhouder zijn gestraald en gecoat voor 175 euri.
Dus dat is goedkoper dan alle ergernis wat je krijgt als je het zelf doet. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 21:38 #53 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Start van project XL600V 1996
Helemaal mee eens. Stralen en poecercoaten gewoon laten doen.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2015 13:52 #54 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Start van project XL600V 1996
Het nadeel van stralen is dat ook de goede lak (die het zeezout heeft doorstaan) eraf gaat. Poedercoaten ben ik in dit geval geen voorstander van: je krijgt een superglad strak frame, waar je dan weer de oude onderdelen aan vastschroeft. Dat geeft een raar effect.

Deze motor moet geen plaatje worden, dat gaat veel teveel geld kosten. De kunst is om motorblok, wielen, banden, vering en remmen 100% te krijgen en je tevreden te stellen met een minder mooi uiterlijk. Investeren in de techniek, niet in de glans.

Er bestaan DHZ-straalbedrijven (bijvoorbeeld hansknijnstraalwerkzaamheden.nl). Dat scheelt kosten en het is nog leuk werk ook. De slechte en moeilijk bereikbare delen van het frame zou ik kaal stralen en de goede plekken zou ik met de hand opschuren. Daarna primen en met de hand schilderen. Zelfde geldt voor achterbrug, middenbok, uitlaatbocht, schetsplaten, etc.

Veel succes!

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2015 14:10 #55 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Start van project XL600V 1996

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=121160873718&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2015 14:22 #56 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Start van project XL600V 1996
Voor dit soort roest zou ik voor sodastralen kiezen.
Dat is zo fijn dat het de roest echt uit de naden straalt, maar verder alles in tact laat. Bijvoorbeeld:

https://www.matthys.net/nl/Shop/14/stralen/1207/soda-natrium-bicarbonaat

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2015 23:00 #57 door Erwin van Ellen
Beantwoord door Erwin van Ellen in topic Start van project XL600V 1996
Bedankt voor de adviezen, ik laat de motorfiets niet stralen. Ik ben zelf bezig om alles roestvrij te maken. Het kost wat tijd, de Alp staat mij ook niet in de weg. Motorblok loopt prima! De remmen wordt aan gewerkt en een setje andere wielen staan hier ook al in het hok. Vering is nog even afwachten, in ieder geval 1 voorvork is lek, gelukkig geen roest schade op de poot. We gaan rustig verder. Bedankt voor het meedenken.

Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2015 10:47 #58 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Start van project XL600V 1996
Bij zelf doen kun je ook kiezen voor goed schuren,  eventueel staalborstel op de boormachine, en dan een roestomvormer. Goedkoop bij de action of duurder bij bouwmarkt of speciaalzaak. En dan weer primer en aflakken, of gewoon hammerite metaallak spuiten of kwasten. Bij netjes werken, goed schuren en ontvetten kun je ook een prima resultaat bereiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2015 11:01 #59 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Start van project XL600V 1996
Geen Hammerite gebruiken, is leuk voor roestige hekjes. Ik heb het ook gebruikt maar het gaat na verloop van tijd afbladderen.
Beter Motip gebruiken of een andere goede lak.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2015 11:16 #60 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Start van project XL600V 1996
Waar ik heel goede ervaringen mee heb (wat betreft ontroesten):

haakse slijptol met een staalborstel erop. En dan niet zon zachte maar:



Doe een goede bril op want er breken wel eens draadjes af. Doet best zeer ook dus een gelaatsscherm is het beste ;D

Maar werkt als een tierelier :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.473 seconden