Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?

25 okt 2018 21:42 - 14 dec 2018 20:43 #1 door kees

Als ik in de zoek-functie op 'Boano' zoek, komt er veel naar voren maar niet het antwoord wat ik zoek eigenlijk.


Mijn 22 jaar oude kuip valt nu echt van ellende uit elkaar. Ik wil hem vervangen, maar niet door het originele spul. Dat is dan op den duur toch alleen maar meer van dezelfde ellende.

Ik zit wat te grasduinen tussen verschillende aftermarket fabrikanten. Ze leveren kuipwerk in zowel polyester als carbon, waarbij op hun foto's (b)lijkt dat ze allemaal worden geleverd in gel-coat (gelcoat is de gladde, op lak lijkende laag die je ziet op de romp van o.a. zeilboten. Het wordt vooraf in de mal gespoten en dient doorgaans als afwerklaag, maar kan ook achteraf gespoten worden).


In het topic van Mama Africa beschrijft hij zelf de kuip van Perfect Fairings en dat hij daar veel extra werk aan heeft gehad, met name ook aan het oppervlak.

Boano heeft ook zo'n frontkuip uit één stuk van carbon in gelcoat, voor 300 euro op de deurmat. Ik vind dat dan ergens niet teveel geld als je kijkt wat origineel kuipwerk zelfs 2e-hands nog moet kosten.

In een ander topic op het forum kraakt iemand anders deze juist weer af: want, dunne carbonlaag gecombineerd met 'veel plamuur'.

Ik begrijp dat je altijd werk zult hebben aan afwerken van de randen en boren van bevestigingsgaten en schuurwerk alvorens te spuiten. Maar ik hoop eigenlijk een beetje aan te mogen nemen dat een product, geleverd in gelcoat, wat betreft het oppervlak gewoon strak is en enkel licht schuurwerk oplevert.


Dus, wie van jullie hier heeft misschien echt ervaring met Boano-kuipen? Is het rommel of is het best redelijk tot misschien wel uitstekend?


Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2018 09:55 #2 door Floris
Geen ervaring maar wat jij schrijft herken ik wel van andere fora: Boano is iets betere kwaliteit dan Perfect Fairings.

Passend maken en netjes afwerken zal altijd moeten gebeuren, maar dat is jou wel toevertrouwd. Leuke winterklus!

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2018 18:13 #3 door kees

Woeiiiii  :)


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2018 19:21 #4 door xrvtuur
Aan de andere kant is je originele kuip wel 22 jaar mee gegaan, als je een  goede gebruikte vind en die gaat dan laten we voorzichtig doen nog eens 15 jaar mee, dan ben jij met pensioen is benzine een verboden middel .

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2018 20:21 #5 door kees

Helemaal waar.

Maar ik redeneerde dat een gebruikte volledige set ook niet gratis zal zijn en ten minste ook al op leeftijd zal zijn. Dat spul verouderd gewoon met de tijd. Al kwam het nieuw uit de winkel, het is gewoon breekbaar spul.

Alle webverhalen tot nu toe ten spijt, de bestelling ging vlot, die knul Paolo is een supernette kerel. Beloofde levering rond de 20 dagen, is 30 geworden. Niet de 'maanden' die je wel eens hoort.


Ik ben es benieuwd hoe dat eruit ziet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2018 23:04 #6 door arne
Mooi projectje voor het nieuwe jaar dan. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2018 23:09 #7 door kees

Jaaaa  :)


Ik heb hele vette ideen ook ermee.. kleurstelling en zo.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2018 23:17 #8 door arne
Overigens zat ik net even door het te koop forum te bladeren en toen zag ik dat jij goede contacten hebt met Phoenix. Zijn AT heeft ook een Boano kuip, dus misschien had hij je er ook wel wat over kunnen vertellen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2018 23:41 #9 door kees

Klopt. Heb ik hem gevraagd. Maar hij had het van iemand overgenomen en die had het al spuitklaar gemaakt.


Albert Oosting hier heeft onlangs zijn RD04 Boano Rallye build bekend gemaakt dus dat had gekund, maar toen had ik het al besteld. Voor mij maakt die info dan niet meer uit, maandag ligt het op de mat. Hoe het ook uitpakt.


Ik heb ook die 2 achtertanks erbij genomen sssst.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2018 08:26 #10 door voorstad

Als ik in de zoek-functie op 'Boano' zoek, komt er veel naar voren maar niet het antwoord wat ik zoek eigenlijk.

Dus, wie van jullie hier heeft misschien echt ervaring met Boano-kuipen? Is het rommel of is het best redelijk tot misschien wel uitstekend?

Brom

Brom, Pedromoto heeft daar zelf uitgebreide filmpjes over gepost (MAGA Transalp Motorcycle Rebuild Day52 / 53). Boano kuip...

[youtube]IJsm-W4HMk8[/youtube]
[youtube]XSGS1j7m9uM[/youtube]

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2018 12:08 #11 door kees

Altijd leuk om andermans sleutelgewoontes te volgen.


Als ik het zo zie zit het met die oppervlakte afwerking wel goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2018 21:59 #12 door kees

Gróóóte doos voor de deur  :)


Hé maar dat valt echt niet tegen hoor! De oppervlakken zijn echt spiegelglad. Daar zal je hooguit een kleinigheid aan hebben. Ze hebben de randen wel al afgesneden. Niet zo erg, maar een beetje afgeraffeld, maar op een goeie manier, gelukkig. Niks wat de Hand van de Meester niet aankan.

De kuip is van carbon/aramide vezel (zgn. carbon/kevlar) in epoxy. Ziet er wel heel stoer uit, die 2 kleuren geweven. Varieert in dikte van 2 mm op onbelangrijke plekken tot tot 3.5 mm op de zijkuipen. Het is knettersterk, maar het heeft één nadeel: het buigt niet veel bij impact, maar versplintert. Maar, eenvoudig te repareren met carbonvezel doek en epoxy.

De zijtanks zijn van satijn glasvezel in epoxy. Glasvezel zit meer flex in dan carbon. Aan de binnen -subframe- kant zijn ze hol, zoals de originele kappen. Dan hoef je alles wat daarachter zit, niet te verplaatsen. Ze zijn gewoon wat 'dikker'. Het moet samen iets van 9,5 liter zijn. Hebben ze wel een extra ophangpunt in gemaakt voor een boutbevestiging, die zal ik moeten maken en aan het subframe erbij lassen.

Ik heb gebabbeld met de Carbonwinkel. Sommige kuipranden die in het zicht zitten, zijn origineel wat dikker en naar binnen rond. Om het optisch wat meer body te geven. Nu is dat niet en zijn die randen vrij kort en scherp. Naast lappen carbon van de rol is er ook carbontape te krijgen (reepje carbon met een zacht zelfklevend laagje zoals stucadoorsgaas) van 10mm breed die je in een paar laagjes met epoxy aan kan brengen om zo iets op te dikken (of te verbinden).

Het is allemaal best betaalbaar. Stel dat ik de kuip van binnen nog 2 hele lagen middelzwaar vezel wil geven en sommige randen optisch opdikken met tape, dan heb je het over 2 m2 carbon/kevlar doek incl. epoxy plus 10m tape voor nog geen 7 tientjes thuis. Even dood schuren en dan kwak je dat er zo tegenaan.

Ik zie het wel erg zitten, eigenlijk. Ik bedoel, hier gaat nog een enorme klap werk in zitten. Maar, zeker geen spijt van :)


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2018 22:06 #13 door xrvtuur
leuk zulke dozen, mooi spul man, gefeliciteerd ermee, ben wel heel benieuwd wat voor kleur het wordt

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2018 23:40 #14 door kees

Ja erg leuk. Het komt niet vaak voor dat ik stiekem ergens best wel op zit te wachten  ;D

Mijn frame is vier jaar geleden gestraald en geschooperd (verzinkt) en zilver gespoten, de standaard couleur. Nou had ik daarna al wat gelast eraan -stuurbegrenzers voor de XL650 kroonplaten- en dan zo meteen die extra achtertank ophanging. En die 2 brackets waar de skidplate vóór mee vast zit zijn al 30 keer opnieuw aangelast. Daar wil ik al lang iets fatsoenlijkers voor bedenken en aan het frame lassen. En al dat achteraf laswerk is natuurlijk ruk voor die zinklaag.

Ik wil dat frame wit hebben nu. Dat kan in 2K-natlak of poeder. Ik wil niet poederen want dan gaan ze alles weer eraf stralen en dan moet alles opnieuw. Maar ik zit met die zinkschade. Ik wil informeren bij de poedermeneer of ze niet plaatselijk kunnen zandstralen en schoperen. En dan natlak. Lijkt mij de meest betaalbare optie.

Ik heb daar natuurlijk helemaal geen zin want dan moet dat frame weer kaal. Maar, dat stomme blok verbruikt soms olie en als dat er dan toch naast ligt wil ik wel één kop en cilinder lichten om te kijken wat de staat daarvan is.


En dan zeg jij tegen mij dat over 15 jaar benzino een verboden middel is  ???



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2018 23:57 #15 door Sandra
Genoeg te doen aankomende winter! :-*

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 00:15 #16 door kees

Jaa soms..


Ik heb een wit frame nodig. Maar ik heb daar zo geen zin in.


Alter ego's  :)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 09:33 #17 door xrvtuur

En dan zeg jij tegen mij dat over 15 jaar benzino een verboden middel is  ???


Maar dan hebben we het gewoon over welke elektromotor en accu pakket het beste in je RD07 past, dus knap het toch maar weer op ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 09:41 #18 door kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 11:19 #19 door V-Twin
Harm je zou ook kunnen kiezen voor koud verzinken. In de tuinbouw wordt dat vaak gebruikt als er aan het frame van een kas gelast moet worden. De klimatologische omstandigheden zijn daar zeer roest bevorderend maar de resultaten zijn goed.
Meer info: www.technischwerken.nl/kennisbank/techni...taal-koud-verzinken/
Als voorbeeld: www.avispaint.nl/nl/merken-producten/pri.../koud-verzinken_314/

Zeker als het laswerk niet in het zicht ziet zou ik nog wel 5x nadenken om de hele fiets te trippen voor alleen die punten die je ook prima met koud verzinken kan behandelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 12:06 #20 door Dorus
Hey Brom,

Ik zie dat de gehele kuip uit 1 deel bestaat. Wat ik mij nu afvraag, wordt bij deze kuip ook de montagepunten in de hoeken van de binnenkant van de koplamp gebruikt? Of dit deze enkel met de ene schroef boven de koplamp vast en het gewei?

Ben benieuwd wat je er van vindt, want zit er zelf ook naar te kijken aangezien mijn kuipdelen ook al vol barstel en scheuren zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden