Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?

14 dec 2018 13:24 #21 door kees

Hoi Dorus,


Boano: NIET aan beginnen. Het is de grootste rommel.

Het past nergens, de helft van de bevestigingspunten zijn niet overgenomen dus ontbreken, dat wat er wel zit is eigenlijk zonder extra werk onbruikbaar. De laagdikte wisselt ook waar het juist wel telt. Het wordt je reeds uitgesneden aangeleverd,maar degene die dat voor je heeft gedaan is òf niet opgeleid, wordt blijkbaar onderbetaalt of heeft totaal geen interesse in wat die doet. In alle opzichten vreselijk slecht uitgewerkt.

Ik ga zelf wel afmaken waar ik aan begonnen ben. Ik heb het spul btw-0 op de zaak gekocht en nu voor 7 tientjes aramide doek en epoxyhars aangeschaft. Ik heb klanten met bootjes dus ik ken de weg. Moneywise ben ik nog steeds goed weg, maar er zit buitenproportioneel veel werk aan. En zo wordt het niet aangeboden op de site namelijk.

Ik vind het neigen naar bedrog. Sterker, dat is het. Ik zal werkelijk iedereen overal afraden deze weg in te slaan. NIET doen!


Al die verhalen zijn waar. Het beste advies hier gegeven was van xrvtuur: vervangen door  originele gebruikte delen of de jouwe repareren met abs in mek.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 13:48 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?
Bij mij zit zo'n boano kuip er al op. Dus heb zelf ook geen ervaring met het plaatsen ervan, vandaar ook nooit hier gepost.

Weet ook niet hoeveel werk mijn voorganger nodig gehad heeft om dit passend te krijgen. Mogelijk wel het voordeel dat bij mij alles op een rally subframe gemonteerd is. (2x2 bevestigingen aan de tank, en 1x aan het subframe)

Verder heb ik destijds wel geholpen bij het pas krijgen van de kuipdelen van perfect fairings, maar hun naam zou beter imperfect fairings kunnen zijn. Gewoon scheef en niet pas te krijgen.

Het is en blijft schijnbaar heel moeilijk om een goed passend vervangend kuipdeel te produceren. Komt waarschijnlijk ook omdat het geen massa productie is en je dus je mal ook niet zo snel zal aanpassen.

Verder zelf ooit een voorspatbord laten maken voor de KTM poten die in mijn Twin zitten. Dat was destijds bij een bedrijfje ergens in een schuur in brabant. Die man had hele schappen vol met mallen. Maar ook hij vertelde dat het heel lastig is om het meteen goed passend te maken vanuit een mal, ik meen vanwege de werking van het materiaal tijdens het maken. Er zal altijd 'wat' extra werk nodig zijn.
Maar dat het zoveel zou zijn als jij nu beschrijft is wel flink balen natuurlijk.

3D printen (kopieren) lijkt eigenlijk de beste optie te zijn, maar zo'n groot kuipdeel behoeft ook een giga printer.... dus kost ook duur.

Suc6 met het perfectioneren van de kuip. Gaat jouw zeker wel lukken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 17:28 #23 door Dorus
Bedankt voor het advies Brom en Rob.

Van de kuipdelen van de perfect fairing heb ik eerder ook al negative verhalen gehoord.
Jammer dat de delen van Boano ook niet de moeite zijn. Ik vind hun Ivan Replica's er anders wel erg gelikt uit zien, maar daar zal wel hele hoop uurtjes in gezeten hebben om dat allemaal pas te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 18:26 #24 door kees

Ik zal eens wat foto's van mijn bevindingen posten hier. Ik denk dat jullie met z'n allen van de bank af vallen. Het is een ontdekkingstocht van groeiende ellende.

Maar daar moet ik even zin in hebben.


Boano heb ik nog even met rust gelaten, het suddert. Maar voor 13 meier verwacht ik hooguit een beetje schuurwerk, eerlijk gezegd.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 21:13 - 14 dec 2018 21:16 #25 door kees
Nou, daar gaat-ie.

Voorop gesteld, ik ga geen rally motor bouwen. Geen exotische lijnen en geen rally torens met vreemde ophangpunten, niks van dat al. Ik bestelde de standaard RD07 kuip-replica ter vervanging van mijn eigen kapotte. Ik koos ook bewust de 2 losse zijtanks omdat die dezelfde vorm en ophangpunten hebben als de standaard zijkappen. Plug & play, was Brom's idee.

Ik had alleen de voorste 3 kuipdelen nodig. De goedkoopste optie was de kuip uit één stuk. Die tanks was een vlaag van gecalculeerde waanzin: mijn ervaring met extra brandstof meenemen en vastbinden op je motor, het werkt zich los. Vraag me niet waarom. En dat maakt het onhandig, hinderlijk en gevaarlijk. Ik dacht, doe eens gek! Ik kan ze permanent erop houden, of op de plank leggen als ik ze es denk nodig te hebben.

De berichten over de kwaliteit van Boano lopen al jaren uiteen. Ik was gewaarschuwd, maar ik dacht van: ja oké, zul je hier en daar wat moeten bijtrimmen of een plekje meer wegwerken. Prima. Ik laat me ook niet van de wijs brengen door al die piepmosen die in hun enthousiasme geen zak kunnen. Maar, Boano doet wel degelijk een vreemde duit in het zakje en ook ik loop te piepen nu.

Ik beperk me nu enkel tot de kuip. Dramatisch, maar is het minst erg. Vergeleken met die 2 tanks dan. Ik hou het kort.

Hoewel... best aardig. Toch??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 21:43 - 14 dec 2018 22:52 #26 door kees

Voor de goede orde: mijn tank is recht, gewei is recht. Alle ophangpunten zijn recht.

Je ziet die koplampen al scheef staan. Here's why.

Die dingen hebben pakweg 15mm horizontale stelmogelijkheid. Rond die koplampen zit een rubber manchet dat spatwater buiten houdt. De frontkuip zit normaal met 4 bouten rond de koplampen vast. Daarvoor zitten evenveel bevestigingsstuds meegegoten (die dingen die bij Alpen steevast afbreken en je dan met mek moet repareren). In die Boano kuip zitten die niet. Voor geen enkel bevestigingspunt. Ze hebben, blijkt, simpel een afgietsel gemaakt van de buitenkant. Dus aan de buitenkant zie je wel de plekken waar het vast hoort te zitten. Maar aan de binnenkant zit niks. Ja, hoe moet ik dat vast maken dan? 


Maar goed, ik heb door die non-studs dus veel teveel ruimte daar aan de voorkant. Fak. Nou ja, ik los dat wel op dan. Desondanks, toch maar even kijken 'waar het zit'. Ik krijg hem er aan de voorkant op zich wel op rond de lampen. Maar op de 4 tankbevestigingen kom ik horizontaal bijna 2 centimeter tekort. Die kuip moet schuiven naar achter. Dus ik schroef die koplampen helemaal terug en win 15 mm. Dan nog haal ik de tankgaten niet. Toen dat manchet er tussenuit. Toen kreeg ik het vastgedraaid, met dwang en de kuip vervormend. You're joking, Right??

Affijn, hij zat erop, op 6 van de 8 originele bevestigingspunten. Verdient geen schoonheidsprijs zo. Maar Brom laat zich niet uit het veld slaan. Ik zit inmiddels aan het begin van ontkenningsfase (maar ik weet het nog niet), dus ja, even verder nog kijken 'waar het verder nog zit'. Nah, de overtollige randen zijn er met weinig inzet vanaf gezaagd, blijkt. Overal te kort. Scheef. Krom. Alles onder spanning. Met koplampen die ik niet meer kan afstellen. Jaa, misschien dat andere zielen blij en trots zijn, maar voor mij totaal onacceptabel. NO. WAY.

Rechts:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 21:44 #27 door kees

Links:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 21:57 #28 door kees

Ik schop d'r eentje helemaal verrot, ik zweer je  :) :-X


Wat izz dan nu het plan? Ik heb standaard epoxy en carbon/aramide doek geregeld. Heel betaalbaar, overigens.

- kuip in simpel houten frame zetten zodat ik er fatsoenlijk aan kan werken onder verschillende hoeken.

- 4 studs maken -waarvan 2 met M6 insert- voor bevestiging aan het gewei. Kunnen de koplampen terug naar normaal, inclusief manchet.

- 4 voorgevormde bevestigingspunten tank uitzagen en verplaatsen. Kuip op die plekken verlengen, ontstane gaten dicht maken.

- alles wat te kort of buiten model gezaagd is, verlengen en pas maken zoals origineel.

Waar ik niet over klaag is de afwerking van de gelcoat. Die is spiegelglad, gelukkig. Hopelijk is dat ook nog zo tegen de tijd dat dat ding van de operatietafel af komt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 22:12 - 14 dec 2018 22:31 #29 door kees

Rob zegt hier boven dan van: mallen zijn moeilijk te maken en iets over het materiaal. Kul. Dit is wel een mal, maar een simpel kopie dat daarna zelf als mal dient. Anders dan polyester hars, is epoxy is een materiaal dat 100% volume-vast is. In geen van beide componenten zitten vluchtige stoffen. Het verliest geen volume tijdens uitharden en het is daarna 100% vormvast. Kortom, als ik in voldoende laagdikte een kopie maak van de buitenkant van, zeg, een kuipdeel, dan is het resultaat exact gelijk aan het origineel en dat blijft ook zo. Dat is epoxy. Daarom epoxy.

Nogmaals, het gaat hier om een standaard RD07-kuip. Die moet dus zonder veel omhaal kunnen passen. Omdat die kuip in feite te kort is, wil dat zeggen dat zijn mal niet klopt. Gelet op de eigenschappen van juist epoxy: is er wel epoxy gebruikt, vraag je je dan af. Daarnaast is hij nalatig, want met die kopie-kuip alleen ben je er niet. Dan maak je óók die studs na -hoe je het ook doet- zodat je daarna, bij het maken van een kuipdeel, die studs erbij in kan brengen. Zó moeilijk is dat echt niet. Nou mag ik dat doen. Iemand is gewoon makkelijk geweest.

Wat daar dan nog fijntjes achteraan komt, is een smakeloos figuur die dat uitzagen voor Boano heeft uitgevoerd. Boano die blijkbaar geen kwaliteitscontrole doet. Maar oké, hij schept ook niet op over iso9001 of zo. Dat is waar.


Die tanks is een feestje, joh  :)


Klojo's.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 22:37 #30 door xrvtuur
Jezus Brom dat ziet er niet uit, kun je dat spul niet terug sturen voor die 13 meiers, niet echt china koopje van de week

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 22:55 #31 door Dorus
Zo daar zal ik ook een potje chagrijnig van worden…
Dat ziet er echt niet profi uit. Dan loop ik zelf al te balen dat Rugged Roads mij de verkeerde crashbars heeft opgestuurd voor de tweede keer.

Maar ik ben nu stiekem ook wel benieuwd naar die tanks, want dat ik daar laatste een foto van voorbij zag komen zagen ze er wel mooi uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 23:04 #32 door kees

(..) Maar ik ben nu stiekem ook wel benieuwd naar die tanks, want dat ik daar laatste een foto van voorbij zag komen zagen ze er wel mooi uit.


Nee ja als het uit de doos komt en in je handjes hebt: impressive! Ik ben ook maar een mensch. Helemaal blij!!

Maar nee, ik heb er al ééntje open gezaagd.


Zien..??  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2018 12:15 #33 door Dorus
open gezaagd?!  :o

Ja ben wel benieuwd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2018 13:12 #34 door Ceetje
Ik volg dit draadje en moet zeggen dat ik de mening deel met jullie. This sucks ass. Voor dat geld verwacht je toch iets meer kwaliteit. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand hier ontmoedigen, maar juist integendeel, een hart onder de riem steken. Bromsnor kennende gaat dit een goed einde krijgen. Ik volg met interesse de vorderingen. Misschien dat ik in de toekomst mijn alpie onder handen neem. Wanneer ik het geld ervoor over heb ....  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2018 23:16 #35 door arne
Man, man, man... Mijn eerste reactie is, dat Boano jou wil helpen je forumnaam eer aan te doen... Maar serieus, dit ziet er wel uit als prutswerk eerste klas. Als je hier mee aan de gang moet, dan had je waarschijnlijk sneller een custom kuip op basis van een goede RD07 kuip gebouwd. :(


Veel succes.

En, open gezaagd? Hoezo dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2018 21:58 #36 door kees

Die kuip staat even op hold. Wat daaraan moet gebeuren is verder niet zo spannend.

Ik ben bezig 1 tank passend te krijgen en te modificeren zodat het optisch meer lijkt op wat het had moeten zijn.


Dus ik kom wat later met wat pics en een Bromverhaal  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2018 21:55 #37 door cobramarw

Wat een rotzooi !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 23:27 #38 door kees

Vooruitlopend, ik speel tijdens het werk aan de tanks met een idee en wil graag jullie menig weten:

De kuip is uit één stuk. Die vorm gaf niet de doorslag, maar de laagste prijs. Maar, eigenlijk is het best onhandig. Als je dat ding wil afhalen/opzetten, pak je hem van voren beet en moet je hem vanaf de zijkappen openbuigen om langs beide radiateurs te kunnen. Je blijft gauw haken achter allerlei dingen. Ik vermoed dat dat voor het lakwerk op langere termijn ook niet best is. Ook dat openbuigen niet.

Ik kán er vrij simpel weer 3 delen van maken. Dat is een beetje meerwerk om die pasrand en 3 van die ogen te maken waar die aan de frontkuip mee vast zit. Dat scheelt dan -omdat de zijdelen toch al niet op de tank passen- enorm veel ge-OH omdat ik dan die fronktkuip met nog te maken 4 studs er apart zó opschroef en dan per zijkant een kuipdeel pas moet maken.

Maar ik heb nog een 2e idee: de kuip tussen de koplampen verticaal doorzagen. Dan bestaat hij uit 2 helften. Ik moet dan alleen een mes/groef verbinding maken tussen de 2. Een naad zul je altijd zien. Dat is met pasmaken van de zijkuipen op de tank weer meer gedoe dan wanneer uit 3 delen, maar aan de andere kant, je pakt gewoon een zijkant eraf en dan kun je overal aan die kant bij.

Mijn vraag: kan dat, een verticale naad over de frontkuip? Of, esthetische gruwel..?  ::)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 00:26 - 24 dec 2018 00:33 #39 door honda2x
lijkt mij wel een esthetische gruwel  maar denk ook aan eens direct op de kop wind geruis  maar ook elke keer je ruitje demonteren .

ik zou aan de zijkanten doorhalen op de blauwe lijn  maar tja is mijn kuip niet  ;)

of  hou hem als mal  en maak een contramal van en maak dan van die dan mal een 1 met de goede maten  is wel zagen en plakken.

Je komt mij te vroeg is  leuk klusje voor van de zomer  heb 5 liter hars staan  en nog wat polyster mat liggen .
wilde zelf ook over een hele lange tijd ook zoiets gaan  doen maar wens uw veel wijsheid  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 10:50 #40 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?
Dat is nog wel een flink precisie klusje Brom...
Want de plekken waar ze moeten aansluiten moeten of 1) perfect aansluiten, of 2) een soort van trillings bescherming krijgen anders zullen ze met de trillingen (die er altijd zullen zijn) daar gaan slijten.

Ikzelf heb eigenlijk zelden (dat ik me bewust ben) problemen ondervonden met het verwijderen van mijn Boano kuip. En dan heb ik zelfs nog een valbeugel onder de kuip, over/langs de radiateuren lopen. Misschien dat dit bij mij ook komt omdat ik geen originele tellers meer heb, maar de rally opbouw.

Ja, je moet hem ietsjes naar buiten buigen, maar zelfs mijn amateuristisch bouwmarkt spuitbus gespoten spuitwerk blijft gewoon zitten.
Meestal doe ik dus de 4 bouten bij de tank lossen, en dan als laatste het boutje voor op de kuip. Dan kun je makkelijk met 1 hand alles vast houden tijdens het losdraaien.

Als je dan toch kiest voor het 'op splitsen', dan zou ik voor de zijkanten gaan. Door het midden lijkt me dan toch iets onhandiger.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden