Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?

25 dec 2018 09:07 #61 door xrvtuur
Zeker mooi kluswerk.. maar Brom 25 jaar geleden kon je de wereld al rond met je 23 liter tank waar wil je nu nog heen dat je die achter tanks nog echt nodig gaat hebben?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 09:11 #62 door V-Twin
Tuur, je bent te laat me je vraag  8)
Niet omdat het moet maar omdat het kan!  ;) :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 12:13 #63 door kees

(..) maar Brom 25 jaar geleden kon je de wereld al rond met je 23 liter tank waar wil je nu nog heen dat je die achter tanks nog echt nodig gaat hebben?


Klopt helemaal. Met minder kom je ook de wereld rond. Maar, het is ook zo dat je je route kiest onder andere op basis van het geschat bereik en/of beschikbaarheid van brandstof. Andersom gedacht, een groter bereik opent een deur naar plekken die voorheen redelijkerwijs buiten bereik lagen. Ik heb er wel een paar op mijn lijstje staan. Moet ik wel gaan nu ik nog jong ben  :D


Geen idee van het resultaat van mijn eigen werk op langere termijn natuurlijk. Van alle dingen die ik had kunnen beslissen op dit debakel, heb ik gekozen om het te houden en het werk er dan maar in te steken. Ik vind klussen ook leuk. Hartstikke leuk! Dit is nu, achteraf, ook wel leuk aan het worden. Ik ken dit spul en ik kan er goed mee overweg, dat scheelt ook. Maar normaal gesproken weeg je dingen af en kies je of kies je niet voor een klus. Dit werd me alleen een beetje dwars in de strot geparkeerd.


Albert Oosting hier heeft pas geleden zijn Boano RD04 Rally hier gepresenteerd. Hij heeft er met geen woord over gerept. En mijn eigen ervaring hier is het absolute andere uiterste.

Epoxy is weer helemaal hot aan deze kant van het land en misschien ga ik nog wel een paar gekke dingen er achteraan maken. Onder het mom van materiaal opmaken  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 12:38 #64 door xrvtuur
oke, deze kant op:  advrider.com/how-to-ride-siberia-like-a-...rider-shares-advice/ :D

gebruik je wel goeie bescherming met al die epoxy rommel anders blijf je jong...

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 22:56 #65 door arne

Albert Oosting hier heeft pas geleden zijn Boano RD04 Rally hier gepresenteerd. Hij heeft er met geen woord over gerept. En mijn eigen ervaring hier is het absolute andere uiterste.

Maar dat iemand er niet over heeft gerept, betekent niet dat zijn ervaring niet gelijk was aan die van jou. Over geen van beiden uitersten heeft hij een uitspraak gedaan. ;)

Maar je bent wel lekker bezig hoor. Dat gaat er goed uitzien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 11:17 #66 door kees

(..) gebruik je wel goeie bescherming met al die epoxy rommel anders blijf je jong...


Het is algemeen bekend dat je met het werken met chemische stoffen, dan wel het achteraf bewerken, jezelf moet beschermen tegen binnendringing in het lichaam. Hetzij via de huid, dan wel via de mond en/of luchtwegen.

Ik heb es met De IJssel gebeld hierover. Ik gebruik hun epoxy.

In vloeibare toestand dringt zowel de epoxyhars als de verharder gemakkelijk het lichaam binnen via de huid. Het lichaam kan dat niet afbreken, het accumuleert en kan op langere termijn gezondheidsproblemen opleveren. Het is van belang geschikte handschoenen te dragen en daarnaast, netjes werken. Knoeisel en gereedschap na het werk reinigen zodat resten niet onbedoeld zich kunnen verspreiden.

Bij het verwerken van kleine hoeveelheden gemengde epoxy komen er geen schadelijke dampen vrij. Alleen bij grotere hoeveelheden, waarbij er warmte vrijkomt tijdens de reactie, komen ook schadelijke dampen vrij. Hoe groter de batch, hoe meer warmte, hoe meer schadelijke damp. 150cc Epoxy kun je bij wijze van spreken veilig in je woonkamer laten uitharden. Als je een Boano-size tank uit één batch zou willen maken, dan beter in een geventileerde ruimte werken met een koolstofmasker.

Tijdens het achteraf bewerken epoxy moet je de luchtwegen afdoende beschermen tegen stof. Na het werk zorgen dat het stof zich niet onbedoeld verspreid omdat je het anders nog binnen kunt krijgen. Dus werkkleding uit en douchen.


Het klinkt heel heftig, maar dit geldt ook al voor simpel schilderwerk aan je kinderkamer. In het algemeen komen gezondheidsrisico's in beeld bij mensen die jarenlang dagelijks in grote hoeveelheden werken met schadelijke stoffen, waarbij ze onvoldoende beschermd zijn. Het is, zoals Tuur aangaf, wel belangrijk te weten wáár je mee werkt.

Voor wat ik ermee doe, nu, handschoentjes aan, netjes werken en bij schuren, maskertje op!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2019 23:17 #67 door cobramarw
Om even terug te komen op je kuip. Ik zou die niet verticaal doorzagen. Volgens mij ga je een boel stijfheid opofferen. De 2 helften gaan los van elkaar beginnen trillen en bewegen. Ook al bout je de ganse zwik vast aan elkaar. Dan nog ga je, en zeker bij offroad, beweging krijgen en ga je op den duur spullen verliezen en breuk in het gewei of in de kuipdelen zelf hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2019 21:44 #68 door kees

Druk met werk.


Tanks zijn, op benzinekraantjes na, voorlopig af. Ook de linker tank dus af- en lek gezaagd en weer gerepareerd. Banaanvorm is weer vlak en de schaduwrand onder het zadel opnieuw opgebouwd omwille van de lijnen.

Als ik het belangrijk vind haal ik mijn lakspulletjes bij de autospuiter bij mij in de buurt. Geen Motip nu, ik gebruik wat hij ook gebruikt. Beiden in de filler primer gezet en nat geschuurd tot detail. Afgespoten in 2K autolak -wit wit- zodat ze voorlopig volledig beschermd zijn tot ik besloten heb wat de kleurstelling mag worden.

Als het morgen een beetje weer is, loop ik even naar buiten voor jullie voor wat foto's van verdere mods die ik nog heb aangebracht sinds de laatste keer.


Brom
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 14:57 - 27 jan 2019 15:20 #69 door kees

Het blijft stinkweer dus jullie moeten het hier maar voorlopig mee doen.


Anders dan bij een Alp 600, zit het het zadel van een 750AT op slot. Dat ding zit in een bracket aan het subframe, links, en steekt door de dekkap heen. Easy-peasy.

Boano z'n tank zat daar gewoon overheen. Ja, en hoe moet dat zadel er dan vanaf? Moet je die tank er eerst afhalen? Maar Boano levert geen kraan maar een haakse vaste uitgang. Moet ik dan eerst die tank aftappen..?

Ik wil zonder omwegen kunnen switchen tussen tank en originele kap. Dat slot is te verplaatsen, maar dat kabeltje is vrij kort. Daarnaast zijn daar niet veel opties om hem ergens anders in te bouwen, behalve het achterspatbord. Maar, dan hangt dat spulletje in de vuiligheid van onderen.

Ik heb het anders opgelost. Ik vond in de tank, achter, een loze ruimte. Daar zit het slot nu, met het originele klemmetje. Dat kabeltje reikt ver genoeg en het werkt. Het zijn dezelfde onderdeeltjes, als ik terug wil dan hoef ik enkel die onderdeeltjes weer terug plaatsen. Klein nadeel: als de tank eraf moet, moet ik dat kabeltje er eerst uit frutselen, maar ook dat werkt verder goed. Omwille van het draaipunt van de hevel, heeft die kant wel een buil op z'n kont  :D

En in geval één van de tanks eraf moet, gaat nu die haakse tuit eruit en komt een heus benzinekraantje.

Maar ik heb nog wat geflikt. Boano had een derde bout-ophangpunt bedacht, meegegoten boven het voorste ophangpunt. Hij gebruikt zelf een spuuglelijke zelfgebogen staalstrip om dat ophangpunt te bereiken. Niet mee eens. Ik dacht eerst zelf een bracket aan het subframe te lassen. Maar, ook niet mee eens. Ik vind dat grote gat erbij optisch storend.

Origineel is er een boutpunt achter, voor onder, en voor boven zit een opstaande pen aan het subframe. Met een doorvoerrubbertje hangt de kap daar aan die pen. Zo zit het nu ook. De pen is 5,95 mm en dat is voldoende om er M6 draad op te tappen. Boano gebruikte dat punt niet, maar ik heb op die plek een doorvoer met rubber en kraagring gemaakt in de schaduwrand, zoals het origineel ook zit.

Heel makkelijk: hang die tank aan die pen, moer er vast een slag op. Achter ophangen. Voor ophangen. Slangetje eraan.


Klaar  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 14:59 - 27 jan 2019 15:14 #70 door kees
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 20:01 #71 door J-P
Zo, lekker plug & play zeg, je zal maar niet handig zijn. Mooi opgelost allemaal!

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 20:13 #72 door kees

Dank je J-P!


Ja nee het is idioot veel werk allemaal. Gaat helemaal nergens over. Epoxy droogtijden zijn ook tenenkrommend. Na 36 tot 48 uur pas machinaal bewerkbaar.


Maar, ik doe nu 1x moeite om het voor altijd makkelijk te maken. Ik ben er erg blij mee, zoals het heeft uitgepakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 20:39 #73 door V-Twin

Ik ben er erg blij mee, zoals het heeft uitgepakt.


Ziet er top uit Harm, klasse!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 20:39 #74 door V-Twin

Ziet er top uit Harm, klasse!!! Handige bliksem!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 23:22 #75 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?
Wat maak je er iets gaafs van zeg! Echt netjes

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2019 00:04 #76 door honda2x
Mooi brom zeker weten  :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2019 12:32 #77 door Ceetje
Je pakt het professioneel aan. Erg mooi. Maar wat een werk en eigenlijk ondoordacht product. Ik volg dit topic met interesse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2019 14:50 #78 door arne
Wow... Goed bezig brom. Maar wat een werk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2019 20:27 - 28 jan 2019 20:30 #79 door kees

Het was zowaar even droog vanmiddag..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2019 20:46 #80 door J-P
Hoe dan ook, het resultaat wordt te gek!

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden