Weet je, als je het net in je handen hebt en nog niks gedaan hebt, is het echt wel mooi gemaakt.
Het eerste wat me opviel aan de tanks dat er een sterk ruikend restje (test?)vloeistof in zat. Ik had vooraf al een half idee om ze extra te sealen van binnen. Maar dat mag dan niet besmet zijn. Dus ik heb dat uitgespoeld met een paar liter OK-thinner.
Dat is nu 2 weken geleden en ze zijn gortdroog, maar ze stinken nog steeds. Ik krijg steeds meer het idee dat ze van polyesterhars zijn gemaakt. Is goedkoper dan epoxy. En het spul krimpt, epoxy niet. Op langere termijn (jaren) is polyester bewezen sketchy als het om benzine gaat. Maar ja.
Het leek redelijk netjes uitgesneden, maar het paste mooi niet. Van geen kanten. De ophangpunten zweefden nog terwijl de randen het subframe al raakten. Boano had de ophang gaten wel al op 15mm voorgeboord, dus dat deed vermoeden dat dat dan maat is, en dan een doorvoerrubber met een kraagbus. Maar, hij levert dat alleen niet. Het origineel heeft een derde ophangpuntje aan een rubbertje over een pennetje aan het subframe, maar Boano had dat dan niet voorgeboord. Zelf gedaan. Maar het wilde pas passen nadat ik dat staafje 12 mm omlaag had geslagen. Ruk natuurlijk, want nu past de originele kap niet meer. Maar je zoekt in zo'n situatie referentie als startpunt. Het is een beetje zoeken.
De ophangboutjes zijn standaard M6, dus dat krijg je nooit goed uitgericht in zo'n groot gat x2. Dus ik heb eerst die ophang gaten dichtgemaakt en naar M6 geboord. Ik boor ze later wel weer op. Toen zat het nog niet op z'n plek. Het ding bleef aan de bovenkant hangen op de bevestiging van het expansievat. Binnen- en buitentank zitten daar op elkaar verlijmd dus het is daar behoorlijk dik. Maar, daar moest zoveel uit dat ik door de gelcoat aan de buitenkant heen ging.
Ik wil tussen tanks en kappen kunnen switchen, dus heb die eerdere ophangpen subframe weer terug getikt naar zijn plek en dat ophang gatje gewoon open gerost. Ik los dat wel weer op. Toen paste het op de 2 originele bouten. De speling met het zwevende ophangpunt was iets van 12 (!) mm. Reken 3mm voor het doorvoer rubber ertussen, dus er moest rondom 5mm van de randen af om het subframe 4mm vrij te krijgen. Dus ja ik dremel die 5 eraf. Daar kwam op de zaagsnee een gek plekje te zien. Ik vertrouwde dat niet, dus ik giet thinner erin. Ja hoor. Lek. Ik heb het genegeerd.
Ik heb de tank verder pas gemaakt alsof er niks aan de hand was. Zodat er referentie is van waaruit ik kan werken. Ook een motor heeft designlijnen en die moet je in acht nemen. Anders ziet het er niet uit. Het moet optisch óók kloppen. De verticale vlakhoek van het voorste ophangpunt bleek scheef, bij aandraaien ging hij boven langs de subframebuis steeds verder, tot 3cm, wijken. Dat opnieuw afvlakken zorgt dat er wéér meer van de tankrand af moet. Er kwamen ook nog 2 blazen tussen gelcoat en hars aan het licht. Door aanraking stortte het in. De vulhals is van aluminium, maar die was erg ruw opgeschuurd, diepe krassen. Vermoedelijk om knoeisel te verwijderen, waardoor de tankdoppen stroef gingen en de plastic draad erin afstroopte. Toen ik het slangtuitje eraf had gedraaid, zat daar glasvezel over het gat heen. Barsten in de gelcoat, gelukkig alleen de coat. Regen en drup.
Maar goed, de eerste tank hing eindelijk op. En er vielen twee dingen onoverkomelijk op: Naast erg dik/breed, is hij ook -nodeloos-langer gemaakt. Big is better, blijkbaar. De verhouding tussen zijkant, zadel en achterspatbord was totaal zoek. Véél te groot, die tank. Tweede wat opviel: banaanvorm van de tank. De originele kap volgt bovenlangs de vlakke subframe/zadellijn en heeft een opstaande rand om de ruimte zadel/dekkap te verbergen. Het leek wel of die lijn op de tank was ingezakt. Het bleek op het laagste punt 12mm te zijn. Vandaar ook het debacle met de expansievat ophanging. Die zit daar precies in het midden.
Het was erg veel om in te nemen in één middag. Maar, ik had het idee dat ik volledig genoeg was geweest in mijn assessment en dat er geen verdere verrassingen zouden zijn. Al deze zaken rechttrekken. En dán pas denken aan afwerken/spuiten. I'm Scrooged...