Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?

24 dec 2018 11:52 #41 door Oldtimer
Hee brommie. En bij mij zeur je over 1 stickertje teveel op de xlv
??
Maar wat een ramp zeg
. Suc6 met aanpassen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 12:56 #42 door kees

Dat was iemand anders volgens mij..? Moet je even terug bladeren in je eigen XLV750 topic.


Jammer dat je mijn posts soms als zeurend ervaart  :)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 14:37 #43 door xrvtuur

Hee brommie. En bij mij zeur je over 1 stickertje teveel op de xlv
??
Maar wat een ramp zeg
. Suc6 met aanpassen


heee, ik ben hier degene die over teveel stickers zeurt he (maar ik hoef dan ook geen kuip in stukken te zagen ;))

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 14:43 #44 door Oldtimer
Hee Brommie. Je weet wel beter toch.?
En ja. Soms haal ik wel eens wat door mekaar.
Maar Tuur ook weer blij dus.
Mooie kerstdagen allen.?

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 18:56 #45 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?
Hi Brom  :)

Ik heb op de Alp ook een (zelfbouw) kuip uit 1 stuk en mij bevalt het prima! Zo’n beetje wat Rob ervaart, het is errug makkelijk er af halen en er op zetten. Verschil is wsl wel dat zowel Rob als ik niet zo nauw hoeven te kijken vwh het lakwerk (idd bouwmarkt spuitbussen en nog mat ook), jij wilt het wellicht weer in hoogglans en origineel hebben?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 19:21 #46 door kees

Mja ik zit eigenlijk een beetje hardop te denken met jullie als klankbord.

De valbeugels die ik nu heb zitten vrij krap. Een losse zijkap zoals origineel krijg ik er nog net langs gefrubbeld.

Deze kuip-in-ene krijg ik er niet langs, dus moeten die valbeugels aan beide kanten er eerst af. En die zijn zelf al niet handig, ze zitten aan de schetsplaten voetsteunen vast (yep, met links de jiffy eraan) en voor onder aan de bloksteunen. Heel lastig gemaakt en vóór kun je er heel slecht bij.

Met een kuip uit twee hoeft er maar één beugel af. Met een kuip uit 3 hoeft er géén beugel vanaf.

Nou even nog die beugels. Ik heb wel een last van terugkerende ergernis en daar zijn deze dingen een goed voorbeeld van. Ik was al langer half van plan om die beugels te verbouwen zodat het pats-boem eraf kan.


Maar ik kan alles wel gaan zitten verbouwen -blijkbaar- maar daar ben ik eigenlijk niet voor op de wereld gezet, of wel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 19:44 #47 door Oldtimer
Vooralsnog is het kerstavond Harmen.
Tijd voor een borrel en wat ontspanning.
Fijne avond nog
?

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 20:16 #48 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?
Valbeugels verbouwen kan misschien simpel? Als je de bevestiging aan de bloksteunen aan de voorkant wat kunt verbreden ben je er misschien al?

En verder met Marien, ga lekker Kerstavond houden!  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 21:15 #49 door kees

Ik neger soms dingen :)


Ik heb een plan om via de zaag van die bevestigingspunten losse brackets te maken met boutgaten erin. Die zitten dan permanent aan de brommert vast. Draadbussen in de beugels en bouten maar. Uren werk, maar dan heb je een beugel er voortaan binnen een minuut vanaf. Of op.


Misschien moet ik dat eerst even doen voordat ik er geen zin meer in heb  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 23:57 - 25 dec 2018 00:01 #50 door kees

Weet je, als je het net in je handen hebt en nog niks gedaan hebt, is het echt wel mooi gemaakt.


Het eerste wat me opviel aan de tanks dat er een sterk ruikend restje (test?)vloeistof in zat. Ik had vooraf al een half idee om ze extra te sealen van binnen. Maar dat mag dan niet besmet zijn. Dus ik heb dat uitgespoeld met een paar liter OK-thinner.

Dat is nu 2 weken geleden en ze zijn gortdroog, maar ze stinken nog steeds. Ik krijg steeds meer het idee dat ze van polyesterhars zijn gemaakt. Is goedkoper dan epoxy. En het spul krimpt, epoxy niet. Op langere termijn (jaren) is polyester bewezen sketchy als het om benzine gaat. Maar ja.

Het leek redelijk netjes uitgesneden, maar het paste mooi niet. Van geen kanten. De ophangpunten zweefden nog terwijl de randen het subframe al raakten. Boano had de ophang gaten wel al op 15mm voorgeboord, dus dat deed vermoeden dat dat dan maat is, en dan een doorvoerrubber met een kraagbus. Maar, hij levert dat alleen niet. Het origineel heeft een derde ophangpuntje aan een rubbertje over een pennetje aan het subframe, maar Boano had dat dan niet voorgeboord. Zelf gedaan. Maar het wilde pas passen nadat ik dat staafje 12 mm omlaag had geslagen. Ruk natuurlijk, want nu past de originele kap niet meer. Maar je zoekt in zo'n situatie referentie als startpunt. Het is een beetje zoeken.

De ophangboutjes zijn standaard M6, dus dat krijg je nooit goed uitgericht in zo'n groot gat x2. Dus ik heb eerst die ophang gaten dichtgemaakt en naar M6 geboord. Ik boor ze later wel weer op. Toen zat het nog niet op z'n plek. Het ding bleef aan de bovenkant hangen op de bevestiging van het expansievat. Binnen- en buitentank zitten daar op elkaar verlijmd dus het is daar behoorlijk dik. Maar, daar moest zoveel uit dat ik door de gelcoat aan de buitenkant heen ging.

Ik wil tussen tanks en kappen kunnen switchen, dus heb die eerdere ophangpen subframe weer terug getikt naar zijn plek en dat ophang gatje gewoon open gerost. Ik los dat wel weer op. Toen paste het op de 2 originele bouten. De speling met het zwevende ophangpunt was iets van 12 (!) mm. Reken 3mm voor het doorvoer rubber ertussen, dus er moest rondom 5mm van de randen af om het subframe 4mm vrij te krijgen. Dus ja ik dremel die 5 eraf. Daar kwam op de zaagsnee een gek plekje te zien. Ik vertrouwde dat niet, dus ik giet thinner erin. Ja hoor. Lek. Ik heb het genegeerd.

Ik heb de tank verder pas gemaakt alsof er niks aan de hand was. Zodat er referentie is van waaruit ik kan werken. Ook een motor heeft designlijnen en die moet je in acht nemen. Anders ziet het er niet uit. Het moet optisch óók kloppen. De verticale vlakhoek van het voorste ophangpunt bleek scheef, bij aandraaien ging hij boven langs de subframebuis steeds verder, tot 3cm, wijken. Dat opnieuw afvlakken zorgt dat er wéér meer van de tankrand af moet. Er kwamen ook nog 2 blazen tussen gelcoat en hars aan het licht. Door aanraking stortte het in. De vulhals is van aluminium, maar die was erg ruw opgeschuurd, diepe krassen. Vermoedelijk om knoeisel te verwijderen, waardoor de tankdoppen stroef gingen en de plastic draad erin afstroopte. Toen ik het slangtuitje eraf had gedraaid, zat daar glasvezel over het gat heen. Barsten in de gelcoat, gelukkig alleen de coat. Regen en drup.

Maar goed, de eerste tank hing eindelijk op. En er vielen twee dingen onoverkomelijk op: Naast erg dik/breed, is hij ook -nodeloos-langer gemaakt. Big is better, blijkbaar. De verhouding tussen zijkant, zadel en achterspatbord was totaal zoek. Véél te groot, die tank. Tweede wat opviel: banaanvorm van de tank. De originele kap volgt bovenlangs de vlakke subframe/zadellijn en heeft een opstaande rand om de ruimte zadel/dekkap te verbergen. Het leek wel of die lijn op de tank was ingezakt. Het bleek op het laagste punt 12mm te zijn. Vandaar ook het debacle met de expansievat ophanging. Die zit daar precies in het midden.

Het was erg veel om in te nemen in één middag. Maar, ik had het idee dat ik volledig genoeg was geweest in mijn assessment en dat er geen verdere verrassingen zouden zijn. Al deze zaken rechttrekken. En dán pas denken aan afwerken/spuiten. I'm Scrooged...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 23:58 #51 door kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2018 23:59 #52 door kees
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 00:33 #53 door kees

Maar, deze tank staat sinds gistermiddag terug in de grondlak. Nu die andere nog..

Ik vond dat lek, achteraf bezien, niet zo spannend. Ik vond de optische lijnen (te groot) en de banaanvorm tegen de borst stuiten. Er zat niks anders op voor me dan te gaan zagen om het kleiner te laten lijken en dan had ik hem aan de achterkant sowieso lek gezaagd. Maar, met metaal kun je lassen, met epoxy kun je plakken.

Ik heb de kont afgezaagd naar precies op het lek, opgeschoond en dichtgemaakt. De voorkant ingekort en nieuwe rand aan gezet. Ik heb de bevestigingspunten opgedikt en in de juiste hoek afgevlakt zodat het spanningsloos past en alle 2-dimensionale lijnen kloppen met een doorvoer rubber ertussen. Ik heb de blazen 3x zo groot opgeschoond en uitgevuld met vezeldoek en epoxy. Het gat van de slangtuit opgeschoond. Ik heb de banaanvorm vlak uitgevuld met industriele chemicalien bestendige 2-k plamuur en in epoxy en vezeldoek een gehele nieuwe opstaande rand gemaakt onder het zadel. Inclusief uitsparing voor ophangrubbertje aan subframe. Ik heb met een rond vijltje, net groter dan de spoed van de vulhalsdraad, een facet aan de draad gebraamd en dat gepolijst met P1000. Die dop giert erop nu.

Alles klopt zoveel mogelijk nu, optisch gezien dan. Die tank is open geweest en door mij gerepareerd. Achteraf ben ik er blij om, want, 4mm! Net als met het resultaat van de kuip, en zeker met zo'n tank, zitten vraagtekens bij. En die zullen er altijd blijven. Waarschijnlijk zullen ze mijn tijd wel uitdienen, zó vaak zal er geen benzine in zitten.


Maar je vraagt je af. Waaróm..?  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 00:35 #54 door kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 00:36 #55 door kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 00:36 #56 door kees
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 02:05 #57 door kees

Ik val mezelf al met al niet tegen.. toch??

Plan van aanpak vanaf nu: deze tank vullen met OK-thinner. Wegzetten. Kijken wat gebeurt. Tank 2 doen - werk-systeempje nu bekend terwijl nog vers in geheugen- ook gevuld weg zetten, kijken wat met hem gebeurt.

Intussen kuip beslissen what to do, en pas maken. Kuip heeft gelukkig geen chem-issues. Lekker beunen  :)


Boano  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 07:49 #58 door Timy
Bizar wat je eraan moet doen maar ook super knap wat je eraan doet! Echt lef en kundig hoor..
Hopelijk ben je er straks tevreden, sterker nog.. blij mee!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 08:45 #59 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Pasvorm en afwerking Boano kuipen - iemand ervaring..?
Ja psies, wat Tim al zegt: wat een giga klus om het passend te krijgen  :o
Maar het word vast mooi! En zoals jij het wilt hebben  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 09:07 #60 door V-Twin
Klasse Harm, ik doe je dat niet na, sterker nog ik moet er niet eens aan denken om het zo aan te pakken  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden