Alp 600 met gehobbel en loopt te warm

11 okt 2025 22:45 #1 door Mark Gijsbers
Alp 600 met gehobbel en loopt te warm werd gestart door Mark Gijsbers
Sinds april rijd ik een Transalp 600, mijn eerste motor. Ik ga er elke dag over de a27 mee naar Utrecht. Ik heb hem gekocht vanwege uiterlijk en reputatie. Helaas heb ik
er tot nu toe best wat aan moeten repareren. CDI was direct kapot. Gaskabel was versleten en liep aan. Remlicht werkte opeens niet meer. En nu wordt de
motor ook nog te warm. Na half uur rijden zie ik de temperatuur oplopen als ik voor het stoplicht sta. Zolang ik snel genoeg rijd
koelt hij genoeg. De ventilator springt niet aan. Hoe kan ik het beste uitzoeken welk onderdeel er stuk is ?
Daarnaast hobbelt de motor sterk bij 60km/u. Is dit op te lossen met nieuwe banden ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2025 10:03 - 12 okt 2025 10:04 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Het 'gehobbel' rond de 60kmph is meestal een voorband die niet 100% goed in de velgrand zit. Band opnieuw omleggen kan dat mogelijk oplossen, of uiteraard een nieuwe band (die uiteraard wel goed gemonteerd wordt)

De alpjes staan er niet om bekend dat ze snel warm lopen. En als jouw temperatuur meter zo ver op loopt en de ventilator nog niet is ingesprongen dan is ook daar iets niet in orde.

Controleer of de ventilator zelf werkt : even draadje welke op de rechter radiateur zit aan de massa koppelen. Gaat de ventilator draaien, dan werkt deze en is de sensor in jouw radiator overleden.

Controleer ook even koelvloeistof niveau bij de radiatordop. Mogelijk te weinig koelvloeistof.
Soms wil ook wel eens de dop zelf niet meer fungeren en dan wordt er geen druk opgebouwd in het systeem waardoor de motor ook warmer wordt.
Controleer ook of de pomp zelf wel werkt. (Motor laten draaien met de radiateurdop er af. Als je gas geeft moet je een duidelijke niveau verandering in de radiateur kunnen waarnemen. Dat is dan een teken dat de pomp zijn werk doet)

Dat zijn de eenvoudige zaken die je even na kunt lopen. Het wordt wat lastiger om de thermostaat zelf te controleren. Maar kijk ook even of beide radiateurs warm worden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

12 okt 2025 13:33 #3 door Mark Gijsbers
Beantwoord door Mark Gijsbers in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Dankjewel voor de tips. Ik zie niets geks aan de voorband maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Ik heb de ventilator aan gekregen met wat kabeltjes, die doet het. Sensor lijkt dan hoofdverdachte. De radiateur is vol genoeg, zie foto. Waar haal ik zo’n sensor ?
Bijlagen:

12 okt 2025 14:42 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm

Mark Gijsbers schreef : .....Waar haal ik zo’n sensor ?

Bestellen bij RobGoesDakar!

27 okt 2025 12:17 #5 door Jurian
Beantwoord door Jurian in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Ik heb hetzelfde gehad met de band. Bij mij was de voorband leeggelopen (tijd niet gebruikt) en had de motor tijdje met een vlakke band geparkeerd gestaan. Na het oppompen had ik ook een meer dan irritante trilling. (altijd leuk als je na het rijbewijs voor het eerst alleen weg mag). Motorzaak heeft een nwe binnenband erom gelegd en dus opnieuw band erom gezet en toen was het weg.

03 nov 2025 21:00 #6 door Mark Gijsbers
Ik ben bij Ad in Sprundel geweest. De hobbel heeft hij er grotendeels uit gekregen met opnieuw balanceren en een nieuwe binnenband. Dit is een wereld van verschil.

De sensor hebben we vervangen maar dat heeft helaas niet geholpen. Ik vermoed toch een probleem met de thermostaat. Ik denk dat de warmte de sensor niet bereikt. Hoe weet ik of de dop van de radiateur werkt cq druk opbouwt?

04 nov 2025 08:58 #7 door robgoesdakar
De sensor op de radiateur is de enige die ventilator zal laten draaien.
Als jij vermoed dat de warmte de sensor niet bereikt, dan zou de radiateur dus niet warm/heet worden. Dat is eenvoudig te voelen. En dan zou het kunnen dat het de thermostaat is, maar controleer ook of de pomp zelf wel koelwater rond pompt.

De dop zou je eens kunnen wisselen om te testen, maar die zorgt alleen maar ervoor dat bij overdruk de vloeistof naar je reservoir door gevoerd wordt.

Je schrijft ook dat je de ventilator aan gekregen hebt met 'wat kabeltjes'. Eigenlijk is het voldoende om de stekker bij de sensor op de radiateur los te halen en deze direct aan de massa te verbinden. Dan moet de ventilator (met ingeschakeld contact) aanspringen.

Bijlage:

04 nov 2025 20:25 #8 door Mark Gijsbers
Ik heb de rechterkap eraf gehaald en de dop van de radiateur eraf gedraaid. Gestart en gas gegeven. Het niveau blijft vrijwel gelijk, als ik echt goed gas geef loopt het niveau op met een centimeter. De koevloeistof zie ik borrelen / bubbelen.

Na heel kort stationair draaien voelt de linker en rechter radiateur warm. De slangen voelen ook warm.

Ik ga nog even testen met de ventilator.

04 nov 2025 20:48 #9 door Mark Gijsbers
Ik heb de draad bij de sensor losgehaald en met een draadje dit schoentje verbonden met een bout bij m’n valbeugel. Het vonkt en ventilator gaat draaien. Op het boutje tussen radiateur en frame vonkt en draait hij ook. Is er een manier om deze massa draad te testen ?

05 nov 2025 08:30 - 05 nov 2025 08:31 #10 door robgoesdakar
Ok, dan werkt de ventilator dus inderdaad normaal.

Sensor is dan normaal gesproken eigenlijk de enige verdachte. Is er een nieuwe in gegaan, of een gebruikte ?
Sensor zou je kunnen testen door de weerstand te meten tussen de stekker en de 'body' van de sensor. En terwijl je hem dan in kokend water hangt moet de weerstandswaarde dus naar nul gaan (dan wordt dus massa gemaakt met de radiateur).

Dat geschreven hebbende, zou je nog even kunnen kijken of je wel massa hebt bij de aansluiting van de sensor op de radiateur. (Zou niet weten waarom niet, maar meten is weten)

Bijlage:

05 nov 2025 18:02 - 05 nov 2025 18:07 #11 door Mark Gijsbers
Een gebruikte via Marktplaats.. nu al spijt van.

Kan ik testen zonder de sensor eruit te draaien zodat de koelvloeistof erin kan blijven? Zijn de thermostaat en waterpomp uit te sluiten ?

Ik rijd elke dag ca 35 minuten snelweg en daarna tien minuten in Utrecht. Ik merk dat na de snelweg, bij de stoplichten in de stad, de temperatuur oploopt. Ik zou dat bij dit weer in de ochtend niet verwachten. Ik twijfel daarom of het probleem wel bij de ventilator ligt.

Bijlagen:

05 nov 2025 19:27 #12 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Mark Gijsbers

Altijd als je een tweedehands koopt zullen er dingen gedaan moeten worden die de oude eigenaar door misschien onkunde dingen doet die eigelijk niet kunnen .

Ik zelf zou de koelvloeistof er uit laten lopen( aftappen ) gezien de witte achtige slietje op de foto ? en er water en kalk reiniger in zou doen 30 min rijden en kijken wat er uitkomt aan eventueel troep ---doorspoelen schoon water en nieuwe koelvloei stof er in doen .

Als je water pomp en thermostaat en systeem veel kalk zou kunnen zitten vind de motor dat niet erg prettig doe het zelf bij al me motoren gewoon preventief stuk voor stuk alles controleren en vooral de tijd nemen weet er alles van het zijn af en toe zoekplaatje
:mrgreen: als je dat doet is dat in eider geval gecontroleerd en zo ga je verder .

succes

05 nov 2025 23:17 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Is dat witte sliertje op de foto niet gewoon reflectie?

06 nov 2025 08:16 #14 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Mooi onderwerp dit , eindelijk weer eens iets interessants op het forum
@Mark Zo leer je de motor kennen en hij heeft je nog niet laten staan
Ik heb eens de radiator los gehaald bij een 600 en er zaten allemaal kristallen bij de radiator (onder/boven weet niet meer) , iemand had blijkbaar een keer een middeltje in gedaan
Onderdelen die slijten/vervuilen niet gebruikt kopen

06 nov 2025 08:41 #15 door robgoesdakar

Mark Gijsbers schreef : Een gebruikte via Marktplaats.. nu al spijt van.

Kan ik testen zonder de sensor eruit te draaien zodat de koelvloeistof erin kan blijven? Zijn de thermostaat en waterpomp uit te sluiten ?

Ik rijd elke dag ca 35 minuten snelweg en daarna tien minuten in Utrecht. Ik merk dat na de snelweg, bij de stoplichten in de stad, de temperatuur oploopt. Ik zou dat bij dit weer in de ochtend niet verwachten. Ik twijfel daarom of het probleem wel bij de ventilator ligt.

Testen kan waarschijnlijk wel 'op de motor'. Weerstand meten tussen de aansluiting van de stekker, en de massa. Bij koude motor moet dat dus oneindig zijn, en als de motor heet is, dan moet die dus richting de 0 gaan. Maar omdat jouw fan niet aan slaat, denk ik dat ik het antwoord al weet ;)

Als je de motor laat draaien met de dop los, en dan eens flink gas geeft, dan zou het niveau in de radiateur duidelijk moeten veranderen. Dat is een teken dat de pomp werkt en de vloeistof rond gepompt wordt.
Thermostaat zou hier geen issue moeten zijn als beide radiateurs even warm worden. (Dan staat de thermostaat gewoon open). Bij problemen met de thermostaat kan het zijn dat 1 radiateur niet warm wordt.

Als je dus Utrecht in rijdt, en de temperatuur loopt op. Loopt deze dan ook echt tot in het rood ? En zou de ventilator aangesprongen moeten zijn ?

En nog even een andere dwarsstraat.... controleer eens je klepspeling, en dan met name de uitgaande kleppen. Als deze te strak staan, kan dat ook resulteren in een veel warmer wordende motor.

Bijlage:

06 nov 2025 22:14 - 06 nov 2025 22:16 #16 door Mark Gijsbers
Ik heb het een keer op de terug weg getest. Snelweg terug vanaf Utrecht en dan thuis op de oprit stationair laten lopen. Temperatuur loopt dan op tot in/voorbij rood. Fan ging niet aan. Motor uitgezet, later lag er koelvloeistof onder.

Bij Ad is de koelvloeistof vervangen. De vloeistof die eruit kwam was niet zo heel smerig. De sliert op de foto
Reflectie van borrelende
Vloeistof van gas geven. Het niveau verandert een heel klein beetje maar niet veel.

07 nov 2025 08:36 #17 door robgoesdakar

Mark Gijsbers schreef : Ik heb het een keer op de terug weg getest. Snelweg terug vanaf Utrecht en dan thuis op de oprit stationair laten lopen. Temperatuur loopt dan op tot in/voorbij rood. Fan ging niet aan. Motor uitgezet, later lag er koelvloeistof onder.

Bij Ad is de koelvloeistof vervangen. De vloeistof die eruit kwam was niet zo heel smerig. De sliert op de foto
Reflectie van borrelende
Vloeistof van gas geven. Het niveau verandert een heel klein beetje maar niet veel.

Waar lag de koelvloeistof ? Bij de radiateur ? Of aan de achterkant bij het reservoir ?

Ik krijg het vermoeden dat jouw pomp niet meer (goed) werkt.
En mogelijk dat je dop ook niet meer heel lekker is.

Bijlage:

07 nov 2025 09:06 #18 door Mark Gijsbers
De vloeistof lag onder het midden van de motor bij het standaard. Er zit daar een slangetje.

Hier een filmpje van de radiateur als ik gas geef. De motor is hier koud.
youtube.com/shorts/kyADnUGla3w?si=tipR7N9pYGUKaZ_C

07 nov 2025 16:22 #19 door robgoesdakar
Slangetje is de overloop van het reservoir. Met andere woorden, lijkt het er op dat er koelvloeistof naar je reservoir geduwd wordt en dat dit eigenlijk al vol zit.
Dan zou je verwachten dat de pomp in ieder geval werkt. Maar als ik het filmpje bekijk twijfel ik daar weer aan. Al kan het zijn dat met koude motor en een werkende thermostaat (die dan dus nog dicht staat) deze radiateur nog niet echt mee werkt en dus geen noemenswaardige niveau verandering plaats vindt.
Kan zijn dat de dop niet meer goed functioneert waardoor er geen druk in het systeem wordt opgebouwd en daarom dus naar buiten geduwd wordt naar je overloop vaatje. Of dat dan ook kan verklaren waarom de ventilator niet wil aanspringen weet ik niet direct. Maar kan wel zorgen voor het (veel) sneller warm worden.

Enige eenvoudige wat je nog kunt doen waarbij je niet alles weer los gaat halen en koelvloeistof moet aftappen is nog de radieteurdop vervangen.

Anders wordt het een complete controle van het volledige systeem.

Bijlage:

16 nov 2025 15:43 #20 door Mark Gijsbers
En dus maar eens een nieuwe dop erop. De oude dop ging er makkelijk op en af.
Om de nieuwe er goed op te draaien mochten de kappen, zadel en tank er weer af. Ik word er steeds beter in…

Nu maar zien of dit iets verbetert. Anders hebben we weer iets uitgesloten.
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden