Alp 600 met gehobbel en loopt te warm

17 nov 2025 18:56 - 17 nov 2025 18:57 #21 door Mark Gijsbers
Beantwoord door Mark Gijsbers in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Helaas heeft de dop niet het probleem opgelost. Bij thuiskomst na rit motor stationair laten draaien tot aan dit punt op de meter. De fan ging niet aan.

Volgende stap is denk ik de sensor nogmaals vervangen met een nieuwe in plaats van een tweedehands. Ik wil de koelvloeistof aftappen en hergebruiken, die zit er pas een paar weken in. Kan dat gewoon?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2025 09:07 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Als je heel schoon werkt en er geen vuil in komt kan het wel. Maar de kosten van (ik meen 1,7 liter) koelvloeistof zijn ook de kosten niet. Zeker niet in verhouding tot de prijs van een nieuwe sensor.
Misschien kun je ook nog wat slangen 'afknijpen', zodat je alleen maar 1 radiateur hoeft te vullen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

18 nov 2025 19:40 #23 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
robgoesdakar

geeft je tip misschien is het je water pomp

Ik geef je tip om te ontkalken waar door je dingen zou kunnen uitsluiten maar je blijft hameren op een dat de sensor niet goed is
of je thermostaat gaat niet open dus houd het systeem dicht waardoor geen goede doorstroming is .

je zult dus verder moeten kijken wat er nog meer mis is of zou kunnen zijn :) leg je koel systeem open kijk alles stuk voor stuk na .en maak je niet druk om 2 liter koelvloeistof die je bij elke doe het zelf zaak kunt kopen voor een paar euro's

18 nov 2025 20:30 #24 door Mark Gijsbers
Dank voor je reactie. Ik waardeer dat iedereen meedenkt en met name Rob voor de uitgebreide reacties.

Ik wil het graag zelf proberen op te lossen, maar mijn kennis/kunde/gereedschap is beperkt. Als de sensor vervangen niet werkt ga ik naar de garage om er naar te laten kijken. Maar daar kunnen ze ook niet toveren. Als ik al een aantal oorzaken kan uitsluiten dan scheelt dat zoeken. Dus dat probeer ik te doen.

19 nov 2025 12:16 #25 door robgoesdakar
Bedenk dat een garage vaak niet blij is met een klant die al 'van alles heeft uitgesloten'.
Ik spreek ook even voor mijzelf. Ik maak het vaak genoeg mee dat klanten hier komen met een heel verhaal, en wat ze allemaal al wel en niet gedaan hebben. En na lang zoeken blijkt dat ze toch ergens een foutje gemaakt hebben in hun gedachtegang, of manier van testen.
Met andere woorden, ik neem het meestal ter info aan, maar grote kans dat ik een aantal zaken wel degelijk opnieuw zal controleren/testen.
Alleen ben ik wel zo dat ik niet direct onderdelen ga vervangen zonder (als dat enigszins mogelijk is) probeer te testen.

Bijlage:

25 dec 2025 11:13 #26 door MROE
Beantwoord door MROE in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Nou? Is het verholpen?
Zit je lekker in het verhaal, dan lees ik ook graag de uitkomst.😉

31 dec 2025 10:51 #27 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm

MROE schreef : Nou? Is het verholpen?
Zit je lekker in het verhaal, dan lees ik ook graag de uitkomst.😉

Ik ben ook erg benieuwd...

13 feb 2026 12:53 #28 door Mark Gijsbers
Nee nog steeds niet. Ik zal een keer langs de garage moeten.

08 mrt 2026 21:24 #29 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Thermostaat al gedemonteerd en getest??.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.

Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

15 apr 2026 19:56 #30 door Mark Gijsbers
Ik heb me de laatste tijd wat meer verdiept in basis motor techniek waardoor ik nu ietsie pietsie beter begrijp hoe het blok en de koeling zou moeten werken. Ik heb vandaag direct na de rit naar mijn werk gevoeld aan de radiateurs, ze zijn warm maar ik kan ze een paar seconde aanraken. Ze zijn zeker niet kokend heet. Ik ga toch eens de tank eraf halen en de thermostaat los halen. Iemand nog tips hierbij? Ik heb de Haynes, die pak ik er sowieso even bij.

16 apr 2026 12:39 #31 door Thijs
Beantwoord door Thijs in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Waren beide radiatoren warm/heet?

Loskrijgen van de radiatoren is een gepruts maar prima te doen.
Beetje kijken waar alles vastzit en slangen losmaken.
Kappen moeten er in ieder geval af.

Heb je een multimeter?
De fan gaat niet aan, dat kan door een kapotte thermostaat komen, een kapot relais of de fan is simpelweg kapot.
Mijn fan gaat aan als de temperatuur sensor kaarsrecht omhoog staat, zou op dat moment de aansluiting van de fan controleren of die stroom krijgt en vanaf daar verder denken.

Kan mij heugen dat er in het Haynes boek ook staat uitgelegd hoe je de thermostaat kan testen.
Verder, wat voor koelvloeistof gebruik je eigenlijk? Weet nog dat ik voor mijn vloeistof redelijk moest zoeken want er zouden geen silicaten in mogen zitten want die zouden een seal van je waterpomp slopen.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

17 apr 2026 15:05 #32 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Honda schrijft groene koelvloeistof voor.

18 apr 2026 11:28 #33 door Mark Gijsbers
De thermostaat heb ik vervangen door een nieuwe. De fan gaat nog steeds niet aan. Op welk punt van die meter hoort ie wel aan te gaan?
Bijlagen:

18 apr 2026 12:21 #34 door robgoesdakar
Fan wordt aangestuurd door de sensor in de radiateur, en staat los van wat jij op het dashboard af leest.

1) check even of de fan zelf wel werkt door de draad die in die sensor op de radiateur zit met een massa te verbinden.
2) meet weerstand tussen de aansluiting van deze sensor en de basis van de sensor. Bij koude motor moet deze oneindig (of in ieder geval heel hoog) zijn, bij hete motor moet deze naar 0 gaan (zal nooit helemaal 0 worden, maar in ieder geval een waarde waarmee de schakeling wordt 'kort gesloten'.
3) er zit volgens mij ook nog een zekering apart voor de cooling, check die ook even.

Bijlage:

18 apr 2026 21:53 #35 door Thijs

V-Twin schreef : Honda schrijft groene koelvloeistof voor.

Enige wat ik lees is dat er in het Haynes boek een 50% ethylene glycol koelvloeitstof wordt voorgeschreven.
Online ben ik er achtergekomen dat er er geen "silicates" in mogen zitten want die zouden een keering bij de koelvloeistof pomp opvreten.
Als je googelt op xl 600 v coolant en dan een paar van die fora afgaat lees ik iig over een paar gesneuvelde van die keeringen.
Kleuren willen ook nog wel eens verschillen van wat ik zie.

Heb er zelf iig de motul factory line in gegooid, zou aan alle eisen moeten voldoen.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

18 apr 2026 22:23 - 18 apr 2026 22:47 #36 door Thijs

Mark Gijsbers schreef : De thermostaat heb ik vervangen door een nieuwe. De fan gaat nog steeds niet aan. Op welk punt van die meter hoort ie wel aan te gaan?

De fan hoort zeker wel aan te gaan, hij zit er niet voor niets :P
Testen en uitzoeken waar het mis gaat.
Ik weet niet precies welk type/jaartal je hebt maar heb er voor de verijking van mijn eigen kennis even de elektrische tekeningen uit het Haynes boek erbij gepakt.

Alle types hebben een fan switch die de fan aan moet zetten op basis van temperatuur (die deze switch zelf meet) en ook is er een 10 A zekering in de 'fuse box' (gok de doos naast het contact).
Zekering controleren en als dat het niet is de kabels volgen van de fan naar de switch om daarna de switch te testen.
Ik lees verder ook nog niet dat de fan zelf getest is, deze kan ook gewoon stuk zijn.
Ook kan er ergens gewoon een kabel of contact kapot/verroest zijn.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

19 apr 2026 11:14 - 19 apr 2026 11:14 #37 door Mark Gijsbers
Ik heb alle zekeringen doorgemeten, die zijn goed. Ik heb vervolgens de schoen bij de sensor verbonden met massa. 1 x op een blanke moer en 1 x op het schoentje bij de moer naast de radiator op het frame. In beide gevallen gaat de fan aan. Ik ga nog een pogingen wagen met een nieuwe sensor om uit te sluiten dat daar toch iets mis mee is. De vorige keer had ik een gebruikte via marktplaats erin gezet (beginnersfout..) zo niet dan kan het probleem nog in de draad vanaf de fan of sensor naar de massa zijn.

25 apr 2026 09:03 #38 door robgoesdakar
Alles nog eens even de revue laten passeren:

1) temperatuur meter geeft hoge temperatuur aan. Dat is dan de temperatuur sensor op het thermostaat huis. Dus op dat punt is de temperatuur hoog.
2) je kunt je hand gewoon tegen beide radiateurs houden, en dus zijn de radiateurs zelf nog lang niet heet. En dus geeft ook de sensor op de radiateur geen signaal naar de ventilator om aan te gaan.

Wat zouden daar potentiële oorzaken zijn :
- luchtbel in thermostaat huis ? De lucht wordt warm, en vanwege de bel is er geen doorstroming naar de rest van het systeem.
- pomp werkt niet. Hierdoor is er alleen circulatie door warmte stroming, en dat komt dan uiteindelijk als eerste bij het thermostaat huis.
- sensor stuk ? Al verwacht ik dat die dan gewoon helemaal niet meer zou werken, en dus geen temperatuur zou aangeven.

Persoonlijk denk ik dan toch dat de pomp niet pompt, omdat beide radiateurs namelijk relatief koud blijven.

Bijlage:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden