Alp 600 met gehobbel en loopt te warm

17 nov 2025 18:56 - 17 nov 2025 18:57 #21 door Mark Gijsbers
Beantwoord door Mark Gijsbers in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Helaas heeft de dop niet het probleem opgelost. Bij thuiskomst na rit motor stationair laten draaien tot aan dit punt op de meter. De fan ging niet aan.

Volgende stap is denk ik de sensor nogmaals vervangen met een nieuwe in plaats van een tweedehands. Ik wil de koelvloeistof aftappen en hergebruiken, die zit er pas een paar weken in. Kan dat gewoon?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2025 09:07 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Als je heel schoon werkt en er geen vuil in komt kan het wel. Maar de kosten van (ik meen 1,7 liter) koelvloeistof zijn ook de kosten niet. Zeker niet in verhouding tot de prijs van een nieuwe sensor.
Misschien kun je ook nog wat slangen 'afknijpen', zodat je alleen maar 1 radiateur hoeft te vullen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

18 nov 2025 19:40 #23 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
robgoesdakar

geeft je tip misschien is het je water pomp

Ik geef je tip om te ontkalken waar door je dingen zou kunnen uitsluiten maar je blijft hameren op een dat de sensor niet goed is
of je thermostaat gaat niet open dus houd het systeem dicht waardoor geen goede doorstroming is .

je zult dus verder moeten kijken wat er nog meer mis is of zou kunnen zijn :) leg je koel systeem open kijk alles stuk voor stuk na .en maak je niet druk om 2 liter koelvloeistof die je bij elke doe het zelf zaak kunt kopen voor een paar euro's

18 nov 2025 20:30 #24 door Mark Gijsbers
Beantwoord door Mark Gijsbers in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Dank voor je reactie. Ik waardeer dat iedereen meedenkt en met name Rob voor de uitgebreide reacties.

Ik wil het graag zelf proberen op te lossen, maar mijn kennis/kunde/gereedschap is beperkt. Als de sensor vervangen niet werkt ga ik naar de garage om er naar te laten kijken. Maar daar kunnen ze ook niet toveren. Als ik al een aantal oorzaken kan uitsluiten dan scheelt dat zoeken. Dus dat probeer ik te doen.

19 nov 2025 12:16 #25 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alp 600 met gehobbel en loopt te warm
Bedenk dat een garage vaak niet blij is met een klant die al 'van alles heeft uitgesloten'.
Ik spreek ook even voor mijzelf. Ik maak het vaak genoeg mee dat klanten hier komen met een heel verhaal, en wat ze allemaal al wel en niet gedaan hebben. En na lang zoeken blijkt dat ze toch ergens een foutje gemaakt hebben in hun gedachtegang, of manier van testen.
Met andere woorden, ik neem het meestal ter info aan, maar grote kans dat ik een aantal zaken wel degelijk opnieuw zal controleren/testen.
Alleen ben ik wel zo dat ik niet direct onderdelen ga vervangen zonder (als dat enigszins mogelijk is) probeer te testen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden