LED achterlicht speciaal voor de Transalp

08 mrt 2011 22:01 - 08 mrt 2011 22:15 #21 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp

Ik doe mee voor 1 stuk

En als je hulp nodig hebt bij assembleren dan kan ik ook meehelpen;
van electronica heb ik geen verstand;
solderen kan ik alleen de afgebroken kuipdelen met Lego blokjes
maar LEDs op kleurvolgorde in de printplaat prikken moet wel lukken


Dat is geen solderen Danny, maar boetseren met een soldeerbout ;)

Maar ik zal je aanbod overwegen, dan kan je op die manier die remhendel terugbetalen ;)

@Spinner: Montage is doodeenvoudig, zal je wel zien... :)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 15:51 #22 door Spinner
Beantwoord door Spinner in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Oke  dan moet het maar mn eerst projectje worden... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 19:14 - 12 mrt 2011 19:34 #23 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Zo, heb er vandaag aardig wat werk aan besteed. Hij is zo goed als klaar. Meeste werk zat hem in het opnieuw arrangeren van de LEDs en de juiste maat. Heb het nu voor elkaar gekregen dat ik twee achterlichten uit 1 print kan etsen.

Hier een afbeelding van de lay-out:

Bijlage:


Als het meezit ga ik morgen een proefplaat etsen en boren, zodat ik weet of alle onderdelen passen.

Zoals je kunt zien bestaat hij uit 2 delen, het onderste deel wordt feitelijk haaks op de bovenste print gemonteerd en steekt naar voren toe, met de componenten aan de onderzijde. Is voor de kentekenverlichting, en ik hoefde dan niet de electronica op de hoofdprint erbij te proppen.

Het zijn er uiteindelijk 39+4 geworden, ik heb er eentje geschrapt omdat ik besloten heb ze per 3 in serie te schakelen in plaats van 4. Niet gevreesd, ze zijn nog steeds in staat om als schijnwerper dienst te doen  ;D

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 22:28 #24 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ha, ziet er goed uit! Mooi om 'm te zien ontstaan, blijf posten!

Hoe komt dat onderste deel aan de bovenste print te zitten? Heeft jouw eigen proefexemplaar dit ook?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 22:50 - 12 mrt 2011 23:11 #25 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Yep mijn prototype zit ook zo in elkaar, het mooie van het TA achterlicht is het feit dat aan de onderzijde er heel veel diepte-ruimte is. Dit geeft mij de ruimte om een haakse print op de hoofdprint te zetten.

Zie het zo: Hoofdprint met de LEDs, en dan het 2e deel steekt dan naar voren toe (vanuit eigen perspectief, eigenlijk is het naar achteren toe!), en de 2e print hangt dan ook nog eens ondersteboven zodat de witte leds naar beneden schijnen.

Hoe ik ze aan elkaar bevestig? simpel. Die dikke strips die je ziet aan de onderste randen van beide delen. Ik leg de printrand van het 2e deel tegen de onderste rand van de hoofdprint, en laat die net iets doorsteken naar achteren. Dan leg ik er een dikke rups soldeer langs. Zit redelijk stevig, iig stevig genoeg om er ook mee te gaan offroaden ( uitvoerig door mijzelf getest ;D ) Bijkomend voordeel is dat ze gelijk de diverse elektrische stromen naar de hoofdprint doorverbinden :)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 23:06 - 12 mrt 2011 23:20 #26 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Overigens:

Ik ben ook al een tijdje bezig aan een ander projectje: een aangepast en *speciaal* knipperrelais. Uiteraard bedoeld voor LEDs.

Features: tip toets bediening, knippersnelheid regelbaar, helderheid regelbaar, en 2 soorten alarmlicht: Normaal en met strobe effect voor extra opvallendheid bijv in de file. Wanneer hij in strobe mode staat gaat het normale knipperrelais aan, maar de momenten dat de leds branden stroben ze ook heel fel, nog feller dan normaal (soort van overdrive mode). Ik heb al een test circuitje gemaakt op een experimenteerprint en het ziet er goed uit. Moet alleen het schema nog uitwerken en daarna het printontwerp, maar dat zal nog de nodige tijd kosten. Maar zodra ik een prototype heb zal ik het nieuws posten voor de geinteresseerden.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 23:09 #27 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Tjonge, ik ben ondertussen benieuwd naar de foto's.......

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2011 12:33 #28 door Spinner
Beantwoord door Spinner in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
*speciaal* knipperrelais

ook dit kan een flinke bijdrage leveren aan de veiligheid in het verkeer. Zeker met een wat oudere alp, waar geen alarmlicht opzit, tussen de auto's door in de file.

Ook dit item ga ik volgen van je.

Spinner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2011 16:16 - 13 mrt 2011 16:29 #29 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Met het standaard knipperrelais kun je ook alarmlichten maken, dat is heel makkelijk.

Dit is voor mij puur hobbywerk, een leuke uitdaging om te kijken of het daadwerkelijk lukt om zoiets te bouwen. Maar het heeft ook een veiligheidsaspect inderdaad: een alarmlicht wat ook nog eens fel flitst, valt veel beter op dan standaard knipperlichtjes die aan en uitgaan.

Enig nadeel is omdat ik ook tiptoetsbediening ga proberen te maken, daardoor de standaard bedrading niet helemaal standaard kan blijven. enkele draden vanaf het stuur moeten doorgeknipt worden en direct met het relais verbonden worden, alsmede de knipperlichtdraden zelf. ook in het schakelhuisje op het stuur moet dan het mechaniek verwijderd worden voor de knipperlichten, en vervangen door een printplaatje die door het sleufje naar buiten steekt. daarop zitten dan weer de tiptoetsen.
Het schema voor de tiptoetsbediening kostte wat tijd om te maken om dat ik met de 2 bestaande draden 3 functies wilde nabootsen (links aan, rechts aan, en uitschakelen door middel van het indrukken van beide toetsen tegelijk) om te voorkomen dat ik een extra draad vanaf het stuur moest trekken. Dat is na veel rekenen, nadenken (dit wordt bestuurd door logische chips) en testen dmv een logica simulator gelukt.

De enige manier om de standaard bedrading niet te hoeven aanpassen is als ik het logica gedeelte op het printje in het schakelhuisje kan verwerken maar aangezien daar maar weinig ruimte is zal ik moeten grijpen naar smd elektronica, wat weer lastiger is. Ik ga eerst een prototype bouwen op basis van mijn eerste ontwerp, wellicht ga ik daarna kijken of ik die logica idd in het schakelhuis kan verwerken.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 15:27 #30 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp

Met het standaard knipperrelais kun je ook alarmlichten maken, dat is heel makkelijk.


Vertel.....!

Als het meezit ga ik morgen een proefplaat etsen en boren, zodat ik weet of alle onderdelen passen.


En is het prototype gelukt?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 17:54 - 15 mrt 2011 20:29 #31 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Proefplaat etsen is nog niet gelukt wegens tijdgebrek, had overigens mijn vriendin hier dus de aandacht ging meer daar naar uit ;)

Maar ik kom er wel zeer spoedig aan toe. Zodra er meer nieuws is lees je het hier....

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 19:29 #32 door bende1000 (Marco Bakker)
Beantwoord door bende1000 (Marco Bakker) in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
hi

zet mijn ook maar op je lijstje, de alarm/knipperlichten zie ik ook wel zitten

marco.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 19:55 #33 door Flipje
Beantwoord door Flipje in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ook ik heb wel interresse in wat led verlichting voor mijn TA !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:37 #34 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Poehee, wat een aandacht ineens.... nu al 8 gegadigden :P

Better not f*ck up ;)


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:43 #35 door bende1000 (Marco Bakker)
Beantwoord door bende1000 (Marco Bakker) in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp

Poehee, wat een aandacht ineens.... nu al 8 gegadigden :P

Better not f*ck up ;)


meer dan je best kun je niet doen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 21:29 #36 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Ondertussen weer wat kleine aanpassingen gemaakt:

Bijlage:


NU is het definitief, ik ga nu naar de zaak om de proefplaat te belichten, ontwikkelen en etsen...misschien ook nog boren....

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 14:14 #37 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
En.............., gelukt?                     

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 20:58 #38 door Paul
Beantwoord door Paul in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
ik heb ook wel interesse!! :) (ze gaan als warme broodjes over de toonbank als je het zo ver hebt  :)))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 21:47 #39 door Herman
Beantwoord door Herman in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Hallo Paul,

Ziet er erg goed uit, vindt de print layout erg mooi,
welk programma gebruik je hier voor ????

Ben erg benieuwd naar het eind resultaat, hoe maak je
de aansluitingen naar de motorfiets bedrading ??

Blijft de originele lamp aansluiting intakt ??
Aansluiting via lampvoetje ??

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 22:52 - 16 mrt 2011 23:56 #40 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic LED achterlicht speciaal voor de Transalp
Voorstad: Helaas niet gelukt om te etsen, mijn etsbak bleek niet meer te voldoen. Die heb ik zo de kliko in kunnen gooien. Ik heb vandaag een radicaal nieuw idee tot werkelijkheid gemaakt: Ik heb een nieuwe friteuse gekocht, en mijn oude helemaal schoongemaakt en ingespoten met zwarte verf, inclusief verwarmingselement. Dit zodat het etsmiddel de boel niet oplost. Ben er net mee klaar, de verf staat nog te drogen  ;D Beetje geluk kan ik straks nog even een proefje etsen. Zal iig veel sneller gaan dan mijn oude etsbak die het etsmiddel helemaal niet verwarmde waardoor het heel lang duurde  >:(

Trouwens wel grappig, LED shoes ipv LEAD shoes...

Danny: Tuurlijk jonge, maar aangezien ik de onderdelen privé inkoop (dus geen btw teruggaaf) om belastingtechnische redenen ;) moet ik dan even kijken of ik hem dan wel voor 50 incl. btw kan verkopen of dat ik het (noodgedwongen) dan ex. btw moet rekenen.

Herman: Eagle 5.0 FTW!  ;D  - En ja, de originele lampsocket blijft intakt; Ik gebruik hiervoor oude lampjes waar ik het glas uitsloop en 3 draadjes in de fitting soldeer.


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden